Vinterhjul till MTB

Fegbromsaren

Ny medlem
Vinterhjul till MTB
Jag funderar på att införskaffa ett par hjul att ha under den något tuffare vintersäsongen för att inte utnyttja sommarens snabba CrossRide-par, men jag kan för lite. Efter några sökningar har jag hittat en hel del trådar som tipsar om just CrossRide eller Crossland samt XT-custom.

Nu undrar jag vad ni vet om hjul som ligger under CrossRide i pris men ändå är bra att ha som vinterhjul?

Hjulen ska alltså vara billigare än CrossRide dvs. <1500kr paret.
Ej vara "blytunga" eller "värdelösa".
Ha 6-bults diskfäste.

Är det bara Biltemas som gäller då eller?

Vinterhjul till MTB
Har biltema bakhjul? Cykelringen har också billiga hjul men då får man inte nav för diskfäste.
Förmodligen så är dom just värdelösa och blytunga.

Vinterhjul till MTB
Håller nog med Olsson... CrossRide håller nog för en hel del vinterbruk (eftersom det är fråga om skivbromshjul så nöts inte heller fälgarna nämnvärt), så jag skulle nog cykla skiten ur dem så länge de håller ihop och sen när du har råd köper du riktigt lätta och bling-bling hjul och pensionerar dina crossride för vinterbruk. Det är mitt förslag i alla fall. Om du ofta blir tvungen att byta mellan dubb och vanliga däck så kan man ju ha två set med bromsskivor, kassett och däck. Men det kostar också en hel del - pengar som med fördel kan läggas in på ett konto för senare användning på finare hjul...?

Annars är Olsson hjulförslag helt ok, absolut inte värdelösa, men på en xc-skala är de nog ganska nära blytunga.

Vinterhjul till MTB
Bra. Tack för att ni talar mig till rätta. Som smålänning kör jag skiten ur de "gamla" hjulen och sparar pengarna till nåt med glitter och som gör grannen avundsjuk.

Vinterhjul till MTB
Jag håller också med Olsson. Har kört på Cross ride eller Cross land på pendlarhojen ett år nu. De håller jättebra för snö och slask. Köp nya roliga hjul när sommaren kommer istället.
/J

Vinterhjul till MTB
Klart du skall ha egna hjul!!! å dubbdäck självklart.. så får vi bara hoppas att det blir kallt å snö i vinter i halmstad!

DSC01913_700.jpg ht=525

..... :-)

Senast redigerad av en moderator:
Vinterhjul till MTB
Lånar tråden:

Vill byta upp mig till skivbroms, så nya hjul behövs samtidigt. (Bromsen har jag redan.)
Och jag kan typ inget så jag läser och läser och blir bara vimsig.

Cyklar: Stad, lite skog. Är en fegis så det blir inga höga drops, lite rötter o sten o nån trappa om den inte är för brant. Året runt.
Prio: Hellre lättare hjul än überstarka. Tycker inte om tungt o trist. Är som sagt en feg cyklist som inte vill utsätta mig för våld, så cykeln kommer också undan.
Budget: Billigt. Max 1000, gärna mindre. Cykeln är en gt avalanche 2.0, nån skrev att nypriset låg på 4000:-. Alltså inte värt att lägga på hjul för ett proffs, varken jag eller hojen är ju proffs. Möjligen hojen i händerna på nån annan. Men inte så billigt att jag får köpa nytt om ett år, då är det ju inte billigt, bara dumt.

Ja, jag vet att ämnet avhandlats förut, men jag blir ju som sagt bara vimsig.

Vinterhjul till MTB
cjmax skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter ju som att du har bestämt dig, annars
> finns det lite fler ideér om billiga hjul här:
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/757502/757584
> #msg-757584
>
>
> /Calle

Lazyboy, kolla ovanstående... crossride är ett ganska bra hjul, men över din budget. Men en idé kunde ju vara att satsa på riktigt fina hjul och sen om du på sikt (det brukar bli så) köper ny ram och börjar bygga upp något nytt så har du redan fina hjul att bygga från.

T.ex. Deore/mavic 717/dt comp är en ganska säker och förmånlig lösning. Inte jättelätt, inte uber-sexigt, men funktionellt.

Vinterhjul till MTB
Lazyboy, går du på castrellos ide om att köpa ett par schysstare hjul så kan jag ge mitt vanliga tips..
Ring å kolla med Allebike, http://www.allebike.nu/butik/, om de har några Mavic CrossMax Enduro kvar, de säljs just nu för ca 2150kr paret... (normalpriset på ett set ligger nog på 4500 skulle jag tro...)

/Calle

Vinterhjul till MTB
2007 tror jag, de köpte upp ett hyffsat stort parti av Mavic till bra pris. Tror att CC gjorde det samma, de fanns även där till bra pris tidigare i höst.
En förklaring till det hela kan vara att det är en utgående modell, men det spelar ju ingen roll.

Vinterhjul till MTB
lazyboy skrev:

>
> du.. de bygger ihop det åt en väl? Inte
> julpyssel på hög nivå?

Jepp, jag kör på ett par sådana. Mycket prisvärt! =)

Vinterhjul till MTB
Utfärdar en konsumentvarning.
Ölburkar bör ej transporteras i en påse hängande från styret.
Dubbarna vill hemskt gärna rispa burkarna när fan dom får chansen.

Vinterhjul till MTB
Som avrapportering kan jag meddela att jag inför senaste turen bytte till mina CrossRide samt monterade på skivbromsarna och det funkar finfint. Jag behöver bara vänja mig vid att meka med skivbormsar.

Jag kommer därför att köra så länge de håller och sen köpa ett par nya.

tobbeb skrev:
> Utfärdar en konsumentvarning.
> Ölburkar bör ej transporteras i en påse
> hängande från styret.
> Dubbarna vill hemskt gärna rispa burkarna när
> fan dom får chansen.

Klarade sig både du och ölen, eller gick ni sönder?

Vinterhjul till MTB
Nej nej, jag körde bara testrunda med redbull i påsen, öl och sådan dryck försöker jag hålla till att få levererad i bil.

Måste ju fylla avgas-kvoten.

Tillbaka
Topp