Vinterpendling i Stockholm - behöver man dubbdäck?

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Har ni dubbdäck redan då?

På minst en cykel, ja. Det händer att räsern fortsätter rulla, men det är ett vaksamt öga på nattemperaturen och frostrisken.

oxr skrev:
> Största svartisproblemen tycker jag brukar vara
> de första frostnätterna i september-oktober,
> sisådär en två månader innan vintern kommer.

Senaste vintern tyckte jag det kom till och från under hela vintern just pga avsaknaden av riktig vinter. Är ju svårt att veta i förväg hur vintern kommer utveckla sig...

oxr skrev:

Japp.
Förra året minns jag ett tillfälle när jag hempendlade i +10, men det hade varit frostmorgon. Blev hånad vid ett trafikljus "haha, har du dubb i +10, lite vääääl tidigt va?".

MarcusS skrev:
> Det bästa med dubb är att man känner sig
> oerhört snabb när racern kan tas fram på
> våren.
>

Skoja inte. Herrejävlar vad stark man känner sig.

oxr skrev:

Nja inte i September men i Oktober så åker dubben på. Sen är det bara försöka jaga sina barmarkstider med smatterdubb, brukar ge bra ben framåt våren!

Och då följer den stora frågan, NÄR byta däck? Bävar lite för mina dagliga stora nerförbackar i vinterväglag där man normalt sätt får upp farten ordentligt. Och den krökta kurvan nerför gc-bron från Älvsjö station och den efterföljande typ 95-gradiga kurvan mot Farstahållet. Där får man ju typ ställa sig i normala fall för att inte åka ut i skogen ;-) Isgata alt rullgrus blandat med salt där ser jag knappast fram emot... Någon med spännande erfarenhet av den?

Aliide skrev:
> Fråga, är dubb säkrare på rullgrus än
> odubbat? Blir första vintern på smalare hjul,
> vinterdäcken är ju 2 mm bredare, vilket väl
> borde säkrare? Eller?

Troligen inte. Det satans gruset som sprids ut för att invagga lata och fåfänga människor* i falsk trygghet är svårt att skydda sig emot på annat vis än att cykla vääldigt sakta. Detta grus har orsakat mig betydligt fler obehagliga vurpor än vad den naturgivna halkan gjort, även som fotgängare har jag ofrivilligt ändrat riktning. En del av detta grus har jag som minne i knät.

*Lata och fåfänga människor skaffar inte broddar eller lämpliga skor, o halkar likförbannat när det inte är någon som grusat just på den fläck de klev på.

Jag pendlar en kort sträcka tidiga mornar och jag brukar slänga på dubb fram första dagen jag ser frost. Sedan blir det dubb bak så fort den riktiga misären tittar fram.

Kör dubbade Schwalbe Winter med gott resultat, ok att det blir lite mer trögtrampat men hellre det än att lägga sig platt på vägen lite då och då. (Jaja, har man koll på sin cykel och cyklande och låter bli att trilla så behöver man inte dubb. Jag har väl dumt nog inte tagit till mig det fina rådet att inte trilla...) F.ö blir däcken mer lättrullade efter ett antal mil när dubben satt sig ordentligt.

Jag vet inte om jag är helt blind men jag har sjukt svårt att hitta dubbdäck till min 29".
Känns som att jag bara hittar smala till typ cross och landsväg.

Någon som kan länka till några som passar?

Förra vintern pendlade jag på ett par äldre Nokian W160 26". De rullar dokumenterat uselt på alla underlag. När jag tryckte i 6 bar började de dock rulla helt OK. Liten anläggningsyta och inga dubb som tog i annat än vid svängar. Tyvärr höll inte däcken för det och sprack i sidorna.

Ni som kör Schwalbe Winter, hur mkt tryck har ni för att balansera rull, broms och komfort?

Senast ändrad:
Fjärdebrunn skrev:
> Förra vintern pendlade jag på ett par äldre
> Nokian W160 26". De rullar dokumenterat uselt på
> alla underlag. När jag tryckte i 6 bar började
> de dock rulla helt OK.
> Tyvärr höll inte däcken för det och sprack i
> sidorna.

Det var väl inte så konstigt? Är inte de specade till max 45 psi?

Fjärdebrunn skrev:
> Ni som kör Schwalbe Winter, hur mkt tryck har ni
> för att balansera rull, broms och komfort?

Runt fem på barmark för 30mm. Väsentligt lägre i snö, men då blir det MW 50mm om jag har förvarning.

jonja skrev:
> Fjärdebrunn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förra vintern pendlade jag på ett par äldre
> > Nokian W160 26". De rullar dokumenterat uselt
> på
> > alla underlag. När jag tryckte i 6 bar
> började
> > de dock rulla helt OK.
> > Tyvärr höll inte däcken för det och sprack
> i
> > sidorna.
>
> Det var väl inte så konstigt? Är inte de
> specade till max 45 psi?

Abselut!
Jag pumpade till jag fick bra rull och chansade. Det fick bära eller brista.

oxr: Jag tänkte prova TopContact Winter i år. Men hur är slitstyrkan? Det blir lite grusväg men det lär ju inte vara värre än grusad asfalt, snarare tvärt om då gruset är gammalt och runt. Jag räknar väl inte med att få ihop mer än något hundratal mil eller så iofs men det vore ju roligt om de höll mer än en vinter.

Slitstyrkan är bra. Inget nämnvärt slitage efter två vintrar. Inga punkor heller.

Gummit är mjukt, tror de är rekommenderade till temperaturer under + 7 grader. Bromssträckan en varm vårdag är betydligt längre än med vanliga pendlardäck, så se till att byta däck på våren.

Har haft problem med Maraton Winter att dubben tränger i på insidan och skapar punkor. Är det för gamla däck eller SBS?

Tillbaka
Topp