Vinterskor - the tråd

Vinterskor - the tråd
Sambal Oelek sa:
Aliide sa:
Lundhags är bättre, som vinterkängor alltså, när man är gående.
har skaffat mig ett par sådana nu faktiskt, det blev lite säsongsreaspan i helgen....

1) Jag började med att försöka skaffa mig ett par nya allround-kängor, var till XXL och köpte ett par Helly Hansen Rapide för 499kr. Vilket jag senare märkte att de inte är nå bra vandringskängor. Men som cykelpendlingskänga är de kanon! Har testat en del i helgen men det har ju inte regnat å andra sidan men de borde vara vattentäta. Se bild 1.

2) Sedan tyckte tjejen hon behövde ett par nya också så vi var tillbaka till XXL. Men hon var lite mer smart och tog de som hon tyckte var bäst även de var väldigt dyra. Ett par Crispi för 2 lax. Inkl lite övrig bra utrustning! :) Se bild 2.

3) Jaha, testade vandra en mil med min nya Helly och det var ju ingen höjdare som sagt. Sedan eftersom tjejen köpte så fina kängor tyckte jag att jag behövde ett par rejäla också! :) så... in och shoppa ännu en gång! Denna gången siktade jag in mig på Aliide's råd ang Lundhags. Då skal-principen är något som lockar mig. Har haft ett par Goretex-kängor men membranet pajade efter 1-2 år typ. Väldigt tråkigt då kängan i övrigt var precis ingådd. Så... inget blaj denna gång, äkta läder! 1-lagers. Hittade ett par "Vandra Mid" som var precis vad jag ville ha och dessutom otroligt snygga. På Naturkompaniet i Gbg (den stora butiken av de två som finns. Väldigt bra service där. Se bild 3.

Bild 1 - Helly Hansen Rapide

Bild 2 - Crispi + extra allt

Bild 3 - Lundhags Vandra Mid Herr Brown

Hade mina första Lundhags i 22 år innan en liten spricka i gummit (ej rakt igenom) visade sig. Skinnet behöver smörjas då och då, kör med lundags eget smörj (luktar mumma och tjärad brygga och skadar ej gummit). Smörjer dem typ en el två gång/er varje år. Vilka skor håller till 25 år (när jag köpte nya hade det just varit inne en tjej och köpt nya snören till sina 25 år gamla).

Så bra köp Sambal Oelek! Ta hand om dem lite så håller de långt längre än cykeln!

Vinterskor - the tråd
Aliide sa:
Så bra köp Sambal Oelek! Ta hand om dem lite så håller de långt längre än cykeln!
yes det ska jag! Undrar hur bara.

Har Ekol läderbalsam som jag tänkte dra på ordentligt först. Sedan en gång per år kanske.

Sedan rehelbundet med vax. Kanske snoseal då.

Vet inte riktigt?! Man blir ju knäpp om man googlar på detta.

Vinterskor - the tråd
Sambal Oelek sa:
Aliide sa:
yes det ska jag! Undrar hur bara.

Har Ekol läderbalsam som jag tänkte dra på ordentligt först. Sedan en gång per år kanske.

Sedan rehelbundet med vax. Kanske snoseal då.

Vet inte riktigt?! Man blir ju knäpp om man googlar på detta.

Kör med denna, köpt på Naturkompaniet

http://www.swesports.se/mobile/product.html/lundhags-ladersmorning.

De verkar dock uppdaterat burkens utseende sedan dess, men burken räcker länge:

http://www.naturkompaniet.se/lundhags-lundhags-leather-dressing

Skulle rekommendera att köra med lundhags smorning från början helt enkelt och förpassa den andra till andra skor.

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Aliide sa:
Kör med denna, köpt på Naturkompaniet

http://www.swesports.se/mobile/product.html/lundhags-ladersmorning.

De verkar dock uppdaterat burkens utseende sedan dess, men burken räcker länge:

http://www.naturkompaniet.se/lundhags-lundhags-leather-dressing

Skulle rekommendera att köra med lundhags smorning från början helt enkelt och förpassa den andra till andra skor.
okej, ja det är ju samma som Lundhags själva rekommenderar. Den innehåller ju dessutom bivax (som i snoseal) och tjära dessutom vars lukt jag gillar. Så... det får nog bli en sådan då! :)

/edit: här står det mer bra info: http://www.coldskills.com/lundhags-leather-grease-p-296-c-577.aspx

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
marr sa:
Konkret sa:
Mina lundhags krympte trots att försäljaren sa att lundhags inte hade det problemet kvar.

Det var inte sådär jädra spännande att stampa i fötterna på morgonen när det var -15 och 12 timmar kvar att marschera.

Sålde skiten och köpte jörnkängan. Som dag och natt.

Stampa i fötterna när det minus kallt får jag göra med ibland, men inte för att de krympt. Då har de bara varit aningens genomfrusna.
Jag förvarade alla persedlarna i sovsäcken under natten. visst sväller fötterna men det vara likadant efter en vecka. Cellgummit som krymper tydligen. Hade jag köpt en storlek större hade de varit kanon.

Men jörnkängan passar ändå min breda fot bättre.

Vinterskor - the tråd
Aliide sa:
Sambal Oelek sa:
har skaffat mig ett par sådana nu faktiskt, det blev lite säsongsreaspan i helgen.... [...] så... in och shoppa ännu en gång! Denna gången siktade jag in mig på Aliide's råd ang Lundhags. Då skal-principen är något som lockar mig. Har haft ett par Goretex-kängor men membranet pajade efter 1-2 år typ. Väldigt tråkigt då kängan i övrigt var precis ingådd. Så... inget blaj denna gång, äkta läder! 1-lagers. Hittade ett par "Vandra Mid" som var precis vad jag ville ha och dessutom otroligt snygga. På Naturkompaniet i Gbg (den stora butiken av de två som finns. Väldigt bra service där.
Hade mina första Lundhags i 22 år innan en liten spricka i gummit (ej rakt igenom) visade sig. Skinnet behöver smörjas då och då, kör med lundags eget smörj (luktar mumma och tjärad brygga och skadar ej gummit). Smörjer dem typ en el två gång/er varje år. Vilka skor håller till 25 år (när jag köpte nya hade det just varit inne en tjej och köpt nya snören till sina 25 år gamla).

Har gått med dem lite nu, väldigt bra. Skönt med riktiga kängor, bara att klampa på, överallt. Har smörjt in dem med Lundhags Leather Grease och det verkar hålla ganska bra. Har lyckats trampa ner i träsk och grejjer och fått vatten nån decimeter upp men det har inte läckt in mycket, och när det har gjort det så torkar det ganska bra måste jag säga. Det känns som jag behöver gå in dem lite till för att de ska bli riktigt sköna dock, men det tar sig väl, lagom till sommaren :)

Bilagor

• _3190088-Edit.jpg
    _3190088-Edit.jpg
    182.6 KB · Besök: 374
Vinterskor - the tråd
Bertillabrava sa:
Nu är det dax inför vintern... Någon som hört om dessa? MAVIC CROSSMAX SL PRO THERMO VINTER
http://www.mavic.com/footwear-mtb-crossmax-sl-pro-thermo-shoe

Funderar på dessa eller SHIMANO SH-MW7...

Jag har 44,5. Tror ni att 46 blir lagom då jag vill ha två sockar i när det är riktigt kallt-10-15?

// Rolf

Körde med föregångaren till MW7 (vad heter de nu igen?) Antingen är jag inte så frusen om fötterna även om jag är riktigt frusen om händerna. För enda gången jag kände att jag behövde en tjockare socka var de dagarna när det var under -20 i Stockholm, dubbla http://www.naturkompaniet.se/woolpower-3-pack-merino-liner gick utan problem i de 39-or jag köpte, och var fullt tillräckligt, med ytterligare socka gör att man fryser mer om det blir för tjockt med sockar i skorna så luft inte kan cirkulera. Men det skulle kännas sjukt att köpa 40 när jag normalt har 38,5 (5,5). shimanos storlekar är ju visserligen små men... Hur ofta är det -30 i södra delen av Sverige (för Stockholm och mälardalen tillhör _inte_ mellersta landet även om folk inbillar sig det ;-)

Vinterskor - the tråd
OK jag tycker många här säger att Shimano inte är så varma samt lite smala. Jag har väldigt breda och knöliga fötter så jag kanske glider över mot NW Celsius artic gtx. Måste prova först. Vill få in en rikt ullsula och en tunn sock och en ullsocka. Trött på att frysa!

Vinterskor - the tråd
NW Celsius är inte jättebreda de heller men jag tycker att de funkar OK som vinterskor med tillhörande lite luftig passform. Jämfört med De Shimano jag klämt på känns de som moonboots vad gäller isoleringsmängd. Men helt odödlig blir man inte. Jag misstänker att versionen för SPD-SL kan vara varma tack vare plastklossen men det är inget jag provat.

Vinterskor - the tråd
Var på XXL igår och de hade faktiskt en vintersko, Diadora Polar Plus. 1 699:- i alla storlekar upp till 48. Ngn form av snabbfäste med vajer som kändes OK. Provade 46 (är en 44,5:a) Känner att jag har tid att mecka runt i butiken med x-sulor och sockar utan att ngn bryr sig. Kanske måste gå upp till 47...

Favvobutiken hade inget på G in. :-(

Vinterskor - the tråd
Bertillabrava sa:
Var på XXL igår och de hade faktiskt en vintersko, Diadora Polar Plus. 1 699:- i alla storlekar upp till 48. Ngn form av snabbfäste med vajer som kändes OK. Provade 46 (är en 44,5:a) Känner att jag har tid att mecka runt i butiken med x-sulor och sockar utan att ngn bryr sig. Kanske måste gå upp till 47...

Favvobutiken hade inget på G in. :-(
Köpte den skon i en storlek för stor. Satt hemskt!
Är en 45a och köpte 45a. Det fungerar.

Elsulor och varma sockor såklart.

Vinterskor - the tråd
Var på XXL och provade Diadora Polar Plus i helgen med två par yllesockar...47 !!! är det som gäller för mina missformade fötter! Då kunde jag röra på tårna rejält. De är ju med mina mått mätt smala (är deformerad...) Stålvajersnörningen gjorde att man kunde dra åt skon rejält. Foten satt stabilt. Sitter här och gör en sista Googlekväll om jag skall köpa dessa eller skicka efter ett par NW Celsius etc. Aftonbladet eller Expressen, trött blir man. Jaja, det är inte hela världen 1699:- är OK och XXL är väldigt frikostiga om det blir fel på varan etc. Fast NW har GoreTex ... :-( Återkommer med vad det blev...

Vinterskor - the tråd
Jag köpte ett par Polaris 1 förra vintern. De är bra på många sätt. Varma men inte galet varma så ta till i storlek för sockor.

De har en stor nackdel. Vristremmen/plösen suger vatten så är det blasksnö blir strumpan blöt.
Jag har löst det problemet med ett par skoöverdrag i tunn gummi som jag har klippt ner för bli ytterplös. De hålls fast av mellanremmen och knäpps runt benet. Den lösningen funkar ganska bra. Bättre skor finns nog dock faktiskt och jag funderar på ett par nya.

Bilagor

• 2015-11-24 17.48.34.jpg
    2015-11-24 17.48.34.jpg
    389.5 KB · Besök: 129
Vinterskor - the tråd
Jag köpte ett par Lake 303 för ett par veckor sen för 1900. Tyckte att det var ett grymt pris. Har kört Rose's egna vinterskor tidigare, men var ute efter något varmare. Ska blir roligt att testa om ett par månader.

Är supernöjd med Rose-skon, kan bara rekommendera.

Vinterskor - the tråd
swedo sa:
Jag köpte ett par Lake 303 för ett par veckor sen för 1900. Tyckte att det var ett grymt pris. Har kört Rose's egna vinterskor tidigare, men var ute efter något varmare. Ska blir roligt att testa om ett par månader.

Är supernöjd med Rose-skon, kan bara rekommendera.

OK Tack! Jag såg Polaris 1 i butiken, men Diadora Polarex Plus, efterföljaren, är mer täckande..såg ut som typ NW celsius .... Vi får se - Tack för snabb återkoppling!!! Återkommer med info.

Vinterskor - the tråd
swedo sa:

Också sugen på Lake 303. Hur är Lake i storlek? Har du tex Shimano att jämföra med? Köpte du wide eller normal?

Vinterskor - the tråd
Jag testade xxl:s sortiment förra hösten när de väl fick in dem. Ingen modell kändes bekväm. Det blev sommarskor med överdrag hela vintern vilket funkade bra. Nu var det aldrig smällkallt i Stockholm förra vintern. Visst nöp det lite i tårna när det var minus tolv, men på tolv km hinner man inte bli så nedkyld.
Testade plattsidan på pedalerna vid något tillfälle och vanliga kängor men det blir inte samma cykling utan SPD.

Vinterskor - the tråd
Scottår sa:
Jag testade xxl:s sortiment förra hösten när de väl fick in dem. Ingen modell kändes bekväm. Det blev sommarskor med överdrag hela vintern vilket funkade bra. Nu var det aldrig smällkallt i Stockholm förra vintern. Visst nöp det lite i tårna när det var minus tolv, men på tolv km hinner man inte bli så nedkyld.
Testade plattsidan på pedalerna vid något tillfälle och vanliga kängor men det blir inte samma cykling utan SPD.

OK Tack! Körde sommarskor förrar året med yllesockar + överdrag= en lackade ur. Nu ska jag ha riktiga skalskor som har utrymme för ullstrumpor - sulor. Roligt att vi året-runt-cyklister håller ihop! Trevlig kväll!!!

Vinterskor - the tråd
magnil sa:
swedo sa:

Också sugen på Lake 303. Hur är Lake i storlek? Har du tex Shimano att jämföra med? Köpte du wide eller normal?

Jag inser, efter att ha skrivit allt att det nog inte blir så mycket till hjälp, men jag försökte iaf.
Lake 44 var slut, så jag testade 43 och 45. 43 var för liten som vintersko, och på gränsen till liten som "vanlig" cykelsko. 45 är nog lite för stor, men då jag gillar att köra med elsula (tjock) kommer den att bli bra.

Jag har nog 42 mina kontorspjuck, en Time triathlon sko i 44, en sommarsko från rose i 43, en vintersko från rose i 44 och en sidi 44.

Vinterskor - the tråd
Bertillabrava sa:
Scottår sa:

OK Tack! Körde sommarskor förrar året med yllesockar + överdrag= en lackade ur. Nu ska jag ha riktiga skalskor som har utrymme för ullstrumpor - sulor. Roligt att vi året-runt-cyklister håller ihop! Trevlig kväll!!!

Ursäkta, jag minns att det var typ en vecka med under -20 då de också spred ut en massa grus på sopsaltaltar-stråken för att Stockholm stad ansåg att saltet inte fungerar då (vilket solna som inte grusade visade sig göra). I samma veva köpte gick jag och köpte https://www.specialized.com/us/en/apparel/element-30/105152
(bästa köpet angående vinter-utstyrsel jag gjort!) och förbannade att jag köpte samma storlek i vinterskor som i sommarskorna...

Men vissa verkade ha lagt sig i ide under de dagarna, för rätt tomma banor ändå. Under -12 var det rätt ofta under fjol vinter i Stockholm i alla fall!

Vinterskor - the tråd
Mina bontrager omw är brutalt bra.
De verkar vara lite omdesignad på utsidan för i år, på precis de saker jag har tänkt på..

Vinterskor - the tråd
Mange. sa:
Mina bontrager omw är brutalt bra.
De verkar vara lite omdesignad på utsidan för i år, på precis de saker jag har tänkt på..

jag var och klämde på ett par, men de var för små så jag kunde inte testa. Gillar designen med innersko, men oroade mig att de skulle ta för lång tid att sätta på och ta av. Vad tycker du?

Använder de framförallt för pendling så det var en viktig faktor.

Vinterskor - the tråd
Ta av och på är smidigare än man tror. att man kan torka de olika delarna separat om det har varit slask gör de helt suveräna.

Vinterskor - the tråd
Håller helt med Fjärdebrunn om Polaris 1:orna. Anständiga ner till -8 ungefär, men suger vatten som om livet hängde på det. Med anledning av det är jag sugen på att byta inför den stundande vintern och tycker Wölvhammer eller Bontragerna ser intressanta ut. Separata innerskor är ju guld, men skräms väl lite av de blandade omdömena.

Är det ingen här som har/har använt ett par Wölvhammer? Är de bara tillräcklig varma, är de för mig värda pengarna.

Också, finns nån av ovanstående två i butik i Stockholm? Alternativt nån vettig webbshop med bra möjlighet till retur?

Vinterskor - the tråd
Jag ska främst ha nya för gruscross, pendling (Stockholm) och vinterdistans på min gravelbike. Behöver inte skogsstövlar uta gärna lite smidigare och lättare.

Någon som kan uttala sig om spez defrosters?

Vinterskor - the tråd
1Specialized.jpg
Nätdejting är nice. Såg dem på nätet igår kväll och blev kär direkt! När vi träffades imorse i verkligheten blommade kärleken ut. Habegär uppstod och de följde med mig hem efter 10 minuter, på första träffen!

Vad blev det då? Specialized Defroster Trail! Passade mina breda fötter perfekt. I strl 46 fick jag även plats med två rejäla yllesockar, Boasnörning gjorde att de var enkla att få lagom tajt. Rejält innefoder och sist men inte minst - höga mot vristen som gör att det går att få byxorna UTANFÖR skaftet för att slippa få vattnet att rinna in. Rejäl omlottkrage med neopren kändes tryggt inför regn och slask. 2 090 :- på Sportson var helt OK och underbart att få prova innan köp.

Jag är en 44,5:a, men med breda knöliga fötter. Sommarskorna är Sidi Dominator Mega i strl 45.

Specialized rekommenderar en strl upp för att få plats med sockar. Stämmer ju bra med mig som vill garantera med två sockar.

Jag återkommer med recension!

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Köpte ett par 45nrth Japanther idag på xxl. 1499:- tyckte jag var jäkligt bra :-D är förhoppningsvis bättre än mina gamla polaris 1.

Så nu kan jag nog möta både snö slask och misär med ett större leende .

Vinterskor - the tråd
BTO sa:
Köpte ett par 45nrth Japanther idag på xxl. 1499:- tyckte jag var jäkligt bra :-D är förhoppningsvis bättre än mina gamla polaris 1.

Dom såg riktigt trevliga ut. Lätta att hålla rena och verkade ha en bra sula. Någon som har info eller sett test på hur varma de är?

Vinterskor - the tråd
BTO sa:

Så nu kan jag nog möta både snö slask och misär med ett större leende .

Fan, nu blev jag bitter....jag vill också ha. De måste ju vara de som går högst upp på benet - föredömligt

Vinterskor - the tråd
NickPick sa:
Lämpliga mellan minus 3 och plus 7.. :(
Mer än lite bedrägligt skriver XXL själva -3 till minus 7. Det borde inte vara några problem att lämna tillbaka dem om man inte tycker de håller måttet, alltså. Bara att hänvisa till den officiella hemsidan.

Jag har också ett par Polaris 1 som jag är som bäst halvnöjd med, så koka gärna dina fötter för allmänhetens bästa och återkom med en snar vattenrapport. Är de på riktigt vattentäta (utan sugande delar), är en uppgradering mycket intressant.

Vinterskor - the tråd
Förresten, jag efterlyser igen 45Nrth Wölvhammer-erfarenheter! Nån som har/har testat ett par?

Också, var köper man bäst 45Nrth? Wölvhammer finns på bike24.de, men de har förstås inte 48 som 45Nrth tycker mina framför allt breda fötter ska ha. Har nån erfarenhet av att returnera till bike24 om man skulle chansa på ett par 47or?

Vinterskor - the tråd
jeccou sa:
Också, var köper man bäst 45Nrth? Wölvhammer finns på bike24.de, men de har förstås inte 48 som 45Nrth tycker mina framför allt breda fötter ska ha. Har nån erfarenhet av att returnera till bike24 om man skulle chansa på ett par 47or?

Jag köpte fel storlek på skor hos Bike24 och fick betala returfrakten själv, ca 200kr. Inte kul.

Tillbaka
Topp