Vinterskor - the tråd
Sambal Oelek sa:har skaffat mig ett par sådana nu faktiskt, det blev lite säsongsreaspan i helgen....Aliide sa:Lundhags är bättre, som vinterkängor alltså, när man är gående.
1) Jag började med att försöka skaffa mig ett par nya allround-kängor, var till XXL och köpte ett par Helly Hansen Rapide för 499kr. Vilket jag senare märkte att de inte är nå bra vandringskängor. Men som cykelpendlingskänga är de kanon! Har testat en del i helgen men det har ju inte regnat å andra sidan men de borde vara vattentäta. Se bild 1.
2) Sedan tyckte tjejen hon behövde ett par nya också så vi var tillbaka till XXL. Men hon var lite mer smart och tog de som hon tyckte var bäst även de var väldigt dyra. Ett par Crispi för 2 lax. Inkl lite övrig bra utrustning! :) Se bild 2.
3) Jaha, testade vandra en mil med min nya Helly och det var ju ingen höjdare som sagt. Sedan eftersom tjejen köpte så fina kängor tyckte jag att jag behövde ett par rejäla också! :) så... in och shoppa ännu en gång! Denna gången siktade jag in mig på Aliide's råd ang Lundhags. Då skal-principen är något som lockar mig. Har haft ett par Goretex-kängor men membranet pajade efter 1-2 år typ. Väldigt tråkigt då kängan i övrigt var precis ingådd. Så... inget blaj denna gång, äkta läder! 1-lagers. Hittade ett par "Vandra Mid" som var precis vad jag ville ha och dessutom otroligt snygga. På Naturkompaniet i Gbg (den stora butiken av de två som finns. Väldigt bra service där. Se bild 3.
Bild 1 - Helly Hansen Rapide
Bild 2 - Crispi + extra allt
Bild 3 - Lundhags Vandra Mid Herr Brown
Hade mina första Lundhags i 22 år innan en liten spricka i gummit (ej rakt igenom) visade sig. Skinnet behöver smörjas då och då, kör med lundags eget smörj (luktar mumma och tjärad brygga och skadar ej gummit). Smörjer dem typ en el två gång/er varje år. Vilka skor håller till 25 år (när jag köpte nya hade det just varit inne en tjej och köpt nya snören till sina 25 år gamla).
Så bra köp Sambal Oelek! Ta hand om dem lite så håller de långt längre än cykeln!