Vinterskor - the tråd

Vinterskor - the tråd
Gorby sa:
Pfaff sa:
freddan sa:
Jag har sen i fjol varit på jakt efter nya vinterskor som varmare ersättare för mina MW81 men inte hittat några. Eller varmare skor har inte varit svårt att hitta men alla har haft en form som inte passat min höga fötter där stortån är den längsta. Problemet med de flesta skor är att de antingen är för låga eller att de smalnar av fram så stortån blir klämd. Testade Bontragers OMW förra vintern, men fick gå upp så absurt i storlek för att få plats på höjden att det mer liknade simfötter. Efter det blev det Northwave Celcius Arctic GTX 2 med där var det stortån som hamnade i kläm. 45NRTH Japanther lyckades kombinera att både vara för smala och för låga. För några veckor sen hittade jag ett par Lake MXZ303 för 1900kr och slog till. Homerun! Fin passform för mina fötter och sinnes varma!

Om det är till någon tröst är stortån den längsta tån på en normal fot.

Njaehhh... Vill komma ihåg att det finns olika "fottyper" romersk etc.

Om med "normal" avses det som är vanligast, så är det "egyptisk fot" där stortån är längst. Ca 60% har det.

Vinterskor - the tråd
Tydligen är det så få som 10% som har så kallad grekisk fot där tån brevid stortån är längre. Jag tillhör tydligen en exklusiv skara.

Vinterskor - the tråd
Många som skrivit här gillar Diadora Polarex plus, men hur är Diadora Polaris1 som nu fås för halva priset (på XXL) jämfört med Polarex. Är Polarex dubbelt så bra?

Vinterskor - the tråd
Dave1979 sa:
Många som skrivit här gillar Diadora Polarex plus, men hur är Diadora Polaris1 som nu fås för halva priset (på XXL) jämfört med Polarex. Är Polarex dubbelt så bra?
Svårt att säga, då måste man ju ha båda för kunna tycka. De är iaf dubbelt så snygga;).
Nåt jag tyckte var så där med Polarex var att de hade ganska hög vrist och inte passade min onormala plattfot med semigrekisk typ, de vill gärna "knöla" sig när man drar åt boan.

Vinterskor - the tråd
Gorby sa:
Dave1979 sa:
Svårt att säga, då måste man ju ha båda för kunna tycka. De är iaf dubbelt så snygga;).
Nåt jag tyckte var så där med Polarex var att de hade ganska hög vrist och inte passade min onormala plattfot med semigrekisk typ, de vill gärna "knöla" sig när man drar åt boan.

Mina knölade sig som fan när jag hade fel storlek. Bytte till en mindre (dvs rätt) och då försvann problemet...
http://www.actionsports.de/en/diadora-polarex-plus-mtb-schuh-schwarz-/-gelb-12615 Polarex plus finns på kampanj hos actionsports såg jag.
Jag betalade runt 1200 förra vintern.

Dom där 45nrth ser ut som riktiga vinterskor.

Vinterskor - the tråd
Har nu kört ett tag med mina 45nrth japanther.
Är mycket nöjd med köpet och skorna, har inte blivit blöt igenom en endaste gång och då har jag även pendlat med dom på min fatbike utan framskärm, i skogen har dom varit riktigt bra, MYCKET BÄTTRE än mina gamla diadora. Är normalt sett kall om fötterna nästan jämnt, har inte känt av det alls ännu. Nu har det ju iofs inte varit speciellt kallt i Göteborg men ändå.

//Andreas

Vinterskor - the tråd
Körde just premiärtur i mina Specialized Defroster Trail och är grymt nöjd. Aspudden-Täby gav en timme i 3-4 gradigt duggregn och kom till kneget med snustorra varma fötter. Hade gärna haft hällregn för att få en bättre värdemätare på skorna....men det kanske kommer i eftermiddag. Bara att hålla tummarna.

Vinterskor - the tråd
Usch va svårt att försöka kryssa rätt i denna djungel av cykelskor... har läst tråden bakåt och försökt hitta nåt mönster, men smaken är ju som baken.
Blev ett par mw7or efter mycket om och men iallafall. så får vi hoppas att de funkar bra :)

Vinterskor - the tråd
Dave1979 sa:

Gick dit för att köpa Polaris 1 idag. Testade i storlek 44. (Jag har oftast 44 på cykelskor) De skavde konstigt i hälen. Testade Polarex Plus i 44, de var bättre men kändes inte riktigt bra heller. Verkade varmare med sitt mysiga foder. Sen provade jag 45 North Japanther i storlek 45 (fanns inte i 44) å den var jätteskön. Medan jag kontemplerade ekonomi vs tappade tår så passade jag på att prova Polaris 1 i storlek 45. Det var som natt och dag. I strl 45 var den jätteskön på min fot.

Idag testades den i regn och snålblåst i 25 km. Efter 20 km började vänster sko läcka vid klossen. Ska fylla ut med silikonfog där vid tillfälle. Mina byxor gick ner över skon så plösen drog inte åt sig vatten ovanifrån. Tror det kommer bli kanon när jag tätat skorna. Kanske ska tillverka ett par damasker av några av ungarnas avlagda galonbyxor för extra skydd uppifrån.

Vinterskor - the tråd
MW7 har lika mjuk sula som MW81 om jag förstå Shimano's märkning rätt. Hur ligger Defroster till då?

Har idag ett par NW Extreme Winter men skulle vilja ha ett par med högre skaft och inte fullt lika varma. Defroster eller Diadora ser ju trevliga ut, men vill gärna ha styv ovandel och sula. Mer för att slippa köra med skoskydd på vanliga skorna. Eller kanske gå på Celsius från NW.

Vinterskor - the tråd
KJS sa:
MW7 har lika mjuk sula som MW81 om jag förstå Shimano's märkning rätt. Hur ligger Defroster till då?

Har idag ett par NW Extreme Winter men skulle vilja ha ett par med högre skaft och inte fullt lika varma. Defroster eller Diadora ser ju trevliga ut, men vill gärna ha styv ovandel och sula. Mer för att slippa köra med skoskydd på vanliga skorna. Eller kanske gå på Celsius från NW.

Diadora Polarex Plus har då inte någon styv sula att tala om.

Vinterskor - the tråd
NickPick sa:
KJS sa:

Diadora Polarex Plus har då inte någon styv sula att tala om.
Ligger på 6 om jag har rätt för mig från nåt test. Känns rätt ok för min del. Vet inte om det är skillnad på deras landsvägsmodell.

Vinterskor - the tråd
tror vi kan sluta oss till att om man kan välja ngt annat än Diadora vinterskor så är det nog bra... (har inte provat själv.)

Vinterskor - the tråd
ceel sa:
zodah sa:
tror vi kan sluta oss till att om man kan välja ngt annat än Diadora vinterskor så är det nog bra... (har inte provat själv.)

Äsch, det är lite vardagsedge att försöka få livet att gå runt på modifierade "budget"-köp. =)

Håller iofs med :-) Har massor med clas olsson grejjer hemma som har halvkass kvalitet. Men det funkar det med.

Vinterskor - the tråd
ceel sa:
Dave1979 sa:

Gick dit för att köpa Polaris 1 idag. Testade i storlek 44. (Jag har oftast 44 på cykelskor) De skavde konstigt i hälen. Testade Polarex Plus i 44, de var bättre men kändes inte riktigt bra heller. Verkade varmare med sitt mysiga foder. Sen provade jag 45 North Japanther i storlek 45 (fanns inte i 44) å den var jätteskön. Medan jag kontemplerade ekonomi vs tappade tår så passade jag på att prova Polaris 1 i storlek 45. Det var som natt och dag. I strl 45 var den jätteskön på min fot.

Idag testades den i regn och snålblåst i 25 km. Efter 20 km började vänster sko läcka vid klossen. Ska fylla ut med silikonfog där vid tillfälle. Mina byxor gick ner över skon så plösen drog inte åt sig vatten ovanifrån. Tror det kommer bli kanon när jag tätat skorna. Kanske ska tillverka ett par damasker av några av ungarnas avlagda galonbyxor för extra skydd uppifrån.

Inte skall de väl läcka i klossen? Låter som reklamationsdags.

Vinterskor - the tråd
Tror inte mina läcker vid klossen. Sårbarheten är runt ankeln där plös och skaft suger vatten som isoleringen suger vidare.

Börjar fundera på Spec Defroster eller finskorna Lake 303, 45 North eller Bontragers stövlar.

Vinterskor - the tråd
Fjärdebrunn sa:
Tror inte mina läcker vid klossen. Sårbarheten är runt ankeln där plös och skaft suger vatten som isoleringen suger vidare.

Börjar fundera på Spec Defroster eller finskorna Lake 303, 45 North eller Bontragers stövlar.
Jag har bontrager OMW stövlarna. Har klampat runt i djupa vattenpölar utan att det har läckt in :) praktiskt med innerskon som man kan plockat ur också :)

Vinterskor - the tråd
Jag har också ramlat dit på Bontragers omw stövlar. Funkade fin fint idag med varma och goda fossingar.
Tyvärr missade jag att ta med lika bra vantar så där blev det totalmisär och stelfrusna fingrar.

Vinterskor - the tråd
Tips på riktigt breda vinterpjuck till spd?
Jag brukar vara mot membran pga att det tar sån jävla tid att torka skiten när det völ blir blött men det kanske är att föredra ändå?
Finns det inga vanliga läderskor man smörjer in med vanlig snörning och med en höjd över ankeln?

Vinterskor - the tråd
Niklassonen93 sa:
Jag har bontrager OMW stövlarna. Har klampat runt i djupa vattenpölar utan att det har läckt in :) praktiskt med innerskon som man kan plockat ur också :)

Neighbour668 sa:
Jag har också ramlat dit på Bontragers omw stövlar. Funkade fin fint idag med varma och goda fossingar.
Tyvärr missade jag att ta med lika bra vantar så där blev det totalmisär och stelfrusna fingrar.

De där Bontrager OMW verkar riktigt intressanta. Hur tror ni de skulle fungera med en tjocksocka istället för innerskon?
Läste också en test där Bontrager OMW tydligen läckte lätt genom dragkedjan: http://www.bikerumor.com/2016/02/04...rager-omw-and-northwave-celsius-arctic-2-gtx/
Har ni märkt något av detta? Dragkedjan på framsidan ser ju inte riktigt tätad ut, men det är svårt att se på bild.

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Konkret sa:
Jag brukar vara mot membran pga att det tar sån jävla tid att torka skiten när det völ blir blött men det kanske är att föredra ändå?
Finns det inga vanliga läderskor man smörjer in med vanlig snörning och med en höjd över ankeln?

Vet inget om bredden, men Shimano XM9?

Vinterskor - the tråd
Peth sa:
Konkret sa:

Vet inget om bredden, men Shimano XM9?

Typ sån fast jag hade velat ha den helt i läder!

Vinterskor - the tråd
Vinterskor - the tråd
Granman sa:
Niklassonen93 sa:

Neighbour668 sa:

De där Bontrager OMW verkar riktigt intressanta. Hur tror ni de skulle fungera med en tjocksocka istället för innerskon?
Läste också en test där Bontrager OMW tydligen läckte lätt genom dragkedjan: http://www.bikerumor.com/2016/02/04...rager-omw-and-northwave-celsius-arctic-2-gtx/
Har ni märkt något av detta? Dragkedjan på framsidan ser ju inte riktigt tätad ut, men det är svårt att se på bild.
Inte än. Men efter en viss tids användande kanske de börjar ta in lite vatten? Dock kanske innerskon kan rädda upp lite läckage och kan hålla fötterna varma lite längre isf. Jag har aldrig testat med tjocka strumpor och skippat innerskon. Innerskon är typ som en über tjock strumpa med liter hårdare sula. Men du kan ju alltid köpa o testa? :)

Vinterskor - the tråd
För den enkla pendlaren som har ca 20 km att cykla per dag.. relativt ok G/C-banor som underhålls medelmåttigt.
har tröttnat på att köra tjocka strumpor, skor och överdrag.
Vill kunna köra vanliga strumpor och skor enbart, dvs slippa överdragen som bara går sönder i hälarna när jag går fram och tillbaka till skolan med kidsen.

vilka ska man slå till på?

Har läst att man rekommenderar Roses egna skor..

Vinterskor - the tråd
Efter en riktig misärdag igår med läckage både uppifrån och nerifrån trots svindyra skoöverdrag som dessutom går sönder efter nån månad spontanköpte jag ett par 45NRTH Japanther MTB igår. Tyvärr var vädret lite för bra (1 grad och uppehåll) så jag vet inte hur de står emot regn och slask, men mina fötter har sällan varit så varma och glada efter pendling. De känns lite knöliga runt ankeln och nedre delen av vaden, men det var inget som jag märkte av på cykeln. Jag får väl se hur det känns på 20- och 30-milsrundorna i vinter. De sluter hyfsat tätt mot benet, men jag räknar nog med att bli blöt uppifrån om det regnar mycket eller om det är slaskigt. Funderar på att klippa av toppen på ett par gamla VeloToze och trä över vid dåligt väder... eller är det meningslöst?

Jag köpte storlek 44, vilket jag även har i mina Giro Empire VR90, och borde ha i mina Specialized S-Works Sub 6 (har 43,5 men de känns lite för små ibland). Jag skulle säga att jag normalt sett har storlek 43 i skor (egyptisk fot), men Japanther i storlek 43 satt för tight.

Har man storlek 41 eller 43 (dvs. 40 el 42) och vill använda landsvägsklossar (jag förstår inte riktigt poängen) kan man göra ett riktigt kap på Team Sportia online. Jag hade gärna betalat 1200 kr... http://teamsportiaonline.se/45nrth-japanther-road-shoe

Vinterskor - the tråd
Niklassonen93 sa:
Granman sa:
Niklassonen93 sa:

Neighbour668 sa:

Inte än. Men efter en viss tids användande kanske de börjar ta in lite vatten? Dock kanske innerskon kan rädda upp lite läckage och kan hålla fötterna varma lite längre isf. Jag har aldrig testat med tjocka strumpor och skippat innerskon. Innerskon är typ som en über tjock strumpa med liter hårdare sula. Men du kan ju alltid köpa o testa? :)

Ja, jag ska nog komma iväg och klämma på ett par. Jag tilltalas av en "skalsko" med möjlighet till olika alternativ för värmeisolering - innerskon för långtramp i slask och kyla och lös innersula och sockar med ombyte för vardagspendling. Kanske passar innerskor från gamla telispjäxor och vinterkängor i dem också. Isoleringsskikt som sitter fast i skorna är bara ett svårtorkat otyg. Dragkedjan går säkert också att stärka upp med en pålimmad gummi- eller neoprenflärp på insidan.

Vinterskor - the tråd
Granman sa:
Niklassonen93 sa:
Granman sa:
Niklassonen93 sa:

Neighbour668 sa:

Ja, jag ska nog komma iväg och klämma på ett par. Jag tilltalas av en "skalsko" med möjlighet till olika alternativ för värmeisolering - innerskon för långtramp i slask och kyla och lös innersula och sockar med ombyte för vardagspendling. Kanske passar innerskor från gamla telispjäxor och vinterkängor i dem också. Isoleringsskikt som sitter fast i skorna är bara ett svårtorkat otyg. Dragkedjan går säkert också att stärka upp med en pålimmad gummi- eller neoprenflärp på insidan.
Ja gör det :) det är ju en sko med mycket möjligheter att anpassa efter klimat och komfort osv. Jag får se på det där med dragkedjan efter denna säsongen. Det där med gummi/neoprenflärp hade ju kunnat vara en smart lösning i såna fall ;)

Vinterskor - the tråd
jag har ett par lake 303 som jag tänkte använda för första gången idag då mätaren står på ett par minusgrader. Men det verkar inte som man ska behandla dem på något sätt. Jag hade tänkt smörja in med fett på klassiskt 80-tals maner men om man läser om Pittards WR100 läder, är ett av skälen att det är så bra att det är så lätt att ta hand om. Så hur är det, behöver man inte smörja in några skor nu för tiden? Är de alla gjorda i special-läder som andas?

Vinterskor - the tråd
swedo sa:
jag har ett par lake 303 som jag tänkte använda för första gången idag då mätaren står på ett par minusgrader. Men det verkar inte som man ska behandla dem på något sätt. Jag hade tänkt smörja in med fett på klassiskt 80-tals maner men om man läser om Pittards WR100 läder, är ett av skälen att det är så bra att det är så lätt att ta hand om. Så hur är det, behöver man inte smörja in några skor nu för tiden? Är de alla gjorda i special-läder som andas?

Vax och impregnering broder...

Vinterskor - the tråd
Någon som har erfarenhet av Shimano SH-XM9? Hittade dem med ett hyfsat pris på wiggle. Tänkte mest på om de är fodrade nog för att hålla fötterna varma ett par grader under nollan.

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Konkret sa:

Kan inte alla bara köpa ett par Lake 303 och vara nöjda nu så stänger vi tråden :-) Blir ett par wide för dig då Konkret!

Vinterskor - the tråd
Är det någon som kör med dessa Mavic Crossmax och har testat runt nollan och i några minusgrader? Har läst tester och de ska vara mindre isolerade än konkurrenterna...
Någon som vet?

Funderar på dessa eller 45trh Japanther vilket jag har läst mycket bra om.... Ni som har ett par sådana, är de FÖR varma att köra vår/höst när det snarare är typ 10 plusgrader

378825.jpg

Vinterskor - the tråd
Köpte ett par Northwave Celsius Arctic 2 GTX. Gick upp en storlek från sommarpjucken från spezialized och har bra med plats för extra strumpor. Är helnöjd än så länge och kommer vara perfekta till slasket!

Vinterskor - the tråd
Jake sa:
Är det någon som kör med dessa Mavic Crossmax och har testat runt nollan och i några minusgrader? Har läst tester och de ska vara mindre isolerade än konkurrenterna...
Någon som vet?

Funderar på dessa eller 45trh Japanther vilket jag har läst mycket bra om.... Ni som har ett par sådana, är de FÖR varma att köra vår/höst när det snarare är typ 10 plusgrader

Jag har Japanther och skulle inte vilja ha dem vid tio plusgrader (då kör jag oftast racerskor utan överdrag). Plus fem är inga problem i lugnt tempo.

Vinterskor - the tråd
mhenry sa:
Jake sa:
Någon som vet?

Jag har Japanther och skulle inte vilja ha dem vid tio plusgrader (då kör jag oftast racerskor utan överdrag). Plus fem är inga problem i lugnt tempo.

Ok, jag tänkte mest om de fungerade att använda som "regn-sko" på våren... men de är alltså på gränsen till för varma...

/J

Vinterskor - the tråd
Jag har ett par billiga Diadora från XXL. Dom var kanon första två vintrarna men nu har membranet pajjat på båda skorna och dom tar in vatten. Tråkigt att det inte höll längre än 2 säsonger. Hade ett par Shimano innan som var helt täta, men kardborresbanden gick åt fjanders. Är det svårt att göra ett par hållbara vinterskor? Min sommarpjux från Shimano har nu gått 5 säsonger och nånstans runt 4000mil utan problem.

Tillbaka
Topp