Vinterskor - the tråd

Vinterskor - the tråd
Jag cyklade premiärturen med MW7:orna o fredags. Runt nollan och bra med slask. Snustorr när jag kom fram och bara lite stel i en tå. Kostade 1400kr från Evans. Jag var 27cm stora fötter och köpte strl. 44. Då har jag gott om plats för tårna men de är lite smala och trånga ovanpå foten framtill på slutet, därav större storlek. Jag hade vanliga sportstrumpor och inte ylle kan tilläggas.

Vinterskor - the tråd
Jag orkar inte läsa hela tråden. Men vad säger församlingen om Diadora polaris. Den billigare varianten alltså. Jag råkade köpa ett par på XXL igår. Jag har shimano mw81 sedan tidigare. Polaris som jag nu köpte är i alla fall rymligare i tåboxen. De känns mera som ett skal. MW81orna är lite mera fluffigare och kramar om foten på ett sätt som inte känns bra i kallt väder.

Är det verkligen så stor skillnad på olika vinterskor. Ibland känns det som att det enda som gäller är att ha rejält med luft runt tårna.

MW81orna är för övrigt förbaskat bra vår och höst tycker jag.

Vinterskor - the tråd
Någon som har koll på vad som finns i affärerna runt Göteborg? Räknar med att det blir Bontrager OMW, Lake MXZ303 eller Völvhammer. Då de är dyra vill jag gärna prova så det blir rätt

OMW bör ju finnas i Trekaffären men övriga?

Vinterskor - the tråd
Oggler sa:
Jag orkar inte läsa hela tråden. Men vad säger församlingen om Diadora polaris. Den billigare varianten alltså. Jag råkade köpa ett par på XXL igår. Jag har shimano mw81 sedan tidigare. Polaris som jag nu köpte är i alla fall rymligare i tåboxen. De känns mera som ett skal. MW81orna är lite mera fluffigare och kramar om foten på ett sätt som inte känns bra i kallt väder.

Är det verkligen så stor skillnad på olika vinterskor. Ibland känns det som att det enda som gäller är att ha rejält med luft runt tårna.

De omdömen dom finns i tråden är inte positiva. Anses suga åt sig vatten och läcka lite varstans.

Vinterskor - the tråd
Dave1979 sa:
Oggler sa:

De omdömen dom finns i tråden är inte positiva. Anses suga åt sig vatten och läcka lite varstans.

Vatten? Jag använder mina vinterskor när det är -grader. Mitt problem brukar snarast vara att jag börjar frysa när sockarna blivit blöta från insidan.

Vinterskor - the tråd
Oggler sa:

Med tanke på hur mycket du analyserar och grämer dig hit och dit så tror jag att du har gjort ett dåligt köp. Som sagt det är många negativa omdömen. Hoppas dom fungerar bra :)

Vinterskor - the tråd
Köpte ett par Wölvhammer och dom är hittills de bästa jag har testat.
Rekommenderade ner till -18°C men vid -2°C var mina fötter svala (mina fötter är nästan alltid kalla)
Väldigt rymliga invändigt (finns bara i x-wide)
Nästan klumpiga men finns ju inget annat för oss med stortån som längsta tå.

Vinterskor - the tråd
GeniusAnton sa:
Rekommenderade ner till -18°C men vid -2°C var mina fötter svala (mina fötter är nästan alltid kalla)

Var köpte du dem ifrån och vad fick du betala? De är ju min drömsko, men jag kompromissande med lake 303 och elsula.

För oss som jämt fryser om fötterna trOr jag att vi alltid kommer känna oss lite kalla, oavsett sko.

Vinterskor - the tråd
Japanther då? Flipp eller flopp? Jag provade ett par i butik i helgen. Men det säger ju inte mycket om hur de håller värmen. Det står -3 på kartongen. Det känns ju snarast vår och höst.

Vinterskor - the tråd
Diadora polarex plus är klart bättre än de MW81 jag hade tidigare om man vill köra i minusgradet. Men Polarexen passar bäst i spannet -5 till+5. Men elvärmda sulor är oslagbart om man vill undvika frysta tår!

Vinterskor - the tråd
swedo sa:
GeniusAnton sa:

Var köpte du dem ifrån och vad fick du betala? De är ju min drömsko, men jag kompromissande med lake 303 och elsula.

För oss som jämt fryser om fötterna trOr jag att vi alltid kommer känna oss lite kalla, oavsett sko.

Wolfgar från 45nrth ser ju varma ut åt oss fryslortar. Men frågan är om de går att cykla i.

http://45nrth.com/products/boots/wolfgar

Vinterskor - the tråd
Jag vet inte om det bara är jag, men jag köpte ett par Northwave Celcius GTX 2 från Wiggle, som satt riktigt bra när jag provade dom.
Dock så slog mig tanken, det enda som dessa skor ger mig är att jag inte blir blöt.
För någon värmande effekt kan jag inte se då det inte finns något värmande foder i skorna.
Så varför ska jag köpa skor för nästan 2000:- när jag kan köra med merinostrumpor, skor och vatten/vindtäta överdrag?

Vinterskor - the tråd
Är lite sugen på dessa ? Någon som har testat dom ?

Bilagor

• IMG_4710.PNG
    IMG_4710.PNG
    72 KB · Besök: 63
Vinterskor - the tråd
Fick precis hem mina Shimano MW7 från evans, 1278 sek inkl frakt var väl ok pris, vissa dårar i Sverige vill ju ha 2400... De ser lovande ut, i helgen blir det till att köra en sväng. Får väl återkomma med utlåtande om det är av intresse (nej?)

Vinterskor - the tråd
JockeS sa:
Jag vet inte om det bara är jag, men jag köpte ett par Northwave Celcius GTX 2 från Wiggle, som satt riktigt bra när jag provade dom.
Dock så slog mig tanken, det enda som dessa skor ger mig är att jag inte blir blöt.
För någon värmande effekt kan jag inte se då det inte finns något värmande foder i skorna.
Så varför ska jag köpa skor för nästan 2000:- när jag kan köra med merinostrumpor, skor och vatten/vindtäta överdrag?

Celsius är ju tunnfodrade, mer sydeuoropeiska vintrar

Den varma heter arctic gtx

Vinterskor - the tråd
Klickade också hem ett par Nortwave Celcius från CRC mest för att klämma och känna. De har ju närmast varit referenspjuck för vintercykling. Gick upp till 45 mot normala 44. Att de är mer av ett skal tycker jag är OK, bara jag kan fylla på med sula och sockor.

Får se när de kommer

Bontrager OMW tycker jag annars ser skönt enkla ut men ack så dyra.

Vinterskor - the tråd
GeniusAnton sa:
Köpte wölvhammer på teamsportiaonline.se

Stora skor men går finfint att cykla med.

Tror de kostade 2799kr.

Ps Japanther är inte vattentäta. Ds

Kör med Japanther, och de är tillräckligt täta för att kunna spolas av med vattenslangen efter en lerig tur. Sockorna var snustorra. Tror nog att de duger gott för de flesta som inte skall bada med dem....

Vinterskor - the tråd
pupe sa:
swedo sa:
De kostar inte så mycket men de skriver att man ska köra med en rejäl strumpa och skoöverdrag.

Jo, precis, men frågan är vid vilka grader man behöver det? Är det kanske mer höst/vår skor. Ingen som äger dem här?

En Gore-tex sko där de rekommenderar ett tätt överdrag över? Ursäkta men är dom dumma i huvudet? Möjligen kan jag köpa att den lider av samma problem som många andra, att vatten gärna rinner ner i skon och plösen suger i sig vatten. Och att den inte är fodrad för svenskt klimat utan europeisk vinter och behöver extra strumpor när det är som kallast köper jag också. Men inte skoöverdrag, det är ju för att slippa det som man har en vintersko ffs. Ring och fråga vad dom menar!

Vinterskor - the tråd
Ja, exakt. Därav min fråga ?. Tänkte åka dit i helgen å kika. Uppdaterar här när jag vet mer ifall någon har samma funderingar som mig.

Vinterskor - the tråd
Kung Stalle sa:
Hallon!
Storleksfråga:
Jag har ett par MW81 i storl 46 som gjort sitt. Skall man välja MW5/7 i storl 45 eller 46 som ersättare?

Stalle

Shimanos storleksguide:
filename=IMG_7790.JPG

Mät foten och lägg till ungefär en cm, speciellt om du har breda fötter för de är ganska trånga runt tårna. Jag har 27cm stora fötter och storlek 44 (27,8cm sko) är perfekt.

Jag köpte för små först så såhär ser plösen ut på strl. 43 & 44.

Edit: (Varför dyker bilderna upp två gånger??!)

Bilagor

• IMG_7950.JPG
    IMG_7950.JPG
    106.5 KB · Besök: 59
  • IMG_7830.JPG
    IMG_7830.JPG
    328.8 KB · Besök: 58
Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Jao jag menade mer... hur förhåller sig MW5/7 till MW81 i fråga om passform och stolek. Min MW81 i storl 46 sitter bra. Kommer MW5/7 i storlek också sitta bra? Nån borde ju ha testat då det är två ganska vanliga skor. Det var mer så jag menade.
Tack för svar ändå :-)

Stalle

Vinterskor - the tråd
Kung Stalle sa:
Jao jag menade mer... hur förhåller sig MW5/7 till MW81 i fråga om passform och stolek. Min MW81 i storl 46 sitter bra. Kommer MW5/7 i storlek också sitta bra? Nån borde ju ha testat då det är två ganska vanliga skor. Det var mer så jag menade.

Stalle

Har nyss fått hem sproilans MW7or i strl 46 och har i MW81 i samma strl. 81orna sitter perfa med en filtsula i.
MW7 är större i omfånget men jag har ännu inte stoppat fötterna i dem. Ska väl göra det vilken dag som helst, och då vet vi.

Vinterskor - the tråd
SuperApe sa:
Kung Stalle sa:

Stalle

Har nyss fått hem sproilans MW7or i strl 46 och har i MW81 i samma strl. 81orna sitter perfa med en filtsula i.
MW7 är större i omfånget men jag har ännu inte stoppat fötterna i dem. Ska väl göra det vilken dag som helst, och då vet vi.

Seså! Vad väntar du på? Hem o prova!

Stalle

Vinterskor - the tråd
glitch sa:
Kom vi fram till att Northwavve Arctic inte var så varma trots namnet eller? Har kört Shimano en massa år, och är det kallare än ett 2-3 minus är värmesulor ett måste för mig trots superstrumpor och HTFU.

Har ett par NW Celsius Arctic och även Shimano MW-81. NW är mycket varmare men inte tillräckligt varma för mig. De är ganska låga och fullständigt livsfarligt hala. Hade inte köpt dem igen.

MW-81 tycker jag är en bra tidig vår/höstsko men för kall för att kallas vintersko. Klarar typ +5 med dem och då med både ullsula och ullsockar :)

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Jag stack foten i ett par Bontrager omw.
Tycker de kändes mer som en moonboot än en cykelsko. Halvdassig remmar mm som skapade sådär känsla på en doja för +2500... Kanske ok för lugn skogscykling

Spez innersulor fixar inte mina fötter tyvärr.

För Stockolmsvinter (slask och 0-gradigt) behövs inte de varmaste skorna. Min prio då är att de håller tätt. BLir det kallt går det att dra på överdrag och lägga i bra innersulor.

Vinterskor - the tråd
Egentligen vill jag ha vinterskor, men jag har lite svårt att motivera det..

I förra veckan testade jag Japanther och Diadoraskorna på XXL och kan konstatera att jag föll för Japanther - de passade utmärkt i storlek 46 (för övrigt samma som jag haft på mina senaste fem par shimanoskor, just nu XC90 och XC61).

De gånger jag har frusit om fötterna har det varit för att jag har blivit blöt, men efter att ha gjort följande:

- Tätat med silikon vid klossen
- Låtit skoöverdragen ligga närmast vristen och dragit byxorna över
- Skaffat stänkskärmar

kan jag konstatera att jag inte blir så blöt eller kall om fötterna. Just nu känner jag att den största anledningen till att skaffa varma skor skulle vara tidsbesparingen (det tar nämligen tid att dra på dubbla skoöverdrag när det är kallt och blött). Jag gissar att jag kanske hade resonerat annorlunda om jag hade kört lite längre turer, nu är det bara jobbpendling ca 45min enkel väg.

Framåt våren lär jag ha svaret. Om någon har ett svar redan nu så tar jag tacksamt emot det!

Vinterskor - the tråd
magnil sa:
glitch sa:
Kom vi fram till att Northwavve Arctic inte var så varma trots namnet eller? Har kört Shimano en massa år, och är det kallare än ett 2-3 minus är värmesulor ett måste för mig trots superstrumpor och HTFU.

Har ett par NW Celsius Arctic och även Shimano MW-81. NW är mycket varmare men inte tillräckligt varma för mig. De är ganska låga och fullständigt livsfarligt hala. Hade inte köpt dem igen.

MW-81 tycker jag är en bra tidig vår/höstsko men för kall för att kallas vintersko. Klarar typ +5 med dem och då med både ullsula och ullsockar :)

NW celsius Artic är varma. Jag har kört dom ner till -23ºC utan att frysa (om fötterna). Tar dem till pendeln också när det är kallt och får därför gå en del i dom och upplever dom inte så hala. Visst, jag springer inte runt i dom men för mig fungerar dom perfekt. Inne på tredje vintern nu och dom känns som nya inuti. Funderar till och med att köpa ett par Celsius bara för att det är sådant jäkla hopp att gå från mtbskor med varma strumpor och skoöverdrag till vanligsa strumpor och NW Artic.

Tillbaka
Topp