Vinterskor - the tråd

Vinterskor - the tråd
Stod o funderade på om det var dags att vårrengöra dojjorna eller om de ska användas ett tag till.
Upptäckte ett modellnamn jag inte riktigt känner igen, trots flera års flitigt användande ?

IMG_20170319_120329011.jpg

Vinterskor - the tråd
Provade Bontrager OMW idag. Kändes smala jämfört med mina Lake 303 wide. Trampar man ut dem nåt?

Nån som använder Wolfgar lite mera till vardags? Varje vecka jag kan skjuta fram elsulepremiären är rätt trevlig.

Vinterskor - the tråd
Bertillabrava sa:
Nätdejting är nice. Såg dem på nätet igår kväll och blev kär direkt! När vi träffades imorse i verkligheten blommade kärleken ut. Habegär uppstod och de följde med mig hem efter 10 minuter, på första träffen!

Vad blev det då? Specialized Defroster Trail! Passade mina breda fötter perfekt. I strl 46 fick jag även plats med två rejäla yllesockar, Boasnörning gjorde att de var enkla att få lagom tajt. Rejält innefoder och sist men inte minst - höga mot vristen som gör att det går att få byxorna UTANFÖR skaftet för att slippa få vattnet att rinna in. Rejäl omlottkrage med neopren kändes tryggt inför regn och slask. 2 090 :- på Sportson var helt OK och underbart att få prova innan köp.

Jag är en 44,5:a, men med breda knöliga fötter. Sommarskorna är Sidi Dominator Mega i strl 45.

Specialized rekommenderar en strl upp för att få plats med sockar. Stämmer ju bra med mig som vill garantera med två sockar.

Jag återkommer med recension!

Recension: Jag har inte frusit en enda gång trots ned mot -10 i 1 timme. Jag köpte ju ganska stor strl, 46, för att få i två yllesockar. Storleken var väl egentligen lite för stor på längden men inte på bredden. Tack vare Boa-snörningen (en stålwire) kan man ändå lätt få skon att sitta precis så hårt man vill. Efter två veckor hade skon anpassat sig. Sulan under var väldigt mjuk även ned mot -10. Skon var fordrad, vilket gav ett mjukt intryck. Vid regn kunde lite fukt sippra in via neoprenskaften. Boasnörningen är snabb att få på och av. Lätt att få på sig/av sig skon. Sammantaget är detta en av de bästa sakerna jag skaffat på 20 års cykling. Känslan att inte frysa oavsett temperatur är grym. Kvalitén på skon och kardborre känns hög. Jag var alltid varm när jag kom fram. Rekommenderas.
fram.

Vinterskor - the tråd
Hej!
Söker efter en bra mtb sko för att använda över höst/vinter/vår. Då den ska användas till att köra i skogen och inte pendling i så stor utsträckning så är det viktigt att de har en sula som inte är allt för hal när jag ska traska runt i Skogen. Den ska fungera för de kalla årstiderna i Stockholm, antar att man får modulera med olika antal och typer av strumpor. Tar tacksamt emot tipps på skor med ovan spec så att mitt sökområde
kan minskas.
Ska fungera för SPD
Många tack!
Peter

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Jag kan rekommendera "MAVIC CROSSMAX SL PRO THERMO"
Sjukt nöjd, dubbla sockor för kalla vinterdagar och tunnare socka på hösten och en bra bit in på våren.. vattentäta, har läckt liiite uppe vid skaftet någon enstaka gång. Riktigt bra!
IMG_6647.PNG

Vinterskor - the tråd
Jake sa:
Jag kan rekommendera "MAVIC CROSSMAX SL PRO THERMO"
Sjukt nöjd, dubbla sockor för kalla vinterdagar och tunnare socka på hösten och en bra bit in på våren.. vattentäta, har läckt liiite uppe vid skaftet någon enstaka gång. Riktigt bra!
Håller delvis med: jättebra sko för höst och vår men för lättfrusna fötter är den helt klart för kall vintertid. -5 är min gräns. Men sulan är bra - inte lika hal som specialized, shimano eller north waves motsvarigheter. Och vattentäta på riktigt!

Vinterskor - the tråd
Låter som en bra sko för mig! Verkar inte hitta någon butik i Stockholm som har den hemma för prov, vet ni hur storleken är samt passform?

Med vänlig hälsning, Peter

Vinterskor - the tråd
Jag upplever den som relativt "normal" i storlek eller möjligen lite liten. Vet inget om vilka butiker som kan ha den hemma tyvärr.

Vinterskor - the tråd
Jag köpte mina på Sportson i Kungenskurva, kolla med dem om du inte gjort det redan... Jag brukar ha storlek 44 och gick upp på en 45:a, blev perfekt med en tjockare strumpa...

Vinterskor - the tråd
Vinterskor - the tråd
Slog till i år och köpte upp mig till ett par Specialized Defroster. Har i alla åt kört med diverse skoöverdrag under vintern men nu är det slut med det.
Ej provkörda ännu.

Defroster.JPG

Vinterskor - the tråd
Hej,
Funderar på att köpa ett par Lake Mxz400 pga mina NW Winter Extreme Gtx inte är så varma som jag hade hoppats på fastän jag använder sockor. I mina sommarcykelskor har jag storlek 46 (Gaerne, Mavic, Bontrager). Prövade Bontrager Omw nyligen och där satt 47 bra, för Specialized Defrost kändes 46 ganska bra, båda med plats för sockor. I mina NW "vinterskor" har jag 46, de är dock stora i storlek och sitter bra. Jag har inte någon möjlighet att pröva Lake men tror 47 alt. 48 kan passa då jag förstått att de är små i storlekarna. Ni med Lakeskor, har ni några tips? Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
Ariel

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
trailbiker sa:
Ultralite sa:
zodah sa:
Slog till i år och köpte upp mig till ett par Specialized Defroster. Har i alla åt kört med diverse skoöverdrag under vintern men nu är det slut med det.
Ej provkörda ännu.

Hur är de storlek?

Jag gick upp en. Sitter som en smäck. Ullstrumpor i och aldrig fryst om fossingarna.

har nu testkört i ca en vecka. De är ungf lika stora i storlek som deras mtb/räcer-skor. Jag har en storlek större för att få lite luft framme i tårna och för att få plats med tjockare strumpa.

Skorna är aningen "klossiga", dvs allt extrra material och isolersula, samt höga skaft gör att det blir med som en känga än en sko. Man vänjer sig dock snabbt.

De är varmare än om jag hade vanliga skor och tjockt skoöverdrag (5 mm) och dessutom mkt smidigare att ta av och på. I stort sett vattentäta. Hade dem i hällregnet härom veckan och det sipprade in lite vatten men inget som märktes under cykling. Man såg att stumpan var blötare mitt ovanpå på foten.
Är väldigt nöjd med köpet.

Enda som är lite pyssel är att få klossen perfekt inställd. Iom att skon är större än normalt så kan foten röra sig lite och klossen hamnar lite fel. Men det kan också vara att jag är extra känslig då jag skadat vänster lilltå för ngt år sedan och det verkar inte läkt helt...

Vinterskor - the tråd
Tack Mart24speed för input. Denna modell finns endast som normal, chansar och går upp till 47. Sitter de sämre får jag väl byta.

Med vänlig hälsning,
Ariel

Vinterskor - the tråd
Behöver nya vinterskor, kikade på 45North Japanther, Northwave och Spesh Defroster, gillar de som går upp lite mer på benet. Har 46 i gamla Defroster nu, var kan jag prova Japanther och NW? XXL?

Vinterskor - the tråd
lundatok sa:
Behöver nya vinterskor, kikade på 45North Japanther, Northwave och Spesh Defroster, gillar de som går upp lite mer på benet. Har 46 i gamla Defroster nu, var kan jag prova Japanther och NW? XXL?

Japanther och några Northwave finns på XXL, Japanther var relativt smal i passformen, satt riktigt bra på foten för mig som kör Sidi Drako på sommaren.

Slutade med att jag köpte Northwave Raptor istället (lite bredare, tyvärr rätt mkt lägre skaft), lite tveksam till "vattentäta dragkedjor" efter att fått problem på mina förra vinterskor med att de gick väldigt tungt.

Vinterskor - the tråd
lundatok sa:

Vet du vad skillnaden är på "nya" defroster?
Själv köpte jag 45nrth wölvhammer. Hoppas det går att cykla i dom :)

Vinterskor - the tråd
Hittade dessa till ett bra pris 700kr på Intersport
Hoppas de håller lite värme. .
Någon som har erfarenhet ?

Bilagor

• 7968D8E0-4AE7-49E9-B9A3-175F2E90C1D9.jpeg
    7968D8E0-4AE7-49E9-B9A3-175F2E90C1D9.jpeg
    168.4 KB · Besök: 179
Vinterskor - the tråd
Streetmachine sa:
Hittade dessa till ett bra pris 700kr på Intersport
Hoppas de håller lite värme. .
Någon som har erfarenhet ?

Har föregångarna. Finna klart varmare. Men absolut inte kalla heller. Beror ju på hur frussen man ä. Men de verkar fixat en av tillkortakommandena mina har, de har förlängt så att den går högre upp på foten som det ser ut. Positivt.

Vinterskor - the tråd
Nu har jag hunnit med ett antal rundor med mina Raptors, en liten sammanfattning:
+vattentäthet bra, rinner inte in speciellt mkt längs skaftet
+Slät yta som är lätt att göra rent
+bra trampkänsla, känns som en cykelsko och inte som en känga som en del vinterskor gör.

-Ganska jobbiga att ta på sig pga det smala skaftet
-Kalla, klarar inte mer än 2h om det är 0-gradigt eller kallare, med skoöverdrag utanpå funkar det ner till -5 för mig.

Så en riktigt bra vår/höst-sko för blöta förhållanden, men inget för de riktigt kalla dagarna.

raptor.jpg

Vinterskor - the tråd
Tack för omdömet, de ligger rätt nära köp för mig.
Kör du dem väldigt tighta, eller med utrymme för t ex varma sulor och dubbla sockor?
Jag tycker flera nya skor är lite mer skal och mindre isolering, t ex Specialized Defroster

Har du kört föregångarna, lite högre upp, och kan jämföra?

Vinterskor - the tråd
Är det Gore-tex eller inte som gäller för allt från jobbpendlande till stigåka? Funderar på Schimano MW5 eller 7. Lite skeptisk till Gore-tex då jag tror det blir för tätt och svettigt och i slutändan kallare än en sko som är vattenavvisande, som MW5. Jag har dock ingen erfarenhet av att använda Gore-tex-skor så vore intressant med era erfarenheter

Tillbaka
Topp