Vinterskor - the tråd

Vinterskor - the tråd
Hobbes sa:
Jag körde några rundor förra året. Det är ok men inte supervarma, vid några minusgrader fryser jag efter en timme. Hade lite problem med vattenläckage men jag tror att det rann in vid skaftet.

Med XXL nuvarande pris är de dock ett bra köp.

Förra året körde jag enbart med sommarskor och biltemas skoöverdrag ner till -5°. Då bör dessa funka längre ner?

Vinterskor - the tråd
Såg ju bra ut. Har 43 i vanliga fall så hann lägga vantarna på ett par 44or. Håller tummarna för att de ska passa fint med en socka i...

Vinterskor - the tråd
Tegheim83 sa:
Beställde hem ett par NW (H)imalaya från XXL på deras rea för 999kr nu.

XXL har döpt dem till Yimalaya, men jag hoppas det är samma sko som Yeti och Himayala.

https://www.xxl.se/northwave-yimalaya-vintercykelsko-herr/p/1150309_1_style

Nå ja, med tanke på förmågan att stava hos NWs medarbetare kan det mycket väl stå Yimalaya på den aktuella skon...

CC0C7624-E0ED-4428-84CF-A27A7BD9D897.jpeg

Vinterskor - the tråd
NickPick sa:
ptrk sa:
Såg ju bra ut. Har 43 i vanliga fall så hann lägga vantarna på ett par 44or. Håller tummarna för att de ska passa fint med en socka i...

För stora skor är sjukt obekvämt att cykla i. Just saying :)

Skon är bara för stor utan strumpa ;-)
Jag har prövat 42or, då jag har det i mina sommarskor. För mig kommer 43an bli perfekt.

Vinterskor - the tråd
ceel sa:
Tegheim83 sa:
ceel sa:
Det står ju inte "Yimalaya" nånstans. :)

Så bra!
Bara på XXLs hemsida mao.
Missade att hämta ut mina med 6min ikväll.

Jag är fortfarande skeptisk pga priset. Det är ju mindre än halva priset av vad tyskarna tar.
Men men, skåda inte en given häst i mun, eller nåt sånt... :)

Kollegan köpte Yimalaya hos XXL förra året för 1500kr på rea. Vi hade förhoppningsvis bara mer tur.

Vinterskor - the tråd
Tegheim83 sa:
ceel sa:
Tegheim83 sa:
ceel sa:

Så bra!

Jag är fortfarande skeptisk pga priset. Det är ju mindre än halva priset av vad tyskarna tar.

Kollegan köpte Yimalaya hos XXL förra året för 1500kr på rea. Vi hade förhoppningsvis bara mer tur.

Ja nån gång ska man ju ha det oxå. :)

I storlek 44 satt de perfekt på min fot med lagom utrymme att vicka på tårna i tunn strumpa. Min förhoppning med dessa är att jag ska slippa tjocka strumpor och neoprenöverdrag som jag behövde till mina oversize Diadora Polaris när det blev riktigt kallt.

Vinterskor - the tråd
ceel sa:
Tegheim83 sa:
ceel sa:
Tegheim83 sa:
ceel sa:

Så bra!

I storlek 44 satt de perfekt på min fot med lagom utrymme att vicka på tårna i tunn strumpa. Min förhoppning med dessa är att jag ska slippa tjocka strumpor och neoprenöverdrag som jag behövde till mina oversize Diadora Polaris när det blev riktigt kallt.

Vilken storlek körde du på Diadora?
Var det plusmodellen?

Jag är rädd att dessa blir klumpiga, men tänker ha dem som rena snöskor, eller långdistans. Då gör de inget om de väger, så länge jag klarar 2-4h utan förfrysning.

Vinterskor - the tråd
På vintern vid cykling i 15-30 minus tycker jag värme och komfort är vida överträffande lätt o smidig sko. Tycker de kändes förvånansvärt smidiga ändå

Vinterskor - the tråd
Hatten av för er som kör i minus trettio. Bor ni på Nordpolen? Själv bor jag på västkusten, där det räcker med dubbla strumpor i ett par Fiveten och en whiskey bredvid post cycling-ölen. Mörkret och den ständiga vinden är dock mer svårmanövrerade problem såhär års.

Vinterskor - the tråd
Martinmat sa:
På vintern vid cykling i 15-30 minus tycker jag värme och komfort är vida överträffande lätt o smidig sko. Tycker de kändes förvånansvärt smidiga ändå

Har du Himayala i -30°? Låter lovande. Jag kör sällan kallare än -15°.

Alex Supertramp sa:
Hatten av för er som kör i minus trettio. Bor ni på Nordpolen? Själv bor jag på västkusten, där det räcker med dubbla strumpor i ett par Fiveten och en whiskey bredvid post cycling-ölen. Mörkret och den ständiga vinden är dock mer svårmanövrerade problem såhär års.

-15° är nog lägst för mig. Men då med balaklava och lågintensivt.

Vinterskor - the tråd
Jämtland ?

Brukar alltid vara en 2-3 veckor med konstant 20-30 minus

Alex Supertramp sa:

Vinterskor - the tråd
Tegheim83 sa:
ceel sa:
Tegheim83 sa:
ceel sa:
Tegheim83 sa:
ceel sa:

Så bra!

Vilken storlek körde du på Diadora?
Var det plusmodellen?

Jag är rädd att dessa blir klumpiga, men tänker ha dem som rena snöskor, eller långdistans. Då gör de inget om de väger, så länge jag klarar 2-4h utan förfrysning.

Jag har 45 på mina Diadora. Och det var inte Polaris plus, utan de enklare Polaris (ibland kallade Polaris 1, efter att 2 och Plus kom ut).

Jag tyckte de kändes oväntat smidiga, både vikt- och storleksmässigt) när jag gick runt i dom i lägenheten. Den mjuka Michelin-sulan gjorde roliga klisterljud mot parketten. :)

Vinterskor - the tråd
Jag är toknöjd bara av att prova dem inomhus. 43or satt som en smäck på mina 41-42-fötter.

Nu längtar jag ut!

Bilagor

• 20181024_143324.jpg
    20181024_143324.jpg
    176 KB · Besök: 69
Vinterskor - the tråd
Tegheim83 sa:
Martinmat sa:

Alex Supertramp sa:

Fy fan. På mina breddgrader är det snarare baklava än balaklava.

Vinterskor - the tråd
Alex Supertramp sa:
Tegheim83 sa:
Martinmat sa:

Alex Supertramp sa:

Fy fan. På mina breddgrader är det snarare baklava än balaklava.

Baklava kommer efter Balaklava ?

ptrk sa:
Fick precis mina Himalaya - borde gått på min riktiga skostorlek...

Jaså? Jag körde en storlek större och de sitter kanon. Det är ju svängrum, men det är nyttigt med lite luft för att hålla värmen.
Så du inte låter dem sitta lika hårt som sommarskorna.

Vinterskor - the tråd
Även bra att de har höga skaft så man slipper få snö i skorna när man tar sig ett dopp ?

Bilagor

• 6BF83FC7-E4CA-40D6-AD5D-1AE0E2A6CFBC.jpeg
    6BF83FC7-E4CA-40D6-AD5D-1AE0E2A6CFBC.jpeg
    159.7 KB · Besök: 59
Vinterskor - the tråd
Martinmat sa:
ptrk sa:

Har du provat med tjockare strumpa? Jag kör alltid en strl upp på vinterskor. Man vill kunna vicka lite mer på tårna o ev köra tjockare el dubbla sockar
Samtidigt så töjer dom sig mycket på bredden. Känns dom för lång är dom garanterat för stor tycker jag. Köpt 4 par olika mtbvinterskor...

Tårna blir ju knappast längre av att nöta småfrusna i minus 5 några timmar. Annat än vid tex löpning.

Det kan bli "knöligt" att få åt boan om den är för slapp runt foten också. Skav ger obehag.

Vinterskor - the tråd
Vi säger så här var o en väljer den strl man trivs med, jag kör 46 på NW o har 45 i mina Bontrager rythm jag kör med på sommaren o är nöjd med det ?

NickPick sa:
Martinmat sa:
ptrk sa:

Har du provat med tjockare strumpa? Jag kör alltid en strl upp på vinterskor. Man vill kunna vicka lite mer på tårna o ev köra tjockare el dubbla sockar
Samtidigt så töjer dom sig mycket på bredden. Känns dom för lång är dom garanterat för stor tycker jag. Köpt 4 par olika mtbvinterskor...

Tårna blir ju knappast längre av att nöta småfrusna i minus 5 några timmar. Annat än vid tex löpning.

Det kan bli "knöligt" att få åt boan om den är för slapp runt foten också. Skav ger obehag.

Vinterskor - the tråd
Hur är Northwave Raptor Arctic GTX? Håller de värmen bra? Står på NWs hemsida att de går ner till minus 10, men har för mig att nån jag känner har dem och tycker att runt 0 så fryser man.

Var för sent på att köpa en utgående Extreme XCM. Missade att köpa XXLS Yimalaya som egentligen är Himalaya för 999-.... :(

Annars funderar jag starkt på Lake 303, men nån som vet hur storlekarna är? vissa ställen säger att de är extremt små i storlekarna och vissa att de är normala?
Kör 42 på sommarskorna Northwave och borde kunna ha samma på eventuella NW vinterskor

Vinterskor - the tråd
Bulldog76 sa:
Annars funderar jag starkt på Lake 303, men nån som vet hur storlekarna är? vissa ställen säger att de är extremt små i storlekarna och vissa att de är normala?
Kör 42 på sommarskorna Northwave och borde kunna ha samma på eventuella NW vinterskor

Jag har ett par 237 och ett par extremt nyköpta (knappt 6 mil) 145 i 42 wide, sportar 41-43 i vanliga skor så det överensstämmer tämligen bra. Lake har dessutom bra instruktion för att kolla vad du skall ha: https://lakecycling.com/pages/sizing-charts

Vinterskor - the tråd
Slog till på ett par 45NRTH Japanther på xxl’s rea. Förvånansvärt lätta för att se så klumpiga ut.
Samma storlek som sommarskorna med tjock ullstrumpa.

Vinterskor - the tråd
Första test, 1,5 timmar i temp enligt bild. Funkade mkt bra, fötterna varma o goa ?

Bilagor

• 707096EB-9848-451B-936F-09835A17F752.jpeg
    707096EB-9848-451B-936F-09835A17F752.jpeg
    193.1 KB · Besök: 55
Vinterskor - the tråd
Booten sa:
Slog till på ett par 45NRTH Japanther på xxl’s rea. Förvånansvärt lätta för att se så klumpiga ut.
Samma storlek som sommarskorna med tjock ullstrumpa.

Jag slog också till på ett par Japanther. Hade tidigare fyndat "Yimalaya" men de fick skickas tillbaka istället. Jag fick gå upp en storlek på Japanther, även med normaltjocka strumpor

Vinterskor - the tråd
Provade "Yamlaya" i butik i 46, har 44 annars men de blev helt för stora även med tjocksockor så verkar snarare var +1 storlek på dessa. Kändes väldigt goa men undrar lite kring det höga skaftet. Det var väldigt tight även på 46orna runt vaden och känns som det skulle störa vid trampandet?

Vinterskor - the tråd
AddeKvark sa:
ptrk sa:
Fick hem ett par igår. Kommer inte prova förrän efter årsskiftet men de verkar gedigna.

Sämsta någonsin att inte ha någon slags kardborre eller liknande runt skaftet. Köpte för 900 på XXL men lämnade tillbaks dom.

Vinterskor - the tråd
AddeKvark sa:
ptrk sa:
Fick hem ett par igår. Kommer inte prova förrän efter årsskiftet men de verkar gedigna.
Jag her dem hemmano tillsammans med Himalaya ouch väljer. Visst neoprenstrumapn har inte kardborre, men efter att ha tagit på dem två gånger så verkar det gå lättare att sätta i foten.
Har en annan doja där strumpan har kardborre, men där är det lätt det läcker vatten, så att de skulle vara värdelösa håller jag inte med om alls.
Väldigt skön när man fått på den.
Himalaya känns mer gedigna och har skönare yttersula (läs greppigare). Båda känns väldigt bra och det blir ett svårt val detta.
Jag har storlek 40,4 -41 normalt och har beställt 42, samma som jag har NW sommarsko. Och de passar bra. även med tjockare strumpa på.

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Någon med tips på landsvägspjucks? Har mest sett två vettiga alternativ, båda från Northwave: Flash Arctic GTX och Extreme RR 2. Hur är dessa? Winter is coming, behöver varma fötter och neoprenöverdrag på sommarskorna duger inte när det går ner till 0an och under..

Vinterskor - the tråd
Lake CX 145, typ samma pris som Flash Arctic GTX (extremt snabb googlekoll) och finns dessutom med bredare läst för oss med ankfötter. Håller fortfarande på att köra in mina och vintern har ju inte kommit än (här nere iaf) så det kallaste jag hittills testat är +1, men det känns som det kommer funka för min 29 km pendlingssträcka.

Vinterskor - the tråd
Bulldog76 sa:
AddeKvark sa:
ptrk sa:
Jag her dem hemmano tillsammans med Himalaya ouch väljer. Visst neoprenstrumapn har inte kardborre, men efter att ha tagit på dem två gånger så verkar det gå lättare att sätta i foten.
Har en annan doja där strumpan har kardborre, men där är det lätt det läcker vatten, så att de skulle vara värdelösa håller jag inte med om alls.
Himalaya känns mer gedigna och har skönare yttersula (läs greppigare). Båda känns väldigt bra och det blir ett svårt val detta.
Jag har storlek 40,4 -41 normalt och har beställt 42, samma som jag har NW sommarsko. Och de passar bra. även med tjockare strumpa på.

Valt skor än?

Vinterskor - the tråd
Ubbe73 sa:
Bulldog76 sa:
AddeKvark sa:
ptrk sa:

Valt skor än?
Nä inte än, men ska nog göra det. Himalaya har varit favoriten, men nu när jag provade igår så lutade det mer åt GTX. Bekvämare att ha på sig, och Himalaya verkar lite bred. Klart klumpigare, men ändå inte som man kan tro när man hittar. Men fördelarna jag ser med Himalaya som jag ser det att sulan är riktigt greppig, så ska man behöva gå så halkar man inte runt. Sulan på GTX är bara nån sorts hård plast. Och den är snorhalt och obekväm. Vet inte om det är samma sula på tyskarnas GTX, (i o m att denna färg från XXL egentligen inte finns hos NW. Förmodligen en "egen" färg för XXL) men tittar man på bilder så verkar det vara samma sula även på de andra GTX. Så vill man kunna gå eller springa uppför en backe i halkig terräng så ska man nog satsa på Himalaya. En annan sak är att man kan köra utan klossar och bara sätta dit skyddet så har man ett par skor för cykling med plattisar. Vilket jag fundera på att praktisera i vinter. Bar för att få lite teknikträning utan att sitta fast.
Så lyssnar jag på mig själv nu så lutar det åter mot Himalaya. får prova bägge idag igen, sen måste jag besluta mig. :)

Tillbaka
Topp