Vinterskor - the tråd

Vinterskor - the tråd
Plattiscykling gör man med skor avsedda för det. Allt annat ger intr upplevelsen rättvisa. Du skruvar ju inte fast en spd kloss på dina finskor heller.
Det där är något slags romantisk idé, att ta sina varma vinterkängor och trampa runt i vargavintern med plsttisar varm o go om fötterna. Ska man cykla stökigt i skogen funkar det där inget vidare.

Vinterskor - the tråd
Sulan på Himalaya verkar vara väldigt greppig, nästan som Five Ten skor, så varför inte? Man får skruva av och ta bort en del av sulan för att komma åt att sätta dit en SPD kloss. Men visst du kan ha en poäng.

Vinterskor - the tråd
Jag tror att mina Himalaya kommer funka utmärkt med plattpedaler. Som sagt greppig sula med lämpligt mönster å lagom styv i uppbyggnaden.
Även tillverkaren verkar tycka sammalunda. :)
Har inte sett att någon som testat dem har tyckt annorlunda heller.

frid!

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Någon som testat Northwave Arctic GTX och kan säga hur greppet är i skorna utomhus? Jag har bara provat inne, sulan är av en väldigt hård plast istället för mjukare mer greppigt gummi känns det som. Går man här inne så är de snorhala att gå med. Hur blir det då att gå på hala stenar mm i vinter?

Vinterskor - the tråd
Alla cykelskor med hård sula blir snorhala på vintern, bara vibram eller michelinsula som funkar

Bulldog76 sa:
Någon som testat Northwave Arctic GTX och kan säga hur greppet är i skorna utomhus? Jag har bara provat inne, sulan är av en väldigt hård plast istället för mjukare mer greppigt gummi känns det som. Går man här inne så är de snorhala att gå med. Hur blir det då att gå på hala stenar mm i vinter?

Vinterskor - the tråd
Martinmat sa:
Alla cykelskor med hård sula blir snorhala på vintern, bara vibram eller michelinsula som funkar

Bulldog76 sa:

Tycker även shimano's gummisulor funkar ok, t ex MW5

Vinterskor - the tråd
Ja, efter gått omkring hemma ås lutar det mest åt Himalaya, verkar varmare också. På golvet hemma så riskerar man att trilla omkull med GTX skorna så hala är de. Mina sommarskor har gummisula, och är inte hala. känns som det inte blir så bra om man ska hoppa av och behöva gå uppför nånstans eller över hala stenar.
Enda nackdelen med Himalaya är att de inte är lika "vattentäta" undrar om det kommer att bli ett problem? Jämförelse på NW egna syn på skorna. konstigt så har de satt en stapel mer på grepp på Arctic GTX än vanliga GTX som bara har 2. Men till synes samma sula. Likadant så har Extreme XCM också bara 2 i grepp. Nåja för vad Himalaya kostade på rean så kan det väl vara att de eventuellt skulle kunna bli blöta. Men de verkar rätt täta och rätt så vattenavvisande material.

skor.jpg

Vinterskor - the tråd
Jag tog å drog på inpregneringsspray på mina också för att ytterligare förstärka vattentätheten

Bulldog76 sa:
Ja, efter gått omkring hemma ås lutar det mest åt Himalaya, verkar varmare också. På golvet hemma så riskerar man att trilla omkull med GTX skorna så hala är de. Mina sommarskor har gummisula, och är inte hala. känns som det inte blir så bra om man ska hoppa av och behöva gå uppför nånstans eller över hala stenar.
Enda nackdelen med Himalaya är att de inte är lika "vattentäta" undrar om det kommer att bli ett problem? Jämförelse på NW egna syn på skorna. konstigt så har de satt en stapel mer på grepp på Arctic GTX än vanliga GTX som bara har 2. Men till synes samma sula. Likadant så har Extreme XCM också bara 2 i grepp. Nåja för vad Himalaya kostade på rean så kan det väl vara att de eventuellt skulle kunna bli blöta. Men de verkar rätt täta och rätt så vattenavvisande material.

Vinterskor - the tråd
Startade en tråd om mina nya vinterskor, Husky Artic Warm/Protective Wintershoe 43
https://www.xxl.se/northwave-husky-artic-warm-protective-wintershoe-43/p/1150310_1_size_5
Om de är rätt storlek, men lite tunt med svar.

Ni som cyklar långt(!) på vintern, hur mycket större skall skon vara än sommarskon. Kan få ner ett finger ganska precis bakom hälen (då är det fortfarande lite lite space vid tårna eftersom dom är lite trånga över foten, men det hoppas jag töjer sig lite), frågan är egentligen hur "mycket" strumpor man skall få plats med. I min tråd skrev jag att jag testade med vanliga tubsockar, lite tjockare än (sommar)cykelstrumpor när jag kunde få ner fingret bakom hälen, MEN jag tänker inte ha bomullsstrumpor, var endast för att testa lite tjockare.

Har man nånsin typ raggsockar, i tjocklek? För t.ex. d'Ötzi, om det nånsin blir av...

Vinterskor - the tråd
me.I.am sa:
Startade en tråd om mina nya vinterskor, Husky Artic Warm/Protective Wintershoe 43
https://www.xxl.se/northwave-husky-artic-warm-protective-wintershoe-43/p/1150310_1_size_5

Ni som cyklar långt(!) på vintern, hur mycket större skall skon vara än sommarskon. Kan få ner ett finger ganska precis bakom hälen (då är det fortfarande lite lite space vid tårna eftersom dom är lite trånga över foten, men det hoppas jag töjer sig lite), frågan är egentligen hur "mycket" strumpor man skall få plats med. I min tråd skrev jag att jag testade med vanliga tubsockar, lite tjockare än (sommar)cykelstrumpor när jag kunde få ner fingret bakom hälen, MEN jag tänker inte ha bomullsstrumpor, var endast för att testa lite tjockare.

Har man nånsin typ raggsockar, i tjocklek? För t.ex. d'Ötzi, om det nånsin blir av...

Tror det är svårt att svara på generellt. En del skor börjar ju glappa bara de är ett halvnr fel, en del kan du dra åt på ett sätt så att de är komfortabla även med lite mer luft. Men spontant, så mycket luft som möjligt medan de ändå sitter bra. Jag har kört ned till -15 iaf med vanliga ull-skidstumpor. Och känns de trånga nånstans, ja då blir det alltid kallt.

Vinterskor - the tråd
AX3L sa:
me.I.am sa:

Tror det är svårt att svara på generellt. En del skor börjar ju glappa bara de är ett halvnr fel, en del kan du dra åt på ett sätt så att de är komfortabla även med lite mer luft. Men spontant, så mycket luft som möjligt medan de ändå sitter bra. Jag har kört ned till -15 iaf med vanliga ull-skidstumpor. Och känns de trånga nånstans, ja då blir det alltid kallt.

Tack.
En lite dum fråga, "Och känns de trånga nånstans, ja då blir det alltid kallt", även om de sitter tight "över" foten?

Vinterskor - the tråd
me.I.am sa:
AX3L sa:
me.I.am sa:

Tack.
En lite dum fråga, "Och känns de trånga nånstans, ja då blir det alltid kallt", även om de sitter tight "över" foten?

Om de sitter tight så att det påverkar blodcirkulationen, absolut. Annars är det ju oftast ovanpå foten den ska sitta någorlunda tight för att skon faktiskt ska sitta på. Det viktiga enligt min erfarenhet är att de inte är trånga i tårna, eller för smala på sidan av foten. Jag tror anledningen till att det blir kallt då är att cirkulationen påverkas, men även bristen på luft som isolering spelar säkert in.

Vinterskor - the tråd
Kan bara instämma i att 45Nrth Japanther är grymma. Mina fötter är rätt köldskadade av surf och cykel på vintern. Men dessa löser problemet så jag kan fortsätta cykla på vintern. Lite känsla av "stövel" än Shimano mw. Men det glömmer man rätt snabbt

Vinterskor - the tråd
Då var Himalaya skon invigd. Oerhört bekväm sko, både att gå och cykla, känns inte som en stövel.
var 3-4 plusgrader i helgen och de vara varma och sköna. Det blir nog finemang med dessa. Just att de är så sköna att gå med är riktigt trevlig och de har ett enormt bra grepp i sulorna.

Vinterskor - the tråd
Bulldog76 sa:
Då var Himalaya skon invigd. Oerhört bekväm sko, både att gå och cykla, känns inte som en stövel.
var 3-4 plusgrader i helgen och de vara varma och sköna. Det blir nog finemang med dessa. Just att de är så sköna att gå med är riktigt trevlig och de har ett enormt bra grepp i sulorna.

Tack, låter bra! :)
Ska pröva mina också nån kväll så fort det blivit under nollan.

frid!

Vinterskor - the tråd
Mikael74 sa:
Någon som testat Bontrager OMW vintersko, ser rätt biffiga ut, men spelar ingen roll om de är varma (fryser alltid om tårna)

Jag kör OMW och är på det hela nöjd. De är lite klumpiga, men egentligen inte nåt jag tänker på när jag väl sitter på cykeln. Sitter skitskönt, men håller inte mina fötter varma riktigt så länge som jag hoppats. Smidigt att kunna plocka ur innerskon för tork, dock.

Jag valde mellan OMW och Wölvhammer och skulle nog gjort detsamma idag, dock kanske med annat val i slutänden.

Vinterskor - the tråd
Miracle sa:
Bulldog76 sa:

frid!

Körde tredje passet i mina Himayala i söndags.
3h i +3° och var svettig om fötterna när jag kom hem :-) Väldigt bekväma!

Vinterskor - the tråd
Tegheim83 sa:
Miracle sa:
Bulldog76 sa:

frid!

3 plusgrader för ett par rejäla vinterskor...? Ingen vidare måttstock. Cyklade 3h med sommarskor och skoskydd i söndags som referens. 3 grader här med :)

Vinterskor - the tråd
NickPick sa:
Tegheim83 sa:
Miracle sa:
Bulldog76 sa:

frid!

3 plusgrader för ett par rejäla vinterskor...? Ingen vidare måttstock. Cyklade 3h med sommarskor och skoskydd i söndags som referens. 3 grader här med :)

Fast det säger ju inget, jag cyklade barfota och här är 0 grader. # ironi. Din jämförelse säger ju inget då det finns de som åker som du gjorde, fast i -8 utan problem.

Om skorna är apvarma vid 3 grader är de nog perfekt vid lite minus. De kan ju inte vara mer än riktigt varma.

Vinterskor - the tråd
NickPick sa:
Tegheim83 sa:
Miracle sa:
Bulldog76 sa:

frid!

När jag körde förra året i samma förhållanden med sommarskor och överdrag så var jag helt trasig/gråtfärdig efter 40minuter. Så jo, för mig är det en enorm skillnad.
Kompisen jag cyklade ihop med frös som en hund efter 60min i sina Scott sommarskor och överdrag.

Vinterskor - the tråd
Tegheim83 sa:
NickPick sa:
Tegheim83 sa:
Miracle sa:
Bulldog76 sa:

frid!

När jag körde förra året i samma förhållanden med sommarskor och överdrag så var jag helt trasig/gråtfärdig efter 40minuter. Så jo, för mig är det en enorm skillnad.
Kompisen jag cyklade ihop med frös som en hund efter 60min i sina Scott sommarskor och överdrag.

Det där låter som fel hund...

Vinterskor - the tråd
Jag fryser också väldigt lät om fötterna, hjälpe rinte med överdrag och sommarskor. Så jo det kan vara en helt ok måttstock med 3 plusgrader. Mina andra vinterskor (som är för små, därav att de säkert är extra kalla) fryser jag i 7-8 grader.

Vinterskor - the tråd
Tegheim83 sa:
NickPick sa:
Tegheim83 sa:
Miracle sa:
Bulldog76 sa:

frid!

Ja den infon framkom inte, ungefär som att jag har raynauds så jag gillar inte att frysa... Dock är väl kanske 3 plus för mig ungefär som att prova en fullgungare på en parkeringsplats :)
Däremot betvivlar jag inte ett dugg att dom är varm! Det ser och känner man ju.

Kallt= Wölvhammer. Varmare än minus 7 = vinterskor av mer italiensk karaktär.

Vinterskor - the tråd
För 45 min pendling fixar mina NW Arctic GTX ner till 10-12 minus. Ska jag ut på långa turer i flera kallgrader kan de kompletteras med biltema neoprenöverdrag. Det är en bra kombo även om skon är helt usel på många andra sätt.

Vinterskor - the tråd
Bra pris! Men Himalaya torde vara varmare med 400g Thinsulate vs Omw 200 g.
Nån som har ett par omw och kan säga nåt om storlekarna?

Vinterskor - the tråd
De är som Shimano, kanske tom något mindre. Kör 42,5-43 på vanliga skor och 44 på Shimano och OMW. Kompisen har Himalaya och de verkar också fina men några fördelar med OMW tycker jag är att de är täta hela vägen upp och att de har uttagbar innersko.

Vinterskor - the tråd
Skaffade ett par Northwave MTB Celsius Arctic 2 GTX. Känns dock lite små i storleken även fast jag gått upp en storlek.

Funderar på 45NRTH Japanther MTB eller ett par Bontrager OMW. Någon som har erfarenhet av dessa två?

Vinterskor - the tråd
Fjärdebrunn sa:
För 45 min pendling fixar mina NW Arctic GTX ner till 10-12 minus. Ska jag ut på långa turer i flera kallgrader kan de kompletteras med biltema neoprenöverdrag. Det är en bra kombo även om skon är helt usel på många andra sätt.

Jag avskydde mina NW Arctic. Kändes som ett par Snowjoggers med ditlimmade cleats. Helt värdelösa till MTB-cykling. Testade Himalaya i butik för några veckor sen & dom kändes precis lika hopplösa.

Dagens tips om nån vill ha en mer utförsinspirerad vintersko är Shimanos nya MW701. En vintermodell av endurodojan ME7. Iofs. bara testat dom ner till morgonens -5 men inga problem med kalla fötter då.

Vinterskor - the tråd
"utförsinspirerad" vad innebär det?

Är den nya shimanodojan vadderad och fluffig som de äldre modellerna? Jag skulle vilja få tag på en doja som var mer som en "skalkänga" Lite luftig och med plats för sockar.

Finns det?

Vinterskor - the tråd
Oggler sa:
"utförsinspirerad" vad innebär det?

Är den nya shimanodojan vadderad och fluffig som de äldre modellerna? Jag skulle vilja få tag på en doja som var mer som en "skalkänga" Lite luftig och med plats för sockar.

Finns det?
Åk och prova i närmsta butik. Du är ju som vanligt väldigt bestämd med vad du vill ha = svårt för andra.
1. Sommarskor.
2. Vinterskor
3. Rejäla vinterskor.

"Skal"= skoskydd.

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Ubbe73 sa:
Skaffade ett par Northwave MTB Celsius Arctic 2 GTX. Känns dock lite små i storleken även fast jag gått upp en storlek.

Funderar på 45NRTH Japanther MTB eller ett par Bontrager OMW. Någon som har erfarenhet av dessa två?
Japanther är ju oisolerade våtföreskor, men med ordentlig isolering i form av sockar kan de ju även användas i minusgrader.

Vinterskor - the tråd
Vi här i sverige verkar ju lida av sydeuropeiska influenser när det gäller vinterkläder för cykling. Ofta så är så kallade vinterkläder anpassade för regn. Det är tejpade sömmar och vattentäta skor osv. Personligen så tycker jag att klä sig för ett fåtal +grader inte är någon större utmaning. Och dessutom är det inte så kul att hoja i regn i alla fall.

Det som är svårt är ju att hitta skor och kläder som funkar när det är typ 5 grader kallt. Då andas skor och jackor för dåligt. Det är min erfarenhet. Visst kan det finnas en poäng med tex skor som har ett visst skydd mot vatten. Snö kan ju smälta på skorna osv. Men vattentäta skor tror jag inte på nät det är kallgrader.

Nu kommer väl någon påpeka att det visst går att hitta bra jackor osv. Och det gör det. Men om man ser till det stora generella utbudet så får jag känslan av att vinter=regn och vatten.

Vinterskor - the tråd
C-dale sa:
Ubbe73 sa:

Japanther är ju oisolerade våtföreskor, men med ordentlig isolering i form av sockar kan de ju även användas i minusgrader.

Okej, då stryker vi dem. Två nya alternativ som verkar bra.

Shimano MW7
Specialized Defroster Trail.

Någon som testat dessa?

Vinterskor - the tråd
Ubbe73 sa:
C-dale sa:
Ubbe73 sa:

Okej, då stryker vi dem. Två nya alternativ som verkar bra.

Shimano MW7
Specialized Defroster Trail.

Någon som testat dessa?

Jag har defroster road (de nya) och defroster icke trail. Skulle inte rekommendera någon av dem under 0:an faktiskt. Körde mina defroster idag i runt 0 grader i 3h i skogen och mina tår var rätt frusna när jag kom hem. Likaså använder jag defroster road när jag pendlar och regnar det mycket är skorna helt genomblöta.

Vinterskor - the tråd
glitch sa:

I år är det inte Thinsulate i Bontrager OMW, fodret har blivit uppdaterat till ull.

Storlekarna är tighta på längden, jag kör 44or i gamla OMW, samma storlek gäller för dom nya. Jag kör också 44or i Shimanos gamla 81or. Sommarskor kör jag numera bara Bontrager, 42 på xxx landsväg och 43 på Rxl mtb.

Vinterskor - the tråd
Rock sa:
glitch sa:

I år är det inte Thinsulate i Bontrager OMW, fodret har blivit uppdaterat till ull.

Storlekarna är tighta på längden, jag kör 44or i gamla OMW, samma storlek gäller för dom nya. Jag kör också 44or i Shimanos gamla 81or. Sommarskor kör jag numera bara Bontrager, 42 på xxx landsväg och 43 på Rxl mtb.

Rock, i din mening är det bra eller dåligt att man bytt till ull? Frågan är vad som håller bäst i längden.
Storleksmässigt alltså +2 storlekar typ mot sommarskorna.
Mina gamla MW8x Shimano kör jag 46or på och har 44 annars.

Tillbaka
Topp