Vinterskor - the tråd

Vinterskor - the tråd
kontorsråttan sa:
Sambal Oelek sa:

Ja jag kikade lite på dem också. Att de är dyra sk*ter jag i, jag har mina prylar så länge och använder dem så pass mycket att kvalitet får kosta.

Hur varma är de, vad har du jämfört dem mot?
Jag jämför mot "vanliga" kängor. Fast med vanliga brukar jag alltid köra skal-principen. Tar ett par tjockare yllesockor om det är riktigt kallt. Så hur varma själva skorna är kommer jag aldrig kunna ge något bra svar på. Men de är ju ganska tunna, man får nog ha tunna sockor eller dyl när det blir riktigt kallt. Och det har jag tagit med i passningen :)

Vinterskor - the tråd
Sambal Oelek sa:
kontorsråttan sa:
Sambal Oelek sa:

Ja jag kikade lite på dem också. Att de är dyra sk*ter jag i, jag har mina prylar så länge och använder dem så pass mycket att kvalitet får kosta.

Jag jämför mot "vanliga" kängor. Fast med vanliga brukar jag alltid köra skal-principen. Tar ett par tjockare yllesockor om det är riktigt kallt. Så hur varma själva skorna är kommer jag aldrig kunna ge något bra svar på. Men de är ju ganska tunna, man får nog ha tunna sockor eller dyl när det blir riktigt kallt. Och det har jag tagit med i passningen :)

Ja, det var väl det jag gjorde fel med Diadora skorna, de passade men jag får inte in extrasockor.

Är det någon som vet vad som är nästa steg upp i värmeskalan från Shimanoskorna? Jag vill helst ha något som funkar för en 2h-tur i -5 till -10.

Vinterskor - the tråd
kontorsråttan sa:
Är det någon som vet vad som är nästa steg upp i värmeskalan från Shimanoskorna? Jag vill helst ha något som funkar för en 2h-tur i -5 till -10.

Jag skrev ju det tidigare i tråden igår ;-)

Tegheim83 sa:
kontorsråttan sa:
Och helst inte lika klumpiga som Wölvhammer...

Jag köpte NW Himalaya på XXL. De ser klumpiga ut, och känns stora, tills man börjar cykla. Då tänker man inte på dem alls.
Man fryser inte heller! -10 i två timmar har jag testat.

https://www.xxl.se/northwave-himalaya-vintercykelsko-herr/p/1150309_1_style

Körde en runda igår runt nollan 1.5h. Fötterna var inte ett problem alls, trots vanliga tennisstrumpor denna gång.
Rekommenderar att köpa en storlek för stora, för bättre strumpor.

Vinterskor - the tråd
Invigde mina Shimano MW701 idag. Riktigt härliga, hade bara ett arbetsstrumpor och det var ändå nästan för varmt. Cykeldatorn visade någon minusgrad.

skor.jpg

Vinterskor - the tråd
kontorsråttan sa:
Sambal Oelek sa:

Jag har varianten utan GoreTex men kan tänka mig att de är typ lika varma. Skulle säga att de är mer vår/höst än vintersko men funkar ändå ok som vintersko i Sthlm med en lite tjockare ullstrumpa. Men snackar vi kallare klimat skulle jag välja något annat

Vinterskor - the tråd
Ja. Helt klart. Jag får plats med yllesockor. Behövs nog om det blir kallare.

/Edit: just det. Bonusfeature är att de är riktigt bra gå med. Bäst av alla mina tre par spd-pjuck iaf ?

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Tegheim83 sa:
kontorsråttan sa:

Tegheim83 sa:
kontorsråttan sa:

Jag köpte NW Himalaya på XXL. De ser klumpiga ut, och känns stora, tills man börjar cykla. Då tänker man inte på dem alls.

Körde en runda igår runt nollan 1.5h. Fötterna var inte ett problem alls, trots vanliga tennisstrumpor denna gång.

Kollade på dem på nätet igår. De ser ut som det jag är ute efter men finns bara i ett par, rätt små storlekar. Hur upplever du storleken jämfört med vad du normalt har?

Vinterskor - the tråd
kontorsråttan sa:
Tegheim83 sa:
kontorsråttan sa:

Tegheim83 sa:
kontorsråttan sa:

Kollade på dem på nätet igår. De ser ut som det jag är ute efter men finns bara i ett par, rätt små storlekar. Hur upplever du storleken jämfört med vad du normalt har?

Jag går normalt runt i 41/42, men valde 43 för att få plats med vickande tår och tjocka strumpor. Skulle nog kunna ha 43.5 om det funnits för det sistnämnda. Så, skulle säga att de är typ en halv storlek mindre än normalt max.

Finns på prisjakt hos andra butiker, men tyvärr dyrare.

Vinterskor - the tråd
Sambal Oelek sa:
Ja. Helt klart. Jag får plats med yllesockor. Behövs nog om det blir kallare.

/Edit: just det. Bonusfeature är att de är riktigt bra gå med. Bäst av alla mina tre par spd-pjuck iaf ?
Ja håller med, och vore toppen om de gjorde en motsvarande för plattformspedaler så hade man en bra sko till vinterkörning i skogen

Vinterskor - the tråd
Någon som hittat skor för den här årstiden, tänker mig precis som ett par vanliga hårdare XC-skor. (Shimano Sphyre, S-Works) men varmare.

Har gått igenom NW som har med hårda sulor men på tok för lös ovansida, samma med Shimano (inte testat MW7)

NW har ju de som XXL har som egentligen är precis vad jag letar efter men skulle behövt halvnummer för att få de riktigt bra, klossen är också väldigt långt fram på NW.

Vinterskor - the tråd
Orkar inte läsa igenom senaste inläggen så jag ställer frågan.
Efter 3 vintrar med Shimanos MV-någonting så kände jag imorse att det är dags att byta ut.
En hel del slask o vatten på vägen och trots bra skärmar så blir jag blöt vid vristen.
Går inte att dra tightsen över neopren-delen på skon så där samlas det vatten och jag blir genomblöt runt vristen som sen rinner ner till foten.

Så vilken dojja ska man ha för att vara torr och inte vill köra med skoskydd

Vinterskor - the tråd
JockeS sa:
Efter 3 vintrar med Shimanos MV-någonting så kände jag imorse att det är dags att byta ut.
En hel del slask o vatten på vägen och trots bra skärmar så blir jag blöt vid vristen.
Går inte att dra tightsen över neopren-delen på skon så där samlas det vatten och jag blir genomblöt runt vristen som sen rinner ner till foten.

GripGrab CyclinGaiter Damasker är en enkel lösnin, jag misstänker att många skor får problem med att hålla tätt vi övergången efter ett tag.

Bilagor

• g1.jpg
    g1.jpg
    7.5 KB · Besök: 307
  • g2.jpg
    g2.jpg
    18.3 KB · Besök: 297
Vinterskor - the tråd
dP79 sa:
JockeS sa:

GripGrab CyclinGaiter Damasker är en enkel lösnin, jag misstänker att många skor får problem med att hålla tätt vi övergången efter ett tag.

körde med dessa men tyckte dom blev lite krångliga att ta av o på hela tiden.. Och nu inför vinterpendlingen så hittar jag dom inte heller :/

Vinterskor - the tråd
Jag kanske har skrivit det förut här i tråden, men N45 Wölfhammer är det som funkar för mig.
Jag har konstant kalla fötter, fryser oftast oavsett vad. Har tidigare år kört med ett par billigare vinterskor och försökt komplettera med elvärme men fryser ändå. Förra säsongen köpte jag ett par Wölfhammer och frös inte en enda gång, utan elvärme. Så med en titt ut genom fönstret så är det dags att hämta upp dem från källaren och börja vintersäsongen!
Skit samma att de är tunga och klumpiga, huvudsaken är att inte tårna förfrusit när man kommer hem, och det blir ju så härligt lätt i vår när man får ställa undan dem!

Vinterskor - the tråd
frippegubben sa:
Jag kanske har skrivit det förut här i tråden, men N45 Wölfhammer är det som funkar för mig.
Jag har konstant kalla fötter, fryser oftast oavsett vad. Har tidigare år kört med ett par billigare vinterskor och försökt komplettera med elvärme men fryser ändå. Förra säsongen köpte jag ett par Wölfhammer och frös inte en enda gång, utan elvärme. Så med en titt ut genom fönstret så är det dags att hämta upp dem från källaren och börja vintersäsongen!
Skit samma att de är tunga och klumpiga, huvudsaken är att inte tårna förfrusit när man kommer hem, och det blir ju så härligt lätt i vår när man får ställa undan dem!

Exakt så. Har också skrivit förut, typ en sida tillbaka att mina NW Himalaya är det bästa som hänt vintercyklingen.

Vinterskor - the tråd
littlebitrusty sa:

Not för att du är lite rostig, men det är inte lika vanligt med spd-sl på vinterskor av en anledning. Klickar du in på bikeshop och vintercykelskor så har dom flera modeller som är för ditt pedalsystem.
Enklast är väl att byta till vanliga pedaler. Med vanliga menar jag spd.

Vinterskor - the tråd
NLC sa:
littlebitrusty sa:
Nä jag vet att det inte är lika vanligt och därför ber jag om råd.

Har ett par effekt pedaler som kräver SL, där av frågan!

Fizik R5 Artica?

littlebitrusty sa:
Har du testat dem?

Blev sugen men tyckte att de såg lite tunnare ut än exempelvis NW Arctic!

Nej, jag cyklar i sommar skor (och varierande tjocklek på överdrag) året om. Men varje november när leran från betupptagningen ligger som en gröt på vägarna så funderar man lite på om det inte vore mindre grisigt med dedikerade vinterskor.

Vinterskor - the tråd
Jag är på jakt efter ett par vinterskor och lake såg ju intresaant ut!

Jag har ett par shimano mv81 som är ett par år gamla. De är varma men problemet är at de inte håller tätt - - > kallt! . Precis som de nya shimano mv701 och NV artic så har de lufthål på foten och goretex som skall hålla skon torr. Problemet är att det inte tycks funka nåt vidare och skon blir snabbt dyngvåt iaf! Är det nån som har liknande erfarenheter? Jag är därför tveksam till mv701 - förblir skon verkligen torr i höslera/slask?

En sko med ovansida helt I läder eller plast utan dessa lufthål skulle jag vilja ha! Lake ser ju lova de ut. Finns det alternativ?

Vinterskor - the tråd
Vad kör du för överdrag på vintern?

NLC sa:
NLC sa:
littlebitrusty sa:

Fizik R5 Artica?

littlebitrusty sa:
Har du testat dem?

Nej, jag cyklar i sommar skor (och varierande tjocklek på överdrag) året om. Men varje november när leran från betupptagningen ligger som en gröt på vägarna så funderar man lite på om det inte vore mindre grisigt med dedikerade vinterskor.

Vinterskor - the tråd
NLC sa:
NLC sa:
littlebitrusty sa:

Fizik R5 Artica?

littlebitrusty sa:
Har du testat dem?

Mindre grisigt är det garanterat inte, möjligen kan man vänta med rengöring till framåt hjul när kampanjen är över.
Så gör jag åtminstone, men det känns enklare att tvätta av ett par överdrag?

Vinterskor - the tråd
Jag kör med Speedplay på de flesta landsvägscyklarna. Endast CykelX har Look-pedaler. Jag brukar inte vandra i cykelskor.
När det är vandring så är det Meindl som gäller.

Vinterskor - the tråd
Vilka överdrag anser ni funkar bra för vintercykling då?

Pfaff sa:
NLC sa:
NLC sa:
littlebitrusty sa:

Fizik R5 Artica?

littlebitrusty sa:
Har du testat dem?

Mindre grisigt är det garanterat inte, möjligen kan man vänta med rengöring till framåt hjul när kampanjen är över.

Vinterskor - the tråd
littlebitrusty sa:
Vilka överdrag anser ni funkar bra för vintercykling då?

Pfaff sa:
NLC sa:
NLC sa:
littlebitrusty sa:

Fizik R5 Artica?

littlebitrusty sa:
Har du testat dem?

Tåöverdrag eller oversocks vid vanligt grisväder och Gripgrab RaceThermo Shoe covers om det blir kallt.

Vinterskor - the tråd
**Jag är sponsrad/samarbetar med Lake**

Det där är nog en riktigt bra deal. Jag har precis skaffat den nya versionen av samma sko, MXZ 304 och är hittils mycket nöjd med skorna. Just att företrädaren 303 fått så bra kritik under så lång tid som den funnits var en av anledningarna att jag valde MXZ 304 tillslut. För den som vill läsa mina första intryck av skorna (trots att jag är sponsrad) så gör man det här:

Review: https://www.pulskurvan.se/2019/11/review-light-lake-mxz-304-vinterskor.html

LakeMXZ304.jpg

Sambal Oelek sa:

Vinterskor - the tråd
josik sa:
**Jag är sponsrad/samarbetar med Lake**

Det där är nog en riktigt bra deal. Jag har precis skaffat den nya versionen av samma sko, MXZ 304 och är hittils mycket nöjd med skorna. Just att företrädaren 303 fått så bra kritik under så lång tid som den funnits var en av anledningarna att jag valde MXZ 304 tillslut. För den som vill läsa mina första intryck av skorna (trots att jag är sponsrad) så gör man det här:

Review: https://www.pulskurvan.se/2019/11/review-light-lake-mxz-304-vinterskor.html

Sambal Oelek sa:

Agenturen och priset är ju lite tråkigt med Lake.

Vinterskor - the tråd
NickPick sa:
Agenturen och priset är ju lite tråkigt med Lake.

Hmm, priserna är väl ungefär som jämförbara modeller från specialized eller scott? Har inte kollat alla modeller. Den här 304 var lite dyr då de var nya modellen, men 303 ligger väl rätt bra i pris?

Det som passar min breda lilltågknoge är att de har de flesta skorna i en "wide" version.

Vinterskor - the tråd
Kan denna modell vara ngt för plattisar? Kostar skjortan iallafall..
Kör med enduras sko överdrag just nu på 1par five ten. Funkar för vatten å leran.. Kylan har jag inte fått smaka på ännu..

Bilagor

• Screenshot_20191121-145148.png
    Screenshot_20191121-145148.png
    129.5 KB · Besök: 328
Vinterskor - the tråd
Jag håller på att införskaffa vinterskor men har hitintills bara skapat arbete till speditörerna.

Jag beställde först Lake MXZ 303 wide. Har normalt 43 i storlek och enl deras tabell skulle jag ha 42-43. Men jag beställde 44 or också för säkerhet skull. Men även 44:orna var trånga på bredden jag skickade tillbaka dem.

Sedan lanserades ju den nya MXZ304, så då Beställde hem dem istället, men där är 43 för stor!! (De hade också jobbiga fästen upplevde jag, smidigare på den gamla modellen var min spontana reaktion).

Jag funderar på om jag fick felmärkta skor av MXZ303, kanske var det ”smal” och inte wide på den batchen.

Så nu är frågan om jag ska beställa 304 wide strlk 42 små eller 303 wide strlk 45. Men det känns ju helt bakvänt att det kan skilja så mycket från samma tillverkare.

Vinterskor - the tråd
BobSacamano sa:
Jag håller på att införskaffa vinterskor men har hitintills bara skapat arbete till speditörerna.

Jag beställde först Lake MXZ 303 wide. Har normalt 43 i storlek och enl deras tabell skulle jag ha 42-43. Men jag beställde 44 or också för säkerhet skull. Men även 44:orna var trånga på bredden jag skickade tillbaka dem.

Sedan lanserades ju den nya MXZ304, så då Beställde hem dem istället, men där är 43 för stor!! (De hade också jobbiga fästen upplevde jag, smidigare på den gamla modellen var min spontana reaktion).

Jag funderar på om jag fick felmärkta skor av MXZ303, kanske var det ”smal” och inte wide på den batchen.

Så nu är frågan om jag ska beställa 304 wide strlk 42 små eller 303 wide strlk 45. Men det känns ju helt bakvänt att det kan skilja så mycket från samma tillverkare.

Ingen aning om 303:an, men 304:an beställde jag 44 wide och den blev rymlig och bra då jag i vanliga fall oftast har kring 43.

Vinterskor - the tråd
Jag tyckte ”snabbfästet” på utsidan var knepigt att få i med skon på. När jag kopplade i det och försökte spänna i kardborre-remmen så hoppade det ur och jag föll på ändan! Kanske inte ska spännas utan bara fästas? Har du något knep?

Vinterskor - the tråd
Har cyklat några vändor i denna. Adidas Terrex ax3 beta mid. Har en continental-sula med hittills bra grepp. De är grovmönstrade så givetvis liknar inte greppet en FiveTen-sko. Funkar bra med flats (kör ett par nukeproof pedaler). Varm och vattentät. Ger inte känslan av att vatten läcker in som vissa skor gör när de blir blöta och kalla. Återkommer med mer info när jag kört den i vinter.

Finns en sko i Terrex serien med Stealth-sula men den såg lite klumpigare ut men kanske kan vara värt att testa.

Bilagor

• 6BAC5FE7-DBC3-4381-8E2E-22B66947422D.jpeg
    6BAC5FE7-DBC3-4381-8E2E-22B66947422D.jpeg
    203.5 KB · Besök: 298
Vinterskor - the tråd
Hur bra funkar high-end vinterboots som Wölvhammer Boa och Lake MXZ 304 om man kör plattisar istället för SPD? Följer det med skydd som täcker upp hålen utan att tappa grepp?

Vinterskor - the tråd
BobSacamano sa:
Jag tyckte ”snabbfästet” på utsidan var knepigt att få i med skon på. När jag kopplade i det och försökte spänna i kardborre-remmen så hoppade det ur och jag föll på ändan! Kanske inte ska spännas utan bara fästas? Har du något knep?

inte använt så mycket själv än heller. när remmen är lös får man "klicka i" det lilla spännet. Sedan så fort då lägger drag-kraft på spännet kommer de aldrig släppa. Men det gäller att den klicka i ordentligt (så den lilla pinnen sitter i det lilla hålet) innan man lägger drag-kraft på spännet.

Vinterskor - the tråd
repi sa:
Hur bra funkar high-end vinterboots som Wölvhammer Boa och Lake MXZ 304 om man kör plattisar istället för SPD? Följer det med skydd som täcker upp hålen utan att tappa grepp?

Följde inte med något dedikerat skydd till lake iaf. Det är ju tillräcklig yta att du troligen kan sätta en bit silvertejp över hålen.

Vinterskor - the tråd
repi sa:

Beställt 1 par Wölvhammare på Svart rean nyss, hoppas få dem till veckan. Vad jag sett och hört så följer det med en gummi täckbit som täpper igen på 2020 modellen. Hoppas det stämmer bara... Återkommer när jag fått dem..

Vinterskor - the tråd
Snefan sa:
repi sa:

Beställt 1 par Wölvhammare på Svart rean nyss, hoppas få dem till veckan. Vad jag sett och hört så följer det med en gummi täckbit som täpper igen på 2020 modellen. Hoppas det stämmer bara... Återkommer när jag fått dem..

Fick skorna idag... Så j-la sköna... Täckplatta sitter på från start..

Bilagor

• DSC_0499.JPG
    DSC_0499.JPG
    254.8 KB · Besök: 327
Tillbaka
Topp