Vinterskor - the tråd

Vinterskor - the tråd
Har nu uppgraderat från OMW (förra modellen) till Lake MXZ400. Bara provade inomhus än så länge, men passformen är bra på mina fötter. Känslan är att de är nåt eller några snäpp värre än OMW på det mesta. Återkommer efter helgens drabbning. Tråkigt nog ser temperaturen ut att ligga vid nollan, men det blir ju intressant att se hur man håller värmen när de blir fuktiga.

Vinterskor - the tråd
Mina shimano mw501 vinterdojor tog slut så jag köpte Bikesters egna vinterskor. Red heter de, men de är gula.
+ varmare än shimanosarna, funkar bra att trampa med, syns bra, billiga på rea
- fula, touchar vevarm, hala och osköna att promenera i.

Vinterskor - the tråd
Inte skor... Men ändå. Iläggsulor?
har ett par Shimano MW 501 men tycker de är lite kyliga underifrån, nu funderar jag på att byta sulan till någon vintermodell, typ ullsula..
Någon som har erfarenhet och tips på märke/modell?

Vinterskor - the tråd
Jag köpte någon isolerande ullsula med typ alu-folie på undersidan till mina förra skor. Fan vet vad det var för märke, tror jag traskade in på en skomakare bara
Funkade rätt bra, har inte känt behov med MW7

Vinterskor - the tråd
V
Mina shimano mw501 vinterdojor tog slut så jag köpte Bikesters egna vinterskor. Red heter de, men de är gula.
+ varmare än shimanosarna, funkar bra att trampa med, syns bra, billiga på rea
- fula, touchar vevarm, hala och osköna att promenera i.
Verkar ju väldigt prisvärt just nu! Synd att de är smala i passformen. Jag har nämligen väldigt breda fötter. Får kanske bli känga och plattform istället. Ska även läsa på bakåt i tråden om breda skor. Eller har någon tips på varma vinterskor för Ank-fötter i prisklassen 1000-1500kr?

Vinterskor - the tråd
V

Verkar ju väldigt prisvärt just nu! Synd att de är smala i passformen. Jag har nämligen väldigt breda fötter. Får kanske bli känga och plattform istället. Ska även läsa på bakåt i tråden om breda skor. Eller har någon tips på varma vinterskor för Ank-fötter i prisklassen 1000-1500kr?
Ja, jag vet att de är utanför budget, men standardsvaret är annars 'Lake'.

/Ankfot

Vinterskor - the tråd
V

Jag har de senaste åren använt ett par MuckBoot och plattisar i plast.
Det ser fullständigt anskrämligt ut men jag håller fötterna varma och de är tillräckligt breda för mina fötter.
De vinterskor jag testat håller inte mina fötter varma och är för smala speciellt om jag vill ha tjockare strumpor.

Vinterskor - the tråd
Finns det några spd skor med goretex membran och uttagbart foder / inget foder?
Hade gärna införskaffat ett par mtb skor med riktigt bra membran och mudd så man slipper bli blött men utan fodret. Upplever att skalkängor funkar så sjukt bra så något liknande för cykeln hade varit fenomenalt.

Vinterskor - the tråd
Hade gärna införskaffat ett par mtb skor med riktigt bra membran och mudd så man slipper bli blött men utan fodret. Upplever att skalkängor funkar så sjukt bra så något liknande för cykeln hade varit fenomenalt.
Det finns vinterskor med urtagbar innesko men det är bara de för riktigt kallt väder. Då är det inte blött och då gör inte gore-tex inte någon nytta.

Vinterskor - the tråd

Specialized Defroster har inget foder. Det är de bästa vinterskor för mig. Jag har generellt varma fötter och behöver framförallt skydd av fukt och vind. Om det är många minusgrader tar jag på tjockare strumpor.

Vinterskor - the tråd
Specialized Defroster har inget foder. Det är de bästa vinterskor för mig. Jag har generellt varma fötter och behöver framförallt skydd av fukt och vind. Om det är många minusgrader tar jag på tjockare strumpor.

Läser nu att de har Thinsulate foder. De är dock inte varma och många här klagar att de inte är skor till vintern. Namnet är också missvisande.

Vinterskor - the tråd
Defroster verkar ha varit en toppen sko. Dock tillverkas och marknadsförs den inte längre av spez tyvärr.
Lite konstigt då de inte ser ut att ha någon ersättare i sin portfölj. Vinterskor kanske säljer dåligt.

Vinterskor - the tråd
jag har ett par giro blaze, påminner mycket om mina längdpjäxor till utförandet.

är nog inte bäst för smällkall vinter men för att slippa skoöverdrag och samtidigt få lite extra isolering känns dom riktigt bra.

Vinterskor - the tråd
Som alltid bör man prova skor för att vara säker på att de passar
XXL listar vintercykelskor från 1.190 SEK
De har ju flera butiker där man kan prova och handla, måste man beställa på nätet har de generösa regler för öppet köp.
Det finns säkert många fler handlare med liknande service

Vinterskor - the tråd
jag har ett par giro blaze, påminner mycket om mina längdpjäxor till utförandet.

är nog inte bäst för smällkall vinter men för att slippa skoöverdrag och samtidigt få lite extra isolering känns dom riktigt bra.
Enig, det är ett problem att sålla i produkter då majoriteten kommer från centraleuropeiska märken och deras ”vinterprodukter” är med nordiska mått mätt för den varmare delen av våren hos oss.

Begreppet Hell of the North borde syfta på vår vinterpendling snarare än ett lopp på kullersten i Frankrike framåt vårkanten.

Vinterskor - the tråd
Vinterskor - the tråd
Har du haft dom länge? Tycker dragkedjan kan vara en sak som går sönder...
inte så värst, gick lite förra vintern och testade dom imorse. (ogillar att frysa om fötterna)

tycker dom känns gedigna men visst en dragkedja är mer än ingen dragkedja.

väldigt smidiga är dom iaf, och går betydligt snabbare att få på sig jämfört med sko+skoöverdrag vilket är en usp för mig när man vill leka gunde svan och optimera tiden det tar att komma iväg före/efter jobbet. :)

Vinterskor - the tråd
Jag funderar på något sådant här. Hemsidan har jag bra erfarenhet av men inte testat sulorna.

Nu gissar jag bara men värmesulor för 239:- funkar nog inte så bra tyvärr.

Själv har jag under sommaren och hösten läst allt jag hittat på nätet som handlar om värmesulor och värmestrumpor.
Det slutade med att jag köpte Lenz värmestrumpor, de har en värmeslinga som går både på ovan och på undersidan av tårna.

Kostar en del men eftersom jag blir iskall om tårna både när jag cyklar och isfiskar så offrade jag spargrisen.
Hoppas nu att de är lika bra som alla skriver på de forum som jag har hittat.

Vinterskor - the tråd
Jag funderar på något sådant här. Hemsidan har jag bra erfarenhet av men inte testat sulorna.

Batteriet räcker en timma kanske 1,5 timme men vid längre tur blir sulan sämre än en riktig ullsula.

Vinterskor - the tråd
Som alltid bör man prova skor för att vara säker på att de passar
XXL listar vintercykelskor från 1.190 SEK
De har ju flera butiker där man kan prova och handla, måste man beställa på nätet har de generösa regler för öppet köp.
Det finns säkert många fler handlare med liknande service
Ingen av dem är väl oisolerade?
Även jag har funderat på vinter-/blötskor med bra skal men utan isolering. Defroster hade det men deras innersulor är inte kompatibla med min bristande fötter.

Vinterskor - the tråd
Någon som har förslag på riktigt varma skor för plattformspedaler, d.v.s. inte för att klicka i, någorlunda vettiga att även gå i?
Jag är nöjd med mina Vaude AM Moab Mid winter:

Kombineras med Lenz Heat Sock när det blir riktigt kallt.

Vinterskor - the tråd
Vinterskor - the tråd
Vinterskor - the tråd
Jag är nöjd med mina Vaude AM Moab Mid winter:

Kombineras med Lenz Heat Sock när det blir riktigt kallt.
Dessa ser bra ut. Ned till vilken temperatur upplevde du dem tillräckligt varma (utan elvärmd strumpa, och skulle du säga att du lättare för att frysa om tårna än gemene man? Och till sist, hur skulle du beskriva storleken jfr med ett par andra skomärken?

Vinterskor - the tråd
Dessa ser bra ut. Ned till vilken temperatur upplevde du dem tillräckligt varma (utan elvärmd strumpa, och skulle du säga att du lättare för att frysa om tårna än gemene man? Och till sist, hur skulle du beskriva storleken jfr med ett par andra skomärken?
Hade du frågat mig för ett halvår sedan hade jag kunnat svara men jag minns inte längre… Köpte elstrumpor i samma veva och använde dem eftersom jag hade dem, även om det inte var jättekallt. Bor ju i Göteborg och här blir det sällan mer än några enstaka minusgrader — bor du uppåt landet där det blir kallt på riktigt är de kanske i klenaste laget, utan elstrumpa då.

Inte lika tajta i storleken som FiveTen och Shimano.

Vinterskor - the tråd
Vinterskor - the tråd
Semi on-topic: kan någon tipsa om bra toe covers i neopren för de tillfällen då man mest bara behöver täta till ventilationen på sina vanliga cykelskor?

Gore's variant har fått 100% dåliga användarbetyg på tyska shops

Gripgrabs finns bara i fel storlek överallt, utom hos Bikester, som blåste mig på min beställning (men glatt tog mina pengar) pga konkurs när jag beställde dem där förra veckan.

Castellis är svindyra (om man inte köper dem hos Bikester då)

Pearl Izumi's verkar lite tunna (kalla) om man ser till användarrecensioner.

Vinterskor - the tråd
Semi on-topic: kan någon tipsa om bra toe covers i neopren för de tillfällen då man mest bara behöver täta till ventilationen på sina vanliga cykelskor?

Gore's variant har fått 100% dåliga användarbetyg på tyska shops

Gripgrabs finns bara i fel storlek överallt, utom hos Bikester, som blåste mig på min beställning (men glatt tog mina pengar) pga konkurs när jag beställde dem där förra veckan.

Castellis är svindyra (om man inte köper dem hos Bikester då)

Pearl Izumi's verkar lite tunna (kalla) om man ser till användarrecensioner.

Jag har nämnda och de är bra, men slitna :)
Brukar tejpa igen hålen med svart vävtejp när det är kallt eller blött ute.
Tåskydden är bra men sluta snabbt känns det som.

Tillbaka
Topp