Vinterskor - the tråd

Vinterskor - the tråd
Jag har ett par lånade OMW och de klarar nästan mina fötter genom skånsk vinter men vill ha lite mer för plats för ullsula.
Laken finns fn för 2800 hos Bikeable.
(skulle dock önskat strlangivelse i millimeter…)
Svara mig själv, hittade efter mycket om och men millimeterangivelser på Lakes hemsida om också nån annan kan ha glädje av dom.

Vinterskor - the tråd
Svara mig själv, hittade efter mycket om och men millimeterangivelser på Lakes hemsida om också nån annan kan ha glädje av dom.
Tack för att du delar!

Vinterskor - the tråd
Giros vinterskor som tipsades om tidigare (eller var det i Dagens tips-tråden?) är ganska normala i storlek i. Brukar ha 42, valde 43 vilket är lagom för mig för ett par lättvinterskor så man får i tjockare strumpor. De känns bra på foten och borde vara lagom för temperaturer kring nollan.

Bilagor

• IMG_6792.webp
    IMG_6792.webp
    660.9 KB · Besök: 35
Vinterskor - the tråd
Varför är allting alltid slut?
När näthandel slog igenom för typ 10-15 år sedan var tillgänglighet och sortiment priset man betalade för att inte kunna klämma och känns på grejorna. Nu är fysiska butiker i allt väsentligt borta, och weblagren gapar tomma på storlekar och modeller.

Gäller kläder, skor, teknikprylar, allt! Det var fanimig bättre förr!

Vinterskor - the tråd
Giros vinterskor som tipsades om tidigare (eller var det i Dagens tips-tråden?) är ganska normala i storlek i. Brukar ha 42, valde 43 vilket är lagom för mig för ett par lättvinterskor så man får i tjockare strumpor. De känns bra på foten och borde vara lagom för temperaturer kring nollan.
ja giro blaze funkar ned till nollan, men knappast längre. skön sko, men trots utseendet inte vattentät. inte heller riktigt snöduglig sula.

en bra sko för mellansäsong. mycket bra och snabb snörning!

för kompromisslöst vinterbruk ner till säg 20 minus kör jag shimano mt90. aldrig blivit varken kall eller blöt i dem. nutida efterföljare heter xm9 eller xm900. finns förresten också i en lågsko-modell xm700, varma och torra även de. den senare blivit allmer av en goto för min pendling denna höst
.

här förresten ett in-house test av en mellanliggande modell mt91.
.

Vinterskor - the tråd
ja giro blaze funkar ned till nollan, men knappast längre. skön sko, men trots utseendet inte vattentät. inte heller riktigt snöduglig sula.

en bra sko för mellansäsong. mycket bra och snabb snörning!

för kompromisslöst vinterbruk ner till säg 20 minus kör jag shimano mt90. aldrig blivit varken kall eller blöt i dem. nutida efterföljare heter xm9 eller xm900. finns förresten också i en lågsko-modell xm700, varma och torra även de. den senare blivit allmer av en goto för min pendling denna höst
.

här förresten ett in-house test av en mellanliggande modell mt91.
.
Nehej, är den inte vattentät. Vilken besvikelse! Denr tänkt att ersätta mina Mavic-skor jag haft vår/höst. Men synd om de inte är täta.
När det är kallt har jag andra skor (northwave av nån äldre modell som är varm men sulan är tyvärr av bakelit, men det får jag fortsätta leva med.)

Vinterskor - the tråd
Nehej, är den inte vattentät. Vilken besvikelse! Denr tänkt att ersätta mina Mavic-skor jag haft vår/höst. Men synd om de inte är täta.
När det är kallt har jag andra skor (northwave av nån äldre modell som är varm men sulan är tyvärr av bakelit, men det får jag fortsätta leva med.)
ja giro blaze är en liten besvikelse på det sättet. det läcker in underifrån. ovandelen ger dock ett gott skydd mot stänk, så för landsvägsbruk är de ändå en tillgång. ska man inte gå runt i fuktig terräng som jag gärna gör i samband med stigvård, fungerar de till belåtenhet. om än inte särskilt varma.

men som sagt väldigt behagliga skor. och de har funnit en uppskattad plats vår-höst i min rikhaltiga skogarderob. bara inte för vinterbruk. de verkar kunna fylla samma lucka hos dig?

greppigheten hos dina northwave kan du eventuellt förbättra med hjälp av sikaflex 221, som du smetar på klossarna i sulan. de kan behöva slipas ned en aning för att inte ge höjdproblem intill clearsen

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Varför är allting alltid slut?
När näthandel slog igenom för typ 10-15 år sedan var tillgänglighet och sortiment priset man betalade för att inte kunna klämma och känns på grejorna. Nu är fysiska butiker i allt väsentligt borta, och weblagren gapar tomma på storlekar och modeller.

Gäller kläder, skor, teknikprylar, allt! Det var fanimig bättre förr!
När eshopparna mest konkurrerade mot fysiska butiker hade de förstnämnda lönsamhet nog att hålla lager. Nu när de främst konkurrerar sinsemellan har ”race to the bottom”-prissättning inneburit att ingen har råda att belasta likviditeten med med än minimal lagerhållning. Killgissning.

Vinterskor - the tråd
Köpt nyss, har inte pendlat i dem men stigcykat en del.
Tycker de är bra täta, har inte haft något problem med väta. Däremot är de inte supervarma, vilket ju låter bra till höst/vår. Jag tycker de är helt ok stabila, men ganska sladdriga jämfört med en del andra skor, vilket ger fördelen att de är riktigt sköna att gå i istället.
Sen kan jag tycka +2000:- är saftigt, håller de i 10 år är det ok men jag har 9,7 kvar innan jag kan säga det.
Jag köpte en/en halv storlek större än andra skor och de sitter bra/tight då.
Vilken storlek har du? Och kan du tänka dig mäta yttersulan där den är som bredast?

Vinterskor - the tråd
ja giro blaze är en liten besvikelse på det sättet. det läcker in underifrån. ovandelen ger dock ett gott skydd mot stänk, så för landsvägsbruk är de ändå en tillgång. ska man inte gå runt i fuktig terräng som jag gärna gör i samband med stigvård, fungerar de till belåtenhet. om än inte särskilt varma.

men som sagt väldigt behagliga skor. och de har funnit en uppskattad plats vår-höst i min rikhaltiga skogarderob. bara inte för vinterbruk. de verkar kunna fylla samma lucka hos dig?

greppigheten hos dina northwave kan du eventuellt förbättra med hjälp av sikaflex 221, som du smetar på klossarna i sulan. de kan behöva slipas ned en aning för att inte ge höjdproblem intill clearsen
Läcker underifrån? Hur då? Via ”klossluckan”?

Vinterskor - the tråd
s
Nehej, är den inte vattentät. Vilken besvikelse!
Wow! Då lämnar jag tillbaka på måndag! Fick 44 föra veckan, lämnade tillbaka, beställde 45, men är inte 100% nöjd (kanske mina fötter?).
Men om den är INTE vattentät, då blir det HEJ DÅ! Nere i Skåne behöver jag inte mycket varma skor, men framför allt VATTENTÄTA! Kanske CRONO ?
CW1E_P-3.webp

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
Läcker underifrån? Hur då? Via ”klossluckan”?
man tejpar ju för luckan inifrån, och jag har dessutom som jag ofta gör kört lite polyuretan sikaflex 221 runt klossarnas infästning.

jag har inte gjort några ytterligare analyser. otäta sömmar, otätt blixtlås, eller kanske för tätt inifrån??

föregångaren giro alpineduro är inte helt torr efter några timmars användning den heller. men varmare. egentligen ändå en behaglig favoritsko trots känslig sula som gärna spricker sönder.

Senast ändrad:
Vinterskor - the tråd
s

Wow! Då lämnar jag tillbaka på måndag! Fick 44 föra veckan, lämnade tillbaka, beställde 45, men är inte 100% nöjd (kanske mona fötter?).
Men om den är INTE vattentät, då blir det HEJ DÅ! Nere i Skåne behöver jag inte mycket varma skor, men framför allt VATTENTÄTA! Kanske CRONO ?Visa bilaga 806910
precis inne efter två timmars mtb-cykling med myckenhet av våta buskar och på det ett antal vattenpassager.

hade mina mt90, kom hem snustorr och varm. förväntar mig att nutida xm900 som jag inte äger presterar lika bra. mina xm700 gör iaf det, men det är ju en lägre modell.

Vinterskor - the tråd
precis inne efter två timmars mtb-cykling med myckenhet av våta buskar och på det ett antal vattenpassager.

hade mina mt90, kom hem snustorr och varm. förväntar mig att nutida xm900 som jag inte äger presterar lika bra. mina xm700 gör iaf det, men det är ju en lägre modell.
Men jag kan inte ha Shimano skor! Har ALDRIG haft nåt från Shimano och ska ALDRIG ha! Kan INTE ha grejer som Armstrong använde (TREK, Schimano, Giro, Hutchinson, Oakley ETC). Det är min personlig protest 😉

Vinterskor - the tråd
Har också Mavic, köpta från Frankrike: Svarta med en orange flik på hälen. Räcker rätt långt i olika väder, och är bekväma som attan. Passar smala fötter. Vet inte, men sulan känns identisk mot sommarens Mavic-skor. De saluförs nog inte längre.

Vinterskor - the tråd
Men jag kan inte ha Shimano skor! Har ALDRIG haft nåt från Shimano och ska ALDRIG ha! Kan INTE ha grejer som Armstrong använde (TREK, Schimano, Giro, Hutchinson, Oakley ETC). Det är min personlig protest 😉
haha, du kan nog lugnt utgå från att armstrong inte fuskade just i den där typen av skor.

och fuskare har nog fuskat med alla fabrikat du kan komma på?

kom att tänka på en annan sak; shimanoskorna av terrängtyp jag nämnt har bredare läst än andra shimanoskor, och bredare är de typ 4 par giroskor jag äger.

Vinterskor - the tråd
haha, du kan nog lugnt utgå från att armstrong inte fuskade just i den där typen av skor.

kom att tänka på en annan sak; shimanoskorna av terrängtyp jag nämnt har bredare läst än andra shimanoskor, och bredare är de typ 4 par giroskor jag äger.
Men han var inte bara fuskare (de flesta fuskar-fuskade) utan riktigt jävla SVIN!

Vinterskor - the tråd

De gör säkert fina skor, men tyvärr INTE för mig 😉

Vinterskor - the tråd
Northwaves modeller ligger nära Mavics, som jag minns det, men harregu vad dyra!
Tror de har hängt med rätt länge, de med.

Vinterskor - the tråd
Jag använder dagligen mina MAVIC, men tyvärr är inte vattentäta :cry: Varma till 0 grader, som räcker i Skåne, men funkar inte med mycket slask. Visa bilaga 806919
Ledsen men nu får du genast ställa undan mavic-skorna..

"Lance Armstrong famously used a pair of prototype Ksyriums to “win” his first Tour de France in 1999."

Vinterskor - the tråd
Ledsen men nu får du genast ställa undan mavic-skorna..

"Lance Armstrong famously used a pair of prototype Ksyriums to “win” his first Tour de France in 1999."

Life is shit and then you die. 😄

Vinterskor - the tråd
Vinterskor - the tråd
Vintersko inom "". Jag tvivlar starkt på att den funkar för längre turer än pendling i -10 grader. Att skon är smal gör det inte bättre, det finns inte utrymme för tjocka strumpor.

Vinterskor - the tråd
Första rundan men nya pjucken, -8 idag ute i ca 2h sjukt varm om fötterna med en liner och en ullsocka. Mkt bekväma men såklart ganska stora jmf vanliga cykelskor men för fatbike turer så är de prefekt så less på att frysa om fötterna. Bra med urtagbar innersko. Hade innan NW Himalaya dessa är väsentligt varmare. 45nrth wölvhammer
IMG_6497.webp

Vinterskor - the tråd
Första rundan men nya pjucken, -8 idag ute i ca 2h sjukt varm om fötterna med en liner och en ullsocka. Mkt bekväma men såklart ganska stora jmf vanliga cykelskor men för fatbike turer så är de prefekt så less på att frysa om fötterna. Bra med urtagbar innersko. Hade innan NW Himalaya dessa är väsentligt varmare. 45nrth wölvhammer Visa bilaga 808892
Körde första rundan med mina nya Lake 305 igår, i någon plusgrad. Med sula och ullstrumpor höll jag värmen om fussingarna där jag är extremt lättfrusen. Fick stanna och justera klossarna, dojjorna har en annan bredd än de vanliga cykelskorna och även NW Arctic, om man säger så.

Vinterskor - the tråd
Första rundan men nya pjucken, -8 idag ute i ca 2h sjukt varm om fötterna med en liner och en ullsocka.
45nrth brukar ju göra vettiga grejer, kan ändå bli lur på hur länge boa-spännet kommer hålla. Har Bontrager omw med ganska lik uppbyggnad, där det gav upp efter några år. Ett boa spänne på en känga lever ett mkt hårdare liv än på en sommarsko, åtminstone om man gillar att dra åt dem för att slippa glapp i passningen.

Vinterskor - the tråd
Första rundan men nya pjucken, -8 idag ute i ca 2h sjukt varm om fötterna med en liner och en ullsocka. Mkt bekväma men såklart ganska stora jmf vanliga cykelskor men för fatbike turer så är de prefekt så less på att frysa om fötterna. Bra med urtagbar innersko. Hade innan NW Himalaya dessa är väsentligt varmare. 45nrth wölvhammer Visa bilaga 808892
De ser riktigt grymma ut. Men ser bäst ut att använda på plattpedaler. Men är det kallt får man lösa problemet - det ser ut som du har gjort det! Du får gärna lämna löpande recention.

Vinterskor - the tråd
45nrth brukar ju göra vettiga grejer, kan ändå bli lur på hur länge boa-spännet kommer hålla.
Just Boa "skosnörena" är ju en brett använd produkt till många olika modeller och typer och det finns även reservdelar till flera av modellerna

Vinterskor - the tråd
Just Boa "skosnörena" är ju en brett använd produkt till många olika modeller och typer och det finns även reservdelar till flera av modellerna
Har för mig att det är life time guarantee från BOA. Jag fick problem med mina snart 8 år gamla Defroster och anmälde på deras sajt. De skickade hem nya, inkl instruktion, och jag bytte dem själv.

Vinterskor - the tråd
Jo, det sägs det, men mina pajade efter 2-3 år. Med tanke på priset, 3 tusen, tycker jag det hade varit rimligt med spännanordning som höll bättre. Har inte kört många mil med dem. Däremot med en pendelsträcka på bara 8 km enkel har det blivit många spänn och loss.

Jag tycker kvaliten på den här typen av skor är betydligt sämre än motsvarande vandrings/fjäll kängor. Mina tidigare skor 45North Japanther, gick också totalt sönder i snörningen på några säsonger. Tittar man på ursprunget, vietnam, kambodja, indonesien etc och jämför materialet med nämnda vandringskängor av kända märken, så inser man efter ett antal avverkade skor att de här märkena är bra på att ta betalt för inte särskilt högkvalitativa och inte särskilt hållbara produkter. Vinterpjuck för 3 tusen tycker jag borde hålla längre än 3 säsonger, helt oavsett om de går att laga eller inte. Och det beror inte på misskötsel, jag är inte ovarsam med grejorna.

Vinterskor - the tråd
Vinterpjuck för 3 tusen tycker jag borde hålla längre än 3 säsonger, helt oavsett om de går att laga eller inte. Och det beror inte på misskötsel, jag är inte ovarsam med grejorna.
Håller förstås med, men funderar ändå på hur du använder dina vinterskor för att de ska ta slut på tre säsonger. Hur vanligt är detta egentligen? Däremot verkar vissa personer vara förföljda av produkter av "låg kvalitet", där grejer som få har några större problem med går sönder på löpande band. Oklart om detta är ditt fall, men just cykelskor tenderar ju att hålla väldigt länge enligt min erfarenhet (med många mil, många timmar och många av- och påtagningar).

Tillbaka
Topp