Visa din Anthem!

• Trådstartare Trådstartare mas
  • Start datum Start datum
Visa din Anthem!
Två frågor om framväxel till er som äger Anthem:

Vilken storlek på klamma ska det vara på framväxeleln, 34.9?

Är det Topswing som gäller?

/Erik

Visa din Anthem!
Jag har bytt delar hit och dit. Som lägst har den vägt 10.6 kg. Däcken har ju stor betydelse och nu har jag hittat lätta UST-däck men inte vägt cyklen ännu. Bara nu däcken håller på Mörksuggejakten så blir jag glad. Cyklen är annars helt underbar.

Bilagor

• Utflytt från ÖstraPromenaden 011.jpg
    Utflytt från ÖstraPromenaden 011.jpg
    91.9 KB · Besök: 52
Visa din Anthem!
Ted_B skrev:
-------------------------------------------------------
> Skit också!
> Ramarna är slut hos Häggs, kommer kanske in nya
> runt oktober eller så.

Häggs? Anthems köper man i Kina ;)

Visa din Anthem!
glembro: Den var väldigt fin. Inte funderat på vanliga däck och Stans gegga istället för UST? då kan du ju få ner vikten en hel del. Lycka till på söndag

Visa din Anthem!
Hmm. Några tips på hur man kan kapa vikt?

Har komplett XTR-97x (160mm fram/bak, dual control STI-reglage), så komponentmässigt är det ganska svårt att pressa mer om man inte börjar på att byta klingor på vevpartiet antar jag.

XTR-975-pedalerna kan man ju spara 5-10g på genom att göra en Jensen och byta till titanaxlar :)

Thomsonstolpen är ganska tung med sina 249 gram, så där borde man kunna kapa 100-150g.

Styrstammen väger 98 gram så den blir det svårare med. Samma med styret - även om jag har ett enkelt alustyre blir det svårt att kapa vikt här misstänker jag. 160g idag, men snordyra kolfiberstyren väger bara 10-20g mindre :/

Framgaffeln blev tyngre än jag räknat med. Var tvungen att ta en U-Turn-variant (knappt 100g extra jämfört med icke U-turn) av Reba Team för att få hem gaffeln i tid. En SID WC skulle ju funka, men den är vit och har kort slaglängd. Visserligen sparar man 300-400g, men det blir ju en helt annan sorts gaffel då.

Sadeln är gammal, tung och ful, så där kan man nog kapa åtminstone 100g :)

Hjulen idag är Mavic Crosstrail UST, ca 1750g. Ett par Crossmax SLR sänker vikten ca 300g. Möjligtvis kan man kapa ytterligare 100-200g på ännu lättare hjul (tips någon?) men man vill ju inte kompromissa alltför mycket med hållfastheten/flex.

Däcken väger mycket; 730g eller så styck för Nobby Nic UST 2.25". Gillar dock däcken skarpt, men här kanske den billigaste och enklaste besparingen ligger? Nå'n med erfarenhet av Stan's gegga och vanliga däck?

glembro: du har visserligen kolfiberramen, men den väger ju (ungefär) lika mycket som aluvarianten. Vore kul att höra vad du krängt på för utrustning! Fox-gaffeln är väl inte direkt någon lättviktare (om man jämför med min Reba Team).

Edit: min hoj väger idag ca 11.5 +- nå't hekto (dålig våg) - se bild på första sidan i denna tråd :)

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Anthem!
Som du säger själv, däcken du har är skittunga. RR med Stan's i sparar 750-(450+50?)= 250 g/däck... Byt den hemska sadeln du har och vips så väger cykeln under 11! Sen är det bara att köpa NoTubes-hjul med DT keramiska nav och du närmar dig tio blankt.

Visa din Anthem!
Det här med Stan's, har jag förstått saken rätt:

Antag att jag tar mina nuvarande Mavic Crosstrail UST-hjul och köper "vanliga" (dvs icke-UST) däck. För att använda dessa däck utan slang köper jag alltså

gegga: http://cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=STANS004-1

och för att fylla på geggan: http://cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=1&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=STANS011

Stan's har ju även speciella fälgband om man inte har UST-hjul, men det lär jag väl inte behöva.

Har jag fattat saken rätt? Hur pass bra funkar detta, blir det någon skillnad i prestanda/hållbarhet jämfört med att köra med "riktiga" UST-däck, alternativt slang+däck?

Visa din Anthem!
ostkaka: med SLR lättar du den max 200g, inte 300g som du skriver. Bara drömvikt. Lite samma med sadelstolpe. Riktigt svårt att få ner en under 150g. Styre finns ju alltid Easton EC90 på 99g. Men gaffel och däck hade jag rekommenderat. Pace RC39 c-type gaffel på 1390g med 100mm kanske? Och så ett par Continental Speed King Supersonic 2,3" med Stans i.

Visa din Anthem!
Magura Durin = 1480g. Det ska vara 80mm på Anthem. Jag kör med 100 nu och tycker den blir slö. Med 80 kändes den mycket bättre.

Är Speed king bra? Schysst med mycket luft i däcken, det är bra.

Visa din Anthem!
ostkaka: du har ust hjul, o behöver bara ett vanligt däck och geggan, inget fälgband, o ska jag vara ärlig, behöver du ingen påfyllningsgrejj, mer än den skopan du får me geggan.

Cerro: ska du verkligen rekomendera en gaffel som visserligen är lätt, men som väldigt många har problem med och som har visat sig behöva servas 3 gånger så ofta som SID, eller som bara funkar 4 timmar eller vad skräckexemplena är på WW :D:D jag skulle då vänta med att köpa Pace tills det att DT´s kvalitet har tagit sig in i pace sortiment (me tanke på att DT köpt pace, men ännu inte gjort nått ingrepp i företagets produkter så att säga)

angående sadelstolpe, själv kör jag med en kcnc från kinesen, 179 gram för en 400 mm i rätt dimention :D:D kostnad, typ 600 kr, inte så dyrt för en så lätt stolpe :D:D

min vägde ganska precis 11 kg med 1700 grams lefty (1500 grams gaffel + 200 gram styrrör), innan jag bytte bromsar, tror den ä lättare nu, ska väga den när ja kommer hem från skåne.

Visa din Anthem!
Gaffeln min tror jag nog jag behåller. Visserligen ca 1650g, men den fungerar riktigt fint. Och det är kul med 115mm när man kör nedför trappor om inte annat. Normalt sett tycker jag 90-100mm fungerar fint i skogen (och transportsträckorna inne i stan) utan att göra den slö. Får väl prova Stan's gegga och vanliga däck när jag slitit ut puckarna jag har på. SLR är ju fina hjul, och man kan kanske hitta några på rea till hösten. Annars vore det ju ballt med lite Industry 9 Ultralite-bling-bling om de nu går att få tag på (till ett vettigt pris dessutom :-)

Visa din Anthem!
I9 kostar ju som crossmax SL o SLR, så såhär i efterhand ångrar jag att ja inte gick på ett par sådanna, inte för att corssmaxhjulen ä dåliga, men I9 är alltid I9

Visa din Anthem!
Ecke skrev:
> Ytterligare en Anthem till samlingen. Helt
> underbar hoj, går som ett skott!

Tööörner no more??

Visa din Anthem!
> XTR-975-pedalerna kan man ju spara 5-10g på genom
> att göra en Jensen och byta till titanaxlar :)

Äggvispar är lättare.

> Samma med styret - även om jag har
> ett enkelt alustyre blir det svårt att kapa vikt
> här misstänker jag. 160g idag, men snordyra
> kolfiberstyren väger bara 10-20g mindre :/

Easton EC 90 väger ca 106 gram

> Sadeln är gammal, tung och ful, så där kan man
> nog kapa åtminstone 100g :)

Min SLR väger 121 gram men då har jag tagit bort all stoppning. Funkar utmärkt.

> Hjulen idag är Mavic Crosstrail UST, ca 1750g.
> Ett par Crossmax SLR sänker vikten ca 300g.

Vanliga DT 240 med Mavic 717 hjul bör spara in en hel del vikt. Jag Gillar UST men lätt är det inte.

Visa din Anthem!
Kristoffer skrev:
> > XTR-975-pedalerna kan man ju spara 5-10g på
> genom
> > att göra en Jensen och byta till titanaxlar :)
>
>
> Äggvispar är lättare.
>

må så vara, men alla gillar inte äggvispar. har kört med äggvispar, o det passade mig inte för fem öre. smaken är helt enkelt som baken, delad :D

>
> Easton EC 90 väger ca 106 gram
>
> > Sadeln är gammal, tung och ful, så där kan
> man
> > nog kapa åtminstone 100g :)
>
> Min SLR väger 121 gram men då har jag tagit bort
> all stoppning. Funkar utmärkt.

eller så köper man en tune speedneedle, så är man under 100 gram gränsen :D

>
> Vanliga DT 240 med Mavic 717 hjul bör spara in en
> hel del vikt. Jag Gillar UST men lätt är det
> inte.

antingen kan man sätta på notubes fälgar, så har man både spart vikt o fått ust, eller så köper man till eclipse/DT fälgband till 717 så kan man köra me vanliga däck o gegga i dem så får man ust :D

Visa din Anthem!
Johan A skrev:
> Ecke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ytterligare en Anthem till samlingen. Helt
> > underbar hoj, går som ett skott!
>
>
> Tööörner no more??

Ramen gick av och en ersättnigsram är på g genom Daner. Vi får se sen om en Flux kan göra jobbet lika bra som Anthem. Anthem ska få chansen ett par tävlingar först.
/E

Visa din Anthem!
Hej alla Anthem ägare, jag är sugen på att gå med i klubben o skaffa mig en Anthem och vill fråga er som har testat om en storlek L kan passa mig som är 183/86?? har idag en Cannondale Optimo M som känns helt ok dock skulle jag kunna ha lite större men det får ju inte bli för stort.... jag kommer inte tävla utan bara motionscykla upp o ner på div småstigar i stök o bök.

Vore tacksam för lite tips hur ni upplever storlekarna.

Visa din Anthem!
Jag är 183/80 och kör på en L. Funkar kanon, tror inte att en M skulle vara bättre.
den är lätt att hantera i teknisk terräng och inte alls klumpig. Kör på L du!

Visa din Anthem!
Trevligt att se så många Anthem...

Nästa år så blir det ännu bättre för då kommer det ut två st Anthem Adv... i alla fall i Europa... En Adv och en Adv 1:a med en spec som passar oss mer dödliga och förhoppningsvis bättre i prisläge billigare:-)

Kommer med Fox Float X gaffel, XT reglage och skivbromsar, RF Evolve vevparti, Evolve styre, stam och sadelstolpe, Fox RP2 bak, XTR bakvxl och givetvis i svarta guldet ramen... mums...

Anthem 0 blir röd silver och vad det verkar... i stort samma spec som i år...

Visa din Anthem!
Någon som vet något bra ställe som säljer komplett anthem till bra pris, gärna med fin spec typ crossmax sl X0 mm alt e väl att beställa ram från kina eller kolla begagnat..

Visa din Anthem!
anthem ram + fox F100 RLC från kina (eller om det va 80) kostar ca 10000 kr. sen äre bara att räkna på delarna. borde gå att få det billigare än 28000 kr. men vet inte om det kommer skilja SÅ mycket pengamässigt i slutändan, men å andra sidan får man den precis som man vill ha den då.

Visa din Anthem!
Har oxå trillat ner i Anthem-träsket! Ûbernöjd än så länge, skönaste hojen jag cyklat på i skogen. Är dock inte riktigt lika rapp på grusvägarna som min ht (av förklarliga skäl). Hade egentligen tänkt göra ytterligare en "det kom ett paket"-tråd, men jag slänger in bilderna här istället.

Det kom ett paket från Tûskland.......
DSC00103L.jpg

Här är innehållet som kostade 7,5 kilokronor inkl frakt!
DSC00106L.jpg

Rev ner den "gamla" hojen och flyttade över delarna. Här har arbetet kommit en bit på väg...
IMG_1031L.jpg

Fick vänta ett par dagar på de sista grejerna (tack CRC)!
IMG_1063L.jpg

IMG_1064L.jpg

O så här blev slutresultatet! Fortfarande återstår att skaffa ett servicekit så att jag kan korta ner de sjukt långa bromsslangarna.
DSC00109L.jpg

IMG_1066L.jpg

IMG_1067L.jpg

Specen är enligt följande (om någon bryr sig!?!?)
Ram: Anthem 06 strl M
Gaffel: Marzocchi Marathon SL -04 85mm
Hjul: Mavic Crossmax XL disc
Bromsar: Magura Marta SL 160mm skivor
Växlar fram/bak: XTR / SRAM X.0
Reglage: X.0 twister.
Däck: Schwalbe Little Albert UST 2,1"
Vevparti: XT med FSA klingor
Kedja: SRAM PC971
Kassett: XT 11-28
Pedaler: Shimano 540
Flaskställ: Specialized
Sadestolpe: Thomson Elite
Sadel: Selle Italia SLR Genuine Gel
Styrstam: Ritchey WCS
Styre: FSA XC180 600mm
Styrlager: FSA (kom med ramen)
Handtag: Ritchey WCS

Mycket namedropping blev det, men tycker själv sånt är intressant så ni andra får gärna fylla på med era spec.

Ha det gött!

Visa din Anthem!
Den blev väldans fin men den där skulle nog vara sjukt snygg med vit styrcombo och sadelstolpe.

Visa din Anthem!
ohh, en anthem i kolfiber, men du funderade inte på en storlek större? o äre en stel gaffel fram? lite udda me bakdämpning men inte fram :D

EDIT: syftade på TobbeA

Visa din Anthem!
Tobbe A skrev:
> Här kommer min...

Helt klart udda, men tuff. I ett snäpp större storlek hade den varit ännu tuffare och en annan färg på styrstamen =) Ser ut att vara väldigt trevligt delar på! Vore kul att testa en "halvdämpad" cykel eller vad man ska kalla det.

Visa din Anthem!
Jag förstår inte, Varför stelt fram? Att gaffeln flexar och du har storluftkammare i däcken men det blir ju ändå inte samma sak. Du kommer begränsas av att inte ha fjädring fram och således kommer inte bakdämpning till nytta och då försvinner väl hela syftet att skaffa en 1,5 kilo tyngre ram för det är väl dämpningen man vill åt?

Den ser lätt och fin ut, en magura Durin skulle sitta fint eller om du gillar att mecka, DT:s nya.
Eller nya SIDen kanske, kommer ju i åtta olika färger oxå.

Visa din Anthem!
Har en Pace RC 39 liggandes men jag trivs med stel gaffel...Nytta av bakdämpen har man ändå,har prövat samma (teknisk) slinga med och utan framdämp och då saknar jag inte framdämpen som man kanske skulle tro. Det blir så mycke rappare utan dämpgaffel.

Visa din Anthem!
Tobbe A skrev:
> Har en Pace RC 39 liggandes men jag trivs med stel
> gaffel...Nytta av bakdämpen har man ändå,har
> prövat samma (teknisk) slinga med och utan
> framdämp och då saknar jag inte framdämpen som
> man kanske skulle tro. Det blir så mycke rappare
> utan dämpgaffel.

Det var som fan, ja jag har aldrig provat så du vet nog bättre där. Skulle tippa på att din är ganska lätt, vad väger den?

Visa din Anthem!
Öppnar upp arkivet.

Här är min Anthem. Ramen är en 06a o resten är delvis uppgraderat alltefter som...

Funkar fint för mig som blivit nedgraderad till "weekend warrior" när det kommer till cykling.

DSC00487.JPG

Visa din Anthem!
Här är min Anthem, utrustad med xtr Dual reglage/bromsar. Xt vevparti med dubbla klingor. Har en Magura gaffel på. Väldigt lätt och trevlig.

/Mats

Bilagor

• 2012-09-10 177.JPG
    2012-09-10 177.JPG
    140.1 KB · Besök: 28
Tillbaka
Topp