Visa din Banshee

Visa din Banshee
Jofa: rekommenderas spacer för din ram/dämpare kombo? och hur långt är du från rekommenderade inställningarna?
Det känns som att du skulle behöva mindre volym...

Visa din Banshee
Detta är vad CC rekommenderar:
banshee_spitfire_copy1.png

Från TFtuned har jag fått föjande rekommenderat:
HSC: 1,5 varv från min
HSR: 1,5 varv från max
LSC: 9 click från min
LSR: 9 klick från max

Från TFtuned har jag gått upp i HSC till 3 varv.

Jag har 15 mm sag och inga volymspacers (som rekommenderat). Jag slår inte igenom hårt så att jag känner det, men det är ganska lätt att bottna. Om jag ska bygga uppe en marginal för att inte bottna när jag gör dumma saker (vilket jag älskar att göra) kommer cyklen vara rätt kass för allt annat.

Visa din Banshee
Piken bottnar ju sjukt lätt. Den har för lite högfartskompression och ingen inställning. Dämparen lär inte vara trasig, jag har dessutom servat den hos TFtuned ganska nyligen.

Visa din Banshee
Det låter verkligen som att du skulle behöva nån spacer, medan jag bör plocka bort dito. Piken passar min måttligt våldsamma cykling väldigt bra, så jag förstår om du bottnar den lite för lätt. Finns det inte spacers att peta i även där? Sen är visserligen min sänkt till 130 mm och funkar kanske lite annorlunda.

Undrar förresten om den där base-tunen rekommenderar nåt om spacers. Det står ju varken "1" eller "0" i rutorna. På min står det 1 stor och 0 små, utskrivet.

Visa din Banshee
Jag har redan två spacers i min Pike. Jag funderar däremot på att få den omshimsad med ställbar högfartskompression.

Jag är rätt säker på att det uttryckligen stod i text att CC inte rekommenderade någon spacer med den där tunen. Att det börjar rampa tidigt känns också lite sådär när man har relativt lite slag på cykeln.

Visa din Banshee
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har redan två spacers i min Pike. Jag
> funderar däremot på att få den omshimsad med
> ställbar högfartskompression.
>
> Jag är rätt säker på att det uttryckligen stod
> i text att CC inte rekommenderade någon spacer
> med den där tunen. Att det börjar rampa tidigt
> känns också lite sådär när man har relativt
> lite slag på cykeln.

Fast det börjar nog inte rampa tidigt, utan snarare mot slutet. Och det är väl just vad du skulle behöva så att du inte bottnar? Just i början av slaget bör skillnaden vara väldigt liten. Se illustration nedan tagen från Rockshox.

bikerumor-suspension-setup-series-air-volume-adjustments-bottomless-tokens.gif

Med mindre volym (fler spacers) blir fjädern som synes mindre linjär, men det märks först när man tryckt ihop den ordentligt.

Visa din Banshee
Jag trodde också på den där bilden tidigare. Den verkar däremot inte stämma helt bra med verkligheten. Sedan är inte plötslig hård rampning den bästa lösningen på problemet.

Visa din Banshee
jofahjalm skrev:
> Jag trodde också på den där bilden tidigare.
> Den verkar däremot inte stämma helt bra med
> verkligheten.

På vilket sätt tycker du att den inte stämmer? Jag har inte provat själv, men gas är ju gas liksom. Minskar man volymen så är det klart att kurvan ändras om man inte ska sätta fysikens lagar ur spel:-)

> Sedan är inte plötslig hård
> rampning den bästa lösningen på problemet.

Köpa ny hoj alltså?

Visa din Banshee
Jag tycker Piken börjar rampa tidigare än vad den där enhetslösa figuren skulle antyda. Snarare ny gaffel, att Piken flyger genom slaget är stör mer än att det är lätt att bottna bakdämparen. Det är väldigt sällan man känner att man bottnar bakdämparen. Kör jag Piken mer högre tryck blir den för okänslig. Lösningen borde vara mer högfartskompression.

Visa din Banshee
Jag tycker ändå att det låter konstigt. Jag har inte hört någon annan ha liknande problem. Min Pike drog igenom slaget för lätt vid rätt sag. Den hade en BT installerad från fabrik. Jag stoppade i en till och vips så var problemen lösta. Den är visserligen längre (160mm) men vad jag hört och läst så behöver man fler tokens ju mindre slag gaffeln har. Testa.

Samma med min förra bakdämpare, den bottnade för lätt, stoppade i en halvstor volymreducer och vips så rampade den i slutet av slaget och funkade bra. Visserligen en Foc av enklaste modell, men principen är ju densamma. Testa.

Visa din Banshee
Sen är det också så att kör man väldigt hårt kan man behöva kompromissa lite med känslighet för småstök. Aron Gwin kör inte runt med 1,2 bar i däcken och plushmysig gaffel liksom. Men jag tror du ska prova att lägga in en token till innan du drar alltför stora växlar.

Visa din Banshee
Då ska jag ge ytterligare spacers en chans. Jag är däremot inte helt säker på att jag fick 3 tokens med min pike. Der blir också spännande att öppna dämparen. Det är lite surt att jag antagligen kommer behöva plocka ut allt för utförsåkning om man händer ska hålla ihop för mer än ett åk. Jag tror inte heller min cykling lever upp till min happyrykte som en Evel Knievel av big hits... Det är rätt mycket lamare i skogen jämför med i Luthmans och Maktens föreställningar...

Visa din Banshee
Fördelen är att man inte offrar någon direkt finkänslighet när man pular in en token till. Den effekten kommer inte förrän senare i slaget. Iaf upplevde jag det så på min Piké. Samma känslighet men mer progressiv.

Visa din Banshee
jofahjalm skrev:
> Då ska jag ge ytterligare spacers en chans. Jag
> är däremot inte helt säker på att jag fick 3
> tokens med min pike. Der blir också spännande
> att öppna dämparen. Det är lite surt att jag
> antagligen kommer behöva plocka ut allt för
> utförsåkning
om man händer ska hålla ihop för
> mer än ett åk. Jag tror inte heller min cykling
> lever upp till min happyrykte som en Evel Knievel
> av big hits... Det är rätt mycket lamare i
> skogen jämför med i Luthmans och Maktens
> föreställningar...

Har du inte tänkt lite galet nu? Antar att du kör hårdare vid utförsåkning och det är väl rimligen då du vill att gaffeln ska bli hårdare mot botten så att du inte bottnar, eller?

För min del skulle jag nog vilja mjuka upp Pikens högfartskompression en smula så att den lättare sväljer såskräp. Men det går ju inte, om jag inte missförstått nåt.

Visa din Banshee
Makten skrev:
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------

> Har du inte tänkt lite galet nu? Antar att du
> kör hårdare vid utförsåkning och det är väl
> rimligen då du vill att gaffeln ska bli hårdare
> mot botten så att du inte bottnar, eller?
>
> För min del skulle jag nog vilja mjuka upp Pikens
> högfartskompression en smula så att den lättare
> sväljer såskräp. Men det går ju inte, om jag
> inte missförstått nåt.

Nej, jag menar det jag skriver. Jag kör mjukare dämpning utför. Då är jag bara ute efter grepp och att cykeln ska svälja allt halvstort stök i fart. Då är det okej att offra responsen jag vill ha i skogen. Jag tar också hårdare smällar på cykeln när jag huckar till platt i skogen jämfört med vad cykeln får ta vid naturlig utförsåkning.

Visa din Banshee
Alltså jag ska ta och pulla ner en eller två tokens i min pike just för att man behöver pumpa gaffeln så hård för att den ska passa utförskörning och då tappar man finkänsligheten i början av slaget. Med tokens så behöver man inte tokpumpa den lika hårt, vilket gör att man får en gaffel som flyter bra över rötter men rampar upp längre ner i slaget. Så måste nog hålla med Makten här.

Men frågan är hur många jag ska pulla ner? Det är 160 mm versionen, jag väger ca 84 kg och är rätt usel cyklist men kör en hel del Åre. Kan jag trycka ner två direkt?

Visa din Banshee
dnleriksson skrev:
> Enligt vad jag har förstått så har herrarna EST
> och Jofahjälm inte helt olika körstil så det
> betyder att allt som Jofa skriver gäller även
> dig EST :-)

Jag tror att du har förstått fel :)

Visa din Banshee
Vadå mina ramar håller ju kanon sist jag knäckte en ram var över 20 år sen å då var det en xc ram jag droppade 1,6 med till platt stillastående. Då gick styrhuvudet nästan av men det svetsade polaren ihop sen användes den i flera år till å det roliga var att gt kom med en förstärkning precis där året efter..
Däremot så är jag nyfiken på om kartong med trasig ram där kvar eller ej.

Visa din Banshee
Ska nog prova med en spacer i bakdämpen på en gång, vart köper man enklast?
Har för övrigt samma erfarenhet av Pike:en, har pulat i en spacer och tyckte det gjorde hela grejen.

Visa din Banshee
Jag finner det smickrande, men EST kan ju faktiskt cykla. Jag kände mig mycket bättre redan när det kom fram att EST också kör med två tokens. Bekräftelse!

Visa din Banshee
Körstil är en sak, vikten är en annan som användning av token kan hjälpa med!

Det känns fortfarande som att du skulle behöva minska volym en aning i dina dämparen vilket gör att du behöver mindre hsc så att det blir passande för din gaffel.

Visa din Banshee
Nu har jag pillat ur spacern ut min CCDBi och visst blir den lite mjukare längre in i slaget. Men jag utnyttjar fortfarande bara två tredjedelar av slaglängden. Helt obegripligt, för såååå jäkla fegt/långsamt/smutt kör jag inte. På förra FS-hojen bottnade jag lite då och då med ungefär samma procent sag och den hade 140 mm slag mot nuvarande 105 mm.

Vidare måste jag verkligen göra nåt åt mitt bakhjul. Efter lite diskuterande med en mer cykelkunnig kollega så trodde han att vekheten beror på att flänsarna på navet sitter så jäkla tätt ihop. Fattar inte riktigt varför man gjort så när det finns säkert en centimeter tomrum på båda sidor till kassett och bromsok. Det kanske är navet jag ska byta istället för fälgen?

Och till sist; går det att minska HSC-dämpningen på Pike?

Visa din Banshee
Då har jag bucklat dom nya hjulen och beställt en strap wrench för att sätta i en spacer i dämparen. Jag är osäker på vad det egentligen är jag har beställt, men jag hoppas det är någon form av sexuellt hjälpmedel.

Makten: Har du verkligen gaffeln i det öppna läget? Inte i någon form av pedalläge eller liknande? Du har inte bara för mycket luft i gaffeln? Några tokens du kan ta ut?

Visa din Banshee
@makten det AC gjort äratt imitera breda flänsar. Smala men höga flänsar ger samma vinkel på ekrar mot axel som låga och breda flänsar. Lägg en linjal mot ekrarna och titta var de skulle hamnat om de fortsatt mot axeln.

Visa din Banshee
Mange. skrev:
> @makten det AC gjort äratt imitera breda
> flänsar. Smala men höga flänsar ger samma
> vinkel på ekrar mot axel som låga och breda
> flänsar. Lägg en linjal mot ekrarna och titta
> var de skulle hamnat om de fortsatt mot axeln.

Det verkar ju dumt när det går att göra både höga och breda flänsar.

Jofa: Om din dämpare monteras isär likadant som Inlinen behöver du inga verktyg alls. Bara ut med luften, bort med låsringen och sen dra av höljet med handkraft.

Visa din Banshee
Mange. skrev:
> @makten det AC gjort äratt imitera breda
> flänsar. Smala men höga flänsar ger samma
> vinkel på ekrar mot axel som låga och breda
> flänsar. Lägg en linjal mot ekrarna och titta
> var de skulle hamnat om de fortsatt mot axeln.

Fast ekrarna på ett normalt ekrat hjul pekar ju i tangentens riktning, jag förstår inte riktigt hur det blir bättre med höga flänsar då?

Visa din Banshee
Hallå!

Är det någon som vet var jag kan hitta 12x142 dropouts till Banshee? Jag har bara QR på min Prime-ram, och skulle vilja åtgärda det så snabbt jag kan. Jag mejlade Behind bars för några dagar sedan, men har inte fått något svar. Har Rasmus någon annan adress tro? I värsta fall får jag väl kontakta Banshee direkt, men det vore ju trevligt med en smidig europeisk lösning.

Tack på förhand.

Visa din Banshee
tarkovskij skrev:
> Hallå!
>
> Är det någon som vet var jag kan hitta 12x142
> dropouts till Banshee? Jag har bara QR på min
> Prime-ram, och skulle vilja åtgärda det så
> snabbt jag kan. Jag mejlade Behind bars för
> några dagar sedan, men har inte fått något
> svar. Har Rasmus någon annan adress tro? I
> värsta fall får jag väl kontakta Banshee
> direkt, men det vore ju trevligt med en smidig
> europeisk lösning.
>
> Tack på förhand.

Rasmus verkar gått "off the grid " men Neil på Velotek kan fixa och kanske Mtb-store i Göteborg

Senast ändrad:
Visa din Banshee
Tack! Fick tips om en här på happy, så testar med honom först. Sen kör jag vidare med dina råd.

PatrikHA skrev:
> tarkovskij skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hallå!
> >
> > Är det någon som vet var jag kan hitta 12x142
> > dropouts till Banshee? Jag har bara QR på min
> > Prime-ram, och skulle vilja åtgärda det så
> > snabbt jag kan. Jag mejlade Behind bars för
> > några dagar sedan, men har inte fått något