Visa din Banshee

Visa din Banshee
Det är alltså språkförbistring kring inre och yttre. Detta menas:
lager.jpg

Man kan alltså rotera det som saa röra sig genom att bara vrida runt axeln med en insexa från ena sidan. Helt okomplicerat och uppenbart, jag har bara inte varit slug nog att göra detta tidigare. Det är en bra grej att göra.

Visa din Banshee
Det ts menar är nog att ett kullager är gjort för att rotera runt men detta sker inte på en cykel då lagret bara rör sig fram och tillbaka över ett väldigt litet register och lagret ligger då och nöter på samma ställe och fettet borde väl då pressas undan men om man släpper lite på länkaget så kan man rotera inre lager banan så att man fördelar fettet och byter nöt punkt.
Hoppas jag har fattat rätt.

Visa din Banshee
Jag fattade också :)

Men jag tror vi låter dem bråka en stund till.

Min uppfattning när det gäller kullagers hållbarhet i ramar är annars att rosten tar dem före ngt annat i många lägen, och då spelar det ingen roll om man fipplar eller inte. På en Orange är axeln svetsad i ramen, så där kan man inte fippla ändå. På en Stumpy är den gängad i svingen, så där kan man inte fippla heller utan att plocka isär allt. Så jag slipper fippla.

Visa din Banshee
Det tog onekligen ett tag innan tunnelseendet släppte. Annars var det rostdöden som dödade tidigare lager i mitt ex. Med tanke på att det tar några sekunder att rotera systemet tror jag fortfarande det kan vara värt att göra en gång per blå måne. Det är aningen pilligt och dyrt att byta alla lager...

Visa din Banshee
Jag är ganska övertygad om att det s menar är att om du vrider axeln så roterar förutom lagret även själva axeln mot den del av ramen som den ligger mot utan lager. Mao, om lagret är monterat i svingen roterar axeln även mot sitt säte i framtriangeln. Detta gnussande är potentiellt obra. Kan man vrida utan att släppa på diverse skruvar som håller axeln är det nog jätteobra, släpper man skruvarna kanske det potentiellt är mindre obra.

Problemet är att om man gnussar för mycket där riskerar man ett glapp som man inte blir av med utan att byta den ramdelen.

Visa din Banshee
Och vi är alla på klara med att det alltså är detta man roterar?
vp-kst.jpg

Menar ni då att själva länken mellan baksvingen och framtriangeln ska vara någon form av pressfit som tar skada?

Visa din Banshee
Det tror jag att vi är :)
Axeln roterar. Om lagren sitter monterade i svingen betyder det att axeln i sig inte är gjord för att rotera relativt huvudtriangeln, där sitter den ju "metall mot metall" utan lagring, eller hur?

Fundera på vad som skulle hända om du borrar upp hålen axeln går igenom i den ramdel lagret inte är monterat i en halv millimeter. Min gissning är att det är svårt att få det glappfritt, och vidare spekulerar jag att det är detta s syftar på.

Mao, man vill undvika onödigt slitage på axelns "säten" i ramen/baktriangeln (vilken av dem det nu är som inte har lager i sig).

Jag köper det resonomanget i alla fall i teorin, rent praktiskt vet jag inte hur stort problem det faktiskt är.

Visa din Banshee
Jag måste säga att den här aspekten hade jag bortsett från. Min nuvarande fick fettade axlar när jag byggde upp den och jag kände inget motstånd när jag roterade axlarna. Den kraschade hade däremot visst slitage på axlarna när jag bytte lager på den. Då hade ju redan lagren kraschat och det var säkert det som hade gett slitaget.

Visa din Banshee
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag måste säga att den här aspekten hade jag
> bortsett från. Min nuvarande fick fettade axlar
> när jag byggde upp den och jag kände inget
> motstånd när jag roterade axlarna. Den kraschade
> hade däremot visst slitage på axlarna när jag
> bytte lager på den. Då hade ju redan lagren
> kraschat och det var säkert det som hade gett
> slitaget.

"Äntligen!"
/svensk "komiker"

Visa din Banshee
Och där tror jag också du sätter fingret på den viktigaste aspekten i underhållet, att se till att lagren faktiskt går runt alls och inte bara köra tills det är jätteglappigt. Får själv dåligt samvete när jag tänker på hur sällan (aldrig) jag kontrollerar just detta

Visa din Banshee
Bättre sent än aldrig...

Dessutom underminerar det min internetcykling kring om Christ Porters förakt för clutchbakväxel är berättigad när jag inte känner skillnad på skruna lager i länkaget...

Visa din Banshee
Puh!

Jag var lite orolig när jag gick och tog en tupplur här att jag skulle drömma mardrömmar om kullager med tre lagerbanor och kulor som gick på utflykt med leverpastejsmörgåsar iförda Jofahjälmar.
Nog för att jag har feber och hjärnan full med snor men att jag skulle missa på hur ett simpelt lager fungerar och fäster i en ram kändes inte rimligt.

Nu tror och hoppas jag att Jofa fattat vad jag menade (tack marran) men den här bilden är nog bäst att reda ut ändå så den inte står oemotsagd:

jofahjalm skrev:
> Det är alltså språkförbistring kring inre och yttre. Detta menas:

filename=lager.jpg

I bilden står det att den ena lagerbanan rör sig och den andra inte. Det jag menar är att ingen av lagerbanorna skall röra sig relativt sin ramdel. Hela poängen med att ha ett lager mellan två delar som rör sig relativt varandra är ju att lagret skall ta upp rörelsen.

marran skrev:
> ...
> Jag köper det resonomanget i alla fall i teorin,
> rent praktiskt vet jag inte hur stort problem det
> faktiskt är.

Väldigt litet skulle jag tro men kanske tillräckligt för att axel och intre lagerbana uppmuntras till att vrida sig något lättare. När lagret väl rostat ihop och blivit stelt så kommer den inre lagarbanan att mumsa i sig sin ramdel fort som kvickt istället för att kullorna i lagren blir grus och glappar upp.

Det enklaste hade dock varit om Jofa köpt sig en Turner istället. Då hade vi sluppit allt det här. =)

Visa din Banshee
lundatok skrev:
> Räcker inte "Analakademikernas hemvist"?

Räcker det inte med Happymtb?

Visa din Banshee
Fortfarande Rasmus som gäller för Bansheeärenden?

Har nu mailat två ggr med någon veckas mellanrum för att få veta pris/tillgång på dropouts, helt tyst inget svar alls, kan undra hur det varit om jag hade en reklamation? Visst det var en del mailande och väntan när jag köpte ramen men då kom i alla fall svar, även om det tog tid

Visa din Banshee
Jag har mailat Rasmus flera gånger under flera månaders tid för att bli av med ramarna som står hemma hos mig. Jag får inga svar längre. Jag har också kontaktat Banshee direkt och dom har bara sagt att han ska höra av sig (utan resultat). Jag har alltså en helt ny 2013-ram och en knäckt ram som jag försvarar i en skitstor låda i min bostad som jag inte kan bli av med. Jag vet inte vad som gäller juridiskt, kan jag sälja grejerna efter en viss tid?

Droppouts kan du däremot hitta via någon onlinehandlare eller någon som tar in Banshee i Sverige, t.ex. Velotek.

Visa din Banshee
Lätt, du har förstatjing EST. När jag mailade Banshee sa dom att jag kunde kasta den knäckta ramen, jag har däremot inte vågat ge den till dig ännu eftersom jag inte har hört något från Rasmus och jag antar att han är den egentliga ägaren.

Visa din Banshee
@Jofa, trist det skall vara så illa, galet nöjd med cykeln annars, får hoppas jag inte behöver reklamera något....kan ju tycka någon annan mer aktiv handlare kunde få ta över Banshee mot Sverige

Trodde alla handlare i Sverige fick gå via Rasmus?
Mailar Velotek och frågar.

Visa din Banshee
Jag är också supernöjd med själva cyklen. Det där med att alla måste gå genom Rasmus har man släppt på. Nu så är det fritt fram för normal handel. Det är däremot ganska suboptimalt att behöva ta eventuell garanti genom Rasmus. Det verkar ju ha hänt honom något och om han fortsätter vara frånvarande borde ju Banshee låta andra handlare ta hand om garanterierna för det han har sålt.

Visa din Banshee
PatrikHA skrev:
> @Jofa, trist det skall vara så illa, galet nöjd
> med cykeln annars, får hoppas jag inte behöver
> reklamera något....kan ju tycka någon annan mer
> aktiv handlare kunde få ta över Banshee mot
> Sverige
>
> Trodde alla handlare i Sverige fick gå via
> Rasmus?
> Mailar Velotek och frågar.

Beställde ram från Rasmus i november. I början fick jag mailsvar, senare blev dessa mer och mer sporadiska för att sedan i slutet av Januari upphöra helt. Tog kontakt med Transition för att höra om dom visste nått, visade sig att dom också upplevt samma kommunikationsproblem som jag.

Som det lät när jag snackade med Transition så är inte Behindbars ÅF för dem längre p.g.a. att de kommunikationsproblem som funnits.

Senast ändrad:
Visa din Banshee
@Rekrevs, du har alltså inte fått någon ram som jag förstår det?
Kollat med andra handlare? Jag hade nog funderat mer än en gång på BehindBars, inga svar på månader och det när någon vill köpa är underligt

Visa din Banshee
rekrevs skrev:
> PatrikHA skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @Jofa, trist det skall vara så illa, galet
> nöjd
> > med cykeln annars, får hoppas jag inte
> behöver
> > reklamera något....kan ju tycka någon annan
> mer
> > aktiv handlare kunde få ta över Banshee mot
> > Sverige
> >
> > Trodde alla handlare i Sverige fick gå via
> > Rasmus?
> > Mailar Velotek och frågar.
>
> Beställde ram från Rasmus i november. I början
> fick jag mailsvar, senare blev dessa mer och mer
> sporadiska för att sedan i slutet av Januari
> upphöra helt. Tog kontakt med Transition för att
> höra om dom visste nått, visade sig att dom
> också upplevt samma kommunikationsproblem som
> jag.
>
> Som det lät när jag snackade med Transition så
> är inte Behindbars ÅF för dem längre p.g.a.
> att de kommunikationsproblem som funnits.

Har du fått tag på någon ram? Du verkar ju ha problem med att beställa ramar, tredje gången gillt :).

Visa din Banshee
jofahjalm skrev:
> Jag är också supernöjd med själva cyklen. Det
> där med att alla måste gå genom Rasmus har man
> släppt på. Nu så är det fritt fram för normal
> handel. Det är däremot ganska suboptimalt att
> behöva ta eventuell garanti genom Rasmus. Det
> verkar ju ha hänt honom något och om han
> fortsätter vara frånvarande borde ju Banshee
> låta andra handlare ta hand om garanterierna för
> det han har sålt.

+1

Visa din Banshee
@Patrik och Peter
Fick kontaktinfo till Transitions Tyska och Brittiska importörer och en tysk webshop har numera fått en ansenlig summa pengar av mig :)

Men med tanke på min rambeställarhistoria de senaste åren tänker jag inte ropa hej förrän det sitter en ram i meckstället hemma... Mer info kommer förhoppningsvis i en byggtråd på ett forum nära dig, stay tuned for more info :)

Visa din Banshee
rekrevs skrev:
> @Patrik och Peter
> Fick kontaktinfo till Transitions Tyska och
> Brittiska importörer och en tysk webshop har
> numera fått en ansenlig summa pengar av mig :)
>
> Men med tanke på min rambeställarhistoria de
> senaste åren tänker jag inte ropa hej förrän
> det sitter en ram i meckstället hemma... Mer info
> kommer förhoppningsvis i en byggtråd på ett
> forum nära dig, stay tuned for more info :)

Är det en Patrol på väg in då?

Visa din Banshee
PatrikHA skrev:
> rekrevs skrev:
> -----
> > @Patrik och Peter
> > Fick kontaktinfo till Transitions Tyska och
> > Brittiska importörer och en tysk webshop har
> > numera fått en ansenlig summa pengar av mig :)
>
> >
> > Men med tanke på min rambeställarhistoria de
> > senaste åren tänker jag inte ropa hej
> förrän
> > det sitter en ram i meckstället hemma... Mer
> info
> > kommer förhoppningsvis i en byggtråd på ett
> > forum nära dig, stay tuned for more info :)
>
> Är det en Patrol på väg in då?

#26aintdead :)

Visa din Banshee
rekrevs skrev:
> @Patrik och Peter
> Fick kontaktinfo till Transitions Tyska och
> Brittiska importörer och en tysk webshop har
> numera fått en ansenlig summa pengar av mig :)
>
> Men med tanke på min rambeställarhistoria de
> senaste åren tänker jag inte ropa hej förrän
> det sitter en ram i meckstället hemma... Mer info
> kommer förhoppningsvis i en byggtråd på ett
> forum nära dig, stay tuned for more info :)

Hinner du få den innan vi åker?

Visa din Banshee
pbeijer skrev:
> rekrevs skrev:
> -----
> > @Patrik och Peter
> > Fick kontaktinfo till Transitions Tyska och
> > Brittiska importörer och en tysk webshop har
> > numera fått en ansenlig summa pengar av mig :)
>
> >
> > Men med tanke på min rambeställarhistoria de
> > senaste åren tänker jag inte ropa hej
> förrän
> > det sitter en ram i meckstället hemma... Mer
> info
> > kommer förhoppningsvis i en byggtråd på ett
> > forum nära dig, stay tuned for more info :)
>
> Hinner du få den innan vi åker?

Ja som det ser ut nu så borde det lösa sig, annars så är Reginen stidsklar :)

Visa din Banshee
rekrevs skrev:
> PatrikHA skrev:
> >
> > Är det en Patrol på väg in då?
>
> #26aintdead :)

Är du helt säker på det...blev illa frånåkt av 27,5 sist, och kollar man på nätet så beror det helt och fullt på avsaknaden av 27,5-tumshjul och Pike, för inte kan det finnas några andra faktorer som spelar roll ;-)

Visa din Banshee
HasseL skrev:
> Patrik HA är det en Spitfire eller Rune du skall
> ha drop Out till?

Jag har en Spitfire, är inget desperat behov, men nyfiken på kostnad/tillgänglighet ifall jag skulle falla dit på 27,5, därav mina mail till Rasmus.

Visa din Banshee
PatrikHA skrev:
> rekrevs skrev:
> -----
> > PatrikHA skrev:
> >
>
> > >
> > > Är det en Patrol på väg in då?
> >
> > #26aintdead :)
>
> Är du helt säker på det...blev illa frånåkt
> av 27,5 sist, och kollar man på nätet så beror
> det helt och fullt på avsaknaden av 27,5-tumshjul
> och Pike, för inte kan det finnas några andra
> faktorer som spelar roll ;-)

Tur att jag åtminstone har en Pike då :D

Visa din Banshee
När jag jag skulle ha droppouts till mitt diy carbon banshee bygge mailade jag Rasmus och fick svar ganska omgående och jag köpte 26" droppouts då 27,5 var slut men på väg in jag bet typ 699 kr tror 27,5 kostade 900-1000kr

Fick dom på några dagar.
/MAGNUS

Visa din Banshee
Magnus.Bovall skrev:
> När jag jag skulle ha droppouts till mitt diy
> carbon banshee bygge mailade jag Rasmus och fick
> svar ganska omgående och jag köpte 26" droppouts
> då 27,5 var slut men på väg in jag bet typ 699
> kr tror 27,5 kostade 900-1000kr
>
> Fick dom på några dagar.