Puh!
Jag var lite orolig när jag gick och tog en tupplur här att jag skulle drömma mardrömmar om kullager med tre lagerbanor och kulor som gick på utflykt med leverpastejsmörgåsar iförda Jofahjälmar.
Nog för att jag har feber och hjärnan full med snor men att jag skulle missa på hur ett simpelt lager fungerar och fäster i en ram kändes inte rimligt.
Nu tror och hoppas jag att Jofa fattat vad jag menade (tack marran) men den här bilden är nog bäst att reda ut ändå så den inte står oemotsagd:
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är alltså språkförbistring kring inre och yttre. Detta menas:
I bilden står det att den ena lagerbanan rör sig och den andra inte. Det jag menar är att ingen av lagerbanorna skall röra sig relativt sin ramdel. Hela poängen med att ha ett lager mellan två delar som rör sig relativt varandra är ju att lagret skall ta upp rörelsen.
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> ...
> Jag köper det resonomanget i alla fall i teorin,
> rent praktiskt vet jag inte hur stort problem det
> faktiskt är.
Väldigt litet skulle jag tro men kanske tillräckligt för att axel och intre lagerbana uppmuntras till att vrida sig något lättare. När lagret väl rostat ihop och blivit stelt så kommer den inre lagarbanan att mumsa i sig sin ramdel fort som kvickt istället för att kullorna i lagren blir grus och glappar upp.
Det enklaste hade dock varit om Jofa köpt sig en Turner istället. Då hade vi sluppit allt det här. =)