Visa din bastarddrivlina!

glitch

Aktiv medlem
En tråd för oss som inte vill låta tillverkarna diktera villkoren för vad som funkar och inte funkar. Rätt och slätt, visa din bastarddrivlina!

Just nu har jag tre bastarddrivlinor i bruk:

Gravel:
Vevparti Ultegra 11s R8000 46/3x
Kassett 105 12s 11-34
Bakväxel Sram Force Axs max 33t
Framväxel Force Axs
Reglage och bromsar Force AXS
Kedja Shimano Slx 7100

På racern är det samma set-up men med 105 11s R7000 kompaktvevar med adapter för BB30.

På mtb:
Axs Eagle bakväxel och trigger
XT 12 delade vevar med XTR drev
KMC 12 s kedja
Sun Race 12s kassett

Gamla stålisen hade 10 delade klädhängar 105 reglage med 9 delad xt bakväxel och 10 delad 11-36 kassett med Sram Apex 42t singelvevar.
Ett slags bastard XPLR :)

Vad har du knåpat ihop för favoritdrivlina?
IMG_20230618_094015.jpgIMG_20230617_211513.jpg

Har en bastard på min Cross check.
Grx vevar, köpta som 2x10 numera 1x10 (42t)
Shimano Deore kassett 10s 11-46
SRAM Apex reglage för 2x10 varav vänster inte gör nån nytta nu förutom att bromsa då vilket är ganska viktigt det med.
SRAM GX 10s bakväxel.
Kedja minns jag inte vad det är just nu, kan vara KMC eller Shimano.
Funkar skitbra!
IMG_4855.jpeg

MTB med Sram NX kassett och bakväxel, GX drev och Shimano 12s reglage vilket gör det drägligt.

MTB som kom som 2x10 shimano XT men med DUB vevparti och hjul med gamla shimano navet. Numera 1x12 med 28t N/W (samma vevparti). Sunrace kassett för 12 delat 11-50 (på gammalt nav) och shimano SLX 12s bakväxel och XT reglage. Kedjan är nog Shimano SLX.

Gravel med Sensah SRX PRO 1x11 och LVG med Sensah Empire PRO 2x11, båda med nått random vevparti, kassett och kedja. Och olika vajjerdragna hydrual OK.

En tråd för oss som inte vill låta tillverkarna diktera villkoren för vad som funkar och inte funkar. Rätt och slätt, visa din bastarddrivlina!
Vad har du knåpat ihop för favoritdrivlina?
Som jag har skrivit här tidigare har jag en gruscykel som jag skaffade innan GRX fanns,
på den har jag nu
ST-R9120, BR-805, FD-R7000, RD-RX800, FC-RX600, CS-6800, CN-HG901 (som skall bytas till den slitstarkare(?) CN-E8000) och CS-6800 12-32 (11-32 ombyggd till 12-32).

20230619_230004.jpg
Framväxel: Sram Force 22
Vevparti: Dura Ace 9000 52-36
Kedja: Sram Red 22
Kassett: Miche Supertype Campagnolo 12-30
Bakväxel: Sram Force 22 Wifli
Reglage: Sram Red 22

Senast ändrad:
Är inte det där som vilken oväxlad damtralla som helst, även om komponenterna är lite dyrare? På en REX sitter det knappast drev och frihjul från samma tillverkare.

Lånar tråden.

Vilken är den stryktåligaste drivlinan ni har haft att göra med? Skissar på en året-runt långdistanshoj som både ska gå landsväg, lätt grus och på vintern (tar 32mm dubb).

Lånar tråden.

Vilken är den stryktåligaste drivlinan ni har haft att göra med? Skissar på en året-runt långdistanshoj som både ska gå landsväg, lätt grus och på vintern (tar 32mm dubb).
Funderar i samma banor. Shimano Cues och friktionsväxlat tänker jag:

på fråga b har jag inget dedicerat svar, men förmodar att man inte bör ligga högre än 10x

på fråga a bastarddrivlinan visar jag min 2x10 brompton färdigställd för drygt tio år sedan. den går fortfarande med samma kassett efter x antal renoveringar i samband med kedjebyten.

för att få plats med hjulets bredd fick jag vidga baktriangeln gjord av titan. köpte in en sats rothenberger rörböjare. lite nervöst för liknande operationer i england resulterat i spruckna svetsar. men det var faktiskt poc.

täta växlar 30-113 växeltum borgar för flexibilitet i njutningsfull framfart.

vevparti och planetväxel 1,0 och 1,65: schlumpf speed drive.

50t framklinga; campagnolo

chain guard: hembyggd

kedja: wipperman rostfri

bakhjul: egenbyggt med brompton fälg, dubbelreducerade sapim ekrar, ultegra nav.

växelöra: merida s2

växel: dura ace long cage med en egenbyggd kedjefångare för att kunna fälla ihop cykeln.

trissor: sram mtb den nedre förstorad för att tillåta den höga farten på kedjan med effektivt sett 82t framklinga

kassett: dura-ace 10x

växelhandtag: deore 10x

vajer och höljen: jagwire
.
4652F7A5-04B4-4046-8326-3609DF49FE71.jpeg
C09083A4-90F2-4D65-8B1B-7FE5483B355C.jpeg

Gravel med Sensah SRX PRO 1x11 och LVG med Sensah Empire PRO 2x11, båda med nått random vevparti, kassett och kedja. Och olika vajjerdragna hydrual OK.
Lite (tillfälligt?) less på 1x och slutkört skräplager gjorde inte blandningen bättre på gruscykeln:

CVC vevparti 50/34 (Kina, drev fräst ur ett stycke)
Shimano SM-BBR60 vevlager
Shimano Ultegra framväxel
Shimano Sora växelreglage (vänster)
Sensah SRX Pro bakväxel och höger växelreglage, fungerar som SRAM (en spak)
Shimano CN-HG601 kedja
Sunrace 11s MTB kassett 11-42
ZTTO mekaniskt dragna hydrauliska bromsok

IMG_1507.jpeg

knappast valt för att det är bäst, det mesta från bra att ha lådan. Men funkar helt ok.
Lite kinkigt med kedjelängd, går att köra fullt i kors åt båda hållen.

Växelreglage bytt till Shimano 11vxl. Vajer som syns är bara överbliven före kapning.

Bilagor

• goesta_Biltema_växelreglage.jpg
    goesta_Biltema_växelreglage.jpg
    536.9 KB · Besök: 86
Pendlaren har Campa 10-delade reglage, SRAM 10-delad Red-kassett, SRAM 10-delad lvg-bakväxel och en 11-Campakedja. Funkar utmärkt!

Min förra pendlare bjöd på kavalkad i mix men funkade ypperligt året runt!

SRAM Rival vevpart med Rotor oval klinga 11-s
Shimano Zee tiodelat reglage med Shimano Deore växel
10-delad aliexpress kassett och Eagles 12-s kedja

IMG_3172.jpeg

Senast ändrad:
det här funkade över förväntan och närmast helt perfekt. 8-delad kassett (9-delad med näst minsta 12-kugget borttaget) på 7-delad body med 9-delat reglage. lättaste ickeexisterande växeln blockerad med stoppskruven. det blev oväntat stumt och inte som när jag testat liknande på rakstyrereglage, när det kan gå att lägga i ickeexisterande växeln ändå om en råkar trycka för hårt på knappen. det här känns verkligen "rätt" och distinkt när kedjan är på största drevet och en trycker på knappen som växlar att lättare.

men egentligen är det ju bara en ren tiagra-drivlina.
20250129_180541.webp

Jag vet inte varför men får gåshud av att se alla skummis drivlinor här inne. Det är liksom bara så jäkla next level att strunta i allt med vikt, störst tallrik osv och bara bygga något som ska funka och sedan funkar bra. Riktigt snajsigt!

20231231_170001.webp

Lättat och färgbefriat Shimano RS400 vevparti med 46t yttre klinga från FSA, 13-32 8-delad kassett byggd av två 9-delade Shimano kassetter, monterat på 7-delad Hyperglide body. 124mm drop-out spacing, Campagnolo Super Record bakväxel med hemmabyggd "long cage" med Shimano Ultegra/XT 10-delade löphjul. Framväxel Campagnolo Valentino och reglagen är Huret friktionsreglage. Fungerar utmärkt och ger mig täta fina växelsteg i de farter jag orkar när jag pendlar!

Vad tjusiga vevarna blev!

Funderar lite på en kombo av:
- 11S Ultegra vevar med 46/36
- Shimano 12s kedja
- Force AXS reglage 12
- Force AXS framväxel
- Rival XPLR bakväxel
- 11-4xt Kinakassett

Gissningsvis stökar önskan om framväxel till det men vore kul att testa.

Synar och höjer!
Sjudelad frikrans med 8-delad sora-dereilleur. En kedja som är ihopbyggd av två gamla som låg i en låda. Körs 1x på ett vevparti som är gjort för 2x och dessutom har omatchande vevar. Rattas med ett gammalt friktionsreglage på styret. Fick dessutom svetsa igen hålet i växelörat och borra och gänga ett nytt för att kunna dra dit dereilleurn. Observera också egenbyggda anordningen för att hålla bakhjulet centrerar och kvar i dropouts.
Växlar som en dröm.
20240916_222426.webp
20240927_085030.webp

Vevparti från äldre lvg hoj. Med ovala klingor får man se upp med kedjespänningen.
Visa bilaga 750061

Effekten av oval drev på kedjespänningen är dock riktigt små. Jag har aldrig haft problem på min SS-MTB.

På liknande tema kan jag posta sonens SS-lvg drivlina också i den här tråden. Det var svårt att hitta en vevparti med korta vevar med stor drev för att får tillräckligt tung utväxling med stor SS-drev bak och 24" hjul. De flesta barnvevparti har drev som sitter fast på vevarmen. Som tur hittade jag en fin Miche 2-delat vevparti till ett rimligt pris. Kedjelinjen var perfekt på innersta drevet, så jag byte positionen av dreven.

2025-01-30-16-53-01-525.webp

Kul också med nya Shimano alternativ
https://www.bikeradar.com/news/2025-shimano-essa-drop-bar
Kan bli en del intressanta drivlinemixar framöver😂

Framförallt intressant att de äntligen verkar släppt Cues dropbar officiellt och att det (som väntat) är kompatibelt (samma cable pull) som flat-bar grejerna. Kommer nya hydrauliska brifters (kompatibel med 10/11 delat cues) som verkar vara lika 105 och nya hydrauliska ok. Nya vevpartier inkl 1x samt reglage för mekanisk broms och 9/10-delat. Så det känns som att Shimano verkligen storsatsar på entry/mid range och mekaniskt medan SRAM snart har dumpat det segmentet helt

Tillbaka
Topp