Visa din bild när du bottnar!

received_421491668695284.jpeg

Är det en grej att försöka bottna? Visst jag gör det ibland men då har jag oftast gjort något riktigt klantigt. Cyklar jag något jag planerat att köra och bottnar så höjer jag trycket i dämparna till nästa gång.

Raggamuffin sa:
Jag använder gärna hela slaget.
Jag vill använda slaget där det är motiverat. En normal tur hemma är det sällan mer än 2/3 går åt. Vilket är helt rimligt om jag inte gett mig på något dumt, typ rullat nedför något för högt. Det är varken högt eller brant hemma och farten är därefter. Jag tycker egentligen inte att jag behöver ha den cykeln jag har hemma egentligen.

Men även på köttigare ställen vill jag ha reserv att kunna göra fel så jag vill inte använda mer än 80-90% normalt sett. Att hucka något olämpligt får väl i och för sig räknas till tillfällena när det är ok att göra slut på hela slaget och majoriteten av bilderna här ser ut att vara sådana. Men ibland ser det omotiverat hårt bottnat ut i förhållande till hucken som syns på bilderna..

Jofa du är undantagen frågan ;-)

Rattnalle sa:
Raggamuffin sa:
Jag använder gärna hela slaget.
Jag vill använda slaget där det är motiverat. En normal tur hemma är det sällan mer än 2/3 går åt. Vilket är helt rimligt om jag inte gett mig på något dumt, typ rullat nedför något för högt. Det är varken högt eller brant hemma och farten är därefter. Jag tycker egentligen inte att jag behöver ha den cykeln jag har hemma egentligen.

Men även på köttigare ställen vill jag ha reserv att kunna göra fel så jag vill inte använda mer än 80-90% normalt sett. Att hucka något olämpligt får väl i och för sig räknas till tillfällena när det är ok att göra slut på hela slaget och majoriteten av bilderna här ser ut att vara sådana. Men ibland ser det omotiverat hårt bottnat ut i förhållande till hucken som syns på bilderna..

Jofa du är undantagen frågan ;-)

Har man HBO så är det ju nära nog omöjligt att bottna så det känns om man inte skruvat bort sig rejält :)

Fram har jag gärna en liten marginal för ev. fuck-ups för att undvika den där osköna stumma känslan rakt upp i handleder och armar. Bak är det inte hela världen om jag skulle nå botten nån gång när jag klantat mig.

Men på det stora hela prioriterar jag ganska många andra egenskaper före både att undvika att bottna vid huck till motlut eller att använda hela slaget på hemmastigarna.

Ja givetvis är det en massa andra egenskaper som också står högt på priolistan. Det är också en bidragande orsak till att jag sällan använder allt slag. Jag vill inte ha en cykel med massa slaglängd som rör sig hela tiden bara för att det är bekvämt i låg fart.

Jag mjukar upp fjäderingen avsevärt när jag åker till alperna eller andra stora berg. Man vet att det inte kommer bli lika sjuka smällar där som hemma på rådjursstigarna.

Det är främst bakdämparen som mjukas upp. Gaffeln brukar ha ungefär samma tryck, men den upplevs som mjukare då man har mer vikt på den vid utförsåkning.

Kör man t.ex. La Thuile som är superstökigt och jättebrant så saknar det fortfarande samma smällar som hederlig rådjursstig med sjuka huck till uppåt och liknande. I branta berga vill jag har följsam fjädring och att den går lågt i baken är bara en fördel. Det behöver också vara mjukt och följsamt för att jag ska orka hålla mig på cykeln i ett 15-minuter långt rejsåk. Hemma vill jag ha hård fjädring för att cykeln ska trampa bättre, svara bättre när man ska t.ex. ska hoppa. Smällarna av att hucka en meter i Hellas är också mycket hårdare jämfört med att åka nedför ett brant berg där allt är en landning med 25 % lutning.

jofahjalm sa:
Kör man t.ex. La Thuile som är superstökigt och jättebrant så saknar det fortfarande samma smällar som hederlig rådjursstig med sjuka huck till uppåt och liknande. I branta berga vill jag har följsam fjädring och att den går lågt i baken är bara en fördel. Det behöver också vara mjukt och följsamt för att jag ska orka hålla mig på cykeln i ett 15-minuter långt rejsåk. Hemma vill jag ha hård fjädring för att cykeln ska trampa bättre, svara bättre när man ska t.ex. ska hoppa. Smällarna av att hucka en meter i Hellas är också mycket hårdare jämfört med att åka nedför ett brant berg där allt är en landning med 25 % lutning.
Du har inget äventyr planerat sådär november typ som man kan hänga på för att se dig cykla på riktigt live?

Jag har inget planerat och just nu är det svårplanerat, men det skulle vara superkul. Som vanligt underträffar nog verkligheten folks förväntningar.

Jag har inte löst det än. Det handlar mer om när det är mest misär hemma. Portugal eller södra disken med Spanien borde rimligtvis vara någorlunda drägliga.

Grabbens bottning idag. Blev lite framtung landning, vilket han inte tyckte om. Peppade genom att säga att så ska man landa om man vill ha kontroll o kunna svänga sen:)
64ABDCE5-F007-4028-B580-F3E1E0FD8025.jpeg

och kort video

Senast ändrad:
PeeGee sa:
Grabbens bottning idag. Blev lite framtung landning, vilket han inte tyckte om. Peppade genom att säga att så ska man landa om man vill ha kontroll o kunna svänga sen:)

och kort video

Skönt med lite sketch. Tycker det är lite väl många som gör det enkelt och droppar lågt till platt. Här kan man avnjuta i slow motion när en gaffel tycker det är dags att böja sig lite:

jofahjalm sa:
PeeGee sa:

och kort video

Skönt med lite sketch. Tycker det är lite väl många som gör det enkelt och droppar lågt till platt. Här kan man avnjuta i slow motion när en gaffel tycker det är dags att böja sig lite:

Bra flex i den där.

Hmm... Stela ben.. Jag kanske skulle jobba lite mer med kroppen, och inte låta cykeln ta all kraft?

Bilagor

• VideoCapture_20190731-124241.jpg
    VideoCapture_20190731-124241.jpg
    306.7 KB · Besök: 172
Jag reflekterade inte alls över att det var obekvämt, hade fullt upp att vara chockad över att en feg gammal gubbe kunde hoppa så långt ;)

Tillbaka
Topp