Visa din Bird

Visa din Bird
Ja det blev lite Hope prylar, bromsar e4, skivor, nav, fälgar, styrstam och styrlager. Nu såhär i efterhand ångrar jag lite att jag inte tog blå Hope detaljer istället för silver för lite färgklickar men ähh vill bara ut å cykla nu!!
Får ta några naturbilder i helgen :)

Visa din Bird
Nån med en Large 145:a runt gbg man kan få provrulla en snabbis? Jag är rätt sugen på en 145 LT men velar mellan en ML och L.

ML har egentligen helt rätt men lite extra reach från Largen hade inte varit fel. Men då blir topp rörslängden 38 mm längre än idag. Jag vill ha lite längre, ca 2 cm så jag är lite orolig att den blir för lång när jag sitter ner.

Visa din Bird
Något uppdaterad

20180310_1137332.jpg

Visa din Bird
Köpte en Canyon Strive och blev aldrig riktigt överens med geometrin, valde därför att köpa ett ramkit och flytta över delarna. Kikade på lite olika ramar innan jag bestämde mig för en Aeris 145, då både priset samt geometrin tilltalade. Kunde inte varit mer nöjd med bytet!

Bilagor

• IMG_4522-2.jpg
    IMG_4522-2.jpg
    263.1 KB · Besök: 76
Visa din Bird
Carloskaralex sa:
Köpte en Canyon Strive och blev aldrig riktigt överens med geometrin, valde därför att köpa ett ramkit och flytta över delarna. Kikade på lite olika ramar innan jag bestämde mig för en Aeris 145, då både priset samt geometrin tilltalade. Kunde inte varit mer nöjd med bytet!

Hur är de att trampa? Får man nån respons eller är det som en soffa?

Visa din Bird
Hepp, lite long shot men ingen som sitter på en extra länkage bult? Min bestämde sig för att rymma för 2 veckor sedan och det verkar som att verkstaden på Bird inte skickade ut en ny som de skulle :/ Nu flyger jag till Kanada i nästa vecka och det vore ju trevligt att kunna cykla medan jag är där :) Bird ska skicka en ny till mig nu så jag ordnar givetvis så att du får den i så fall.

DSC_1730.JPG

PS. Kan nog vara värt att kolla de här bultarna. Även den andra satt lös på min. Gav en lagom go pungkross när hela hjulet flexade in i ramen och bromsade cykeln när jag landade ett dropp.

Visa din Bird
Rattnalle sa:
Aj fan. Växtvärk i kvalitetskontrollen kanske?

mmm, inte enda problemet jag haft. Hittils är jag uppe i lackskador, hack i bakaxeln, bakhjul som tappar all ekerspänning, ISCG05 fäste som sitter 2 mm för långt ut => kedjestyrare + bash tar i drevet och vevaxel gänga som är för liten i diameter => svårt att skruva i ena lagerkoppen.

Cykeln är ju tokskön att köra cykla på men antingen så har jag haft riktigt med otur eller så har de nog växt lite för snabbt.

Visa din Bird
ponx sa:
Snygg! Jag är inne på samma färg. Hur är den på platt vanlig svensk stig?

Davewolf sa:
Hur funkar den på Platta stigar, är den rolig där med?

Riktigt snygg!

Jag har väl inget liknande att jämföra med då jag bara haft en Trek Superfly innan men jag tycker att den är ganska rapp på platten, det var egentligen min största oro när jag beställde den. Kravet jag hade var att min nya cykel skulle fungera bra i platta Östergötland samtidigt som den inte gör bort sig i lite mer håriga backar. Nu när jag fått den är jag 100% nöjd! När det lutar nedför så är det helt otroligt kul, som undermålig cyklist är det bara att peka framhjulet mot rätt håll och släppa på de mentala spärrarna. Uppför fungerar också väldigt bra.

Om någon vill testsitta för att få en storleksuppfattning så är det bara skicka PM. Ramen är av storleken large och passar mig på 186cm väldigt fint. Finns i Östergötland och kanske ibland i trakterna kring Uddevalla.

Visa din Bird
Am9 blev färdig idag! Körde en runda och är riktigt nöjd, klättrar grymt bra i jämförelse med BMC Trailfox som jag hade innan.

Bilagor

• IMG_20180607_163642445.jpg
    IMG_20180607_163642445.jpg
    370 KB · Besök: 77
Visa din Bird
Håller på att få in en Bird, någon som har koll på hur de brukar paketera cyklarna? Ligger i två paket hos UPS om 10kg och 4kg, jag har ingen aning om vad som kan vara i paket 2, men jag antar framhjul och gaffel kanske.

I vilket fall, ser ut som jag kommer få hämta dem hos en service point, och utan bil kan det bli lite jobbigt så jag planerar lite i förväg. Jag tänkte hoppa iväg och köpa med mig en https://www.byggmax.se/verktyg/hand...MIxe3riNT42wIVQxIbCh3qXgNzEAQYAiABEgKd4vD_BwE för att lättare kunna släpa hem paketen, så till er som har fått Bird-cyklar levererade innan, tror ni båda paketen skulle passa sig på en sån där? Det står nämligen inga mått skrivna på UPS konstigt nog.. Det handlar om ungefär 3-400m jag kommer behöva släpa grejerna, och två rätt stora paket kan jag inte ta för hand tror jag.

Visa din Bird
Netzone sa:
Håller på att få in en Bird, någon som har koll på hur de brukar paketera cyklarna? Ligger i två paket hos UPS om 10kg och 4kg, jag har ingen aning om vad som kan vara i paket 2, men jag antar framhjul och gaffel kanske.

I vilket fall, ser ut som jag kommer få hämta dem hos en service point, och utan bil kan det bli lite jobbigt så jag planerar lite i förväg. Jag tänkte hoppa iväg och köpa med mig en https://www.byggmax.se/verktyg/hand...MIxe3riNT42wIVQxIbCh3qXgNzEAQYAiABEgKd4vD_BwE för att lättare kunna släpa hem paketen, så till er som har fått Bird-cyklar levererade innan, tror ni båda paketen skulle passa sig på en sån där? Det står nämligen inga mått skrivna på UPS konstigt nog.. Det handlar om ungefär 3-400m jag kommer behöva släpa grejerna, och två rätt stora paket kan jag inte ta för hand tror jag.

Du kan väll hämta ett paket åt gången? Eller har de samma kollinummer?

Visa din Bird
N_sandstrom sa:
Jag hade nog satsat på att ta med rep/snöre/spännband istället.

Kan man bara få något runt paketen att hålla i så blir bärandet långt mycket enklare.
Smart! Du tänker spännband på båda långsidorna och sen ett eller fler i mitten som öglar sig? Det låter väldigt vettigt, och billigare också!

Visa din Bird
Min nya AM9 kom idag :)
Dock så glömde Bird skicka med mina I-spec fästen så One-Up droppern får ligga kvar i kartongen ett litet tag till.
Premiärtur i Järvsö imorgon :D

Bilagor

• 20180914_191200.jpg
    20180914_191200.jpg
    466 KB · Besök: 91
  • 20180914_191207.jpg
    20180914_191207.jpg
    455.5 KB · Besök: 108
Senast ändrad:
Visa din Bird
Visa din Bird
Jag köpte ett extra växelöra till min AM9 och har redan råkat böja till den som kom med cykeln. Är det att köpa fler växelöron från bird eller finns de på någon internet butik där jag kan köpa andra saker jag ändå behöver?

Visa din Bird
Steensma sa:
Dock så glömde Bird skicka med mina I-spec fästen så One-Up droppern får ligga kvar i kartongen ett litet tag till.

Aha, det var dig jag träffade i Flobban?! Piffigt med det där orangea på den. Det enda piffiga på min blev de gröna greppen (för att de svarta var slut).

Soffbild:
4DAD1E1A-1CCA-410F-8D6F-F69E4CCAC122.jpeg

Visa din Bird
Karin_P sa:
Steensma sa:

Aha, det var dig jag träffade i Flobban?! Piffigt med det där orangea på den. Det enda piffiga på min blev de gröna greppen (för att de svarta var slut).

Soffbild:

Ah’ nu så!!! Du kommer ju att bli ostoppbar på söndag ;)

Visa din Bird
Karin_P sa:
Steensma sa:

Soffbild:
Var det den där som blev resultatet av happys kortaste köptråd någonsin? :-)

Visa din Bird
Rattnalle sa:
Var det den där som blev resultatet av happys kortaste köptråd någonsin? :-)

Stämmer. Tycker den funkade helt ok. Och all tid som jag slapp lägga på att vela runt i 15 tättskrivna forumsidor kan jag nu lägga på att cykla istället. I helgen blir det rally!

Visa din Bird
Tja !
Nja ganska ospännande faktiskt ,
27.5 ram/gaffel men kommer att få 26+ hjul
och alla andra grejer från annan cykel....
Man kan inte hoppa in framtiden direkt...

Tillbaka
Topp