Visa din Bird

Visa din Bird
Ny Börd AM9! Jag är nybörjare på MTB, cyklar landsväg, så har inget att jämföra med men den är löjligt kul och extremt kapabel för en gröngöling som jag.

(Lite opumpade dämpare direkt ur lådan på bilderna ?)

F7C23730-32EA-41FA-B2C5-8EEE047D0CE0.jpeg

697A8C10-A3E8-44AD-ADE5-B60D07867AC2.jpeg

Visa din Bird
Efter en lång tids velande om nästa cykel så landade till slut en Bird Aeris 120 LT hos mig.
Storlek small, känns bra i längd men standover är bara att glömma (är man kort så är man).

Soffbild komplett med okapat styre och gaffelrör, omatchade färger och ingen dropper än, men det reder sig så småningom.

20190107_222030.jpg

Visa din Bird
MiaF sa:
Efter en lång tids velande om nästa cykel så landade till slut en Bird Aeris 120 LT hos mig.
Storlek small, känns bra i längd men standover är bara att glömma (är man kort så är man).

Soffbild komplett med okapat styre och gaffelrör, omatchade färger och ingen dropper än, men det reder sig så småningom.
Snygg. Men ändå lite imponerande att ha problem med standover på en så låg ram, du måste vara kort på riktigt ;-)

Visa din Bird
Tack! Jag är supernöjd, nu väntar jag bara på något bättre underlag i skogen så jag kan testa den på riktigt.

Rattnalle sa:
MiaF sa:

Snygg. Men ändå lite imponerande att ha problem med standover på en så låg ram, du måste vara kort på riktigt ;-)

Haha ja, jag är endast 152,5 cm. :)

Visa din Bird
Tja !
Sämsta monteringstråden men nu är den iallafall klar . ( ingen cykelsoffabild då soffan är full av barn ).
Mange

Bilagor

• B5166596-65DC-44F3-9CB1-779759D15584.jpeg
    B5166596-65DC-44F3-9CB1-779759D15584.jpeg
    263.1 KB · Besök: 147
Visa din Bird
Tja!
Hade tänkt att alla höljen skulle varit vita
men klåpade mig och lyckades beställa svarta , ett vitt hölje hade jag hemma sen tidigare...

Visa din Bird
Tackar!

Det är en XL, och den är sjukt lång.
Ska rulla några försiktiga meter ikväll och se hur den faktiskt känns.
L var aningen liten iallafall.

Jag vet inte om den är helt olackad. Men det är definitivt inte lika tjockt lager som på min sambos blå.

Visa din Bird
N_sandstrom sa:
Tackar!

Det är en XL, och den är sjukt lång.
Ska rulla några försiktiga meter ikväll och se hur den faktiskt känns.
L var aningen liten iallafall.

Jag vet inte om den är helt olackad. Men det är definitivt inte lika tjockt lager som på min sambos blå.
Intressant att höra vad du tycker om storleken och hur den är jämfört mot vad du kört tidigare. Är själv 180 och överväger att köpa en ML, L eller behålla min gamla "korta" cykel ett tag till.

Visa din Bird
Octagon sa:
Intressant att höra vad du tycker om storleken och hur den är jämfört mot vad du kört tidigare. Är själv 180 och överväger att köpa en ML, L eller behålla min gamla "korta" cykel ett tag till.

Min "korta" cykel är som tur är en hardtail, så den skall oavsett vara kvar ändå. Och då är det nog kul med lite kontraster :p

Visa din Bird
Jag är 188cm lång och valde en L, tänkte först ta en XL (har XL på mina andra hojar)men efter att ha kollat närmare på måtten och jämfört med mina andra cyklar så insåg jag att en XL inte bara skulle bli lång utan sjukt lång. Har dessvärre inte cyklat en meter på min ännu då vädret varit allt utom tilltalande så kan inte säga hur jag upplever den ännu.

Senast ändrad:
Visa din Bird
Specialized Demo 8 (world champion DH 2017) storlek XL har reach på 460. Den rekommenderas mellan 185-205. AM9 ML ligger på 475 och passar 170-180. Dom växer snabbt nu cyklarna.

Visa din Bird
Tja, Thule hade iallafall inte räknat med sådan tillväxt :p
20190220_210453.jpg

I övrigt känns den rätt rimlig. Trevlig reach när man står. Sittande längd är lite ovan, men min hybrid är ändå längre när styrstam räknas in.

Lyfta framhjulet i farten känns snudd på omöjligt, men det kanske är en vanesak

Visa din Bird
N_sandstrom sa:
Tja, Thule hade iallafall inte räknat med sådan tillväxt :p

I övrigt känns den rätt rimlig. Trevlig reach när man står. Sittande längd är lite ovan, men min hybrid är ändå längre när styrstam räknas in.

Lyfta framhjulet i farten känns snudd på omöjligt, men det kanske är en vanesak

Hur lång är du? Jag är 200cm och tänkte nog slå till på just en Aeris AM9 XL.

Sedan är det en uppsjö med komponentval. Vad skall man välja? Jag hobbycyklar mest (tävlar ej). Gillar tekniska stigar före grusvägar. För er som känner till Hellas och Gömmaren så är det en rätt bra referensskog, dvs typisk södertörnsterräng :)

Någon som har något förslag på konfiguration? Helst får cykeln hålla sig under 40".

Visa din Bird
JiPe sa:
Hur lång är du? Jag är 200cm och tänkte nog slå till på just en Aeris AM9 XL.

Sedan är det en uppsjö med komponentval. Vad skall man välja? Jag hobbycyklar mest (tävlar ej). Gillar tekniska stigar före grusvägar. För er som känner till Hellas och Gömmaren så är det en rätt bra referensskog, dvs typisk södertörnsterräng :)

Någon som har något förslag på konfiguration? Helst får cykeln hålla sig under 40".

Jag är dryga 190. Precis mellan L och XL egentligen.

Att få en rolig cykel under 40 är nog inga problem. Min klockade in på dryga 35.
Rolig gaffel och sjyssta hjul. Helt ok drivlina. Mediokra bromsar och ingen dropper.

Tillbaka
Topp