Visa din BMC

Visa din BMC
Äntligen fick jag rasta TMR02-an!

Bilagor

• IMG_1235.JPG
    IMG_1235.JPG
    620 KB · Besök: 173
Visa din BMC
gerrardsdobbar sa:
Husabuse sa:
Ni som hojar TMR02 - hur är den...?

/Sugen

Styv, förstås. Snabb som synden. Men samtidigt mycket bra komfort. Den är lika hemma på tävling, intervaller, tempolopp och fikarundor.

Suktar svårt efter en just nu, läst lite neggo om bakbromsens placering/justering...något av värde, eller bara trams? :)
Pallar man med 30 mil runt en sjö på den?

/J

Visa din BMC
Husabuse sa:
gerrardsdobbar sa:
Husabuse sa:

/Sugen

Styv, förstås. Snabb som synden. Men samtidigt mycket bra komfort. Den är lika hemma på tävling, intervaller, tempolopp och fikarundor.

Suktar svårt efter en just nu, läst lite neggo om bakbromsens placering/justering...något av värde, eller bara trams? :)

/J

Inte undersökt bakbromsen jättemycket, men en okulär undersökning visar på att det inte verkar jättekomplicerat att arbeta med den. Men skulle det inte gå, så är det bara att lämna in det till en LBS för en fix-up.

Jag har inte prövat den 30 mil runt ett dike ännu - kommer göra det i sommar. Men jag kan säga följande:

Den är betydligt snällare mot rygg och axlar än min tidigare s.k. komfortcykel. Allt road buzz är borta från cockpiten, och jag har aldrig haft en så skön cykel. Dessutom, skulle man känna att sittställningen är på tok för aggresiv så är det bara att montera på en kortare styrstam så kommer du kommer närmare hoodsen.

Visa din BMC
Husabuse sa:
gerrardsdobbar sa:
Husabuse sa:

/Sugen

/J

Bakbromsen... när den fungerar är den bra! Jag har dock fått byta sista "böjen" innan bromsen en gång. Det är som en 90-graders rörbit, tänk dig som det är på v-broms. Plasten som var på insidan blev utsliten, vajern gick trögt och bromsen fjädrade inte tillbaka. Så lite strulig är den.

Runt sjön.. jovisst. 7:46.

Visa din BMC
desmo sa:
Bakbromsen... när den fungerar är den bra! Jag har dock fått byta sista "böjen" innan bromsen en gång. Det är som en 90-graders rörbit, tänk dig som det är på v-broms. Plasten som var på insidan blev utsliten, vajern gick trögt och bromsen fjädrade inte tillbaka. Så lite strulig är den.

Anar att platsen där den sitter, inte är lämpad för min typ av cykling (i ur och skur), det kommer behövas servas där.
Meeeen, den är klart läcker den där.

7:46 är respektabelt, mest nyfiken på hur extrem den är i geon, hur mycket ledbruten en normal dödlig blir efter den där utflykten runt sjön.

Visa din BMC
Husabuse sa:
7:46 är respektabelt, mest nyfiken på hur extrem den är i geon, hur mycket ledbruten en normal dödlig blir efter den där utflykten runt sjön.

Jag tycker inte jag blir mer ledbruten på den än på andra cyklar. Det är snarare tiden i sig som är slitsam.
Jag upplever dock cykeln som aningen stötig, kanske främst bak. Men det är min subjektiva uppfattning. Annan sadel/däck/däcktryck skulle säkert göra skillnad.

Visa din BMC
Husabuse sa:
desmo sa:

Anar att platsen där den sitter, inte är lämpad för min typ av cykling (i ur och skur), det kommer behövas servas där.
Meeeen, den är klart läcker den där.

Var bor du? En del återsäljare erbjuder ju service och råd vid cykelköpet.

Visa din BMC
Uppdatering.
Nya Ashima Red skivor ( syns dåligt på bild) samt nya Onza Canis däck :)
Nu saknas bara ett par vita handtag så är hojen redo för vår och sommar!

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    546.6 KB · Besök: 190
Visa din BMC
Ni med TMR02 - hur långa är ni, och vilken storlek har ni valt...?

Jag är 189 sisådär en bra dag, lite längre överkropp relativt sett.
Sitter kanon på en Nishiki Race Carbon i 56...(måste mäta stack/reach på den, Nishiki har inte angett den på geon på webbsidan..)

Visa din BMC
gerrardsdobbar sa:
183 cm - size 56. Tror du ska ha 56 också.

Grymt! Kan bli en tripp och kika på en i helgen ev...
Det finns bara ett problem, jag tycker 105-versionen är mycket cleanare med röda inslag, än Ultegran med det gula... xD

Meeeen...spara 4' och lägga på lite roligare hjul, ger nog mer än att det står Ultegra på komponenterna.

Visa din BMC
Husabuse sa:
gerrardsdobbar sa:
183 cm - size 56. Tror du ska ha 56 också.

Grymt! Kan bli en tripp och kika på en i helgen ev...
Det finns bara ett problem, jag tycker 105-versionen är mycket cleanare med röda inslag, än Ultegran med det gula... xD

Meeeen...spara 4' och lägga på lite roligare hjul, ger nog mer än att det står Ultegra på komponenterna.

Håller förvisso med dig, men den gula är mycket snyggare i verkligheten än på bild. I mitt fall var det så enkelt så att återförsäljaren inte hade 105-an inne, så det var inte så mycket att välja på.

Visa din BMC
Jag är 186 med ~90 i grenmått, katastrofalt korta armar.
Åker en 56:a med 80mm styrstam..

Har tyvärr inte hojjen hemma, men tror jag sitter på 82 eller 84 cm och har 12 eller 14 cm drop.

Visa din BMC
Mätt lite på min Nishiki, högst ovetenskapligt med måttbandet...

Stack på 560, reach 410, 100 mm styrstam, sadelhöjd på sisådär 80 cm...givet plus minus lite med måttbandet, men det är i den häraden.
Men måtten är väl relativt nära på en 56a TMR, sett till den längre styrstammen?

http://www.bmc-switzerland.com/us-en/bikes/road/aero-timemachine-tmr02-ultegra/

58an är lite högre, med lite längre top tube...anar man får sitta på en och känna sig för helt enkelt.

Visa din BMC
Tja...mycket spelar ju in. Men med mina 187 skulle jaga aldrig någonsin köpa en ram med 160 mm styrrör och 55.3 cm toppeör som det är på 56an.

Men jag har inte jämfört stack och reach med min Large Propel Adv Sl heller.

Men som kuriosa kan jag nämna att jag med min längd alltid upplever mina 180-183 cm långa vänners cyklar som en storlek för små (landsväg).

Visa din BMC
Pillade in geon för min gamla racer i 56 och en tmr02 (även den i 56) i http://www.bikegeo.net/ - och de är extremt nära varandra, med lite längre och marginellt lägre styrstam som skillnad på BMC:n.

58:an får högre topprör/styrrör, och blir ytterligare lite längre till styret på.

Jag tror man behöver sitta och torrbryta trainer på en 56a helt klart, ryggradskänslan är som vanligt, en mindre ram går att pyssla med så den passar, en större är svår att göra mindre...

Visa din BMC
Husabuse sa:
Pillade in geon för min gamla racer i 56 och en tmr02 (även den i 56) i http://www.bikegeo.net/ - och de är extremt nära varandra, med lite längre och marginellt lägre styrstam som skillnad på BMC:n.

58:an får högre topprör/styrrör, och blir ytterligare lite längre till styret på.

Jag tror man behöver sitta och torrbryta trainer på en 56a helt klart, ryggradskänslan är som vanligt, en mindre ram går att pyssla med så den passar, en större är svår att göra mindre...

...och du vet att din gamla hoj i strl 56 är rätt för dig?

Visa din BMC
castrello sa:
Husabuse sa:

...och du vet att din gamla hoj i strl 56 är rätt för dig?

Jupp. Den shoppades av rutinerad firma, och har gett mig många mil glädje, jag är ju egentligen väldigt nöjd med den, men har drabbats av det där köpsuget..

Visa din BMC
Är nöjd med däcken, mycket nöjd faktiskt! Ett perfekt allround däck kan man väl säga. Skulle vilja likna det med Racing Ralph i mönstringen och i uppförandet i skogen. Ända minus är att lera gärna sätter sig lite i mönstringen, rensar inte jätte bra.
Men overall ett riktigt härligt allrounddäck!

Visa din BMC
Hurraaaa, i morgon får jag officiellt vara med i denna tråd, då flyttar en Fourstroke in!
Det skall bli bra väder i helgen så det kommer nog bli några mil... Är som ett barn, dagen före julafton...

Tillbaka
Topp