Visa din Cannondale

Visa din Cannondale
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> Supersonic: USA med bra flyt så man slipper moms
> och tull eller hos sin fina lbs. Måste lokala
> försäljare vara dyra?

Man kanske ska ha rätt LBS?

Visa din Cannondale
Lokala försäljare är alltid dyre eftersom dom har högre inköpspris än försäljningspris i USA dock är inte detta bara cannondale utan dom flesta kända märken, ska man ha en hoj runt 10k kanske det kan kvitta men går man på top of the line är det sjukt stor skillnad...

Visa din Cannondale
caadx 105, 48 cm

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    73.3 KB · Besök: 44
Senast redigerad av en moderator:
Visa din Cannondale
tittkorv skrev:
> caadx 105, 48 cm

En CAAD ram i borstad alu är sjukt läckert. Din likaså.

Visa din Cannondale
STIZZE skrev:
> Den är fin, men vi måste ju få se bättre
> bilder än det där.. man ser ju inget!

Ser ju ut att vara en 105 utrustad Six med Shimano hjul. Jag är mer nyfiken på skönheten ovanför. Borstad alu, grrrr

Visa din Cannondale
MTBiker skrev:
> Regnigt idag så jag passade på att meka lite med
> mina cyklar. Tog även några bilder.
>
> Cannondale Caad9 2009 Liquigas och Cannondale
> Flash F1 2010.

Tack för bilderna på Flashen. Är grymt sugen på en likadan. Har hittat ett intressant pris i Tyskland men ska också titta förbi Öster Cykel nästa gång jag är i stan.

Ang. storlek: hur lång är du och vad har du för inseam? Vad har du för storlek på ramen?

Jag är 193 cm och har 92 cm i inseam, enligt hemsidan ska jag ha en 21"/53 cm ram och det känns väl rimligt.

Visa din Cannondale
MTBiker skrev:
> STIZZE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den är fin, men vi måste ju få se bättre
> > bilder än det där.. man ser ju inget!
>
>
> Ser ju ut att vara en 105 utrustad Six med Shimano
> hjul. Jag är mer nyfiken på skönheten ovanför.
> Borstad alu, grrrr

Ja, typ.. Fast Tiagra, får se om man ska byta grupp till våren. Och tackar för "grrr-et" till den i borstad alu :-) Finns bild på den på någon av föregående sidor..
Får väl lägga upp nån mer bild på Sixen också framöver :-)

Visa din Cannondale
nolltid skrev:
> Corvette är jävligt gubbigt.
>
> Fin cykel dock.

Ett kallt konstaterande som lät otroligt bittert.

Visa din Cannondale
CKX skrev:
> jag är 183 och kör M, skulle absolut inte vilja
> ha större

Då ska du inte ha det. Kör du 54 eller 56 på racer? Jag kör 56.
Jag tycker att jag sitter perfekt på min L. Hade L på min Scale innan också och 19" på min Magmaa.

Visa din Cannondale
MTBiker skrev:
> CKX skrev:
> -----
> > jag är 183 och kör M, skulle absolut inte
> vilja
> > ha större
>
>
> Då ska du inte ha det. Kör du 54 eller 56 på
> racer? Jag kör 56.
> Jag tycker att jag sitter perfekt på min L. Hade
> L på min Scale innan också och 19" på min
> Magmaa.

Jag håller med! Jag är 182cm och har en Rush i medium och det är på gränsen. Den är lite för kort och låg. Fick köpa längre sadelstolpe.
Kör 56 i racer (Caad 9) och den är perfekt.

Visa din Cannondale
Ja men totallängden är inte särskillt intressant om ni inte sätter det i perspektiv till grenmåttet. Jag är 178cm lång men har ett grenmått på 80.5cm vilket är ganska kort, jag har alltså korta ben och för min längd, långa armar. Mina "långa armar" tvingade upp mig på en 54cm caadX medans jag vilade bollarna på ramen när jag gränslade den med fötterna på marken.

Sen är nog storlek väldigt personligt vad man föredrar, en större ram hanterar nedförsbackar säkrare än en liten ram, och en liten ram hanterar småstök och tvära svängar bättre än en liten ram etc. Jag körde M på scalpelen för det kändes mest naturligt och bäst, jag körde S innan vilket jag förstod tillslut att det var för litet. Jag kände mig dock fortfarande klumpig på M-cykeln i jämförelsen med gamla S-cykeln, även fast jag vant mig vid M-cykeln.

Visa din Cannondale
Det krångliga med Cannondale o deras Mtb, är att de kör samma längd på sadelrör på S & M. O samma längd på L & XL. Det gör att small blir lite hög, medium lite låg osv. Så var/är det i alla fall på scalpel o rush. Så det ä lite knivigt. Men kollar man deras mtb team kör de flesta me lång stolpe.

Visa din Cannondale
Jensen skrev:
> Det krångliga med Cannondale o deras Mtb, är att
> de kör samma längd på sadelrör på S & M. O
> samma längd på L & XL. Det gör att small blir
> lite hög, medium lite låg osv. Så var/är det
> i alla fall på scalpel o rush. Så det ä lite
> knivigt. Men kollar man deras mtb team kör de
> flesta me lång stolpe.

Kolla igen är du snäll. Var bara gamla Scalpelen som var så, kanske Rush med, de har jag inte koll på.

Visa din Cannondale
cerro skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > Det krångliga med Cannondale o deras Mtb, är
> att
> > de kör samma längd på sadelrör på S & M. O
> > samma längd på L & XL. Det gör att small
> blir
> > lite hög, medium lite låg osv. Så var/är
> det
> > i alla fall på scalpel o rush. Så det ä lite
> > knivigt. Men kollar man deras mtb team kör de
> > flesta me lång stolpe.
>
> Kolla igen är du snäll. Var bara gamla Scalpelen
> som var så, kanske Rush med, de har jag inte koll
> på.

hmm, hade för mig att jag sett samma sak på 100 mm scalpelen när justus beställde sin, även på rush när jag själv kollat på den. men kollar man nu så verkar det ju inte varit så. vilket i o för sig ä positivt :D

Visa din Cannondale
Rushen är 43 C-C sadelrör och 60 Horisontell överrör. Lång och kort. men det är en 2007:a.
Kollar man på en 2009 scalpel så är det samma sak men på 2010 så är det nya mått.
Då är Scalpel 43 c-c och 58,7 Htt. Altså lite mer från XC hållet och mer till Trail stilen.
Alla mått på M.
Rush carbon 2010 har ex 45,7 c-c och 58,8 HTT.
Knasigt men kolla alltid i verkligheten.
Så alla har nog rätt. ;)

Visa din Cannondale
Ang Storlek. Jag är som sagt 180cm och kör på en Flash F1 Stl L. Som ni ser på bilden så sitter jag perfekt på en Large. Så storleken är väldigt individuell beroende på ens anatomi. Dvs längd på armar och ben.

39415_447684681865_533991865_5128307_3231963_n.jpg ht=482

Visa din Cannondale
MTBiker skrev:
> Ang Storlek. Jag är som sagt 180cm och kör på
> en Flash F1 Stl L. Som ni ser på bilden så
> sitter jag perfekt på en Large. Så storleken är
> väldigt individuell beroende på ens anatomi. Dvs
> längd på armar och ben.

Precis, så varför skriver du inte ut benlängd? :) Jag kör M på mountainbike och 54 på crossen, jag är 178cm med 80.5 i grenmått, alltså korta ben förhållande till totallängden.

Sen tycker jag att man får tänka en extra gång angående storlek på mountainbike, eftersom man väljer storlek efter terräng. Är man i gränslandet M/L hade iaf jag valt en M, för att få ett smidigare ekipage vid de trånga svängarna/passagen.

Mycket individuellt vad man gillar också. Jag körde small innan och gillade det överallt förutom när det var nedförslöpor, då slog jag över alldeles för ofta och även om jag inte slog över så var det ofta okontrollerat etc.

Visa din Cannondale
När jag gränslar min 54cm cross med fötterna i marken så vilar bollarna mot ramen, men förutom den detaljen så kändes en 54cm bättre än en 51cm vilket är alternativet när man väljer cannondale caadX. Jag fick styrstam utbytt till en 10mm kortare vid köpet i butik, annars hade nog 51cm ramen funkat också men det kändes inte rätt. Då hade jag behövt förlänga styrstammen eller flytta fram sadeln, och det vill jag ju inte såklart.

Visa din Cannondale
Jag har en annan fråga. Pheta cannondale vevpartier, vart köper man dom smidigast och/eller billigast, ifrån? Jag är inte i situation att köpa, men vore intressant att veta inför framtida planeringar.

Visa din Cannondale
MTBiker skrev:
> Måste bara orka mäta. ;). De når precis ner
> till marken.

:-), då har vi samma benlängd!

Visa din Cannondale
STIZZE skrev:
> Jag har en annan fråga. Pheta cannondale
> vevpartier, vart köper man dom smidigast
> och/eller billigast, ifrån? Jag är inte i
> situation att köpa, men vore intressant att veta
> inför framtida planeringar.

menar du hollowgram si eller sisl? :D billigast är att köpa att jaga beggat på ww eller ebay från usa typ :D men räkna ändå med en 5-6000 för ett sisl :D fyndade mitt för 4500 kr inkl. keramiska lager o klingor :D nästan nytt från usa :D men då hade jag tur :D ibland dyker det upp sånna klipp. ett sprillans sisl från usa ligger runt 900-1000 dollar. men så äre oxå jäkligt lätt, o kan byggas om för att passa, lvg, mtb, o diverse olika bultmönster o klingor :D

i europa är de dyra, kolla t.ex. http://www.cannondale-parts.de/epag...764971/Products/KP020/SubProducts/"KP020/170" o det ä ändå bara SI vevarna, o utan med axel, lager o spindel :D

annat vettigt bb30 alternativ:
5216699704_26abb8c0ff_z.jpg

Visa din Cannondale
Jensen skrev:
> menar du hollowgram si eller sisl?

Jag har inte förstått skillnaden, SL och SiSL är väl samma vevparti? Kollar man på vevpartierna så säger alla bara "SL" dock..

Visa din Cannondale
förutom keramiska lager på sisl som cerro skriver så kan du se skillnaden nedan, där si är den fövre sisl den nedre.
Si_Hollowgram_SLchanges2.jpg ht=298

Si är dock fortfarande väldigt lätt o lättare än motsvarande shimano. men som jämfördelse så väger mitt sisl med rätt tunga klingor 571 gram med lager o allt, dura-ace 7900 väger runt 750 gram med lager o allt. tror Si väger runt 630-650 med lager, dock inte säker. snackar racer versionen. men mtb versionen ä rätt lik i vikt om man kör 2-klings versionen

sen finns det ju en kolfiber versionen av Si, men det är aluminium versionerna man vill ha. alu versionen ä dels lättare o dels har den lös axel, det vill säga, funkar att bygga om för mtb eller lvg om man vill, vilket inte går me kolfiber versionen. dock är väll Si alu inte lika vanlig idag. utan oftast äre kolfiberversionen som sitter på billigare cannondales me sådant vevparti, o sen går de direkt till sisl, som väll egentligen är en vidare utveckling av Si

Visa din Cannondale
Bra info, så SiSL är en vidare utveckling av SL, lite lättare, lite bättre.

Men varför har man gått över till kolfiber ifall det inte är lättare? Är det styvare? Är det billigare?

Visa din Cannondale
STIZZE skrev:
> Bra info, så SiSL är en vidare utveckling av SL,
> lite lättare, lite bättre.
>
> Men varför har man gått över till kolfiber
> ifall det inte är lättare? Är det styvare? Är
> det billigare?

nej, sisl är väll snarare en vidareutveckling av Si om jag får göra en gissning. Si kom först.tillägget SL har kommit på senare år. SL version av Si. undrar om det står för SuperLight eller nått

cannondale har haft koliber vevar länge, som hettat hollowgram si carbon, FSA som tillverkat dem åt cannondale tidigare, vet inte hure är med den nya versionen av kolfiber varianten som kom för nått år eller två sen. tror faktiskt att alu versionerna ä styvare. frågan är ju om det är kolfiber rakt igenom eller aluminium klätt me kolfiber. sen om du kollar t.ex. dura-ace, finns ju en anledning till att även shimano håller fast vid alu.

rätt intressant o se att cannondale på sina aluminium hollowgram vevar fortfarande använder sin "sandwich" teknik, som de började använda på sina numera smått klassiska Magic vevar (råkar äga ett par sånna, var väll bland de första me externa lager :D). det vill säga, två halvor som cnc bearbetas o sen skjuts ihop i spår o limmas :D
2011-cannondale-scalpel-mountain-bike-ultimate06.jpg ht=544

cannondale_hollowgram_cutaway_600.jpg ht=449

mtb version, bara att jämföra med t.ex. xtr:
08cannondaledouble.jpg ht=544

finns ju lite specialbyggen http://www.bikerumor.com/2010/04/26...t-tips-scales-under-500g-with-bottom-bracket/

men nu kanske det ä nog visat av det i denna tråd. men hoppas du fått ett hum om det. finns massa olika tillverkare som gör special klingor för dem, t.ex. mattias/kid1000 här på forumet. eller http://www.cannondale-parts.de/epag...4971/Products/FRMSI42/SubProducts/frmsi42-blk , alltså där storklinga o spindel ä ett :D

Visa din Cannondale
CKX skrev:
> Ett nytt SISL kostar 4900kr som licensierad CKX
> cyklist och kan då beställas av mig:-)

det är ett väldigt bra pris.

Tillbaka
Topp