Visa din Cannondale

Visa din Cannondale
Problemet är att eftersom Lefty har kantigt innerben passar inte traditionella skrapringar och packboxar, utan istället är det inkladdat i fett och skyddat av en gummibälg.

Ta bort gummibälgen och fettet kommer suga åt sig allt grus, damm och lera det kan, och då undrar jag hur länge rullagrena håller

Visa din Cannondale
Ni har ju ingen aning om hur den gaffeln ser ut tror ju inte att det bara är fett som droppar ut där,sitter garanterat en pbox vid gaffelbenet innan den fyrkantiga delen börjar,men jag kan ha fel

Visa din Cannondale
Jepp, det har du :)

Givetvis sitter det packboxar/o-ringar som håller oljan inne i dämp-cartridge, men inte i skarven inner/ytterben.

Gaffelbenet är kantigt, så det inte ska vrida sig i förhållande till ytterbenet när du vrider på styret. Istället för vanliga bussningar glider innerbenet på rullager mot ytterbenet. Kantiga p-boxar finns inte, men lagrena måste skyddas.Alltså har man en boot istället. Fettet tror jag är mer eller mindre vanligt lagerfett, och det droppar inte

Visa din Cannondale
Innerbenet som kommer ut ur yterbenet är ju runt eller ? ? så varför skulle det inte kunna sitta en pbox i änden på yterröret.

Säg att jag har noll kol om ni vill jag tror bara inte att det skulle lämnas osyddat.

Ska man vara riktigt noga ser det ju ut som att det sitter en slimbot på den gaffeln men jag kan ha fel ?

Visa din Cannondale
Razzr skrev:
-------------------------------------------------------
> Innerbenet som kommer ut ur yterbenet är ju runt
> eller ? ? så varför skulle det inte kunna sitta
> en pbox i änden på yterröret.
>
> Säg att jag har noll kol om ni vill jag tror bara
> inte att det skulle lämnas osyddat.
>
> Ska man vara riktigt noga ser det ju ut som att
> det sitter en slimbot på den gaffeln men jag kan
> ha fel ?

kan du inte läsa? innerbenet är FYRKANTIGT :D vanlig gaffel har bussningar som håller i innerbenet, lefty har 4 rader med vardera 22 rullar/nållager. alltså måste innerbenet vara i stor sett fyrkantigt för att lagrena ska ha nått att rulla på. detta är oxå en av anlendinagrna till att gaffeln ä så styv och vridstyv.

det är ju inte oskyddat, det sitter en bälg där i vanliga fall. om du inte vet, vilket du uppenbarligen inte gör, så bör man kanske hålla tyst.

du uttalar dig om en gaffel du uppenbarligen inte ens sett irl, i alla fall inte utan bälg. o än mindre meckat med. det handlar inte OM du har fel, utan att du har fel.

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Cannondale
88+ Teamtuning

You can have the same Teamsetup (Damper; Teleskope) like the Cannondale factory team. The team tuning includes a needlebearingoptimization. Therefore we dissasamble, calculate and assambled the telescope for a smooth runing.
From the damper - ( it depends which damper the fork includes e.g. DLR or DLR SL or XLR/PBR) we "tuned" them as the drivers preferences( mainly from the compression and /or low speed damping, air volume). We also mounted the slimboot( only usable for 160mm front rotors) and mounted the 2010 team decor sticker on it.
Lets say it - we optimized the fork with all our knowledge and expertise to the riders setup preferences. ( it depends on the weight and riding style CC, Marathon and the prefered forksetup)

WE ALSO MOUNTED THE SLIMBOOT

jAG KAN JU HA FEL ????

Visa din Cannondale
hehe, det är lite skillnad på att prata om en kort bälg och att prata om att där är packbox runt innerbenet. eller att tro att innerbenet är runt :D så förstår inte alls vad ditt citat från 88:aid handlar om. det finns väll även lite kritik till deras metoder för att lätta leftys

RL9.jpg

Visa din Cannondale
Håller klart med om att det va väldigt länge sen jag såg en lefty va bara helt övertygad att det inte hade lämnats oskyddat.

Sen får ni säga vad ni vill tittar man på bilderna på just den hojen ser ju faktisk innerbenet ut att var helt runt men jag har säkert fel,ursäkta mig så mycket ;)

Visa din Cannondale
det är ju som sagt inte oskyddat. det sitter en bälg i vanliga fall. den konstruktionen har funkat utmärkt i alla dessa år.

du måste även skilja på bälgen som sitter på en lefty, mot de som satt på vanliga gafflar förr. de var mer eller mindre öppna. det kom relativt lätt in skit innanför och när det väl var där, gjorde bälgen mer skada än nytta. bälgen på leftyn ät helt tät. dessutom är den inte lika tight mot gaffelbenet som bälgarna var på gamla gafflar, det vill säga, kommer skit in ligger det inte o skaver mellan bälg o ben. o skulle det göra det, så gör det inte lika mycket skada (det gör skada, men kanske inte lika mycket), då gaffelns täthet inte hänger på om innerbenet är microskopiskt fritt från repor. leftyn har däremot en liten ventil med filter som släpper in o ut luften som finns i bälgen när gaffeln komprimeras eller dras ut.

kolla minst en gång till, benet är runt, MEN med 4 st avhyvlade ytor (som nästan gör det åttakantigt), du ser två av dessa på bilden. du kan inte mena att du inte ser dem.
RL9.jpg ht=705

0610_CT_EI2.jpg

en bra bild på det, i verkligheten är innerbenet mer fyrkantigt än det ser ut på bilden. grönt ä ytterben, ljust ä innerben, turkosa o det imellan de turkosa strecken ä lager.
lefty_outer.gif

huvudfrågan var om där är packbox, o svaret ä som sagt nej, det är det inte. leftys smörjs med fett, inte med öppet oljebad som ä vanligt på vanliga gafflar. dämpningen sitter sen innuti innerbenet.

Visa din Cannondale
Tack för en riktig förklaring Jensen i stället för en massa idiotiska påhopp,helt inne på vad du menar och visar men kolla benet på cykeln i fråga. ( gå in på artikeln och klicka på bilderna så blir dom större).

Tycker inte du det ser runt ut? jag kan se fel.( kanske inte så lätt att se kullagerbannorna i och för sig)

Visa din Cannondale
Razzr skrev:
> Tack för en riktig förklaring Jensen i stället
> för en massa idiotiska påhopp,helt inne på vad
> du menar och visar men kolla benet på cykeln i
> fråga. ( gå in på artikeln och klicka på
> bilderna så blir dom större).
>
> Tycker inte du det ser runt ut? jag kan se fel.(
> kanske inte så lätt att se kullagerbannorna i
> och för sig)

hoppas du inte uppfattade mina inlägg som påhopp, var verkligen inte menat som det. men du stack ut hakan rätt rejält på nått som du inte hade 100% koll på. om du nu inte bara spelar allan.

men tycker du ska åka till närmaste affär som säljer cannondale o som har en lefty inne, eller till nån vänlig skäl som kan visa dig en lefty. eftersom du verkar ha väldigt svårt att förstå att innerbenet inte är runt.

så nej, du verkar inte alls vara helt inne på vad jag säger.

jag behöver inte gå in i nån artikel för att kolla. har ägt tillräckligt många leftys för att veta att innerbenet INTE är runt, PUNKT

Visa din Cannondale
1817 skrev:
> Ang skyddet för gaffeln, antar att det finns en
> p-box samt en skraping som ser till att smutsen
> håller sig utanför gaffeln. Under dom åren jag
> tävlade och jobbade med cross och enduro med
> upside down gafflar så fanns inget behov av
> skydd. Ev sitter det en plastskena framför
> gaffeln som skydd mot stenskott. Så jag ser inget
> större behov av det, och min "vanliga" gaffel, en
> fox rlc100 har ju inget skydd för innerbenen.

Spelar ingen roll vilket håll gaffeln sitter på, sitter ju bussningar som skyddar vanliga gafflar vilket en Lefty inte har. Leftyn är helt öppen (utan skydd) in till de 4 raderna med 22 nållager i varje rad. Inget ställe man vill ha in skit i precis.

Visa din Cannondale
Kid1000 skrev:
> Cerro: när tänkte du sova? ( 05:17)

Sov på natten. Går upp 4.45 på vardagar :)

Visa din Cannondale
cerro skrev:
> Kid1000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cerro: när tänkte du sova? ( 05:17)
>
> Sov på natten. Går upp 4.45 på vardagar :)

Och kliver upp så du hinner kolla av det senaste på Happy......

Visa din Cannondale
Stizze: Den enda Six med kolfiberbakände jag hittar på Cannondales hemsida är från 2009. Den stämmer med färgen också. Jag skall åka och hämta manualen hos den jag köpte cykeln av så fort jag får tid och få det bekräftat. :)

Visa din Cannondale
cerberos skrev:
> Skönt att någon äntligen lade in en hoj. Mycket
> käbbel ett tag nu..... :)

ÄH, gnällgubbe! Köp en till cannondale och posta bilder nu då! :)

Visa din Cannondale
cerberos skrev:
> Skönt att någon äntligen lade in en hoj. Mycket
> käbbel ett tag nu..... :)

+1

Visa din Cannondale
HenrikM skrev:
> > Uppgraderad med Hollowgram, Leonardi 122 mm axel
> och the hive BB.

Snyggt. Ser att du har X-king också, nöjd? Har du kört race king och kan jämföra? Är iofs fel underlag att jämföra just nu men..

Visa din Cannondale
Jag har kört mestadels på hårdtrampade snöiga stigar (utan is!) och lite barmark också och är mycket nöjd med däcken. Det man skulle önska sig är något större volym men 2,4 kan bli lite mycket ev. Någon jämförelse med race king kan jag inte leverera, jag har bara testat speed king i contis "moderna" utbud och det däcket ligger efter på alla sätt.

Visa din Cannondale
Skogling skrev:
> Jag har en likadan kartong som STIZZE. Så det
> så. :)

Lägg ägg, har du också köpt scalpel?

Visa din Cannondale
Skogling skrev:
> Jag har köpt en cykelresa. :)

Ska du stoppa din hoj i en Cannondale kartong för att alla ska tro att du har fincykel?

Tillbaka
Topp