Visa din Cannondale

Visa din Cannondale
Stewe skrev:
-------------------------------------------------------

> Tyvärr har du misslyckats totalt, slangventilerna
> är inte i linje med texten på däcken... ;-)

Då ska du veta hur mycket det stör mig att jag har en gul och en svart ventilhatt.=)

Jag vägde mellan att ha den mattsvart med svarta komponenter eller att ha allt i högglanspolerat, men så insåg jag ju att tjejen behöver ju ha en mtb också. Nån som har nått Cannondale lik ståendes?

Visa din Cannondale
Håll utkik idag grabbar, SuperSIX EVO presenteras nämligen officiellt för första gången! Det har inte sagts nånting om detaljerna innan, men vad jag kunnat se på "läckta" bilder från liquigas så kände jag igen någon detalj från SuperX bland annat. Det ska bli spännande att se vad de kokat ihop inför 2012!

Meeen.. vi får veta mer under dagen hoppas jag! :)

Visa din Cannondale
Kassler skrev:
> Cannondale CAAD 4 HPD
>
> Varför blir det alltid så här?

kedjan ser lite lång ut...

Visa din Cannondale
STIZZE skrev:
> Släng ventilhattarna? :)

Ska ha den gula hatten i fickan tills jag en dag möter någon som också har en gul och en svart ventilhatt. Men då kommer ju ett till dilemma, tänk om han också vill ha två gula ventilhattar på sin cykel.

Jag slänger dem, tack Stizze för hjälpen=)

Visa din Cannondale
STIZZE skrev:
> Håll utkik idag grabbar, SuperSIX EVO presenteras
> nämligen officiellt för första gången! Det har
> inte sagts nånting om detaljerna innan, men vad
> jag kunnat se på "läckta" bilder från liquigas
> så kände jag igen någon detalj från SuperX
> bland annat. Det ska bli spännande att se vad de
> kokat ihop inför 2012!
>
> Meeen.. vi får veta mer under dagen hoppas jag!
> :)

Kolla in Rytz blogg! Uppdateras just nu!

Senast ändrad:
Visa din Cannondale
rikard skrev:
> Kassler skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Cannondale CAAD 4 HPD
> >
> > Varför blir det alltid så här?
>
> kedjan ser lite lång ut...

Ja den är nåra länkar för lång kanske=)

Visa din Cannondale
milnik skrev:
> Samma som ovan fast med lite grövre däck och i
> skogen...undrar om Cannondale betalar för sånna
> bilder?
>

Ett tips är att ta bort reflexerna från hjulen, det skriker nybörjare/amatör. Om ni vill använda bilderna till något seriöst alltså.. annars var dom fina!

Jäklar, det rullar in en del schyssta Scalpels i den här tråden..

Visa din Cannondale
clnr skrev:
> STIZZE skrev:
> -----
> > Håll utkik idag grabbar, SuperSIX EVO
> presenteras
> > nämligen officiellt för första gången! Det
> har
> > inte sagts nånting om detaljerna innan, men
> vad
> > jag kunnat se på "läckta" bilder från
> liquigas
> > så kände jag igen någon detalj från SuperX
> > bland annat. Det ska bli spännande att se vad
> de
> > kokat ihop inför 2012!
> >
> > Meeen.. vi får veta mer under dagen hoppas
> jag!
> > :)
>
> Kolla in Rytz blogg! Uppdateras just nu!

Det känns som om det hetsas rätt mycket mellan tillverkarna om att lansera nya lättare ramar. Tror ni UCI kommer att förändra viktregeln på sikt eller handlar detta bara om att de vill exploatera penningstinna farbröder med ålderskris och tempomage?

Visa din Cannondale
riktigt grum!

Edit: Shit, det hann surras en massa om en ny lvgram medan jag skrev två ord. Jag menar alltså att kasslers hoj är grum, även om supersixen inte ser otrevlig ut den heller. Däremot rätt opersonlig jämfört med ett bygge där det har letats delar, fixats med färg osv.

Senast ändrad:
Visa din Cannondale
Okok, det är en testcykel

Screenshot2011-05-06at4.45.36PM.png

Men med den här lilla detaljen på överröret så måste den ju ändå platsa här. Eller?

Screenshot2011-05-06at4.46.18PM.png

Visa din Cannondale
Den där såg ju tuffare ut än min... Skulle vilja ha min i grönt istället för rött. Cannondale gillar ju grönt i normala fall så varför gjorde dom inte CAAD10 i grönt kan man ju fråga sig...

bild60.JPG

Visa din Cannondale
Johan A skrev:
> Den där såg ju tuffare ut än min... Skulle
> vilja ha min i grönt istället för rött.
> Cannondale gillar ju grönt i normala fall så
> varför gjorde dom inte CAAD10 i grönt kan man ju
> fråga sig...
>
>

Caad10 finns i grönt. Kolla in Cerros.

Visa din Cannondale
Johan A skrev:
> Den där såg ju tuffare ut än min... Skulle
> vilja ha min i grönt istället för rött.
> Cannondale gillar ju grönt i normala fall så
> varför gjorde dom inte CAAD10 i grönt kan man ju
> fråga sig...
>
>
Grymt fin. Hur upplever du cykeln då?

A

Visa din Cannondale
Cykeln i sig är helt fantastisk. Nu hade ju jag visserligen en fulkines i kolfiber men den här känns bättre och alu är inte stötigt eller stumt, iaf inte med gaffeln som sitter på och en schysst sadelstolpe.

Visa din Cannondale
Tjena

Jag försöker känna mig fram till vilket tryck jag skall ha i gaffel och bakdämpare.
Vad har ni för tryck? Min vikt ligger på 78 kg.

Gaffel:Fork Lefty Speed alloy PBR and Solo Air OPI
Bakdämpare:RockShox Monarch RT3 custom tune

Visa din Cannondale
Läs manualen tonkan, för XC skall leftyn ha 20-25% sagg är du sitter på den, bakdämpafn minns jag inte..

Grattis till riktigt fina hojjar grabbar! :)

Visa din Cannondale
För gaffeln är det precis som Stizze skriver, enligt manualen så kan man prova 70-75% av sin vikt. Vikten i lbs och trycket i psi då.

Visa din Cannondale
Här är min bastard till Ultimate, köpte den utan hjul och igår kom hjultomten och levererade mina 1300g FRM. Hann bara en kort tur igår, blir betydligt mer i helgen. Och ja, bromsskivan fram ska bytas och ja, jag vet att bilden inte är Happykorrekt!

Bilagor

• IMG_0621.JPG
    IMG_0621.JPG
    90.8 KB · Besök: 36
Visa din Cannondale
Cerro: Tack, jag gjorde ett kanonfynd på cnc-bike.de och det ska bli spännande att se hur dom är! Första turen imponerade stort på mig, lätta (1320g) och riktigt styva trots mina dryga 90kg!

Stizze: Jag har en kassett som är knappa 50g tyngre än en XX och mina riktiga pedaler kommer först nästa vecka men som den står idag väger den ca 8,8kg men jag ska väga den och posta Happykorrekta siffror:-)

Spontant kan jag bara säga att det är en sjukt härlig cykel!

Visa din Cannondale
Nu ställer även jag mig till skaran av Scalpel-ägare. En Scalpel 2 hämtades ut igår. Börjar naturligtvis med den eländiga mobilbilden ;)
480.jpg

Idag blev det att ställa in dämparna någorlunda här hemma innan det blev en premiärtur med både gaffelpump och insexnycklar i tröjan. Tre timmar senare var jag hemma nöjdare än nånsin!

Cykeln är/har...
- snabb i reaktionerna och ordentligt styv.
- Lätt. Cirka 10,4kg i storlek XL. Med flaskställ och pedaler räknat.
- Väl avvägd. Fick låna en Trek Fuel Ex över en helg och visst svalde den ojämnheter på ett annat sätt. Dock var den inkörd och dämpningen väl justerad åt det lite mjukare hållet. Men till skillnad från Scalpelen hände inte ett dugg när man tog i. Scalpelen far däremot iväg som ett spjut!
- ett bekvämt riserstyre. Det första riserstyre jag testat utan att ha ont i handlederna efter någon timme pga att jag måste vinkla händerna konstigt för att kunna hålla runt styret. Dessutom var det lagom brett och gav en sittställning som är både rejsig men ger full kontroll.

Däremot...
- litar jag bara till 98% på framdäcket. Ska testa lite till, sen får vi se om jag köper andra däck.
- Var bromsarna inte perfekta idag, men de blev bättre och bättre. Kommer säkert att bli kanon när jag slitit till beläggen några rundor.
- Ska jag jobba vidare med injusteringen av gaffel och dämpare. Fick till det bra, men det finns mer att göra.
- Vet jag inte hur hårt jag vågar spänna sadelklamman. Sadeln åkte ner ett gäng gånger idag. Funderar på att låna en nanometer eller vad det heter så att jag "garanteras" att inte dra åt för hårt och skada ramen.

Senast ändrad:
Visa din Cannondale
Härligt! Scalpel 2 är fin den!

De där däcken är kassa, jag använde mina 3ggr på Flashen innan de åkte av.

Ett tips kan vara att skaffa kolfiberpasta så slipper du dra åt så hårt kring stolpen.

Visa din Cannondale
Grattis till en toppenfin hoj. Min Flash Ultimate hade riktigt sega XX-bromsar som hela tiden låg ann, efter fem-sex pass har de dock förbättrats och nu märker jag inga problem.
Vad gäller sadelstolpen skulle jag köpa carbonpasta, då räcker det att dra åt lagom :)

Visa din Cannondale
Tackar för tipsen! Carbonpasta skall inköpas :) Om jag inte har fel för mig är stolpen i aluminium medan ramen är i kolfiber, är det just i det sammanhanget carbonpasta gör nytta? Vill minnas att det fanns lite olika teorier om det där år två tusen nått, är osäker på vad som gäller idag.

Med några timmars distans till premiärturen kan jag också konstatera att pedalerna verkar hålla vad säljaren lovade - montera och glöm. Shimano XT blev det, vilket känns tryggt.

Någon annan Cannondale-åkare som har några heta tips?

Visa din Cannondale
Tack ska du ha Nicathu! Race King SS ligger bra till, de gör de verkligen. Har ett par Protection på vinterhojen för att nöta snöfria grusvägar och de klarar sig finfint även på stigarna (till skillnad från resten av hojen...). Ibland kan jag dock efterlysa lite mer grepp om det är löst underlag. Blir nog både ett par Race King och ett par X-king :)

Visa din Cannondale
Vägde precis min Ultimate och den väger 8930g i stl Medium, komplett med pedaler och flaskställ. Inte illa med tanke på att jag har vanliga däck och slang, iofs Supersonic men ändå! Har nu kört ett antal turer och är löjligt nöjd, den överträffar tom mina förväntningar!

Hjulen köptes/byggdes av cnc-bike.de med FRM nav och fälg och imponerar stort hittills, 200g lättare än mina SLR och inte mindre styva!

Bilagor

• IMG_0634.JPG
    IMG_0634.JPG
    82.2 KB · Besök: 35
Visa din Cannondale
lundatok skrev:
> En fortare cykel till en långsam cyklist.

Finfin, förutom att den är i kolfiber då... Alu är ju det nya heta.... ;o)
Jag kommer bara se ryggtavlan på dig i sommar nu...

Visa din Cannondale
Johan A skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > En fortare cykel till en långsam cyklist.
>
> Finfin, förutom att den är i kolfiber då... Alu
> är ju det nya heta.... ;o)
> Jag kommer bara se ryggtavlan på dig i sommar
> nu...

Eftersom jag är året efter fick det bli bongoplast, Johan... Alla kan inte ligga i framkant. ;)

@skrotfot, visst blev det, nu fortfarande i fel lägenhet bara. :D

Visa din Cannondale
Skogling skrev:
> Den där blir fin fin Magnus. Lika dan som
> grabbarna hyrde när vi var på GC 2009. Jag hyrde
> en snik med Ultegra. :)

Den funkade finfint i bergen :)

Tillbaka
Topp