Visa din Cannondale

Visa din Cannondale
Visa din Cannondale
Nu är den klar! 8,37kg med pedaler.
Syltryggen måste härdas märker jag...
Men jäklar var det bär iväg😇

Bilagor

• 20251004_113127.webp
    20251004_113127.webp
    1.9 MB · Besök: 125
Visa din Cannondale
Tänkte sälja denna p.g.a. för många cyklar (vet att detta är en omöjlighet, men livet är ibland fullt av paradoxer). Men vid provcyklingen inför försäljning så insåg jag hur underbar den är, så jag behåller den. Plötsligt slogs jag av hur fantastikt sidostyv headshok-gaffeln är, och hur bra Cannondale lyckades med denna modell. Den måste varit helt sjukt bra jämfört med konkurrensen när den kom.

Nu är jag sugen på att testa den med en lefty-gaffel. Mest för utseendet, men också för att få lite längre slaglängd fram och lite bättre dämparegenskaper.

CannondaleSuperV900.webp

Visa din Cannondale
Det här blir inget "visa"-inlägg, jag behöver lite råd.
Tror ni det finns något intresse för en R700 från 2005 med 105 3X9 (Fulcrum racing 3 hjul -2011)?
Jag är lite sentimental, den har varit med mig tio gånger runt Vättern så det tar emot att lämna den till återvinning. Och om jag skulle ge bort den skulle jag ju vilja att den användes och togs om hand, men dels vet jag inte vart jag ska vända mig - cykeln finns på Orust - och dels är det väl frågan om ifall den är för gammal för att någon ska vilja använda den?
Det tar ju också emot att packa in den i källaren eller att plocka delar så jag är lite vilsen.
Hur hade ni gjort?

Visa din Cannondale
Det här blir inget "visa"-inlägg, jag behöver lite råd.
Tror ni det finns något intresse för en R700 från 2005 med 105 3X9 (Fulcrum racing 3 hjul -2011)?
Jag är lite sentimental, den har varit med mig tio gånger runt Vättern så det tar emot att lämna den till återvinning. Och om jag skulle ge bort den skulle jag ju vilja att den användes och togs om hand, men dels vet jag inte vart jag ska vända mig - cykeln finns på Orust - och dels är det väl frågan om ifall den är för gammal för att någon ska vilja använda den?
Det tar ju också emot att packa in den i källaren eller att plocka delar så jag är lite vilsen.
Hur hade ni gjort?
Jag brukar (ibland - är inget helgon..) göra i ordning och ge bort cyklar till bättre behövande. Har fixat en del hojar till ungdomar med ensamstående föräldrar och så. Det finns många som mår bra av att komma ut och cykla men inte riktigt har medlen.

Senast ändrad:
Visa din Cannondale
Kan någon förklara såna här saker för mig apropå CAD14:

"Where the previous CAAD13 sought to straddle the gap between race bike and practical, cost-effective endurance bike, the CAAD14 has been “pared down”, according to Cannondale, to deliver a purer race-bike experience.

Accordingly, the bike lacks mudguard mounts, but features the mod cons of a modern race bike, including 32mm tyre clearance, fully integrated cable routing and a Universal Derailleur Hanger. "

På vilket sätt är det "omöjligt" att bygga en raceig hoj men ändå bibehålla fästen för skärmar och låta användaren välja?

Visa din Cannondale
Kan någon förklara såna här saker för mig apropå CAD14:

"Where the previous CAAD13 sought to straddle the gap between race bike and practical, cost-effective endurance bike, the CAAD14 has been “pared down”, according to Cannondale, to deliver a purer race-bike experience.

Accordingly, the bike lacks mudguard mounts, but features the mod cons of a modern race bike, including 32mm tyre clearance, fully integrated cable routing and a Universal Derailleur Hanger. "

På vilket sätt är det "omöjligt" att bygga en raceig hoj men ändå bibehålla fästen för skärmar och låta användaren välja?

Visa din Cannondale
Estetiskt (och några gram vikt).

Estetiskt - BS, går att sätta fästen på insidan t.ex.
Vikten högst försumbar.
Ingen som tävlar på högsta nivån kommer att köra på den och inte ens där hade viktökningen spelat någon roll. Det är helt och hållet ett "marketing" beslut och trams där "känslorna styr" för att det ska kännas raceigt men rationellt är det helt tokigt.

Visa din Cannondale
Estetiskt - BS, går att sätta fästen på insidan t.ex.
Vikten högst försumbar.
Ingen som tävlar på högsta nivån kommer att köra på den och inte ens där hade viktökningen spelat någon roll. Det är helt och hållet ett "marketing" beslut och trams där "känslorna styr" för att det ska kännas raceigt men rationellt är det helt tokigt.

Såklart. Men läs gärna inlägget av AlfaAlfa ovan. Den förklarar att CAAD13 inte sålde bra även om det var en riktigt bra cykel och hur dom har tänkt kring CAAD14.

Visa din Cannondale
Såklart. Men läs gärna inlägget av AlfaAlfa ovan. Den förklarar att CAAD13 inte sålde bra även om det var en riktigt bra cykel och hur dom har tänkt kring CAAD14.

Jag ska - vid tillfälle :)
- och nu har jag läst. JAG köper fortfarande inte argumenten eftersom det går att lösa på så många eleganta sätt idag som inte skulle påverka "raceegenskaperna", men önskar dem lycka till. Som köpare är man bortskämd med ett snudd på oändligt urval av väldigt snarlika cyklar. Vi får hoppas att nischen de tänkt sig är tillräckligt stor för att nya CAAD14 ska bli ett lyckat projekt.

Visa din Cannondale
Jag ska - vid tillfälle :)
- och nu har jag läst. JAG köper fortfarande inte argumenten eftersom det går att lösa på så många eleganta sätt idag som inte skulle påverka "raceegenskaperna", men önskar dem lycka till. Som köpare är man bortskämd med ett snudd på oändligt urval av väldigt snarlika cyklar. Vi får hoppas att nischen de tänkt sig är tillräckligt stor för att nya CAAD14 ska bli ett lyckat projekt.
Caad är väl en "crit bike" snarare än en commuter bike? Det kan inte vara mer än 1 / 10 som ens kör skärmar på sin gravel, tycker jag det verkar. jag själv har det bara på min carbonda 696 för den går i ur och skur.

Kollar jag snabbt på geon så slår det mig att stack inte är högre än på caad 12. Just caad 12 hade ju en hel drös med spacers och liknande bara för att få den "konsumenthög" så det känns dumt att behålla det på 14 (kanske).
Är man två äpplen hög på en 52 så kan man ju köra slammat, men det är inte jättevanligt på någon som är över 180cm och har gjort en bikefit.

Visa din Cannondale
Så jag har en nygammal Synapse Ultegra SE 2018 som jag köpte i helgen. Väldigt bra skick. Presenteras här precis som jag fick den. Jag har sedan bilden togs bytt, flyttat ner och vänt styrstammen men kommer nog att sänka ytterligare och kapa skorstenen. Tror den skulle må bra av ett par 40 mm hjul i plast och nya däck.

1000012758.webp

Som 50+ så tänker jag att det är dags att skaffa en cykel som är lite snällare mot kroppen. När jag något hädiskt kallade den gubbcykel trodde min fru att jag syftade på färgen, eller bristen på den rättare sagt.

Visa din Cannondale
Caad är väl en "crit bike" snarare än en commuter bike? Det kan inte vara mer än 1 / 10 som ens kör skärmar på sin gravel, tycker jag det verkar. jag själv har det bara på min carbonda 696 för den går i ur och skur.

Kollar jag snabbt på geon så slår det mig att stack inte är högre än på caad 12. Just caad 12 hade ju en hel drös med spacers och liknande bara för att få den "konsumenthög" så det känns dumt att behålla det på 14 (kanske).
Är man två äpplen hög på en 52 så kan man ju köra slammat, men det är inte jättevanligt på någon som är över 180cm och har gjort en bikefit.
Skärmar på en köra fort-cykel har jag aldrig förstått. Möjligen om man vintertränar i grupp då. Annars: Onödig vikt och onödigt tantutseende.

Visa din Cannondale

Nee Crit biken var väl Allez Sprint....som det drällde av på K&S rätt länge när folk insåg att det inte var så jävla funkis med en stötig crit hoj för det man mestadels cyklar :)

Sen skulle många må bra av att köra mer med skärmar, och nu när man kan få in breda däck och skärmar och fina egenskaper så tycker jag det blir larvigt av att hålla fast vid något slags utdaterat ideal.

Men vi får väl se vart det landar :) Jag fortsätter njuta av min Fairlight Strael med skärmar, breda däck och tillräckligt raceig geo för att vinna utmärkelser som road bike of the year.

Visa din Cannondale
Jag har sedan bilden togs bytt, flyttat ner och vänt styrstammen men kommer nog att sänka ytterligare och kapa skorstenen.
Det kan vara en bra åtgärd, många tillverkare rekommenderar max 20-30mm distanser ovanför översta styrlagret, för att minimera risken för gaffelrörsbrott.
Det kan även vara bra att ha en 1-2mm distans ovanpå styrstammen,
typ så här
Threadless-Stem-Stem-Height-Carbon.jpg

för att minska risken att kanten på gaffelröret kläms sönder

Bild från

Visa din Cannondale
Nee Crit biken var väl Allez Sprint....som det drällde av på K&S rätt länge när folk insåg att det inte var så jävla funkis med en stötig crit hoj för det man mestadels cyklar :)

Sen skulle många må bra av att köra mer med skärmar, och nu när man kan få in breda däck och skärmar och fina egenskaper så tycker jag det blir larvigt av att hålla fast vid något slags utdaterat ideal.

Men vi får väl se vart det landar :) Jag fortsätter njuta av min Fairlight Strael med skärmar, breda däck och tillräckligt raceig geo för att vinna utmärkelser som road bike of the year.
Allez Sprint är från Specialized, så det är ett helt annat märke. I USA verkar CAAD vara poppis som crit bikes, för man verkar kunna ramla rätt rejält och då är kolfiber sämre... Som jag förstått det.

Nedan är en caad12 spacer stack. "konan" längst ner måste man väl köpa ett kit för att bli av med.

1773222278461.webp

Visa din Cannondale
Nya caad:en var snygg, men dyr. Gissar att målgruppen är välbeställda 40+ gubbar som vill leka crit racers. :)
För det blir ju aldrig nån riktig racebike när den har bikepackingkassett och väger 8.2 kg. 😄

Visa din Cannondale
Den nya Caad14 känns lite nischad likt Aethosen var när den kom för några år sedan. Lite annorlunda spännande.
Inte en cykel man ser och bara rycker på axlarna och går vidare.

Senast ändrad:
Visa din Cannondale
Allez Sprint är från Specialized, så det är ett helt annat märke. I USA verkar CAAD vara poppis som crit bikes, för man verkar kunna ramla rätt rejält och då är kolfiber sämre... Som jag förstått det.

Nedan är en caad12 spacer stack. "konan" längst ner måste man väl köpa ett kit för att bli av med.

Visa bilaga 819104
Haha ja du, helt rätt. Fick hjärnsläpp 🤣

Visa din Cannondale
Den nya Caad14 känns lite nischad likt Aethosen var när den kom för några år sedan. Lite annorlunda spännande.
Inte en en cykel man ser och bara rycker på axlarna och går vidare.

Jag håller med. Som alla saker nuförtiden fokuserar tillverkaren på den stora massan och blir allt samma.

En CAAD är precis vad jag vill har som lvgcykel: vacker, alu och lite annorlunda.

Visa din Cannondale
Inte en cykel man ser och bara rycker på axlarna och går vidare.
Nischad för race ja. Är helt såld efter ha provrullat en. Som Allez Sprint en billig racehoj, inte en instegsracer som Caad13 eller vanliga Allez.

Tillbaka
Topp