Visa din Canyon!

Visa din Canyon!
Det går ju att först montera hela Reverben i ramen beroende på om man vill köra DH eller stig. Sen reglera den upp å ner under turen efter behov så det går att få den både extremt hög eller låg om man vill.
Nu är jag 186 och valde Medium på hojen efter Canyons måttguide så jag får ha hyfsad höjd på långturerna, därför ser den lite hög ut på bilderna. Men jag kör ner den helt i botten när jag skall cykla DH, inga problem alls.

Vägde in den på 14,6 kg, med M647 pedaler på 568 gram, och då kom den dessutom med slangar i däcken, så Canyons uppgift om 14,2 kg(ur huvudet) stämmer mer än väl. Och den känns inte tung på något sätt, faktiskt riktigt smidig nu när jag börjar vänja mig med geometrin och slaglängden.

Fat Albert däcken har inte särskilt högt rullmotstånd men ger samtidigt bra grepp, bättre än mina gamla Kenda Excavator 2,35 tycker jag, vilka i sig var bra.

Men det är klart, tyngden å däcken känns något mot min gamla XC med NobbyNic 2,25or. Inte riktigt lika kvick i axet. Men behåller i gengäld greppet så på teknisk och/eller blöt stig fungerar den bättre. Var själv lite orolig för just uppför och raktfram egenskaperna före köpet och snegla på Nerve AM, men jag ångrar inte valet ett dugg.

Senast ändrad:
Visa din Canyon!
Efter fem års trogen tjänst av "Nerven" var det dags för något nytt. Slog till på Canyon Strive 9.0 SL för stigbruk. Kanske lite i överkant med 160 mm för mestadels stigkörning men tanken är främst att kunna ha riktigt bra grejer för roliga utförspartier som finns på hemmaplan. En minitesttur under eftermiddagen kändes mycket lovande. Det gick att bröta över rötter och ojämnheter med skönt flyt i och utan kedjeskrammel. Den kändes även rapp i trampet med hyggligt lätta hjul (1755 gram). Ska även göra om till tubeless för ännu kvickare acc. Ett klart lyft från tidigare cykel. Nu återstår att trimma in dämpare och gaffel där det finns mycket att pilla på och testa fram rätt inställningar.

Canyon-Strive-9-SL.jpg

Visa din Canyon!
Japp, alltid lätt att hitta argument för något nytt. :-) Förresten är det någon som vet hur man drar kabeln till Reverben? Som det är draget på bilden kan väl knappast vara rätt? Vilket ungefärligt lufttryck bör man ha i RP23:an om man väger 90 kilos?

Visa din Canyon!
Satan så sugen man blir på en strive! Synd bara att tyskarna tydligen inte vill göra den i XL. För det finns väl inte en snöbolls chans i h-e att jag som är 196cm/100kg kan passa på en L?

Canyon: feedback, vi stora pojkar vill också köpa oss en strive!

Visa din Canyon!
Jag är 195 cm 90 kg och kör strive. Nu har den bara testats ordentligt en gång så allt är inte intrimmat än därför vill jag inte säga för mycket. Visst hade den kunnat varit något större och framförallt sadelstolpsröret något längre. Å andra sidan tror jag den blir smidigare utför.

Nerve es som jag har kört i XL ett antal år har känslan av att man sitter lite mer "ovanpå" än den här. Ber att få återkomma när fler erfarenheter gjorts men visst ska det här bli bra.

Visa din Canyon!
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Men herregud vad folk skaffar sig Strives. Jag är
> sjukt sugen trots att jag inte behöver någon ny
> hoj nu. ...

Haha, du är inte ensam om den känslan. Hur funkar Striven på stigar jämfört med Nerve AM? Varför ska man INTE välja en Strive över en AM?

Visa din Canyon!
Edlund skrev:
> Satan så sugen man blir på en strive! Synd bara
> att tyskarna tydligen inte vill göra den i XL.
> För det finns väl inte en snöbolls chans i h-e
> att jag som är 196cm/100kg kan passa på en L?
>
> Canyon: feedback, vi stora pojkar vill också
> köpa oss en strive!

Äsh, 197 och 95 kg... kör på large.

Visst, den är lite mindre än min förra HT. Men den är grym utför.

Visa din Canyon!
Roy Mance skrev:
---------------------------------------------------
> Haha, du är inte ensam om den känslan. Hur
> funkar Striven på stigar jämfört med Nerve AM?
> Varför ska man INTE välja en Strive över en AM?
----------------------------------------------------

Jag tror inte man ska räkna att man blir någon slags "allroundsnabbast" i skogen med en Strive men den får väl ändå anses som riktigt busig utför och trivs på teknisk stig. För mig var den ett glädjeköp för att förgylla det genuint roliga i skogen inte för den som ser mountainbike som friskvård och kanske tränar till cykelvasan el. dyl som de flesta gör.

Skulle man jämföra AM och Strive är kanske AM det smarta valet och Strive det känslomässiga eller? I mina ögon är det främst vikten som talar för AM och designen samt utförsegenskaperna för Striven.

Visa din Canyon!
Roy Mance skrev:
> Kloka ord. Jag ska sätta ihop en OTB-julkalender
> och när jag gjort 24 stycken med min AM får jag
> köpa en Strive.

Nu har det blivit lite fler turer och det funkar fin fint i skogen, ju stökigare och blötare desto större blir skillnaden mot gammel XCn som får bekänna färg ibland den med.
Däremot har jag börjat köra DH på Striven, skaffa tom ett par extra ful DH hjul nu å det funkar kanon. Mest en kul grej som komplement till stigkörat så jag ville inte skaffa en renodlad DH hoj.

Senast ändrad:
Visa din Canyon!
Fick min Canyon AM 7.0 CH i fredags, jag monterade i måndags. Igår redde jag ut ett par frågetecken hos Alviks Cykel så här är nu en bild från min flickväns soffa :-) På lördag blir det premiärtur, Fornstigen eller Hellas.

Bilagor

• IMG_1747.JPG
    IMG_1747.JPG
    91.4 KB · Besök: 47
Visa din Canyon!
Denna kvalar nästan in på tråden "visa din cykel mot nått annat"..
Canyon Nerve AM 8.0X balanserande mot en hängande tallrikslift i bryngfjorden bikepark..
Lerigt, mörkt och förbannat kul..

bilden är vriden 90 grader men hittar ingen funktion för att lösa detta i mobilen..

Bilagor

• DSC_0450.jpg
    DSC_0450.jpg
    45.6 KB · Besök: 45
Visa din Canyon!
Roy Mance skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men herregud vad folk skaffar sig Strives. Jag
> är
> > sjukt sugen trots att jag inte behöver någon
> ny
> > hoj nu. ...
>
>
> Haha, du är inte ensam om den känslan. Hur
> funkar Striven på stigar jämfört med Nerve AM?
> Varför ska man INTE välja en Strive över en AM?

Tyvärr. Det finns ingen anledning. Däremot ska man noga tänka över valet mellan Strive vs Torque eftersom att det sitter mkt bättre gaffel på den senare. Men om man ska ha en hoj med justerbar slaglängd ska det alla ggr vara en Strive. Klättrar som en get. Duger för att ha kul på släta men stökiga stigar och rockar fett utför.

Ni känner för övrigt till hur man beräknar optimalt antal cyklar:

Optimalt antal cyklar = K(nuvarande antal cyklar) + X(den cykel man för tillfället e mest sugen på).

Visa din Canyon!
Fin hösttur idag. Blev så seg i motvinden hem så en kille på MTB kom nästan ikapp mig. Men då blev det fart!

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    98.3 KB · Besök: 54
Visa din Canyon!
Blank skrev:
> Fin hösttur idag. Blev så seg i motvinden hem
> så en kille på MTB kom nästan ikapp mig. Men
> då blev det fart!

Skulle gärna vilja testa att cykla i Australien jag med.

Visa din Canyon!
Nu vill jag inte vara elak, men snälla folk, kan ni inte trycka på förhandsgranska-knappen innan ni skickar inlägg (felvända bilder)? Redigera i efterhand kan man också göra...

Visa din Canyon!
Herreguud! Faan vad taskiga ni är?! Nu känner jag mig ledsen och besviken. Till och med lite kränkt. Lägger man upp en bild och så retas ni.
Nej men ärligt alltså, bilden är åt rätt håll på min telefon. Det är iPhone som är problemet ju!
Måste man vrida bilden 180 innan man lägger upp?

Visa din Canyon!
@Blank:
Jag hjälper dig lite om du har svårt att hantera modera prylar :-)

S.jpg

Bifogad och förhandsgranskad.

Nu ser jag att det är "en udda fågel" :-)

Visa din Canyon!
JLarsson skrev:
> Ja vad f*n är det? Trippel?

Forska i det du Larsson :-)

När det gäller den där kan väl ingen ivf klaga på att det är för många Canyon-dekaler.

Visa din Canyon!
Blank skrev:
> Herreguud! Faan vad taskiga ni är?! Nu känner
> jag mig ledsen och besviken. Till och med lite
> kränkt. Lägger man upp en bild och så retas
> ni.
> Nej men ärligt alltså, bilden är åt rätt
> håll på min telefon. Det är iPhone som är
> problemet ju!
> Måste man vrida bilden 180 innan man lägger upp?

Den visas på rätt håll i iPad med.. skumt..

Visa din Canyon!
freddan skrev:
> Blank skrev:
> -----
> > Herreguud! Faan vad taskiga ni är?! Nu känner
> > jag mig ledsen och besviken. Till och med lite
> > kränkt. Lägger man upp en bild och så retas
> > ni.
> > Nej men ärligt alltså, bilden är åt rätt
> > håll på min telefon. Det är iPhone som är
> > problemet ju!
> > Måste man vrida bilden 180 innan man lägger
> upp?
>
> Den visas på rätt håll i iPad med.. skumt..

Ja det måste vara vara forumet som är bananas.

Visa din Canyon!
Freddie L skrev:
> Schweizisk modell? Är inte namnet Canyon upptaget
> där?

Ja det är en schweizisk modell. Jag är ju så gammal så jag har lite svårt för när det står .com överallt.

Visa din Canyon!
Det är faktiskt orginal som följde med 9.0 modellen..alltså DT Swiss am 1800...

men jag tog en runda med värmepistolen o sen gjorde jag en tur till ett reklamföretag o

beställde dessa blå-reflex med var fjärde "NERVE AM 9.0 CH" tryckt i vitt på det blå...

Nördigt men va fan...

säsongen börjar ta slut o fick cykeln för ngn vecka sen...

ngt måste man ju pula med på ny tjejen :)

Skivorna är Alligator Windcutter...finns i flera färger..krökte orginalet rätt styggt vid en

klotning,så det fick bli dessa.

Visa din Canyon!
"Muckynutz" heter skärmarna...både ja och nej...som skydd för att få upp skiten i ansiktet och på gaffelbenen för o spara tätningarna,ja...men nej inte som en rejäl stänkskärm direkt.
fyllde iaf vissa önskemål :)

Visa din Canyon!
Brainstorm skrev:

> ngt måste man ju pula med på ny tjejen :)

Släng dig mycket med den frasen när du är i Norge

Visa din Canyon!
Vad har du för stänkskydd där fram? Vart köpte du det och vad kostade det?

Även fungerar det bra?

Behöver något för att skydda ansiktet lite i all lera ..

Visa din Canyon!
Roy Mance skrev:
> Brainstorm skrev:
> -----
>
> > ngt måste man ju pula med på ny tjejen :)
>
> Släng dig mycket med den frasen när du är i
> Norge

Fast då ska man väl ha en Kona och inte en Canyon? ;)

Tillbaka
Topp