skogster skrev:
-------------------------------------------------------
> hajtand skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min Nerve Al 7.0 har kommit, dessutom av 2013
> års
> > modell. Varit teknisk HT fantast innan, men GBG
> > terrängen tar ut sin rätt även på mig.
> Skall
> > bli kul att prova FOX nya CTD system på
> > dämpningen.
>
>
> Du måste ha hunnit testköra sen 18 Nov..?
>
> Diggar nerven som fan och jag vill ha, jag vill
> ha, jag vill ha!!!
>
> ..såå, hur är den?
Tjena, har cyklat så mycket så jag inte hunnit lämna en rapport ännu:)
Här kommer den:
Till att börja med ångrar jag inte att jag gick från HT till HD, cykeln skonar kroppen mycket bra i den tekniska terrängen. I de riktigt knicksiga och branta delarna är en HT bättre tycker jag men på ca en 3h timmars happy tur runt Göteborg kan man räkna till 3-4 såna korta partier. Så HD vinner över helheten.
Tycker cykeln känns som en maskin som bara maler på bara man själv orkar. Den gör sitt jobb utmärkt. Ibland kan jag sakna "spettskompetens på cykeln" Att den skall vara lättare, kvickare. Men då är det carbon och flygviktshjul som gäller. Eftersom cykeln används som träningsredskap är det bara för stunden önskedrömmar.
När det gäller dämpningen är 120mm för mig perfekt, den klarar branta upp-förslut utan att göra det för tungt, men också snabbt nerför, även om 120 kräver lite mer av dig än 150. Climb och Trial läget används mest, Descend gör mest skillnad och används bara på branta utförsåk.
Nerve AL 7.0 nyttjar stigarna till nästan 100%, absolut inget att sakna om man vill ha äkta Happy upplevelse!
[Minus-] vid 14- grader är det inte alls bra bromsverkan, vid några minusgrader är det helt ok.
[Plus+] Priset