Visa din Commencal, ännu en visa din tråd....

toga sa:
Det är en Large. Är själv 188Cm med 87 innerben och hamnade precis mellan storlekarna. Valde L då jag ville ha mer lekfull hoj. Vid första sittning kändes den lite liten, men nu efter några timmar är jag supernöjd med en large.

Detta är min första FS och jag är sjukt nöjd med den. Har inget att jämföra med förutom min Trek Superfly HT, men har inte tänkt alls att denna flexar något. Tycker den känns mycket stabil, stum och rapp. Jag har jäkligt roligt med den och är grymt nöjd. Tycker Meta är bland de snyggaste cyklarna också. Det enda jag inte gillar är ett ganska stort utrymme under nedre länkaget. Droppern, bakväxel och bakbroms går där. Det samlas lera och man måste spola med slang och sedan vända cykeln upp och ned. En stänka löser dock problemet.

Bjuder på en till bild. Ignorera stänkan bak, det var ett test med en bit skärbräda.

Aha, intressant. Jag är 194cm och överväger Large, tänkte att XL skulle bli jättestort. Men inser att jag får fundera lite mer på det.

Det låter ju bra, utvecklingen har ju gått frammåt sen 2010 så är väl fullt rimligt att de är styvare nu. :)

Nedre länkaget? Nere där kedjestagen sitter fast ovanför vevpartiet?
Jag har sett att Commencal själva har nån slags foam/tvättsvamp som de fyller igen håligheter med, kanske kan vara något att prova med.

För dig är det XL som gäller kan jag lova. Tycker mig själv se lite stor ut på min cykel, men det känns bra. Bor du i Stockholm kan du få komma och provsitta.

Ja precis. Har sett den där tvättsvampen. Ska se om jag kan hitta på något liknande eller om det blir att beställa.

Startgas sa:
Aha, intressant. Jag är 194cm och överväger Large, tänkte att XL skulle bli jättestort. Men inser att jag får fundera lite mer på det.

Du bör absolut ha XL, inget snack!
Jag är lika lång som dig och har XL, skulle gärna ha cykeln ytterligare några cm längre.

Er input uppskattas! Skapade dock en separat tråd med lite funderingar om reach, för att se om folk tänker likadant som mig. Kände det blev lite väl OT att dra det vidare här.

Jag är 17cm kortare än dig och har en L. V4 iofs med 448mm reach men hade inte gjort något med några cm till. Att du ska ha något annat än xl är otänkbart

Mina skönheter?

Bilagor

• 2E7C54FF-081C-4AE5-BF28-EF648A83989B.jpeg
    2E7C54FF-081C-4AE5-BF28-EF648A83989B.jpeg
    460.6 KB · Besök: 127
  • 98FE564B-215A-4783-B508-3C1075949FE6.jpeg
    98FE564B-215A-4783-B508-3C1075949FE6.jpeg
    546.2 KB · Besök: 163
Någon i Stockholm som har en Meta 4.2 i XL som man kan få provsitta? Har en large, men blir mer och mer osäker på om det är rätt storlek och funderar på att köpa en XL istället.

Commencal, vilken service de verkar ha. Frågade ifall det gick att byta min ram mot en XL med pengar emellan, vilket inte gick då de inte sålde begnagnade TR-ramar, endast AM. Men de gav mig 150€ rabatt ifall jag ville köpa en XL, och sälja min L privat.
Det var schysst. Svarade på varje mail inom 30 min.

Jag lydde era råd och beställde en XL Meta TR :) . Men en liten fundering, jag beställde i tisdags morse. Men har bara fått orderbekräftelse än så länge. Jag antar att jag borde få leveransbekräftelse också så jag kan spåra paketet. Hur lång tid tog det innan ni fick de?

Det gjorde du rätt i. Vilken TR blev det?
Jag beställde en onsdageftermiddag. På torsdagkvällen fick jag email att den skickats med FedEx, samt en länk till en kass Fedex-sida på franska, men man fattade lite i alla fall. Kolla skräpkorgen i mailen.

toga sa:
Det gjorde du rätt i. Vilken TR blev det?
Jag beställde en onsdageftermiddag. På torsdagkvällen fick jag email att den skickats med FedEx, samt en länk till en kass Fedex-sida på franska, men man fattade lite i alla fall. Kolla skräpkorgen i mailen.

Samma som din, fast XL då.
Inget i skräpkorgen. Får ta och se om livesupporten är online.

Ojojoj vad sugen man blir på att köpa fler cyklar när man kikar i denna tråd...

Funderar på att köpa den nya Meta 29an om jag gillar geon och färgerna när den släpps.
Vore fint med en Meta HT AM till vintern också. Någon som vet om det går att klämma in 3" däck på den?

Här är en bild på min Commencal Furious

Bilagor

• 25440030_10154851085356008_6824863386083503563_o.jpg
    25440030_10154851085356008_6824863386083503563_o.jpg
    116.6 KB · Besök: 99
Min nya Meta trail 4.2 byggd på en 2017 ram. Jag ville ha det jag själv tycker om på den, Deore XT drivlina, Mavic xa hjul med slanglösa Maxxis Ikon o Forekaster däck, Magura trail bromsar, Renthal FatBar lite 2 styre, Ergon sadel o handtag o nu saknas bara hisstolpen, ska testa Brand X 150 mm.
Vikt än så länge 13.7 kg Är otroligt nöjd med den.

Bilagor

• 72A28F92-FC5A-4DD7-8004-CF11B1104BAA.jpeg
    72A28F92-FC5A-4DD7-8004-CF11B1104BAA.jpeg
    461.2 KB · Besök: 139
Magneto sa:
Min nya Meta trail 4.2 byggd på en 2017 ram. Jag ville ha det jag själv tycker om på den, Deore XT drivlina, Mavic xa hjul med slanglösa Maxxis Ikon o Forekaster däck, Magura trail bromsar, Renthal FatBar lite 2 styre, Ergon sadel o handtag o nu saknas bara hisstolpen, ska testa Brand X 150 mm.
Riktigt snygg! Är det trail sport bromsar eller dyra trail? Hur är dem?

toga sa:
Magneto sa:
Det är de billigare Trail Sport, är mycket nöjd, tycker om känslan generellt på Magura bromsarna, har mt-2 på min gamla Canyon och trivs så bra med den mjuka känslan jämfört med shimanos bromsar

Magneto sa:
toga sa:
Magneto sa:
Det är de billigare Trail Sport, är mycket nöjd, tycker om känslan generellt på Magura bromsarna, har mt-2 på min gamla Canyon och trivs så bra med den mjuka känslan jämfört med shimanos bromsar
Trevligt! Har funtat på dem eller MT5, men nu beställde jag Trail. Ville ha enfinger-hantagen.

Bra fart på den här tråden nu! Håller ångan uppe med en bild på min Supreme SX, och en Fur-ious med 3"-tassar

Hojen är sjukt stabil å go jämfört med den Strive AL jag hade innan, men 16kg är 16kg så allt det där roliga kommer ju till ett pris:) Skulle inte byta den mot något annat i dagsläget men en rimlig gissning är väl att nästa hoj för min del blir något lättviktigt. Gräset är alltid grönare på andra sidan:)

Har bytt till 170 dropper, sadel, och DT Swiss E1700 bakhjul. Den uppmärksamme ser att det finns potential för viktbesparing även på Fur-iousen..!

Bilagor

• supremeSX.jpg
    supremeSX.jpg
    434 KB · Besök: 87
Jolinwood sa:
Bra fart på den här tråden nu! Håller ångan uppe med en bild på min Supreme SX, och en Fur-ious med 3"-tassar

Fränt! Hur är den att cykla stig med? Och hur är den som utförscykel. Det är ju lite av en kompromiss, men tänker om geon gör den cykelbar på plattmark eller om den fortfarande är lite för svampig och tung för att det inte ska vara en plåga. Vad är det för storlek?
Det är ju ett väldigt spännande koncept med klättringsbara dh-cyklar, men svårt att få grepp om utan att prova.

Stigscykling funkar bättre än jag förväntade mig. Visst, ramen är tung, så man får trampa. Och man sitter ganska långt bak så det händer att den vill stegra när det är brant uppför på ett sätt som Striven inte gjorde. Men jag skulle inte säga att cykeln hindrar mig på något sätt. Ta Preachers Antiflow i Änggårdsbergen t.ex., den har lite uppförs-knix i mitten. Det är inga problem att komma upp för, och en cykel som kommer upp där är ändå en godkänd stigcykel skulle jag säga.

Svampig tycker jag inte alls den är. Den svarar snabbt när jag trampar på, acceleration på platten är inget problem. Jag cyklar ju med samma folk nu som på Striven och känner inte att jag halkar efter. Den stora nackdelen är att det är en stor vikt att ta med sig uppför, det blir säkert sekunder på ett endurorejs men det är inget jag lider av till vardags:)

Utförscykling har jag bara sysslat med i 1år så du får ta min analys med en nypa salt. Men såvitt jag förstår så är det i princip samma ram som på Supreme DH, möjligen att det var någon skillnad, har inte jämfört måtten faktiskt. Men den borde ju betee sig väldigt likt en Supreme DH fast med singelkrona och luftdämpare bak. Jag upplever att den är mer stabil än Striven, jag vågar mer på den här cykeln liksom. Den sväljer mer bröt men jag håller inte med folk som säger att det är tråkigt att cykla stig med större dämpare, jag har fullt upp med att välja linjer med så lite fart-dödande hinder ändå.

Det är en storlek Large, om du bor/besöker gbg eller något av ESS under året så dra ett PM så får du gärna prova!

Commencal gör alldeles för trevliga cyklar, man vill ju ha hela modellprogramet. :) Får hoppas de kommer erbjuda den med lite billigare spec till nästa år så kanske den kan få en plats i stallet :)

Själv fick jag hem min Meta Trail iförrgår. Commencal hade tydligen haft problem med att skicka mail till hotmailadresser.
Men jädrar var fin den var.
Har bara provsuttit på den, men storleken kändes inte alls för stor som jag trodde först. Dock var sadeln riktigt hård, ska se om SDG bel air fortfarande går att få tag i.

Startgas sa:
Commencal gör alldeles för trevliga cyklar, man vill ju ha hela modellprogramet. :) Får hoppas de kommer erbjuda den med lite billigare spec till nästa år så kanske den kan få en plats i stallet :)

Själv fick jag hem min Meta Trail iförrgår. Commencal hade tydligen haft problem med att skicka mail till hotmailadresser.
Men jädrar var fin den var.
Har bara provsuttit på den, men storleken kändes inte alls för stor som jag trodde först. Dock var sadeln riktigt hård, ska se om SDG bel air fortfarande går att få tag i.

Najs! Upp med bild !

Jonte H sa:
toga sa:
Jonte H sa:
toga sa:
Trevligt! Har funtat på dem eller MT5, men nu beställde jag Trail. Ville ha enfinger-hantagen.

Vad köpte du dom nånstans?
https://www.bikester.se/magura-mt-trail-sport-skivbroms-svart-648704.html

Är du nöjd med bromsarna?

Mycket nöjd! Om man bortser från att jag själv fuckade upp luftningen två gånger så var de enkla att lufta.

Har inte så mycket att jämföra med förutom de som satt på original, Sram Level, och de gillade jag inte alls. Men dessa känns mycket bättre. Rekomenderas!

Ni som har strl XL tycker ni den är för låg framtill (stack)? Vill inte sitta för framåtböjd nämligen.
Är grymt sugen på en i färgen mango.
Tvekar dock mellan 27,5 o 29.
Är alexrims hjulen bra för övrigt?

Är 193 och har v4 am i XL.
Nej inget jag störts på. Lagom höjd för min smak.
Har en Marzocchi 350gaffel. Vet inte ACmåttet jämfört med RockShox som de brukar komma med dock. Kan vara aningen högre.

Faktum är att jag upplever det lite så vid utförsåkning. Jag är 1.88 och har stl XL men med en 35 mm stam. Styret hamnar långt bort och långt ner vilket gör att jag sträcker ut armarna och raka armar är inget vidare bra för kontrollen. Vid plattare stigcykling så är det inga problem. Men jag antar att man inte kan få allt, det är ju trots allt ingen downhillcykel. Men med facit i hand så hade jag nog valt stl L, just för att kunna få bak tyngdpunkten lite lättare. Det är alltså en V4 med pike gaffel jag har.

Provar med ett fatbar-styre. 38mm rise. Yay or Nay? Inte hunnit prova än pga förskylning. Men ser lite rått och ballt ut tycker jag.

Sedan har jag tänkt att köra flats ett tag för att lära mig bunnyhoppa utan fusk-spd, samt manuals. Sambon kunde inte bestämma sig mellan blå eller gula pedaler till hennes, så köpte båda och så tar jag dem hon inte ville ha. Gula alltså... Har inte bestämt mig om det ser lite ballt ut eller bara fult. Kanske behövs nå mer gul detalj på cykeln.

Edit.. Happydekal blev det med :)

Bilagor

• 35199147_10156299708951101_5734715237848842240_n.jpg
    35199147_10156299708951101_5734715237848842240_n.jpg
    177.3 KB · Besök: 149
Senast ändrad:
toga sa:
Provar med ett fatbar-styre. 38mm rise. Yay or Nay? Inte hunnit prova än pga förskylning. Men ser lite rått och ballt ut tycker jag.

Sedan har jag tänkt att köra flats ett tag för att lära mig bunnyhoppa utan fusk-spd, samt manuals. Sambon kunde inte bestämma sig mellan blå eller gula pedaler till hennes, så köpte båda och så tar jag dem hon inte ville ha. Gula alltså... Har inte bestämt mig om det ser lite ballt ut eller bara fult. Kanske behövs nå mer gul detalj på cykeln.

Edit.. Happydekal blev det med :)

Tycker det passar bra med gula pedaler.
Men hur nednötta är dina sadelstag och kedjestag? Jag märkte redan vid första turen att mina skor tog i.
Beställde ramskydd från Commencal den 6e juni och väntar fortfarande. Han på kundsupport skulle kolla med fraktbolaget. Vad är det för skräpbolag de jobbar med? Nu har 2 och 4 ordrar från Commencal "försvunnit" på vägen för mig. Förra gången var det en ram som jag kunde spåra till Hamburg. Det slutade med att Commencal skickade en ny ram. Nu kan jag inte se nån info alls på trackingsidan.

Startgas sa:
Tycker det passar bra med gula pedaler.
Men hur nednötta är dina sadelstag och kedjestag? Jag märkte redan vid första turen att mina skor tog i.
Beställde ramskydd från Commencal den 6e juni och väntar fortfarande. Han på kundsupport skulle kolla med fraktbolaget. Vad är det för skräpbolag de jobbar med? Nu har 2 och 4 ordrar från Commencal "försvunnit" på vägen för mig. Förra gången var det en ram som jag kunde spåra till Hamburg. Det slutade med att Commencal skickade en ny ram. Nu kan jag inte se nån info alls på trackingsidan.

Kör jag med SPD slå jag inte i alls, men nu med plattisar och FiveTen freerider i storlek 46 så har jag inte märkt under cyklingens gång att fötterna tar i stagen, men visst är det några märken där som visar att skorna tar i. För mig är det inte ett problem i alla fall. Kör med invisiframe, så ramen tar inte skada.

Mycket nöjd med comencal med delar i från märket med 4 bokstäver

Bilagor

• IMG_20180721_140536.jpg
    IMG_20180721_140536.jpg
    281.5 KB · Besök: 83
Rastade V4:an runt Funäsdalen, Bruksvallarna, Ramundberget i veckan.

Bilagor

• 20180809_134027.jpg
    20180809_134027.jpg
    377.3 KB · Besök: 143
  • 20180809_174647.jpg
    20180809_174647.jpg
    627.4 KB · Besök: 83
  • 20180809_175115.jpg
    20180809_175115.jpg
    482.1 KB · Besök: 130
Ny cykel nya äventyr!

Bilagor

• 971CF6E9-0493-4C68-8589-33DD89A28420.jpeg
    971CF6E9-0493-4C68-8589-33DD89A28420.jpeg
    524.2 KB · Besök: 85
  • 3D70347B-517B-474D-A561-5460D52DF2D6.jpeg
    3D70347B-517B-474D-A561-5460D52DF2D6.jpeg
    495.8 KB · Besök: 104
  • 9BA55C3E-8FB0-4289-9282-C6953C2ED8F7.jpeg
    9BA55C3E-8FB0-4289-9282-C6953C2ED8F7.jpeg
    570.3 KB · Besök: 144
Tillbaka