Visa din Commencal, ännu en visa din tråd....

Köpte ett ramkit av en kompis då grabben ville ha FS

Commencal super 4 (2010)

Byggd med SID dual air, monarch rt3, superstarhjul, zee växel, sunrace 11-42 och mountain king 2.4

Grabben är mer än nöjd! ?

Bilagor

• AB13945C-C838-446D-8BC9-4C52879E494B.jpeg
    AB13945C-C838-446D-8BC9-4C52879E494B.jpeg
    322.5 KB · Besök: 175
Här kommer min nya. Helt fantastisk och underbar cykel. Ska byta grepp och sätta in spacer i bakdämparen så kommer det bli perfekt.
Visas upp precis innan nerfarten blodiga i änggårdsbergen, precis rätt ställe för den!

20190301_123134.jpg

Nytt rekord, 4:e säsongen på samma cykel. Bara bytt styrkombo (kraschat sönder tidigare), kedja, bromsar (dog SRAM-döden), bakaxel (gick av i Åre), och däck sedan slutet 2015 när jag köpte den.

35A2F361-51C8-4058-8363-E756E0E58EE1.jpeg

Får se hur många fler säsonger det blir. Andrahandsvärdet är ändå så lågt nu. Lika bra att köra slut på den...

Nope. Ordentligt genomgången och isärplockad för kontroll av rakhet osv. Allt lirar perfekt. Liten lackskada där däcket tog i svingen. Det där var 2017 så den har gått mycket efter det utan problem.

Fick pumpa bakdäcket samt byta bromsskiva och belägg. Sen var det bara att köra igen. Ja, efter att ha lyckats hitta en bakaxel till en Giant Glory och en hög med brickor för att kunna få fast hjulet... Maxle i rätt längd fanns inte att få tag på.

Förvånad att växelöra och växel höll och var raka.

Ingen som hunnit skaffat sig en Meta TR 29'a och har lite erfarenheter att dela med sig av? :)

Det blev en ny ram. En AM Sand/Black Team 2018 i XL.

Var hela tider osäker på om min Meta Trail i Large var liten. Stundtals kändes den rolig och smidig, men ibland lite liten. Jag är ändå 189cm.
Inhandlade en ny ram och flyttade över det mesta. Det blev en ny bakdämpare och höjning av gaffeln till 150.
Bakdämparen på Meta AM är 230x60 och ger 160 i travel.
Nu blev det en 230x57,5, således är hojen nu ca 150/150 och något mellanting mellan TR med 130/140 och AM med 160/170.

NX Triggern sa upp sig i samband med bytet, så en GX Trigger fick det bli. Renthal styre, handtag, vevlager och styrlager blev nytt.
Något jäkla glapp i styrlagret finns dock. Gör mig tokig. Lyfter jag hojen i ramen hör jag ett litet klick. Men det märks inte när jag cyklar.
Svalde min stolthet och lät Cykloteket trycka dit styrlagret då jag saknade verktyg. 500kr isch..... Säkert något som gick snett där.

Här kommer den i alla fall. Glömde visst spola av hjulen.

59784630_859598301069695_8393574876274753536_n.jpg
60338144_2282904898640584_4723026457096355840_n.jpg

jofahjalm sa:
Det är inte så bra att hojja med ett glapp. Det är inte så enkelt som att du har för få distanser på styrröret?
Har en 10mm under stammen och en 5 mm över just nu. Styrlaget köptes på cykloteket, Pro Koryak. Har inte förstått än var det glappar i lagret då hojen blev klar ikväll och endast provad på vägen. Får kika på det i morgon.

Men hur menar du att för få distansen kan få det att glappa? TopCapen ska väl trycka på distanserna och styrstammen som spännar allt innan man skruvar åt styrstammen?

Dvs att styrröret är så långt så att topcapen bottnar mot styrröret istället för att lägga förspänning på styrlagret genom att pressa på distanserna. Troligen funkar det om du bara fixar en distans till?

Så blev det först i och med nytt styrlager. Men köpte nya distanser och nu är styrröret en eller två mm kortare än distanserna, så att top capen trycker på distanserna och inte styrröret.

Det kan ju vara något annat, men övre delen på styrlagret kan skilja sig mer än två mm i höjd. Bytte du crown race på gaffeln?

jofahjalm sa:
Det kan ju vara något annat, men övre delen på styrlagret kan skilja sig mer än två mm i höjd. Bytte du crown race på gaffeln?
Yes jag bytte crown race. Saknade bra verktyg så sågade en split i det. Kan prova med en extra distans i morgon.

Det var inte styrlagret, utan övre fästet på bakdämparen som fortplantade sig. Trodde jag eliminerat det genom att hålla fast dämparen när jag vickade på cykeln. Men nu höll jag hårdare och då slutade det. Såklart inte helt bra att köra med det, men det märks ej så fort det är lite vikt på cykeln. Får väl köpa nya bussningar och prova.

Min en dag gamla Commencal Meta Tr 29, med väldigt provisoriska pedaler då CB stamp 1 pedalerna jag fick hem, var under all kritik.

Bilagor

• 91559515-446D-4659-9051-AC5239117814.jpeg
    91559515-446D-4659-9051-AC5239117814.jpeg
    729.6 KB · Besök: 152
Ni som kör Meta am, hur funkar den som stighoj?.
Sjukt sugen på en sån...

Jag kör nu en Airdrop Edit som allround hoj, Stig, park, Enduro.
Tycker den funkar bra men haft den i 3år nu så det kliar i fingrarna att klicka hem en Meta..

Tom__ sa:
Sjukt sugen på en sån...

Tycker den funkar bra men haft den i 3år nu så det kliar i fingrarna att klicka hem en Meta..

Jag har varit ute och kört på min nu i ca 65min och jag bara älskar den. Hade en Trek Fuel ex 8 innan, bättre spec. Men denna är sjukt mycket roligare. Bekvämare att köra nedför och hoppa med. Klättrar bättre uppför också enligt mig. Köp en! Tänk bara på valutapåslaget typ alla banker gör. (Klarna kortet gör det inte)

Hk sa:
Tom__ sa:
Sjukt sugen på en sån...

Jag har varit ute och kört på min nu i ca 65min och jag bara älskar den. Hade en Trek Fuel ex 8 innan, bättre spec. Men denna är sjukt mycket roligare. Bekvämare att köra nedför och hoppa med. Klättrar bättre uppför också enligt mig. Köp en! Tänk bara på valutapåslaget typ alla banker gör. (Klarna kortet gör det inte)

Det negativa jag hört om den är att den klättrar dåligt och är relativt tungtrampad, men det stämmer inte enligt dig?.

Vad väger den 15.5kg?

Tom__ sa:
toga sa:
Visserligen är det kanske inte enorm skillnad, men tänk på att Tom__ frågar efter AM, och HK har en TR.

Vad är skillnaden förutom slaglängden?

Jag upplever inte att den är det faktiskt. Jag föredrar en mångsidig cykel som klarar allt. Klättrade bra och körde ännu bättre nedför ??
Den väger 15kg tror jag.
Det är bara slaglängden som är skillnaden!

Jag kör gamla AM V4 och upplever den som tråkig på stig. Även om den är kapabel. Den behöver ganska mycket fart för att bli kul. Måste du själv trampa upp farten istället för att till stor del förlita dig på medlut är det inte rätt cykel imo.

Betänk då att AM V4 är mer konservativ och twitchy än nya 4.2 och 29”, eller för den delen nya TR.

Men, Rangerover är ju en populär bil att köra på Östermalm också...

Har haft en v4.2 TR och har nu en AM. Jag upplever AM som lite mer tungtrampad än TR men det är väldigt marginellt. Tycker inte det är ngt som borde avråda dig från ett köp.

Jag jämför i dagsläget med en Fuel ex 8, 27,5. Jag tycker denna accelererar lika fort, och gör allting bättre. Helt plötsligt var det roligt att cykla igen.

Det är ”bara slaglängden” som skiljer - och vissa parametrar som följer med på köpet. Kolla spec:en, det skiljer 0,5 i gaffelvinkel, ca en centimeter i BB drop och en hårsmån på kedjestagen. Sen ser man med blotta ögat att infästningspunkten för bakdämparen är längre fram på AM, naturligt med tanke på den längre dämparen.
Marginella skillnader javisst, men det är inte bara längre gaffel och dämpare på AM jmf TR.
Det skiljer också i komponenter, t ex har TR Revelation/Pike och AM har Lyrik/Yari osv, så de är väldigt lika - men har ändå distinkta skillnader mellan modellerna.

Jag köpte också en svart 29 TR i vår, hade en härlig tur idag! Har samma upplevelse att den klättrar bra när det behövs och är riktigt stadig utför. Jag tog TR då det inte känns som jag kan utnyttja de sista 20 mm slagländ, jag får helt enkelt hålla hårdare i styret när jag byggt upp självförtroendet så pass att det skulle behövas mera fjädringsväg... Jag har inte provat någon AM, men har man det behovet är det säkert en bra hoj!

Micke_N sa:
Det är ”bara slaglängden” som skiljer - och vissa parametrar som följer med på köpet. Kolla spec:en, det skiljer 0,5 i gaffelvinkel, ca en centimeter i BB drop och en hårsmån på kedjestagen. Sen ser man med blotta ögat att infästningspunkten för bakdämparen är längre fram på AM, naturligt med tanke på den längre dämparen.
Marginella skillnader javisst, men det är inte bara längre gaffel och dämpare på AM jmf TR.
Det skiljer också i komponenter, t ex har TR Revelation/Pike och AM har Lyrik/Yari osv, så de är väldigt lika - men har ändå distinkta skillnader mellan modellerna.

Jag köpte också en svart 29 TR i vår, hade en härlig tur idag! Har samma upplevelse att den klättrar bra när det behövs och är riktigt stadig utför. Jag tog TR då det inte känns som jag kan utnyttja de sista 20 mm slagländ, jag får helt enkelt hålla hårdare i styret när jag byggt upp självförtroendet så pass att det skulle behövas mera fjädringsväg... Jag har inte provat någon AM, men har man det behovet är det säkert en bra hoj!

Haha, har inte alls satt mig in i geo på AM.. sorry. Finns ett air spring Upgrade kit till gaffeln så man kan öka till 150mm, på tal om slaglängd och självförtroende. Får se om det blir någon sånt kit för mig. Första ska jag bli bekväm med denna.

Tillbaka
Topp