Visa din Commencal, ännu en visa din tråd....

Hej!
Hur är dagens Meta Trail gällande skav mot kedjestag? Är ett välkänt fenomen på äldre modellerna iaf där kedjestagen är väldigt breda och hälarna tar i.
Har en Meta TR essential från 2015 men funderar på att uppgradera till nytt. Valet stå mellan Meta trail och Propain Hugene...

Får väl slänga in en bild från morgonen så jag följer Topic!
Jag har en 2019 Meta Trail 27,5 och har skostorlek 46. Hälarna tar i ibland, tror det är vid teknisk cykling som jag vrider skorna på pedalerna. Men jag har satt skyddsfilm på kedjestag och sadelstag i alla fall.
En kompis har en 2019 Meta Trail 29 och han har inga problem med att skorna tar i. Kanske nån storlek mindre skor än jag.

Känns bra att vänta på sin 2019 när 2021 presenteras :)

Edit, Nu är det väldigt lite "Visa din..." så 2021 Meta Tr får väl nästan ha sin egen tråd. Är ju en helt ny cykel känns det som. Och nu finns det kanske utrymme för Commencal att presentera en ny down country modell när Metan blir trail+

Senast ändrad:
Åh varför gör de såhär, ser ju bara ut att bli ännu bättre, man kan väl ha två Meta TR eller hur? ?

känns dock ej riktigt som en ordentlig trail. Mer mini enduro som pinkbike skrev om den.
Blev dessutom väldigt lik en viss Norco sight.
B70401D4-8225-4591-B570-BB8F3449E0F1.jpeg

känns dock ej riktigt som en ordentlig trail. Mer mini enduro som pinkbike skrev om den.
Blev dessutom väldigt lik en viss Norco sight.Visa bilaga 423910

Jo verkligen, väldigt lika. Nu tycker jag 19/20 har den mini-enduro auran också (iaf i cykelkänslan). Jag tycker de kunde ha haft samma slaglängd men uppdaterad geometri bara. Sen så ser det ju ut som de äntligen fixat hålen för kabeldragning med en skruv istället för de infernaliska gummiplupparna.

Jo, fast borde de inte moderniserat Metan först då?

Jo det känns ju logiskt, speciellt när ramarna har haft samma design innan. Men det kan ju vara en intrikat lanseringsplan också bakom det hela. Känns ju logiskt att AM kommer biffas upp nu med samma design, men håller med om att det helt klart uppstår ett glapp.

Oskulden tagen på Meta TR29 Race 2019. Enl spec så ska bakdämparen vara 210x50 mm men på min kolv står det 55 mm, innebär det att jag har mer än 130 i slag bak?
Visa bilaga 424298
Fin cykel!
Ta ur luften ur dämparen, bottna och mät ?
skulle kunna vara en 55mm med en spacer i så de förkortar slaget. Inte helt ovanligt och bruksr gå att plocka ur förutsett att de finns clearance i ramen

Det där med att "plocka ur spacer" förenklas inte den processen ofta?
Man ska väl ut med shaften och måste väl ändra IFP djup eller nåt sånt och hålla på fylla kväve mm. ? Så inget man gör hemma i köket direkt?

Det där med att "plocka ur spacer" förenklas inte den processen ofta?
Man ska väl ut med shaften och måste väl ändra IFP djup eller nåt sånt och hålla på fylla kväve mm. ? Så inget man gör hemma i köket direkt?
kan vara så, men fattat de som att på vissa dämpare iaf så är de som en plastbricka bara plocka ur. Men ingen egen erfarenhet av det! om 55mm blir 140mm beror helt på länkaget

Jag kan inte hitta tråden igen men har läst ganska mycket om det på andra forum och det ska gå att klippa bort en 5mm plastbricka som begränsar slaget. Man får då, som jag förstår det, 140mm slag bak, vilket funkar på TR SX så det borde funka på vanlig TR också.

Man kan även ändra slaget på PIKE till 150mm genom ett ”DebonAir Upgrade kit” med den längden.

Jag får min Meta TR29 Race 2019 förhoppningsvis imorgon och planerar att genomföra dessa uppgraderingar på den.

Jag kan inte hitta tråden igen men har läst ganska mycket om det på andra forum och det ska gå att klippa bort en 5mm plastbricka som begränsar slaget. Man får då, som jag förstår det, 140mm slag bak, vilket funkar på TR SX så det borde funka på vanlig TR också.

Man kan även ändra slaget på PIKE till 150mm genom ett ”DebonAir Upgrade kit” med den längden.

Jag får min Meta TR29 Race 2019 förhoppningsvis imorgon och planerar att genomföra dessa uppgraderingar på den.
Spännande, håll oss andra lyckliga Commencal ägare uppdaterade om resultatet och grattis till ett fint köp. Jag är svin nöjd med min TR29 Race 2019

Nu har cykeln anlänt. Inte börjat skruva på den ännu, mer än att sätta ihop den och kontrollera alla skruvförband.
Än så länge inte testat den på riktigt eftersom jag körde in i ett träd på Vallåsen i lördags med ett nyckelben ur led som följd, en AC-luxation som det tydligen heter.

Jag öppnade ett hjul och sneglade in under däcket, visst är det en riktig slanglös tejpning man ser?

D683B0A9-A362-497D-8209-BA8B67392FBF.jpeg

Nu har cykeln anlänt. Inte börjat skruva på den ännu, mer än att sätta ihop den och kontrollera alla skruvförband.
Än så länge inte testat den på riktigt eftersom jag körde in i ett träd på Vallåsen i lördags med ett nyckelben ur led som följd, en AC-luxation som det tydligen heter.

Jag öppnade ett hjul och sneglade in under däcket, visst är det en riktig slanglös tejpning man ser?

Visa bilaga 424546
Har 2020 race modellen med spank 350 hjulen och dom var förtejpade. Mörkbrun tejp. Fick med ventiler i kartongen. Så bara slita ut slangarna, i med ventiler och sås. Blev tätt direkt med vanlig golvpump.

Blev dessutom väldigt lik en viss Norco sight.Visa bilaga 423910

15,9 kg i "race" specen. Jag är ledsen Commencal, men det har spårat ur lite nu. Jag älskar min gamla Meta AM v4, den väger nästan 16 kg men det är inkl pedaler, MM Super gravity däck och en RS Vivid coil dämpare. Och den är inte lätt att hålla farten på platten med...
Hade gärna gett Commencal förnyat förtroende men jag behöver lättare hoj, inte tyngre.

BTW, den är väl inte jättelik? Ett helt annat länkage t ex?

Någon som har ett bra tips på ersättning-gummipluppar till hålen för interndragningen. Har lyckats vålda sönder 2 för mycket. Går att köpa från Commencal men de tar pissmycket i frakt
Behöver samma. Gick inte mycket mer än 45 min efter DHL lämnat av min Meta Tr i torsdags innan jag våldat sönder ena genomföringen. Kanske dags för ett gruppköp? :)

Hade jag förutsett detta så skulle man ju tagit en handfull i samma beställning som cykeln. Sen att man behöver plocka loss bromsslangen igen för att trä på ny genomföring gör ju inte saken bättre. Sämst konstruktion någonsin.

Sen måste ju Commencal inneha världsrekord i överprisat växelöra eller?

Edit, just det "Visa din..." heter ju tråden:

20200618_135407.jpg

Senast ändrad:
Behöver samma. Gick inte mycket mer än 45 min efter DHL lämnat av min Meta Tr i torsdags innan jag våldat sönder ena genomföringen. Kanske dags för ett gruppköp? :)

Hade jag förutsett detta så skulle man ju tagit en handfull i samma beställning som cykeln. Sen att man behöver plocka loss bromsslangen igen för att trä på ny genomföring gör ju inte saken bättre. Sämst konstruktion någonsin.

Visa bilaga 424897

Ja plupparna är verkligen sämst. Det är i princip omöjligt att de inte ska gå sönder. Nu har de ju äntligen bytt ut dem till skruvplattor på 2021 modellen. Synd bara att det inte var tidigare. Nu kör jag med skumgummi och lite svart tejp för ett av hålen. Funderar på att göra något själv senare.

Växelörat är rätt pricey och deras frakt på 20 euro är ju sinnessjukt hög.

Visa bilaga 424897
Ett tips är att spraya disc brake cleaner på gummit innan man ska försöka få den på plats igen.

Velo Sweden borde ha eller kunna ta hem växelöra då de är svenska åf.
Växelöra har jag ett, gnällde mest på priset :) Men på ditt tips så kontaktade jag Velo Sweden för att höra om gummimuffen till genomföringen, men den hade de inte. Däremot så tänkte jag chansa på en vädjan till Commencals kundtjänst och tigga till mig en genomföring. Jag förklarade situationen och inom en timme hade de svarat att de stoppar en i ett kuvert och skickar till mig. Kostade inte ens en wienerlängd.... Snyggt.

Jag har en 2019 Meta Trail 27,5 och har skostorlek 46. Hälarna tar i ibland, tror det är vid teknisk cykling som jag vrider skorna på pedalerna. Men jag har satt skyddsfilm på kedjestag och sadelstag i alla fall.
En kompis har en 2019 Meta Trail 29 och han har inga problem med att skorna tar i. Kanske nån storlek mindre skor än jag.

Ja det är välkänt, men sen när man läser forum så kommer frågan upp rätt ofta och då har ingen haft några större problem. Har själv en tidig v4, strl 44 och går som Charlie Chaplin men har inga problem med det. Kanske om man har megastora fötter och hälarna kommer långt bak.

Jag hade en V4 och hade problem med hur bred den är över baken. Blev att jag ställde mig på kedjestagen rätt ofta, eller bara gned mot dom. Kul ljud med fuktiga skor...

Har dock samma problem på min nuvarande Trek, och har haft det på de DH-hojar jag haft tidigare också. Så, det är nog en kombination av bredare cyklar och att jag vrider fötterna mycket på pedalerna beroende på vad jag gör.

Allt blev inte bättre med bredare baknav och mer däckclearance. 135mm hade vissa fördelar... Har nämligen inte haft problemet på någon av cyklarna med det.

Spännande, håll oss andra lyckliga Commencal ägare uppdaterade om resultatet och grattis till ett fint köp. Jag är svin nöjd med min TR29 Race 2019

Har nu haft isär dämparen, cykeln är specad med 210x50 dämpare men den som sitter monterad är en 210x55 dämpare utan slaglängdsreducerande bricka. Alltså 55mm slag, vilket borde resultera i en slaglängd på 140mm bak, samma som TR SX (som är specad med 210x55 på samma ram).

Jag hade en V4 och hade problem med hur bred den är över baken. Blev att jag ställde mig på kedjestagen rätt ofta, eller bara gned mot dom. Kul ljud med fuktiga skor...

Har dock samma problem på min nuvarande Trek, och har haft det på de DH-hojar jag haft tidigare också. Så, det är nog en kombination av bredare cyklar och att jag vrider fötterna mycket på pedalerna beroende på vad jag gör.

Allt blev inte bättre med bredare baknav och mer däckclearance. 135mm hade vissa fördelar... Har nämligen inte haft problemet på någon av cyklarna med det.

Såg nu på flera "first look" och även från commencal pressrelease att dom verkar dragit ihop det hela på 2021.

Jepp, och redan till V4.2 (eller iaf 29”) gick dom ifrån self destruct-funktionen dragningen av växelvajer och bromsslang innebar.
sakta men säkert käkade slang och hölje sig genom ovansidan av bb-hylsan.

Små och irriterande missar i konstruktionen. Undrar vad de har bommat på den nya...

Jepp, och redan till V4.2 (eller iaf 29”) gick dom ifrån self destruct-funktionen dragningen av växelvajer och bromsslang innebar.
sakta men säkert käkade slang och hölje sig genom ovansidan av bb-hylsan.

Små och irriterande missar i konstruktionen. Undrar vad de har bommat på den nya...
Och på V3 så sågade sig ledningarna tydligen igenom gaffelns styrrör för att interna dragningen gick in frampå "head tube". Nötte när man vred på styret.
:)

Nu är det ju inte bara längden på kolven som visar vad cykeln faktiskt har för slaglängd bak.

Nej, men eftersom den är specad till 130mm med 50mm kolv och TR SX har samma ram och är specad till 140mm med 55mm kolv så är det rimligt att anta att detta även gäller 2019 TR Race

Nej, men eftersom den är specad till 130mm med 50mm kolv och TR SX har samma ram och är specad till 140mm med 55mm kolv så är det rimligt att anta att detta även gäller 2019 TR Race

Så kan det vara. Underligt bara att man skriver en spec 50mm på dämparen och 130mm slag på modellen bara. Jag har 2019 Tr också (inte race) men har aldrig kollat vad det faktiskt står för mått på dämpare, får kolla om det är samma :)

Tillbaka
Topp