Visa din cykel inför 2017

Scott Aspect 910 -16

Bilagor

• Scott.jpg
    Scott.jpg
    327.1 KB · Besök: 210
Den enda nya cykeln för året blir en cykel med två syften: nyupptäckt banintresse gör att jag "behöver" en bancykel - då får den andra hjul, vardagsarbetet för den blir som tvåväxlad pendlare i finväder. Tvåväxlat är fint har jag förstått nu efter några dagars tvåväxlad pendling!

Bilagor

• IMG_6541.JPG
    IMG_6541.JPG
    247.7 KB · Besök: 222
Min N+1 för i år. Rapide rl2 disc, full tiagra. Tar upp till 42mm däck. Komplement till stigcykeln o racern.
Just nu 32mm sportcontact II, ska byta till något grusigare.

Bilagor

• IMG_20170505_155504.jpg
    IMG_20170505_155504.jpg
    442.8 KB · Besök: 225
Lejon sa:
Den enda nya cykeln för året blir en cykel med två syften: nyupptäckt banintresse gör att jag "behöver" en bancykel - då får den andra hjul, vardagsarbetet för den blir som tvåväxlad pendlare i finväder. Tvåväxlat är fint har jag förstått nu efter några dagars tvåväxlad pendling!

Såg ut som något för Supertramp... :)

Nu har jag fått på nya sramnation dekalerna på reba gaffeln så min cykel inför 2017 är en upphottad Scott Scale 735 från 2014, vikt 10.23kg.

20170506_114832_2.jpg

- Utan pedaler och flaskhållare dvs som vikterna anges på nya cyklar så väger den ca 9.9kg
- Med Thunder Burt istf RaceKing kan vi dra bort ca 200g till så 9.7kg
- Med Ritchey kolfibersadeln försvinner 150g till så 9.55kg
- Med XT SM-RT81 skivor ryker ca 65-70g till sp 9.48kg

Men Scott sadeln är skön, SM-RT54 skivorna skriker inte och RaceKing däcken rullar bra så den får vara som den är nu.

Senast ändrad:
Nyss levererad från generalagenten på Sveriges.....andra sida.

Blev en brittisk monstertruck, T-129 RS.

Måste sluta sitta i skogen och stirra på linjespelet och börja cykla på den nu också bara :).

Bilagor

• Whyte.jpg
    Whyte.jpg
    638.4 KB · Besök: 226
Khayman78 sa:

Måste sluta sitta i skogen och stirra på linjespelet och börja cykla på den nu också bara :).

Snyggt!

Väldigt lik min hostmedicin i färgsättningen.

Khayman78 sa:

Ser kapabel ut! Var du ute i Grimsta-skogen för ca en timme sedan? I så fall såg jag dig (jag cyklandes på en BMC te01xt i svarta och röda kläder).

Korspostar pendlartråden lite. Ny Specialized Epic HT Base men singelklinga fram (oval Race-Face). Första mountainbiken sedan jag var kring 15. Riktigt kul!

Bilagor

• IMG_20170511_090725.jpg
    IMG_20170511_090725.jpg
    427.1 KB · Besök: 229
@Lejon

Den är ruskigt kapabel känns det som....värre med föraren :D. Om det var dig jag stod i vägen för en bit efter skjutbanan så jodå

Senast ändrad:
Tramptaget sa:
Nicholas sa:
Hur känns den? Har ju varit lite prat om den branta gaffelvinkeln. Vore kul med lite feedback om hur den uppträder. Ser ju väldigt nätt och fin ut. Hur är byggkvaliteten?

Om du kollar tex allebikecyklarna så ligger dom på samma vinkel. Tror även giant anthem 29 och liknande gör det.

Oftast sitter det i dom som trampar, inte cykeln :)

NickPick sa:
Tramptaget sa:
Nicholas sa:
Hur känns den? Har ju varit lite prat om den branta gaffelvinkeln. Vore kul med lite feedback om hur den uppträder. Ser ju väldigt nätt och fin ut. Hur är byggkvaliteten?

Om du kollar tex allebikecyklarna så ligger dom på samma vinkel. Tror även giant anthem 29 och liknande gör det.

Oftast sitter det i dom som trampar, inte cykeln :)

Oftast men inte alltid. När jag bytte cykel i höstas så trodde jag att det blivit något fel på gps:en när jag tog ut den nya cykeln på hemmastigen. Var tvungen att åka dit dagen efter med både gps och automatur för att kontrolera om det verkligen stämde och ja jag var betydligt snabbare på nya cykeln.
Trenden går mot flackare gaffelvinkel men alla märken har inte hunnit haka på och endast ett märke har förstått den stora vinsten med mer offset i kombination med flackare gaffelvinkel.

Eftersom småbarn, husbygge och jobb tar all min tid så skaffade jag mig en "slit&släng" hoj. Den får även funka som "ligga-borta-på-jobb" hoj.

Bilagor

• IMG_3323.JPG
    IMG_3323.JPG
    778.2 KB · Besök: 205
Tramptaget sa:
Nicholas sa:

Jag är supernöjd med cykeln. Grymt kul och cykla ht, gaffelvinkeln är inget jag har haft "problem" med, kör samma stigar som med min spark 750. Kanon cykel för priset iaf, sen att Cykelkraft suger det är en annan sak...

NickPick sa:
Scale60 sa:
NickPick sa:
Den väger 10.23kg alltså.

Japp 10.23kg med pedaler och flaskhållare och 9.9kg utan.

Jag tror inte du förstår vad jag menar. Inte ens en weight weenie anger vikt utan pedaler (och sällan utan flaskställ). Att cykla utan pedaler kan vara svårt. :D
NickPick: han menar att cykeln väger 9,9 kg om han skruvar av pedalerna och flaskhållarna. Det är ett sätt att ange vikt. Man kan ange vikt utan sadel, bara ramvikt eller med valfri mängd komponenter. Är det verkligen svårt att förstå? (Att du tycker det är irrelevant är en annan sak.)

Lejon sa:
NickPick sa:
Scale60 sa:
NickPick sa:
Den väger 10.23kg alltså.

Japp 10.23kg med pedaler och flaskhållare och 9.9kg utan.

Jag tror inte du förstår vad jag menar. Inte ens en weight weenie anger vikt utan pedaler (och sällan utan flaskställ). Att cykla utan pedaler kan vara svårt. :D
NickPick: han menar att cykeln väger 9,9 kg om han skruvar av pedalerna och flaskhållarna. Det är ett sätt att ange vikt. Man kan ange vikt utan sadel, bara ramvikt eller med valfri mängd komponenter. Är det verkligen svårt att förstå? (Att du tycker det är irrelevant är en annan sak.)

Detta är bara min personliga åsikt och det finns säkert otroligt många som tycker dessa uppföljare är bra.

Många tillverkare anger inte ens någon vikt på de cyklar de säljer. Och när tillverkarna anger vikt brukar de siffror stämma ungefär lika bra som Volkswagens utsläppssiffror. Så de är tämligen irrelevanta i verkliga världen.

Själv menar jag att vikten så som man kör cykeln är det mest relevanta, dvs med pedaler, Garminfäste, flaskställ mm.

Det viktigaste är dock att man jämför lika siffror med varandra.

Supersonic sa:
Många tillverkare anger inte ens någon vikt på de cyklar de säljer. Och när tillverkarna anger vikt brukar de siffror stämma ungefär lika bra som Volkswagens utsläppssiffror. Så de är tämligen irrelevanta i verkliga världen.

Själv menar jag att vikten så som man kör cykeln är det mest relevanta, dvs med pedaler, Garminfäste, flaskställ mm.

Håller med. Och anger man vikten utan att den är cyklingsklar är det rimligt att ange vad som inte är inräknat.
Det jag vänder mig emot är att det alltid ska missförstås med avsikt eller besserwissras så fort någon gör "fel".

Lejon sa:
Supersonic sa:

Håller med. Och anger man vikten utan att den är cyklingsklar är det rimligt att ange vad som inte är inräknat.
Det jag vänder mig emot är att det alltid ska missförstås med avsikt eller besserwissras så fort någon gör "fel".

Personligen tycker jag att besserwissrandet på happy är väldigt underhållande.. Och ja ni har fel

Lejon sa:
Supersonic sa:

Det var ju inte fel då det var noga skrivet x antal olika vikter. Däremot anser jag fortfarande att vikt utan främst pedaler är lite konstigt med tanke på att det är svårt att cykla på det viset :)

En skärmlös cykel för dagar då de inte regnar. En ROSE XEON TEAM CGF-3000 blev det.

Bilagor

• IMG_20170513_140856.jpg
    IMG_20170513_140856.jpg
    647.9 KB · Besök: 206
  • IMG_20170509_205121.jpg
    IMG_20170509_205121.jpg
    389.1 KB · Besök: 216
Peth sa:
Bengt-re sa:
En skärmlös cykel för dagar då de inte regnar. En ROSE XEON TEAM CGF-3000 blev det.

Snyggt! En himla massa Ultegra som det ser ut.

Ja - det fungerar det också! Lite onödigt med 11-28 kassett dock. Glömde nog att det går lättare uppför med lättare cykel. Får nog köra 12-25 nästa kassett. 11 delat är 9-delat om man har en för hög och en för låg växel... men men - det fungerar bra annars.

Pfaff sa:
Bengt-re sa:

Höll på att beställa en sån - fast med Chorus - innan annat kom i vägen :)
Fincykel där.

Ja kul att ha en hyggligt lätt cykel för första gången på.... länge.... 4kg gör skillnad i uppförsbackarna onekligen...

Luft och rullmotstånd är i paritet med vad jag har på andra cyklar, men banne mig inte vikten och det gör ju naturligtivis skillnad. Var kul att sätta PR och dagens bästa tid på Landfjärdsbacken söderut utan att egenligen satsa och trots att jag är kass form. Vikt är viktigt i backar...

Fel form på styret insåg jag dock - jag vill nog ha det runt och lite djupare samt en cm till på längden.

Nu har jag äntligen tagit en ordentlig bild av nya cykeln, här är min nya "hybrid" :) kommer bli mycket grusracing i sommar!! :)

Bilagor

• Zepto Soffa.jpg
    Zepto Soffa.jpg
    143.2 KB · Besök: 226
Tillbaka
Topp