Visa din Dirt Jump

MTBemil

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Söker också tips på vart man kan hitta vettiga 26" (bak)hjul. Gärna med bultad axel (10x135), body för Shimano-kassett och standard skivbromsfäste. :-)
nytt?
26bikes har några få, dock verkar det inte va nåt inne nu

annars säljer ju evalds halo hjul, t.ex combat om inte shimano body är ett måste, har inte koll om man kan köpa konverteringkit för att gå från throughaxle till bolt-on för deras andra hjul

joa

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Fan att jag har straight steerer på bägge mina, ibland är livet djupt orättvist.. Bra tips annars, tror det är en grym dirtgaffel!
Jag ser det som att jag köpte en ny cykel. Nu behöver jag bara resten av cykeln så jag kan börja bygga 😂.
Har också straight på min, men tänkte ta min tid och leta delar till ett helt nytt bygge. Det här blev första delen.

Inte_snabb

Medlem
Visa din Dirt Jump
Fick en tidig hjulklapp idag..
20211202_114033.jpg

Magnus K

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
nytt?
26bikes har några få, dock verkar det inte va nåt inne nu

annars säljer ju evalds halo hjul, t.ex combat om inte shimano body är ett måste, har inte koll om man kan köpa konverteringkit för att gå från throughaxle till bolt-on för deras andra hjul
Jag beställde mitt Combat-bakhjul direkt från Halo Wheels, inget problem med det. Jag var lite petig och ville ha ett singlespeed-nav, då kunde inte Evalds få fram det i närtid.

Mvh
Magnus

Emil777

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Finns det stjärnmuttrar anpassade till bromsslang genom gaffeln?

Jag filade ur ett spår för att få igenom bromsslangen men tycker att muttern låser dåligt. Styrlagret börjar glappa ganska lätt trots att jag drar åt styrstammeb ordentligt.
Kan vara att stjärnmuttern är dålig också. Jag tog en "begagnad" som kanske mjuknat i godset.

Någon som har tips/erfarenhet hur man får syrlagret att sitta bra om man har frambroms?

Monteringspasta?
Bra stjärnmutter ?

Joham

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump

Jag filade ur ett spår för att få igenom bromsslangen men tycker att muttern låser dåligt. Styrlagret börjar glappa ganska lätt trots att jag drar åt styrstammeb ordentligt.
Kan vara att stjärnmuttern är dålig också. Jag tog en "begagnad" som kanske mjuknat i godset.

Någon som har tips/erfarenhet hur man får syrlagret att sitta bra om man har frambroms?

Monteringspasta?
Bra stjärnmutter ?
Matt Jones pratar lite snabbt om det i denna videon, och han löser det senare men exakt hur han gör det vet jag inte. Ev hjälper denna kommentaren.

3F87EC9E-E96E-48AB-A946-EC66685A9D7D.jpeg

Runt 9.40 nämner han det men jag vet inte om han pratar mer om det i denna videon.
I senare videos har han löst det men jag har inte sett alla så jag vet inte om han berättar hur..

Velocipeden

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Fråga åt kompis: Vet någon var det finns hydrauliska gyron att köpa?

(Tydligen har Trickstuff webbutik på gång om två veckor, två veckor, två veckor... så det är inte ett alt. än...)

Joham

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump

Monteringspasta?
Bra stjärnmutter ?

xyz-saft

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump

Monteringspasta?
Bra stjärnmutter ?
Jag har en stjärnmutter med tillhörande skruv som man kan dra slang igenom. Fungerar väldigt bra. Enda nackdelen är att man måste plocka av anslutningarna från slangen för att få igenom den

Emil777

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Den här vevarmen går väl inte att laga?

961636A2-659C-4B8B-B7D1-DAD6DC0BFA7A.jpeg

Finns det tips på någon vevarm som är billig, hållbar och 165mm ?

Pedalgängan var relativt hel och jag har aldrig varit med om liknande förut så jag vet inte vad det beror på. Men pedalerna har jag fått efterdra flera ggr. Är det allt bakåttrampande kanske?

Antonwestberg

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Den här vevarmen går väl inte att laga?

Visa bilaga 546903

Finns det tips på någon vevarm som är billig, hållbar och 165mm ?

Pedalgängan var relativt hel och jag har aldrig varit med om liknande förut så jag vet inte vad det beror på. Men pedalerna har jag fått efterdra flera ggr. Är det allt bakåttrampande kanske?
Går att laga med helicoil utan problem, närmsta duktiga mek/industri verkstad borde kunna hjälpa dig för en liten slant eller nå kaffebröd :)

Coffe

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Efterdra måste man göra i början. Blir hålet lite skadat så får man kolla att dom sitter hela tiden eftersom dom gängar upp sig. Helicoil eller nya vevar.

MTBemil

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump

🤔🤔🤔

Stefan_R

Medlem
Visa din Dirt Jump
QUOTE="MTBemil, post: 4125438, member: 61377"]

🤔🤔🤔
[/QUOTE]

Vad ska du har den till?

Emil777

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Går att laga med helicoil utan problem, närmsta duktiga mek/industri verkstad borde kunna hjälpa dig för en liten slant eller nå kaffebröd :)
Fotobevis !
Det blev bättre med än innan Den lagade innergängan kommer garanterat hålla bättre.
Ungefär samma pris (ca 900 betalade jag för ett kit från Unior) att köpa ett lagningskit som nya vevarmar. Så helt OK återbetalningstid.
Nästa lagning blir ju dessutom "gratis".

Nu kan jag cykla vidare 😁
78499FE7-E6A3-4EE9-9CB8-1FF589C49AB8.jpeg

Mhassic

Medlem
Visa din Dirt Jump
Råkade bli med 2st UMF Hardy2.s… 😅
Har en idé att bygga XL BMX åt mig av ena till att börja med, BMX styre m.m. 14,5” ramar på bägge och 26” hjul. En fundering, vad för gafflar kan rekommenderas? Sitter en Marzoccih dirtjumper 4 på en och andra är det en Manitou något…
Funderar på singel speed på ena iaf men har ingen aning vad man ska ha för utväxling och hur jag ska få till det.

Bilagor

• 34271D2C-4D14-4381-B1AB-F48DEBD68497.jpeg
    34271D2C-4D14-4381-B1AB-F48DEBD68497.jpeg
    871.9 KB · Besök: 12
Senast ändrad:

MTBemil

Aktiv medlem
Visa din Dirt Jump
Råkade bli med 2st UMF Hardy2.s… 😅
Har en idé att bygga XL BMX åt mig av ena till att börja med, BMX styre m.m. 14,5” ramar på bägge och 26” hjul. En fundering, vad för gafflar kan rekommenderas? Sitter en Marzoccih dirtjumper 4 på en och andra är det en Manitou något…
Funderar på singel speed på ena iaf men har ingen aning vad man ska ha för utväxling och hur jag ska få till det.
Single speed kan absolut funka, det brukar vara lättare med horisontella dropouts och bolt on nav. Men om du bara köper (eller gör) en kedjespännare så ska det funka. Om du ändå ska ha växlar på ena så lär du ju hitta vilken utväxling du gillar bäst på den

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer