Visa din Dirt Jump

Visa din Dirt Jump
FA08C040-467F-4958-BA3F-037DE524304F.jpeg

Visa din Dirt Jump
Swamp thing. Moss grön och rödbrun fade med lite träd typ.

Bilagor

• 17201766545938750398416875941120.jpg
    17201766545938750398416875941120.jpg
    888.4 KB · Besök: 80
  • 17201766003438336241671688799548.jpg
    17201766003438336241671688799548.jpg
    741.8 KB · Besök: 80
  • 17201765585518669311477301815334.jpg
    17201765585518669311477301815334.jpg
    819.3 KB · Besök: 88
  • 17201765238656921713045758487410.jpg
    17201765238656921713045758487410.jpg
    601.1 KB · Besök: 83
  • 1720176487227759499763885608768.jpg
    1720176487227759499763885608768.jpg
    744.6 KB · Besök: 66
  • 17201763363644182338021298256423.jpg
    17201763363644182338021298256423.jpg
    723.2 KB · Besök: 77
Visa din Dirt Jump
Vilket jobb.
Helt underbart. Verkligen snyggt.

Gillar cykeln i övrigt. Fint liten leksak.

en fråga: spacern/ skydd för ekrana du har på på baknavet. Är det en sprocket skydd från en trial cykel? eller vad är det?

Visa din Dirt Jump
Vilket jobb.
Helt underbart. Verkligen snyggt.

Gillar cykeln i övrigt. Fint liten leksak.

en fråga: spacern/ skydd för ekrana du har på på baknavet. Är det en sprocket skydd från en trial cykel? eller vad är det?
? Det är en gammal Trialtec titan bashring. Behövde en 3mm distans och hg splines har samma diameter som skruvade drev, bättre än att ligga i en låda.?

Visa din Dirt Jump
? Det är en gammal Trialtec titan bashring. Behövde en 3mm distans och hg splines har samma diameter som skruvade drev, bättre än att ligga i en låda.?
absolut. titan sak synas :-) synd att de är inte helt rund. har spånad in på trial bashings också för att har en skydd mot ekranar. Tänkte byga en egen dh kasett.
1720189171207.png
1720189124888.png

Visa din Dirt Jump
Visa din Dirt Jump
Jag har köpt en begagnad dirt till sonen. Truvativ DH GXP vevpartiet, som Max Fredriksson har kört med i Whistler, har en gummiring mellan vevpartiet och vevlagret. Ringen både tar över funktionen av wave washer, som förspänner vevlagret, och ger friktion mot koppen av vevlagret. Såklart har kontaktytan av gummit slitits bort så att vevpartiet roterar fritt. Vet någon om och var man kan köpa sån gummiring?

2024-10-27-14-13-06-698.jpg

Visa din Dirt Jump
H
Jag har köpt en begagnad dirt till sonen. Truvativ DH GXP vevpartiet, som Max Fredriksson har kört med i Whistler, har en gummiring mellan vevpartiet och vevlagret. Ringen både tar över funktionen av wave washer, som förspänner vevlagret, och ger friktion mot koppen av vevlagret. Såklart har kontaktytan av gummit slitits bort så att vevpartiet roterar fritt. Vet någon om och var man kan köpa sån gummiring?

Visa bilaga 734917
Hej.
Det är bara tar nån valfritt gummi, det är inget man kan köpa. Vissa dirt profs använder en bit av en gammalt däck. Om du söker bland Sam Pilgrims gamla videon, så kanske du hitta hans tips om crank stop. du kan också helt enkelt tar den delen av en handtag. Det ser så ut att det är samma som du har på din cykel nu.
1730038740612.png

Visa din Dirt Jump
H

Hej.
Det är bara tar nån valfritt gummi, det är inget man kan köpa. Vissa dirt profs använder en bit av en gammalt däck. Om du söker bland Sam Pilgrims gamla videon, så kanske du hitta hans tips om crank stop. du kan också helt enkelt tar den delen av en handtag. Det ser så ut att det är samma som du har på din cykel nu.
Visa bilaga 734932

Jag visste att man kan tar en bit en av en handtag. Men delen här med mönster ser ut som det är gjort för den här funktionen. På alla bilder jag får upp av BMX-handtag är "baksidan" helt slätt och mycket tunnare . Dessutom är de för tunna, men kanske skulle jag kunna sätta en distans bakom.

Senast ändrad:
Visa din Dirt Jump

Visa bilaga 734917
Kan det inte funka med en vanlig o ring så har iallafall jag gjort förr när jag slarvat bort originalen….🤪

Visa din Dirt Jump
Kan det inte funka med en vanlig o ring så har iallafall jag gjort förr när jag slarvat bort originalen….🤪

Ja, jag hade redan tänkt att en o-ring skulle sitta bra i "spåret" av nuvarande gummidelen, men tror att det skulle ger för mycket friktion. Utan nuvarande gummidelen behövs det en o-ring + distans. Jag har nu fulmekad det med eltejp runt lagerkoppen. Det funkar bra just nu men det håller troligtvis inte länge.

Visa din Dirt Jump

Visa bilaga 734917
Är väl väl ingen wave washer på gxp, det är bara ett lager som tar upp axialkrafter och inget som behöver förspänning

Vilken gummibit som helst lär funka fint, om man har problem med att vevarna rör sig

Visa din Dirt Jump
Är väl väl ingen wave washer på gxp, det är bara ett lager som tar upp axialkrafter och inget som behöver förspänning

Ordet "förspänning" var kanske fel. Det finns en wave washer på GXP för att tar upp små variationer i lager- och axelbredden. Mitten av gummidelen är kankse 3 mm tjock, ytterdelen 7 mm. Därför skrev jag att jag skulle behöva gummi + distans. Eller en tjock bit av gummi med mycket större diameter än ett handtag.

Jag tror att jag kan hitta något.

Visa din Dirt Jump
Ordet "förspänning" var kanske fel. Det finns en wave washer på GXP för att tar upp små variationer i lager- och axelbredden. Mitten av gummidelen är kankse 3 mm tjock, ytterdelen 7 mm. Därför skrev jag att jag skulle behöva gummi + distans. Eller en tjock bit av gummi med mycket större diameter än ett handtag.

Är det pressfit gxp?
Är det BSA så ska det inte finnas en wave washer

Visa din Dirt Jump

Återkom gärna om du får till nån bra lösning, behöver få till något liknande på en av mina cyklar.

Visa din Dirt Jump
Nej, det är BSA. Det verkar som du har rätt, jag läste instruktionerna för snabbt. Men det betyder då att Truvativ DH vevpartiet kommer med några mm utrymme på axeln till den här gummibiten.
Borde vara för att dom är anpassade för 83mm vevlagerhylsa som det är lite mer utrymme på axeln.

Går det inte att hitta oring+wave washer då? Så har du något som ger lite extra tryck

Visa din Dirt Jump
Borde vara för att dom är anpassade för 83mm vevlagerhylsa som det är lite mer utrymme på axeln.

Nej, det är inte en vevparti till 83 mm vevlagerhus, så faktiskt ingen DH vevparti då. Jag undrar om det är en vanlig vevparti. Nu har jag monterad det igen, men på bilden ser jag en små fläns. Kanske tycker den mot vevlagret och är det inte gummis funktion. Det skulle vara rimligt och det känns inte som det finns spel av gummin.

Går det inte att hitta oring+wave washer då? Så har du något som ger lite extra tryck

Det finns ingen problem med vevpartiet förutom att crank stop inte längre funkar. Eller, den funkar nu med eltejp. Om eltejpen har slitits bort ska jag prova en o-ring.

Visa din Dirt Jump
Nej, det är inte en vevparti till 83 mm vevlagerhus, så faktiskt ingen DH vevparti då. Jag undrar om det är en vanlig vevparti. Nu har jag monterad det igen, men på bilden ser jag en små fläns. Kanske tycker den mot vevlagret och är det inte gummis funktion. Det skulle vara rimligt och det känns inte som det finns spel av gummin.

Det finns ingen problem med vevpartiet förutom att crank stop inte längre funkar. Eller, den funkar nu med eltejp. Om eltejpen har slitits bort ska jag prova en o-ring.
Tänkte det var ett truvativ DH vevparti, typ:

Tänkte att wave washer+oring skulle minska rotationen och iom större deformation av wave washer så skulle det hålla längre än bara oringar 🤷🏻‍♂️

Visa din Dirt Jump
Någon som vet vad UMF hardy steel 2 är för nåt? Verkar ha 24'' hjul. DJ har väl normalt 26or? Är det mer Street av något slag?
UMF hardy var populärt 15- 20år isen. Jag gissar det är en begagnat cykel du har i siktet.

Det samma gäller 24" hjul för dirt cyklar. Det var populärt kring 2005-2010 med mindre hjul. Nu förtiden är 24" inte så populärt längre för dirt cykler. Finns mest på street trial cyklar.

Visa din Dirt Jump
Både 24 och 26 finns för dirt men umf är rätt billigt märke inriktade till nybörjare och barn.
UMF hardy var populärt 15- 20år isen. Jag gissar det är en begagnat cykel du har i siktet.

Det samma gäller 24" hjul för dirt cyklar. Det var populärt kring 2005-2010 med mindre hjul. Nu förtiden är 24" inte så populärt längre för dirt cykler. Finns mest på street trial cyklar.

Ja, det är en beggad helstel för 1500. Främst till för barnen men jag hade helst köpt en "riktig" som jag kunde testa själv också.

Visa din Dirt Jump
Det är en riktigt cykel skulle jag säger men för detta priset skulle jag inte förvänta mig mycket. Vilken skick är cykeln? De gamla stål cyklar kan vara väldigt tunga och då blir det inte riktigt skoj. Skicka gärna en pm så kan vi diskuterar mer om du vill.

Visa din Dirt Jump
Jag har inte mer info än ovan och att den är sparsamt använd.
Hittade några uppgifter på merida hardy steel på 13kg så kan nog vara tung ja

1000002960.jpg

Visa din Dirt Jump
Jag har inte mer info än ovan och att den är sparsamt använd.
Hittade några uppgifter på merida hardy steel på 13kg så kan nog vara tung ja

Visa bilaga 739155
För att testa kan det absolut vara bra. Tycker jag.
Sen om sonen tycker om att cyklar med den så skulle jag kanske byta ut bromsarna mot något hydraulisk modell. Finns ju billiga från Shimano som är jätte bra. Eller en Magura MT Sport.
Handtag skulle jag byter direkt så att man får känslan av en helt ny cykel.
Däcken och slangar kan vara värt att byter efter ett tag. De brukar vara väldigt tunga. Schwalbes Billy bonkers finns i 24". Den rullar underbart på asfalt och grus.

Visa din Dirt Jump
För att testa kan det absolut vara bra. Tycker jag.
Sen om sonen tycker om att cyklar med den så skulle jag kanske byta ut bromsarna mot något hydraulisk modell. Finns ju billiga från Shimano som är jätte bra. Eller en Magura MT Sport.
Handtag skulle jag byter direkt så att man får känslan av en helt ny cykel.
Däcken och slangar kan vara värt att byter efter ett tag. De brukar vara väldigt tunga. Schwalbes Billy bonkers finns i 24". Den rullar underbart på asfalt och grus.
Ok, för priset blir det mest en fråga om jag orkar åka och hämta.

Hade missat bromsarna
Det är hanterbart men sätter kanske nivån på hojen.

Visa din Dirt Jump
Min sons dirt kam med en billig och salig mekanisk broms bak. Säljaren gav med ett Shimano ok. Det är faktiskt helt ok. Det är enkelt för sonen att blockera bakhjulet med Billy Bonkers som har uselt grepp (och sonen tycker om att sladda).

En komplett hydraulisk broms är dock så orimligt billig nuförtiden att den kostar mindre än en mekanisk ok (sonens dirt har dock giro).

Visa din Dirt Jump
NS Metropolis 3 väger 13.9 medan andra nedåt 10 så det var väl då som nu att billigt skit är tungt. Ibland är även dyrt skit.

Edit. Fast 14.5 kg helstel är annat än 13.9 dämpat

Tillbaka
Topp