Visa din elcykel!

Visa din elcykel!
Man ska inte behöva fuktskydda cyklarna. Men historiskt har det visat sig bli problem ändå, i alla fall Bosch generation 2-motorerna (de med lilla drevet) har haft problem med att fukt tränger igenom lagret på drevsidan. Det första som händer är att lagret pajar och fortsätter man köra i fukt så förstörs fler lager inne i motorn och även elektroniken. Många motorer blev bytta på garanti av Bosch på grund av detta, det finns även eftermarknadstillbehör som skyddar mot inträngning (MudStop).
Precis vad som inträffade på min. Fick motorn bytt på garanti. Nu monteras ett filter som skydd mot fukt. Filtret ska bytas då och då och det ska rengöras och smörjas bakom. Jag har köpt ett kit med fem filter och bytt precis. Det verkar fungera.

Visa din elcykel!
Antar att det var du som goolade till fröken när man hittade på bus i grundskolan. Om jag elkonverterar min HT för att åka runt byn med ca 10 invånare vad spelar det för roll? I värsta fall stöter jag på en älg eller kusinen som plockar bär eller svamp.
Att du bor i en banjoby är ingen ursäkt för stava gola med dubbla o heller. Mognaden kommer med åldern.

Visa din elcykel!
Ut på en kvälls runda?

Bilagor

• 149651CF-8B2D-44BD-A480-9BA9115FE7F6.jpeg
    149651CF-8B2D-44BD-A480-9BA9115FE7F6.jpeg
    687 KB · Besök: 258
Visa din elcykel!
Här kommer bilder på våra el-treeking cyklar från Haibike ( 7.0 och 9.0 )
Sköna cyklar som tagit oss över 200 mil innan vi i september kör Kiel - Marseille, en sträck på ca 185 mil och tänkt att vi tar 5 veckor på oss genom Europa.
HaibikeSDURO_TREKKING_90.jpg
Cykel i Saalbach.jpg

Visa din elcykel!
Nya pendlarn, Rockrider e-st500. Helt ok hoj med byte av cockpit, sadel och bromsar. Momentsensor, så den känns ganska naturlig att cykla på. Och så klart bakhjulsmotor för tillförlitlighet, mindre slitage på drivlinan, och lättare att jobba med grejerna om så behövs. Fått på cube acid 75 mm skärmar, känns stabilare än bluemels 75 jag tidigare kört på. Hemmasnickrat skärmstag/pakethållare för pendlarväska. Ska väl bara få på en ego-lapp tror jag men annars är den fit for fight. Taggad! Stöter jag på en bättre beg gaffel kanske man byter suntouren också så småningom, men än så länge löper den tillräckligt smutt för pendling.

Räckvidden bör vara tillräcklig för ca 3 vändor tur och retur till jobbet hoppas jag på, men alla gånger 2. Barnskjutsande med vagn drar lite mera soppa om man säger så. Focusen jag hade tidigare, med 252 Wh batteri, var lite på gränsen räckviddsmässigt, och en bra dag gick den på ångor mot slutet och hostade till sista backen så man fick köra utan assistans sista 50 metrarna..
IMG_20220313_174352.jpg

IMG_20220313_174346.jpg

IMG_20220313_174339.jpg

Visa din elcykel!
Hmm, nu blev jag sugen på att bygga en fulldämpad elektrifierad hoj att pendla med.
En fråga som direkt kommer är ju vilken hoj man ska ha som bas?, vill ju kunna ha större drev fram är vanliga mtb normalt har.

Tillbaka
Topp