Visa Din Flannel!

Visa Din Flannel!
94B4DEC3-E789-42CB-AD34-88E659463B82.jpeg

Inte rutigt men tydligen ett begrepp i Finland på 60-talet (?). Är ”flanelldagarna” när man varit ledig så länge att man aldrig kommer ur pyjamansen?

Visa Din Flannel!
Tål att upprepas det en artikel länkad till tidigare säger. Flanell är inte ett mönster, det är ett material. Flanell görs på ull. Många verkar tro tvärtom. Syntet och bomullsskjortor rekommenderas åt höger och vänster. Skärpning, en tråd om flanell ska väll bara tipsa och visa just flanell? Eller är det en tråd om att cykla i rutig skjorta det är?

Äsch, för de flesta av oss konsumenter och producenter så är flanell inte ett specifikt tyg /material utan en produkt med en viss känsla och look. Matt, mjukt och luddigt. Inte särskilt konstigt att man blandar in andra material för att öka hållbarheten och få fram önskade egenskaper. Jag har flera flanellskjortor och flanellpyjamas. Samtliga i 100% bomull. Det som skiljer dem åt från andra skjortor och pyjamasar som också är i 100% bomull är att de är just mjuka, sköna, luddiga, matta och varma.

Visa Din Flannel!
Som Decathlon-fanboy vill jag slå ett slag för denna: https://www.decathlon.se/skjorta-tr...-46y4z9gv-ZVi6nPtPP53T8xKMqcY-70aAq6yEALw_wcB.

Tunn men prisvärd med diskreta fickor. Fick tom godkänt av min (ganska kräsna) smabo.
Tänkte bara köra en långtidsrapport:
Har kört denna dagligen i veckorna sedan december, oftast i kombination med en merino t-shirt och en vindjacka om det är kallt.
Fickorna är perfekta för pendling eller gravelkorrekta avklippta jeans då man slipper ha grejerna i byxfickorna och kommer åt med ryggsäck på.
Torkar snabbt och tar kanske 3 dagar innan den börjar lukta allt för funky.
Inget synligt tecken på slitage

Guldstjärna till sportfantomerna från Frankrike!

Visa Din Flannel!
Stiligt att har matchande solglasögon till varje "flannel"!
Jag är ingen expert, men tycker att en flannel ska vara gjort av flannel.
Håller med dig till fullo men eftersom jag inte är nåt fan av just flanell så fick det bli ”kinaflanell” bara för att kunna få posta här ?

Visa Din Flannel!
Håller med dig till fullo men eftersom jag inte är nåt fan av just flanell så fick det bli ”kinaflanell” bara för att kunna få posta här ?

Flannel är ok på vintern när jag inte rör mig mycket. Med vid cyklign är flannel vara för varmt för mig, även kring nollan. För de flesta skulle det vara för varmt nu skulle jag tänka.

Visa Din Flannel!
Stiligt att har matchande solglasögon till varje "flannel"!
Jag är ingen expert, men tycker att en flannel ska vara gjort av flannel.
Lurigt det där, att det som i kommers annonseras under namnet ”flanellbyxor” i regel är av ull, medans det som säljs som ”flanellskjorta” oftast är bomull.

Även anmärkningsvärt att det stavas Flanell på Svenska och Flannel på Engelska. Var tvungen att googla.

Visa Din Flannel!
Lurigt det där, att det som i kommers annonseras under namnet ”flanellbyxor” i regel är av ull, medans det som säljs som ”flanellskjorta” oftast är bomull.

Även anmärkningsvärt att det stavas Flanell på Svenska och Flannel på Engelska. Var tvungen att googla.

Jag har fanellskjorta av bomull. Pacos "flannel" verkar vara gjort av plast. Plasten själva är inte problemet, men jag tycker tygen måste vara mjuk.

Stavning har diskuterats tidigare. Jag använder rubriksstavning i den här tråden.

Visa Din Flannel!
Jag har fanellskjorta av bomull. Pacos "flannel" verkar vara gjort av plast. Plasten själva är inte problemet, men jag tycker tygen måste vara mjuk.

Stavning har diskuterats tidigare. Jag använder rubriksstavning i den här tråden.
Jag kör den gravelvänliga spandexflanellen ??

Tillbaka
Topp