Visa din Genesis

Visa din Genesis
Visa din Genesis
Lite prylar
Styrstam

Sadelstolpe

Pedaler

Styret blir Zipp så lite matchande produkter, hjulen under uppbyggnad. Jag hoppas på att Edelux hinner leverera deras nya framlampa med laddning, några har redan skeppats men ingen till Sverige.

Preliminär sadel Ideale med titanräls.

Visa din Genesis
Inspirerad av tråden ringde jag för några veckor sedan Sivert på Häggs för att beställa en egen Genesis. Han hade kvar en Croix de Fer från 2014 i storlek 60. Idag tittade äntligen solen fram och stärkt av vårkänslor vågade jag försiktigt rulla ut med den. Var rädd för halka så vågade inte ta i men kändes lovande.

Har inte bestämt ännu helt vilken roll i mitt cykelstall den ska få fylla, har en tung allt i allo-gravel och en äldre racer. Har kikat lite på att sätta på stänkskärmar då jag inte uppskattar att bli nedsprutad av vatten. Någon som vet hur breda skärmar den tar?
IMG_3191.webp
IMG_3188.webp

Visa din Genesis
Fantastiskt att få tag på en flång ny gammal Cdf! Jag har rostfria 50 mm-skärmar på min, det funkar fint bortsett från att jag fick göra en liten bula för att framväxelns hävarm inte ska krocka med skärmen när man växlar till stora klingan (är nog bara ett problem med vissa växlar).

Visa din Genesis
Inspirerad av tråden ringde jag för några veckor sedan Sivert på Häggs för att beställa en egen Genesis. Han hade kvar en Croix de Fer från 2014 i storlek 60. Idag tittade äntligen solen fram och stärkt av vårkänslor vågade jag försiktigt rulla ut med den. Var rädd för halka så vågade inte ta i men kändes lovande.

Har inte bestämt ännu helt vilken roll i mitt cykelstall den ska få fylla, har en tung allt i allo-gravel och en äldre racer. Har kikat lite på att sätta på stänkskärmar då jag inte uppskattar att bli nedsprutad av vatten. Någon som vet hur breda skärmar den tar?Visa bilaga 751637Visa bilaga 751638
Ser fin ut, fantastiskt att kunna provcykla redan i februari.

Visa din Genesis
Fantastiskt att få tag på en flång ny gammal Cdf! Jag har rostfria 50 mm-skärmar på min, det funkar fint bortsett från att jag fick göra en liten bula för att framväxelns hävarm inte ska krocka med skärmen när man växlar till stora klingan (är nog bara ett problem med vissa växlar).
Eller hur! Vilken årsmodell är din? Verkar som att däckutrymmet blivit större i och med nyare modeller.

Ser fin ut, fantastiskt att kunna provcykla redan i februari.
Verkligen! Härligt att ha den redo att rulla ut så fort halkrisken är borta.

Visa din Genesis
Grymt att få tag på en NOS (får man kalla det så redan?) CDF, med den snygga horisontella överröret!

Grattis! 🙌

Jag har en gammal ram, typ 2012 med 45mm skärmar och 35mm däck! Riktigt fin kombo. Ska se om jag får in 38mm till våren men kan ev bli tight.

Visa din Genesis
Grymt att få tag på en NOS (får man kalla det så redan?) CDF, med den snygga horisontella överröret!

Grattis! 🙌

Jag har en gammal ram, typ 2012 med 45mm skärmar och 35mm däck! Riktigt fin kombo. Ska se om jag får in 38mm till våren men kan ev bli tight.
Det kan man nog, har ju ändå stått där nere i över tio år. Har sett din otroligt snygga och tänkt att en sån skulle man ha. Alla ägare här verkar ju älska sina så när han hade en gammal kvar i min storlek och dessutom till mycket bättre pris än vad man får något likvärdigt idag kände jag att det var mitt kall.

Tror 2014 ramen är nästintill identisk med 2012 så skriv gärna hur det går med att få in större däck. Har ett par 38 mm Schwalbe Pro One jag gärna använder nämligen.

Visa din Genesis
Utan skärmar går det nog att knö in.
Det kan man nog, har ju ändå stått där nere i över tio år. Har sett din otroligt snygga och tänkt att en sån skulle man ha. Alla ägare här verkar ju älska sina så när han hade en gammal kvar i min storlek och dessutom till mycket bättre pris än vad man får något likvärdigt idag kände jag att det var mitt kall.

Tror 2014 ramen är nästintill identisk med 2012 så skriv gärna hur det går med att få in större däck. Har ett par 38 mm Schwalbe Pro One jag gärna använder nämligen.

Ja, lite andra dropouts bak men i övrigt ser dom väldigt lika ut!

Utan skärmarna är 38mm inga konstigheter! Hade 38mm gravel king innan skärmarna hittade dit.
Har ett par 38mm gravel king slicks som ligger i en låda så ska testa dom då mina 35mm pirellis är helt slut 😊

Då får hålla oss uppdaterade i takt med att din får växa fram!

Senast ändrad:
Visa din Genesis
Kul att se att den kom ut på vägarna - alldeles för fin cykel för att stå på ett lager!😊

Jag har 50 mm rostfria Gilles Berthoud-skärmar på min gröna, som är från 2014 tror jag (se föregående sida). Från början körde jag 42 mm fram och 38 bak, men efter ett par års tid och för mycket strul med fastkilade barr och annat både fram och bak gick jag över till 38 mm fram och 35 mm bak, och så har cykeln rullat många år nu. Det kan i optimalt dåliga förhållanden fortfarande bli lite tight framtill mellan skärm, egolapp och däck, men inget som kräver någon åtgård. Akilleshälen är annars mellan kedjestagen baktill, där man måste trycka ihop skärmen lite för att kunna montera den.

För att få det att lira känns 35 mm däck som det säkra kortet tillsammans med skärmar!

Visa din Genesis
Kul tråd. Hade länge en Fugio 853 men denna nedan är lättare att leva med och lever ett hårt liv med långtur / pendling / kul / transport av mat och allt annat som familjen behöver då vi lever utan bil men tre kids. Allt bättre begagnat och förklätt / förfulat för att kunna låsa vid stationen etc. För mig den perfekta blandningen av olika slags cyklar. Däck: contact speed 42. ’Hack/Bodge’ baklampsfäste från typ garderoben Einar eller ngt :) Mellan styrlindor för ögonblicket.

Bilagor

• IMG_4351.webp
    IMG_4351.webp
    651.3 KB · Besök: 117
  • IMG_4217.webp
    IMG_4217.webp
    276.4 KB · Besök: 124
  • IMG_4201.webp
    IMG_4201.webp
    261.6 KB · Besök: 120
Visa din Genesis
Ja, de där gamla CdF:erna är jäklarimig snygga! Min lite modernare har fetare rör på sina ställen, samt slope på överröret, men jösses vad najs det är med TA! (Dock svär jag en del över Shimanos bromsok; de läcker olja både fram och bak så just nu är det skrikfest när jag bromsar. Bägge två ska bytas till våren.)

Visa din Genesis
Word! Poesi med repade reglage och uppsliten linda från dramatiska pendlarvurpor. Tror pendling i särklass är den farligaste typen av cykling jag ägnat mig åt genom åren 😂
Vissa sektioner av cykelbana här i Tokholm är snudd på som att kliva in i octagonen - only the strong survive 💪🤩

Visa din Genesis
Föll för stänkskärmsfrestelsen och beställde hem Pelagos 45mm skärmar. Har hållt på och masserat skärmarna nu men radien är fortfarande inte perfekt. Tänker jag rätt att jag vill öka respektive minska radien enligt pilarna för att få till det eller har jag gjort en tankevurpa?

Bilagor

• 20250225_074829~2.webp
    20250225_074829~2.webp
    340.7 KB · Besök: 109
Visa din Genesis
Kläm ihop skärmen lite vid den övre pilen så tror jag det blir bra. Men först, se nedan!

Hade starkt rekommenderar att sätta stagen i de nedre fästena istället däremot. Mycket bättre med bättre vinkel. Det där ser lite svajigt ut med så konstig vinkel. Gissar att skärmarna kommer bli ganska skrangliga med stagen så snett monterade!

Tjusigt i övrigt ju!😊

Visa din Genesis
Topp, tack för rådet! Gällande stagen kikade jag på att sätta de där nere och de gick då emot bromsoket. Vinkeln är konstig nu och det ser lite märkligt ut men det känns stabilt och inget rör sig om man släpper cykeln mot marken från nån decimeters höjd. Tackar oavsett för tipset och lär kika på det, inte minst för det visuella.

Visa din Genesis
Topp, tack för rådet! Gällande stagen kikade jag på att sätta de där nere och de gick då emot bromsoket. Vinkeln är konstig nu och det ser lite märkligt ut men det känns stabilt och inget rör sig om man släpper cykeln mot marken från nån decimeters höjd. Tackar oavsett för tipset och lär kika på det, inte minst för det visuella.

Jag har våldat mina stag runt oket med framgång, allt enligt devisen går det inte med våld, så går det med mer våld. Går det inte med mer våld så går det med vaselin.

Visa din Genesis
Såhär har jag bockat staget under bromsoket. Ser ju att det inte är världens mest optimala montering sett ur skrangel- och hållbarhetssynpunkt, men har fungerar i 10 år eller lite mer nu.

IMG_8957.webp

Den här cykeln kom lite i skymundan för några år sedan. När jag gjorde en bikefit på min racercykel så kopierade jag positionen över till Genesisen, varpå sadelstolpen preciiis räckte till för att få sadeln på rätt ställe framåt. Cykeln förtjänar en rak sadelstolpe! Om någon vill byta mot en Thomson (eller dylikt) utan setback är jag öppen för förslag!😛

IMG_8955.webp

Styrstammen hittade jag i en låda, men gillar den ändå ganska mycket på något vis. När jag byggde om cykeln från rakt styre till bockstyre lämnade jag ganska långa höljen eftersom jag inte visste var jag skulle sitta. Kul när ett provisorie blir ordinarie i 5+ år eller något i den stilen! Med styrväskan behöver cykeldatorn sitta på styrstammen, vilket inte är optimalt på något vis.. Ser den knappt och när man ska in och ut ur dörrar utan att kunna leda cykeln i styrstammen gnager det lite i optimeringsdelen av själen. Ett tag hade jag outfrontfäste men det blir för krångligt med locket till väskan..

IMG_8959.webp

Håller ju på att dalta om att den här cykeln är så fantastisk hela tiden, men jag kan inte hjälpa det - blir så jäkla glad av den! Har rullat lite pendling senaste tiden och den förtjänar verkligen lite mer användningstid. Lutar åt att ta denna på påskkreditkortstouringen som jag tror är inbokad!

Senast ändrad:
Visa din Genesis
Skärmarna och däcken gick in och inget tar emot även när man tar i. Efter att nu ha cyklat sex mil på cykeln är jag än så länge väldigt glad i den. Lite kortare än min tidigare hoj vilket jag uppskattar. Får ett rätt ordentligt drop från sadeln även med styret högst upp men sitter skönt och kan antagligen gå lägre. Lite ovan vid styrningen, känns mer direkt och instabil vid fart jämfört med både min räser och gravel.
1000015926.webp

Visa din Genesis
Skärmarna och däcken gick in och inget tar emot även när man tar i. Efter att nu ha cyklat sex mil på cykeln är jag än så länge väldigt glad i den. Lite kortare än min tidigare hoj vilket jag uppskattar. Får ett rätt ordentligt drop från sadeln även med styret högst upp men sitter skönt och kan antagligen gå lägre. Lite ovan vid styrningen, känns mer direkt och instabil vid fart jämfört med både min räser och gravel.
Visa bilaga 754700
Härligt att höra!

Den har ju ganska mycket racergeo egentligen, med ganska korta kedjestag osv. Jag tror det är mycket det jag uppskattar, att den upplevs förhållandevis pigg och rapp.

Jag drog 8 mil grustur på den här idag, och så som den är byggd är den helt magisk till det! Rapp och snärtig, flyger fram på grus och allt är så jävla rätt bara! Kan inte säga en enda negativ sak om den här cykeln!🤯

IMG_8979.webp

Visa din Genesis
Hejsan, det är cykelköpardax för mig. Jag tänker lämna bikepacking för att övergå till touring och har sålt av min mountainbike. Nu till det svåra att välja rätt touringcykel. för tillfället står det mellan en Surly Disc Trucker, Pilen Grus eller Genesis Tour de Fer (osäker ännu på vilken av TDF). Pilen är med i tankarna då det är en svensk cykel med bra komponenter, men Genesis och Surly är mer "rätt" med touringfokus. Surly har en väldigt relaxed och upprätt geometri som lockar mig. Vad säger ni? Hur tycker ni jag kan tänka i valet mellan Surly och Genesis TDF?

Visa din Genesis
Jag har testat Pilen och TDF men med flera års mellanrum så det är svårt att minnas distinkta skillnader ur ett touringperspektiv.
Pilen kördes helt olastad så det går inte att säga annat än att den var skön att cykla på med 50mm(?) däck.

Min touringhoj är en Velo Orange byggd med 650B istf 700 som den är tänkt. Jag tror att alla ovannämnda är helt ok, det som jag kan sätta fingret på är kedjestagslängden. Stora bakväskor kan medföra att hälen tar i väskorna, jag har små väskor bak som är lite avskurna för att motverka detta.
1000009973.webp

Det går också att ha bakväskorna fram och framväskor bak.
Edit. Kom precis på att jag provat Surlyn också, då på vintern med dubbdäck gav den inget habegär men det kan ha berott på däcken.

Visa din Genesis
Ny Genesis av äldre modell på (det stökiga) operationsbordet! Var ihopbyggd som pendlare men har ett annat öde i form av gravelhoj, så nu ska det möbleras om i mitt eget cykelstall för att få denna att funka åt annan cyklist. Kommer sno en hydraulisk Tiagra-grupp från min gröna Genesis, som i sin tur får ny 11-delad 105-grupp för att uppnå någon form av enhetlighet bland mina egna cyklar (och kanske också möjliggöra att bygga en väldigt prisvärd hoj åt den andra cyklisten).

IMG_9209.webp

Blir till att fräscha upp och rostskydda ramen, göra rent alla begagnade delar som ska användas och sen bygga ihop! Kul!😊

Visa din Genesis
Hehe, det är mitt tvätta-cykel-efter-leriga-turer-ställ, som råkat stå ute emellanåt. Odödligt men fult är ledorden.😛

Osthyveln ska slipas! Tillvaron är som vanligt lite hektiskt så den har legat där ett tag nu... Tog dessutom bort en kasse med julgranspynt från bänken innan vi började montera ner cykeln, så ungefär där ligger ribban för ordningen för tillfället.. Men cykelbygge ska hinnas med är planen!😊

Har skrubbat drivlina under tiden jag fyllde en vattentank på traktorn idag iallafall!☺️

IMG_9213.webp

Visa din Genesis
Brun sadel och linda va?😍
Tyvärr, smaken är som baken och det där.. Vi byggde precis klart cykeln. Jag har varit handledare men samtliga moment från rivning, rubbing, polering, rostskyddning, montering av alla lager, komponenter, däck, sadel etc etc har utförts eller åtminstone till merparten utförts av personen som ska cykla på cykeln. Tidigare har hen pumpat däcken hos LBS, så det är en brant inlärningskurva!☺️

Hann inte ta några bilder på det färdiga resultatet, men jag tog ett snabbt kort förut när jag tog ett snabbt varv för att funktionskolla. Blir så sjukt bra!😍

IMG_9232.webp

Visa din Genesis
1000017340.webp

Under de 2000 km jag än så länge använt cykeln har framänden på framskärmen sakta men säkert vikt sig åt ena hållet. Har försökt justera den rak men inte lyckats göra någon skillnad. På bilden sitter stänkskärmen på samma sätt som den gör om man lossar så den inte påverkas av skruvarna. Är detta normalt för aluminiumskärmar?

Visa din Genesis
Visa bilaga 767798
Under de 2000 km jag än så länge använt cykeln har framänden på framskärmen sakta men säkert vikt sig åt ena hållet. Har försökt justera den rak men inte lyckats göra någon skillnad. På bilden sitter stänkskärmen på samma sätt som den gör om man lossar så den inte påverkas av skruvarna. Är detta normalt för aluminiumskärmar?
Brukar gå att justera med stagen, de är kanske olika långa. Eller skall vara olika långa om skärmen ska sitta rakt.

Tillbaka
Topp