Visa Din Giant

Visa Din Giant
Gaffeln är grym. Vilken skillnad mod Fox float 32 140mm, som satt på från fabriken.

Jag körde på standardmåttet på nya dämparen, 200x51. Har nte direkt känt av någon skillnad av att fronten ska var högre/brantare.

Visa Din Giant
Boromir sa:
Young P sa:
Kul! Vad blev det för längd på gaffeln och mått på dämparen (vet inte så mycket om CC dämparen)

Gaffeln är 150mm (Solo air), ser att du kör med samma, är du nöjd?
Själv har jag inte hunnit prova någonting sedan intallation...
Antar att du menar slaglängd på bakdämparen, den är 200*57, vilket ger lite mer slaglängd bak.

Bild helt komprimerad dämpare med min vikt på. Dålig bild men det är minst 5mm fritt mått.

//T

Villen storlek har du på ramen? Har sett på lite forum att folk har hängt på dämpare med 57mm slag på ramar från Maxxis och uppåt. Jag har en S och är sugen på att prova.

Snygg hojj förresten ?

Visa Din Giant
Micke J sa:
Villen storlek har du på ramen? Har sett på lite forum att folk har hängt på dämpare med 57mm slag på ramar från Maxxis och uppåt. Jag har en S och är sugen på att prova.

Snygg hojj förresten ?

Jag har en medium, kan inte svara på hur det skulle fungera på en small. Antar att du syftar på Cane Creek-dämparen.

Visa Din Giant
Boromir sa:
Micke J sa:

Snygg hojj förresten ?

Jag har en medium, kan inte svara på hur det skulle fungera på en small. Antar att du syftar på Cane Creek-dämparen.

Misstänkte att den var större än min. Finns det inga kortväxta (som jag) som provat detta? Verkar som att jag får bli först helt enkelt.

Visa Din Giant
Talon 27.5 0 LTD

Bilagor

• IMG_5565.JPG
    IMG_5565.JPG
    522.1 KB · Besök: 84
Visa Din Giant
Kastar in morsans Giant i leken här :)

En Giant TCR Aero från tidigt 2000 tal skulle jag tro. Ramen verkar ganska ovanlig och morsan trivs bra på den.
Därför har den nu fått en ny 105 5800 grupp, med nytt styre och styrstam. Samt ett par nya hjul. Kommer rulla många mil till nu, samt ser klart trevligare ut än innan.

DSC_2586.jpg

Visa Din Giant
Jaha då var den väl dags för den här Trance 3:an att kliva in i tråden, även om den numera är en komplett "Reign Lite Custom" med fjäderstuds.
13704138_1152588871429510_174556952_n.jpg

Visa Din Giant
42Hz sa:
Robert sa:
Jaha, då var det dax att skaffa ny cykel igen. Byter ut min Giant Reign 2008 mot en,
Giant Reign 2015. ;)

Märker du nån skillnad? ;)
Gillar stuket skarpt!

Nja. Det här är lite pinsamt men jag har inte testar den än. Tänkte byta vevpartiet till ett direct mount med oval klinga men beställde felaktigt för BB30. Ville inte slita på det som jag tänkt att ta bort. Nu väntar jag på det nya. Lite jobbigt. :)
Men cykeln ser lovande ut.

Visa Din Giant
42Hz sa:
Robert sa:
Jaha, då var det dax att skaffa ny cykel igen. Byter ut min Giant Reign 2008 mot en,
Giant Reign 2015. ;)

Märker du nån skillnad? ;)
Gillar stuket skarpt!

Nu är den körd. Den är hur bra som helst! Bättre nedför och uppför. Satte på ett ovalt kedjehjul och det satt mjuka Maxxis Minions på, vilket gjorde att greppet blev bra. Har redan kört uppförsbackar som jag inte har klarat förut. Började med ett 28t kedjehjul från AbsoluteBlack men tänkte sätta på 26t för bergsresor med mycket uppförscykling.

Den känns som en skön mix av DH-släde och skogscykel. Pedalerna slår jag i betydligt oftare nu.

Dämpare och gaffel vet jag inte om de är bättre än min tidigare BOS Deville och Fox DHX Air. Inte mycket att ställa in på Piken och Monarch Debon Air. Bara massa pill med att stoppa i gummiprylar i luftkammaren. Lite osmidigt. Det var lättare att justera den tidigare uppsättningen.

Visa Din Giant
Eftersom jag också har en Giant (Trance 2 LTD 2016) så får den också vara med i tråden.

Jag var en sväng till Högbo (spår: Maja), eftersom jag är totalt otränad och bara kört med cykeln sen ca 7 veckor tillbaka så behövde jag en paus vid vattnet ;)

Bilagor

• DSC_1188.jpg
    DSC_1188.jpg
    359 KB · Besök: 62
Visa Din Giant
2015 Reign Advanced. Sjukt nöjd med den. Lyckades bryta högerbenet förra helgen så har lite tid att lägga in bilder... Cykeln klarade sig oskadd tackolov.

IMG_3647.JPG

Visa Din Giant
Skall börja med triathlon. Som vanligt köper man materialet först och börjar träna när man har alla prylar. Blir roligare då tycker jag! Valet av cykel föll på Giant Trinity Advanced Pro 1. Ultegra Di2 med växlingsknappar både på bromsandtag och extensions, cockpit helt i karbon och integrerad mat och drickalösning. Hjulen kommer från en cykel av annat märke..

Bilagor

• Giant fran sidan.JPG
    Giant fran sidan.JPG
    293.2 KB · Besök: 72
  • Giant snett framifran.JPG
    Giant snett framifran.JPG
    321.1 KB · Besök: 98
  • Giant snett framifran andra hallet.JPG
    Giant snett framifran andra hallet.JPG
    396.3 KB · Besök: 78
Visa Din Giant
Per73 sa:
Skall börja med triathlon. Som vanligt köper man materialet först och börjar träna när man har alla prylar. Blir roligare då tycker jag! Valet av cykel föll på Giant Trinity Advanced Pro 1. Ultegra Di2 med växlingsknappar både på bromsandtag och extensions, cockpit helt i karbon och integrerad mat och drickalösning. Hjulen kommer från en cykel av annat märke..

Den såg snabb ut. :)

Visa Din Giant
Nu vågar jag visa min anthem också.

En anthem advanced 2 konverterad till xc-racer.

Har inte kört så mycket att jag kan uttala mig än på ett objektivt sätt.

Men den blev ganska snygg tycker jag :)

Bilagor

• IMG_2310.JPG
    IMG_2310.JPG
    312.1 KB · Besök: 69
Visa Din Giant
En Anthem X29er i sin rätta miljö. Inte gjort något annat än satt på en dropper post, grymt nöjd med cykeln...och att köra heldämpat!

Bilagor

• IMG_2643.jpg
    IMG_2643.jpg
    750.3 KB · Besök: 69
Visa Din Giant
jocke_tuffing sa:

Är det Cobalt-hjul du har på? Vilken modell?
Vikt? Tubeless?
Jäkligt snygga om inget annat...

Visa Din Giant
Det blev en Trance Advanced 1 2016 inför säsongen 2017. Bikester hade helt ok rea innan jul.
Bara varit ut på provtur än så länge.. Måste vänta tills förkylningen släpper :(
Har beställt ett bleedkit till bromsarna som kändes lite svampiga, samt olja till gaffeln. Kan inte förutsätta att den kommer "välfylld".
Funderar på att korta stammen till 50mm och bredda styret till 750/760mm annars kommer denna nog gå ganska standard :)

Bilagor

• IMG_20161225_131118[1].jpg
    IMG_20161225_131118[1].jpg
    391.1 KB · Besök: 64
Visa Din Giant
Min Anthem x29 2013. Köpte den i Mars förra året och är otroligt nöjd med den. Senaste uppgraderingen är Crest hjulen på 240s nav, rullar otroligt fint och låter underbart.

Bilagor

• IMG_1074.JPG
    IMG_1074.JPG
    535.4 KB · Besök: 65
Visa Din Giant
JockeS sa:
jocke_tuffing sa:

Är det Cobalt-hjul du har på? Vilken modell?
Vikt? Tubeless?
Jäkligt snygga om inget annat...

Det är det. Cobalt 3 hette dom om jag minns rätt.
Dom väger väl en 1,6+ kg. Totalt är cykeln typ 11,5.
Jag har inte aktiverat tubeless än. Men det behövs ju ingen tejp eller så.
Än så länge rullar dom som dom ska.

Visa Din Giant
Giant nr2. Väldigt original. Specialized roubaixdäck och skärmar.

Nästa Giant blir en anthem 29" av den nya modellen, när den kommer.

Bilagor

• 2016-05-06 12.24.59.jpg
    2016-05-06 12.24.59.jpg
    445.5 KB · Besök: 56
Visa Din Giant
Ville komplettera min Mondraker FS 29" med en HT, valet föll då på en 27.5 Giant xtc advanced.

Jag var inte riktigt beredd på att den skulle klättra så lätt uppför i den lokala slalombacken. Det blir nog denna till cykelvasan i år ?

Bilagor

• DSC_0679.JPG
    DSC_0679.JPG
    360.6 KB · Besök: 54
Visa Din Giant
Min Trance 3 2015. Uppgraderad med KS sänkstolpe av föregående ägare. Första turen på den för mig.
Måste bara se till att få bakhjulet riktat, det är som ett S.

Bilagor

• IMG_1476.JPG
    IMG_1476.JPG
    564 KB · Besök: 63
Visa Din Giant
Min Reign 2016. Uppgraderat bakdämparen, nytt styre med mer rise och nya handtag. Originalhandtagen var helt värdelösa i min mening. Nya däck för mer grepp o bättre rull, fast idag var dom mest täckta med lera o inget grepp bak. Fantastiskt rolig nerför!

Bilagor

• IMG_2944.JPG
    IMG_2944.JPG
    598.5 KB · Besök: 63
Visa Din Giant
Jag letar efter en FS att köra årets XC-tävlingar på. Har kört HT innan. Hade en hyr-anthem på en resa för några veckor sedan och var mycket nöjd.

Pga budget så letar jag fjolårsmodeller eller beg. Har Anthem gått igenom några tydliga förändringar mellan åren? Är det någon speciell årsmodell man ska akta sig för?

Har också hittat en Liv Lust 1 för bra pris. Är det i princip en Anthem?

Visa Din Giant
Inte blivit någon speciell förändring i ramgeometrin de senaste åren förutom 2017 modellerna då den fått längre slag fram och bak samt flackare gaffelvinkel.

Det du kan hitta skillnad på är komponentgrupperna dvs 2x10 eller 1x11.

Jag har aluminium versionen med xt komponenter och det är bästa och roligaste cykeln jag haft. Har tidigare haft kolfiber hardtails.

Liv cyklarna är riktade mot kvinnor. Så geometrin är lite annorlunda, men Lust är motsvarigheten till Anthem.

Tillbaka
Topp