Freddie P
Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Varia? Funkar radarn med den där vinkeln?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Varia? Funkar radarn med den där vinkeln?
Jupp och jupp! Denna vinkeln får sägas vara stadskonfigurationen dock där den mest bara agerar baklampa, lyser upp bakskärmen så bra vilket funkar gött på kortare avstånd utan att blända.Varia? Funkar radarn med den där vinkeln?
Har under många år velat ha en gravel som tar ordentliga däck. Äntligen har heroux cycles tillverkat en gravel som tillåter detta. Ändå racegeoNu får man äntligen plats med vettiga dubbdäck. Kan utnyttja riktiga däck med bra grepp på stig och grus.
Här är min take på en heroux gravel i titan. Älskar cykeln….. Hatten av….
https://herouxcycles.com/
Har under många år velat ha en gravel som tar ordentliga däck. Äntligen har heroux cycles tillverkat en gravel som tillåter detta. Ändå racegeoNu får man äntligen plats med vettiga dubbdäck. Kan utnyttja riktiga däck med bra grepp på stig och grus.
Här är min take på en heroux gravel i titan. Älskar cykeln….. Hatten av….
https://herouxcycles.com/
Jag är ingen stolt ägare av denna cykel men det brukar räcka med några millimeters distans mellan ram och flaskhållare för att vajrar ska gå fria.Och hur fungerar flaskställsfästet under diagonalröret? Ser ut som du har fästen där men inte för flaskställ och att vajerhölje och bromsslang krockar med eventuellt flaskställ rätt rejält? Står på hemsidan att den ska ha fästen har jag sesett.
Om jag vill åka fort i skogen har jag en MTB med denna tar jag mig fram överallt men inte supersnabbt men det är inte tanken heller.stilig hoj, men racegeo är inge vidare i skogen (om det är det man tänkt alltså)
Vad menas mer i detalj med "racegeo"?Har under många år velat ha en gravel som tar ordentliga däck. Äntligen har heroux cycles tillverkat en gravel som tillåter detta. Ändå racegeo
Jag har kollat där men hittar ingen geo-info öht. Hjälp mig!
Leta bättre.Vad menas mer i detalj med "racegeo"?
Jag har kollat där men hittar ingen geo-info öht. Hjälp mig!
Det är ju ingen mtb för att vara tydlig. Men det är en mycket versatil cykel ur aspekten ta sig fram överallt.Instämmer i föregående hyllningar @Jilster ! Grym cykel!
Den där är ungefär allt som jag föreställer mig att jag vill ha på nästa "riktiga" bygge. Den där cykeln som man kan cykla vart som helst med och ta med sig vad som helst på. Bikepacka obehindrad i terräng liksom, bara "rakt fram, rätt igenom", come what may!
De flesta andra cyklar i samma kategori är antingen sega as eller har för lite däck. Tidigare har jag bestämt mig för att anse att det inte går att uppnå både pigg cykel och stort däckutrymme, och att det duger med 38-däck (som det ju nästan alltid gör).
Du som har använt cykeln lite nu - hur tycker du den avvägningen fungerar? Är den pigg även med Rekon-däck på?
Och hur fungerar flaskställsfästet under diagonalröret? Ser ut som du har fästen där men inte för flaskställ och att vajerhölje och bromsslang krockar med eventuellt flaskställ rätt rejält? Står på hemsidan att den ska ha fästen har jag sett.
Det förstår jag, det är ju ingen endurohoj detta. Men ändå, sätta på breda däck på en hoj med racegeo gör inte den lämpligare att cykla i skogen med även om det går. Men det är bara min åsikt, smaken är ju som baken ?Om jag vill åka fort i skogen har jag en MTB med denna tar jag mig fram överallt men inte supersnabbt men det är inte tanken heller.
Ja, ta sig fram gör man ju. Väldigt bra dessutom med så breda däck. Men jag menar, det är stor skillnad på hur hojen upplevs i skogen med lite små geometri-förändringar. Ta sig fram gör man såklart, men är det med andan i halsen eller med ett leende på läpparna? Det beror såklart på vad man vill. Men jag reagerade så starkt eftersom det är en hoj för Plus-däck (!) på en ram med race-geo. Det är väldigt udda mix och jag ville bara lyfta ett utropstecken där.Helt klart! Klart det är olika. Jag ser denna hoj till att ta mig fram. Även om det innebär att cykla på stig för att komma dit man vill.
Ska jag uteslutande cykla stig så blir det mtb. Tycker faktiskt det är riktigt kul att trixa sig fram med racegeo i skogen på stig.
Word!
Tack!Leta bättre.
Hej Erik! Kul att själva konstruktören dyker in! Härlig story där, det är väldigt inspirerande med sådana entrepenörer som vågar följa sin egen vision och dröm i dessa tuffa tider! ?Kul med lite diskussion och input! Det är jag som har Heroux Cycles och har ritat ramen.
Jag har funderat mycket på det där med "The One Bike" senaste halvåret. Har som sagt en CX och en "Monstercross" (Salsa Fargo). Min Fargo tycker jag är fantastiskt bra cykel för att cykla med precis överallt, den klarar 29+ också. Har även lagt på 35mm semislicks och cyklat asfalt med den. Det funkar bra, den känns tillräckligt (!*) snabb för mig med den setupen. Men den ser dock rätt dum ut med så smala däck, världens däck-clearance. Den gör sig bättre med "vanliga" 29", typ 2.0-2-4", det är sweet spot skulle jag säga. Hade 2" ett tag, tyckte det blev lite stötigt på stig, så jag bytte till 2.4", funkade rätt bra som allround. XC-cykling, lite av varje. Satte dit skärmar också så man kunde cykla året runt. Har kört så nu nåt år och börjar ändå sakna nåt snabbare på asfalt för jobb-pendling (då menar jag bara däck, inte geo). Testade ett tag med något smalare däck men det såg dumt ut med skärmarna (75mm breda).Jag vet att många adventure- och långturscyklister vill ha långt styrhuvud och höga styren. Det ville jag inte göra. Jag ville ha en lite snabbare stackhöjd
Jag vet inte varför du inte vill ha den till en "drop bar MTB", personligen tycker jag det är det som är det magiska med en skogshoj. Något slackare styrvinkel, lite högre stack. Om det ska vara plus-däck. Den hade fortfarande varit tillräckligt snabb på asfalt/grus. Eller begränsa däckbredden något till vanliga 29", max 2.4" och ha den som den är, fast då är den ju ganska lik många andra gravelhojar kanske.@Sambal Oelek - lyssnar jättegärna på hur du skulle tweaka geon för att göra den lite mer optimerad för allround/stig! Kanske kunde man kostat på sig lite slackare styrvinkel och lite längre överrör, utan att den skulle bli klumpig eller slö på grus/asfalt? Vill dock inte att det ska bli en "drop bar MTB" heller utan den ska funka som en rätt snabb cykel med 45-50 mm och rätt setup också. The One Bike...
Från min sida (och inte heller någon annans sida tror jag) var det inte tänkt som ett påhopp. Jag var bara tvungen att säga något när "racegeo" och "plusdäck" hamnar i samma mening. Har själv haft väldiga kval i just den frågan. Det är inte helt lätt att kombinera dessa två. Det var tänkt som en reflektion. Nu har ju du köpt hojen och är nöjd med den. Kul, jag är glad för din skull! Det är väl jättehärligt! Men tycker ändå det finns poänger som är vikitiga att lyfta fram för eventuella andra läsare, det var bara därför jag reagerade. Inte för att förstöra känslan av ditt nya fina inköp. Hoppas du förstår.Alla som cyklar här inne sitter men personliga preferenser så även jag. Alla cyklar uppfyller ju inte allas krav och önskemål. Även de som de stora tillverkarna gör passar ju inte alla. Risken med den tråkiga påhoppade jargongen här inne kan ju göra att det blir rätt ensamt och enkelspårigt
Jovars, men inte så stor faktor mitt i stan liksom. Använder den hursom mest för att battertiden på flash räcker ett helt budpass hehe, så slipper tänka på när ska slå på den och sånt, alltid bra synas lite extra även dagtid oavsett sikt (och lyser upp nog nedvinklad att jag känner mig ok med styrka osv sett till möjligt avstånd för potentiella påkörare)Baklampans effekt bygger dock på att den ska vara ”mot” bilarna. Då blir det en stark ljus punkt sin lyser långt bort a la daytime running light eller vad det heter.
Nu är nog inte min cykel med på bild i den här tråden men jag kör också med permanent monterade stänkskärmar + egolapp. Det räddar både röv, rygg och cykel både på gruset och på pendlingen.Tittar lite bakåt i tråden och inser att ingen jävel kör med stänk. Efter en inte ens överdrivet lerig session nyligen där kompisen med assaver visserligen indeed fick sin ass saved men däremot ryggen m.m. helt nersölad, alltså hur gör ni egentligen? Lika många jackor och andra överdrag som cykeltröjor? Kör nakna? Tvättar hela tin?
Jag har alltså mina i teorin av-och-på speedrockers (+ extension) så permamonterade att jag försökt (rätt så lyckat i min mening, på avstånd) få de se ut som en del av cykeln. Inget man tar av för vare sig foto eller solsken dvs.
Men vore ju gött inte behöva, plus minskar ju däckmöjligheterna bak något. What's the secret?
Here are some more photos just because I reckon I deserve MORE ATTENTION
Visa bilaga 593724
Tejp är livet.
Visa bilaga 593725
Kan rekommendera canyon-stolpen för övrigt riktigt go för småvibrationer, och även om är gjord för landsväg och "short unpaved paths" tänker jag att intefan viktar man röven alltför mycket i samband med större smällar så borde la hålla. Famous last words?
Höst/vinter/vår kör jag också Speedrockers (med egolapp) på min Grail som är pendlare/alltiallo, funkar fint. Tänkte testa Win Wing när nya fincykeln (en Secan) landar, har redan en Mudder liggande på vänt. Inte samma skydd som Speedrockers, men fincykeln kommer bara användas till träning och bikepacking så där kan jag stå ut med lite mer gegg.Tittar lite bakåt i tråden och inser att ingen jävel kör med stänk. Efter en inte ens överdrivet lerig session nyligen där kompisen med assaver visserligen indeed fick sin ass saved men däremot ryggen m.m. helt nersölad, alltså hur gör ni egentligen? Lika många jackor och andra överdrag som cykeltröjor? Kör nakna? Tvättar hela tin?
Och 2X-vevparti men ingen framväxel!Jag har en riktigt ful jävel till bakskärm
Haha nej du ser helt rätt. Har dom lilla klingan som en bailout klinga då jag "bara" har 11-36 bak och när jag kör med packning på så kan det bli gränsfall i visa backar med 40-36 som lättaste växel. Det är alltså en NW Klinga ytterst med en 31t på insidan.Och 2X-vevparti men ingen framväxel!
Eller är jag helt (framvxl-)blind?
![]()