Visa din gravelbike

tolgraven

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Varia? Funkar radarn med den där vinkeln?
Jupp och jupp! Denna vinkeln får sägas vara stadskonfigurationen dock där den mest bara agerar baklampa, lyser upp bakskärmen så bra vilket funkar gött på kortare avstånd utan att blända.

Vinklar upp den om jag hamnar på riktig landsväg en sväng, dock återigen för belysningens skull, ej reflekterat över radaravståndspåverkan. Men fungerar gör det även såpass nedvinklat, antar den ser lika högt som brett dvs smått överdrivet mycket...

NickPick

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Baklampans effekt bygger dock på att den ska vara ”mot” bilarna. Då blir det en stark ljus punkt sin lyser långt bort a la daytime running light eller vad det heter.

Jilster

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Har under många år velat ha en gravel som tar ordentliga däck. Äntligen har heroux cycles tillverkat en gravel som tillåter detta. Ändå racegeo❤️ Nu får man äntligen plats med vettiga dubbdäck. Kan utnyttja riktiga däck med bra grepp på stig och grus.

Här är min take på en heroux gravel i titan. Älskar cykeln….. Hatten av….

https://herouxcycles.com/

Bilagor

• 5E1806E9-50AF-4F78-BDDD-97AAD9968B58.jpeg
    5E1806E9-50AF-4F78-BDDD-97AAD9968B58.jpeg
    771.2 KB · Besök: 229
  • DF980C1E-B6CB-49FA-AF37-4F2354C8A973.jpeg
    DF980C1E-B6CB-49FA-AF37-4F2354C8A973.jpeg
    965.1 KB · Besök: 208
  • EF5D8AD1-731B-45E6-AC2F-608C2B949879.jpeg
    EF5D8AD1-731B-45E6-AC2F-608C2B949879.jpeg
    882.6 KB · Besök: 204
  • D65464AE-C247-4682-8464-0EED194524C4.jpeg
    D65464AE-C247-4682-8464-0EED194524C4.jpeg
    797.9 KB · Besök: 205
  • 3CC9ABC1-56A5-4A1C-96E9-A068C7213527.jpeg
    3CC9ABC1-56A5-4A1C-96E9-A068C7213527.jpeg
    516.5 KB · Besök: 191
  • 5BF780FC-034E-498C-8DEE-E0376BCF6C92.jpeg
    5BF780FC-034E-498C-8DEE-E0376BCF6C92.jpeg
    962.9 KB · Besök: 241
  • 34C15992-5859-4EB1-BE18-8EFA0451067A.jpeg
    34C15992-5859-4EB1-BE18-8EFA0451067A.jpeg
    164 KB · Besök: 234
Senast ändrad:

Fransosen

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Har under många år velat ha en gravel som tar ordentliga däck. Äntligen har heroux cycles tillverkat en gravel som tillåter detta. Ändå racegeo❤️ Nu får man äntligen plats med vettiga dubbdäck. Kan utnyttja riktiga däck med bra grepp på stig och grus.

Sjukt snygg!

jjjj

Aktiv medlem
Visa din gravelbike

Sjukt snygg! Fan vad roligt du kommer att ha!

n3wton

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Instämmer i föregående hyllningar @Jilster ! Grym cykel!

Den där är ungefär allt som jag föreställer mig att jag vill ha på nästa "riktiga" bygge. Den där cykeln som man kan cykla vart som helst med och ta med sig vad som helst på. Bikepacka obehindrad i terräng liksom, bara "rakt fram, rätt igenom", come what may!

De flesta andra cyklar i samma kategori är antingen sega as eller har för lite däck. Tidigare har jag bestämt mig för att anse att det inte går att uppnå både pigg cykel och stort däckutrymme, och att det duger med 38-däck (som det ju nästan alltid gör).

Du som har använt cykeln lite nu - hur tycker du den avvägningen fungerar? Är den pigg även med Rekon-däck på?

Och hur fungerar flaskställsfästet under diagonalröret? Ser ut som du har fästen där men inte för flaskställ och att vajerhölje och bromsslang krockar med eventuellt flaskställ rätt rejält? Står på hemsidan att den ska ha fästen har jag sett.

KjellF

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Och hur fungerar flaskställsfästet under diagonalröret? Ser ut som du har fästen där men inte för flaskställ och att vajerhölje och bromsslang krockar med eventuellt flaskställ rätt rejält? Står på hemsidan att den ska ha fästen har jag sesett.
Jag är ingen stolt ägare av denna cykel men det brukar räcka med några millimeters distans mellan ram och flaskhållare för att vajrar ska gå fria.

Jilster

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Instämmer i föregående hyllningar @Jilster ! Grym cykel!

Den där är ungefär allt som jag föreställer mig att jag vill ha på nästa "riktiga" bygge. Den där cykeln som man kan cykla vart som helst med och ta med sig vad som helst på. Bikepacka obehindrad i terräng liksom, bara "rakt fram, rätt igenom", come what may!

De flesta andra cyklar i samma kategori är antingen sega as eller har för lite däck. Tidigare har jag bestämt mig för att anse att det inte går att uppnå både pigg cykel och stort däckutrymme, och att det duger med 38-däck (som det ju nästan alltid gör).

Du som har använt cykeln lite nu - hur tycker du den avvägningen fungerar? Är den pigg även med Rekon-däck på?

Och hur fungerar flaskställsfästet under diagonalröret? Ser ut som du har fästen där men inte för flaskställ och att vajerhölje och bromsslang krockar med eventuellt flaskställ rätt rejält? Står på hemsidan att den ska ha fästen har jag sett.
Det är ju ingen mtb för att vara tydlig. Men det är en mycket versatil cykel ur aspekten ta sig fram överallt.

Det är ju alltid en definition vad som är snabbt å sprättigt och vad som är segt. För mig är det den perfekta äventyrscykeln. Blir det riktigt rotigt å dant släpp ut luften luft i 2,4orna (du får plats med 2,8) .

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Om jag vill åka fort i skogen har jag en MTB med denna tar jag mig fram överallt men inte supersnabbt men det är inte tanken heller.
Det förstår jag, det är ju ingen endurohoj detta. Men ändå, sätta på breda däck på en hoj med racegeo gör inte den lämpligare att cykla i skogen med även om det går. Men det är bara min åsikt, smaken är ju som baken 😀

Jilster

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Helt klart! Klart det är olika. Jag ser denna hoj till att ta mig fram. Även om det innebär att cykla på stig för att komma dit man vill.

Ska jag uteslutande cykla stig så blir det mtb. Tycker faktiskt det är riktigt kul att trixa sig fram med racegeo i skogen på stig.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Helt klart! Klart det är olika. Jag ser denna hoj till att ta mig fram. Även om det innebär att cykla på stig för att komma dit man vill.

Ska jag uteslutande cykla stig så blir det mtb. Tycker faktiskt det är riktigt kul att trixa sig fram med racegeo i skogen på stig.
Ja, ta sig fram gör man ju. Väldigt bra dessutom med så breda däck. Men jag menar, det är stor skillnad på hur hojen upplevs i skogen med lite små geometri-förändringar. Ta sig fram gör man såklart, men är det med andan i halsen eller med ett leende på läpparna? Det beror såklart på vad man vill. Men jag reagerade så starkt eftersom det är en hoj för Plus-däck (!) på en ram med race-geo. Det är väldigt udda mix och jag ville bara lyfta ett utropstecken där.
Har själv tre bockstyre-hojar för olika ändamål varav en monstercross med "MTB-geo" och plusdäck, den är väldigt rolig i skogen, man tar sig inte bara fram bra, det är dessutom riktigt kul att cykla med i skogen. Medans på min CX t ex, även om man skulle få på halvbreda däck med dobbar är den ändå inte alls rolig att cykla med i skogen för den är så kass för det, pga geon, livsfarlig, om inte annat.

Heroux-cykeln ser jättefin ut, riktig kul med en svensk liten tillverkare också. Helt klart! Men jag tycker i ärlighetens namn den verkar lite dum. Men det beror såklart på vad man prioriterar. Om man tänker som du skrev, "bara ta sig fram" och annars ligger och pressar asfalt/grus osv. Då är den nog bra. Men en lite annan geo hade gjort den nästan lika bra till det samtidigt som den hade varit mycket bättre på stig, vilket den väl ändå är lite tänkt för eftersom den klarar plus-däck.

Jilster

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Ja du SambalO. Antar att om man är seriöst intresserad så får man höra av sig till Heroux och får bestämma en träff och testa den. Mycket trevligt bemötande dessutom.
Jag har då verkligen inte andan i i halsen när jag tar mig fram på stig. Den är riktigt rolig och trixig.
Tycker det är ganska magstarkt å döma ut något innan man testar.

erik h

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Kul med lite diskussion och input! Det är jag som har Heroux Cycles och har ritat ramen. Det ligger nåt år av spridda funderingar bakom det, och ärligt talat så kommer mycket av projektet ifrån Jilsters långa letande efter just en gravel-aktig ram med plats för full-size MTB-däck. En norrlandsarbetshäst med kanske skärmar, MTB-dubbdäck och allt. Titan för lyxen, känslan och rostfriheten. Kombinerat med mitt eget och grannens sug efter bikepacking-strapatser, och en naiv tanke på att dessutom kunna omprioritera och använda den för jobbpendling ifall det blir för lite bikepacking när det kommer till kritan. Eller ha en av varje med olika kit.

Jag har ju hyfsad erfarenhet av MTB-design, främst då helstela SS-29ers, men mindre så av bockstyreklustret. Även om jag kört ett gäng såna inte minst för pendling och allround-beating. Så den här designen är baserad på ett antal cyklar i gravel- och pendlar-facket plus de features jag ville få in som är närapå omöjliga att hitta på marknaden. Ingen idé att göra något som redan finns från en stor stark tillverkare tänker jag!

Angående geometrin så är det en befogad diskussion. Jag vet att många adventure- och långturscyklister vill ha långt styrhuvud och höga styren. Det ville jag inte göra. Jag ville ha en lite snabbare stackhöjd, men ändå en lite längre gaffel för att få plats med de stora hjulen. Och sen externt lager, så landar man i en hyfsat hög stack ändå. Ungefär samma som min gamla Charge Plug Grinduro.

Sen vi fick hem de första i slutet av sommaren så har jag kört ganska hårt med demoexet. Sörmlandsled, Gömmaren, de vanliga småstigarna i närmare halvan av Hellas eller vävt ihop långa sträckor på grus med riktiga vandringsleds-stigar. Ibland med lite väskor på, ibland med bara vattenflaska. Nu är jag ju van att köra helstelt i skogen (och ofta fixie) så jag upplever det som nästan lika lätt att köra den här i skogen som den stela MTBn, bortsett från när det blir riktigt knepigt brant utförs. Men det går ju inte att jämföra med hur folk i allmänhet idag surfar fram på heldämpade kolfiber-29ers. (Det är också plågsamt att hänga med såna gäng på en helstel MTB). Här kör man i sin egen takt, i en annan sport. Men det går fascinerande fint och är kul hela vägen. Tycker jag! Därför är det också kul att det funkar med minst 29x2.6 bak och fram, bra flyt i skogen.

Angående rörspecar, fabriker osv: Den är i grade 9 Ti3Al-2.5v", och just den här ramen görs av en större fabrik i Kina (kapacitet 1000 pcs/månad har jag för mig) som också tillverkat åt många av de stora titanmärkena (Airborne, Van Nicholas t.ex.), både hela ramar och komponenter. Har fått en tour i fabriken och det ser mycket seriöst ut. Diagonalröret är reducerat (och lätt ovaliserat mot ändarna), övriga rör är det ej, där är det 0.9 i princip överallt.

MTB-titanramarna gjorde vi hos en annan fabrik som också var jättebra, men den nya har faktiskt en annan nivå av förmåga och finish vilket var till hjälp för den här lite mer komplicerade konstruktionen.

Det är alltså egna ramar ritade från scratch som jag sen fått kämpa med fabrikens konstruktörer med för att landa i ritningar som de också klarar att tillverka efter med precision. Nervösa tider mellan produktions-commit tills man har första exen hemma och kan verifiera att allt blivit rätt, och känns bra att köra också. Men det har gått bra! Enda haken är väl bromsfästet som inte gick att göra flat mount då, men nu har vi inkommande utbytesdropouts för att köra flat mount på ramen utan strul också.

Senast ändrad:

erik h

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
@Sambal Oelek - lyssnar jättegärna på hur du skulle tweaka geon för att göra den lite mer optimerad för allround/stig! Kanske kunde man kostat på sig lite slackare styrvinkel och lite längre överrör, utan att den skulle bli klumpig eller slö på grus/asfalt? Vill dock inte att det ska bli en "drop bar MTB" heller utan den ska funka som en rätt snabb cykel med 45-50 mm och rätt setup också. The One Bike...

Makten

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Jag förstår inte heller vad man ska ha "race-geo" till på en cykel med dylika däck. Den kommer ju ändå bli just slö på asfalt och grus, eller? 😁
Sen har jag aldrig lyckats begripa varför en cykel skulle bli långsammare av att man förlänger den. Särskilt inte på slätt underlag där geometrin typ inte spelar nån som helst roll, annat än för cyklistens sittställning. Och den kan man ju göra rejsig ändå.

HåkanC

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Tack!
Den hjälpen behövde jag uppenbarligen.
Men jag har fortf svårt att se vad mer än möjligen de 73° sittvinkel som skulle vara "racegeo"
43 cm kedjestag och en styrvinkel på endast 71,5° är det åtminstone inte.
Är det inte så att en styrvinkel på c:a 71° var vanligt på 1a(?) generationens 29" MTBer, i början av 00-talet? Självklart måste det till en hel del avväganden och kompromisser på en ram för såpass feta däck.

Men detta remgeodissekerande är förstås helt ointressant för @Jilster att han är nöjd med sin cykel, oavsett racegeo eller ej, är förstås det enda som betyder ngt för honom.

Även ett stort tack till @erik h för resonemanget bakom tillkomsten av ramen.
Dessutom är det positivt att ngn från "industrisidan" eller åtminstone tillverkarsidan vill posta öppet här, de som har gjort det tidigare har tyvärr ofta får onödigt mkt "gnäll" och andra påhopp. Att svara på allt och förklara för alla tar säkert mer tid än ngn vill lägga ned.
Jag hoppas att jag inte har "skrämt bort" dig nu @erik h ? :sneaky:

Jilster

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Härlig reflektion @HåkanC.

Alla som cyklar här inne sitter men personliga preferenser så även jag. Alla cyklar uppfyller ju inte allas krav och önskemål. Även de som de stora tillverkarna gör passar ju inte alla. Risken med den tråkiga påhoppade jargongen här inne kan ju göra att det blir rätt ensamt och enkelspårigt.

Denna cykel är som sagt inte någon mtb eller är byggd för att slå några rekord på stig. Den är en liten önskan och ett korn av nyfikenhet på något som inte funnits på marknaden förens nu.

Jag är övertygad om att de stora tillverkarna kommer att börja producera ramar med plats för större däcksvolym. Dock kommer de ta många små kliv längst vägen när de går upp i däcksbredd så de tryggar åtminstone 3-4 ramförsäljningar mot konsument.

Jag ser fram att spendera fler turer på denna härliga cykel. För att komma ut och utforska mer av dessa vackra miljöer.

Både jag och Erik har hängt på detta forum i många år. Är du intresserad och har frågor till mig är du välkommen att posta här eller skicka mig ett PM.

Fridens!

Bilagor

• 8A403E04-C938-4AA5-9211-0B83AEBB43DB.jpeg
    8A403E04-C938-4AA5-9211-0B83AEBB43DB.jpeg
    587.4 KB · Besök: 110
  • 4E0814DB-9DA9-40E2-BE63-FB8A0221EF06.jpeg
    4E0814DB-9DA9-40E2-BE63-FB8A0221EF06.jpeg
    1.4 MB · Besök: 111

Makten

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Är det "tråkig påhoppande jargong" när man inte kommer med hurrarop och ovationer? Jaha, jaså. Ja dåså...

@Jilster alltså, då det ser ut som att en viss annan person möjligen har skrivit ett inlägg efter dig, men honom har jag på ignore för att slippa.

Edit: Här är min grus- och ANNAT-cykel förresten. Går bra att ifrågasätta den utan att jag känner mig påhoppad. 😁

DSCF6604_2048.jpg

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Kul med lite diskussion och input! Det är jag som har Heroux Cycles och har ritat ramen.
Hej Erik! Kul att själva konstruktören dyker in! Härlig story där, det är väldigt inspirerande med sådana entrepenörer som vågar följa sin egen vision och dröm i dessa tuffa tider! 🥰

Jag vet att många adventure- och långturscyklister vill ha långt styrhuvud och höga styren. Det ville jag inte göra. Jag ville ha en lite snabbare stackhöjd
Jag har funderat mycket på det där med "The One Bike" senaste halvåret. Har som sagt en CX och en "Monstercross" (Salsa Fargo). Min Fargo tycker jag är fantastiskt bra cykel för att cykla med precis överallt, den klarar 29+ också. Har även lagt på 35mm semislicks och cyklat asfalt med den. Det funkar bra, den känns tillräckligt (!*) snabb för mig med den setupen. Men den ser dock rätt dum ut med så smala däck, världens däck-clearance. Den gör sig bättre med "vanliga" 29", typ 2.0-2-4", det är sweet spot skulle jag säga. Hade 2" ett tag, tyckte det blev lite stötigt på stig, så jag bytte till 2.4", funkade rätt bra som allround. XC-cykling, lite av varje. Satte dit skärmar också så man kunde cykla året runt. Har kört så nu nåt år och börjar ändå sakna nåt snabbare på asfalt för jobb-pendling (då menar jag bara däck, inte geo). Testade ett tag med något smalare däck men det såg dumt ut med skärmarna (75mm breda).
(* med det menas att jag föredrar att cykla i makligt tempo, cyklar nästan aldrig på tid, äventyrscykling är min grej, även om jag kan dra ett motionslopp ibland bara för skojs skull också)

Min CX däremot, den inhandlades för jag tyckte min dåvarande racer med fälgbromsar var så dumt att cykla på skogsvägar och dyl med, speciellt när det var blött. Den har ganska mycket race-geometri, typ som en komfortracer fast lite högre BB-höjd. När det var hett med CX förut så cyklade folk överallt med sådana, så det gjorde jag med. Detta var då innan jag köpte Fargon. Tyckte väl det funkade hyfsat, då, men det var mer att jag vande mig och tänkte inte så mycket på nackdelarna. Man anpassade cyklingen efter det helt enkelt. Men såhär i efterhand nu när jag har fler cyklar bakom mig har jag konstaterat att den suger verkligen att cykla när det börjar bli stökigt! Även OM däcken är ändamålsenliga. Geometrin gör att man lätt OTB'ar om man inte passar sig och man känner sig rätt nervös när det börjar bli stökigt.

Sedan dess har jag använt en del andra cyklar till det istället. Men har ändå insett att jag älskar bockstyre så då när jag fick upp ögonen för Fargon så tänkte jag att en sådan måste jag ha. Det borde vara "the one bike to rule them all". Och det är det väl kanske på sätt och vis. Men jag har min "konfigurerad" som en skogshoj nu, med sänkstolpe och 29x2.6" däck. Den har en väldigt unik geo. Håller man i droppet blir det "typ" som en MTB. Men håller man där uppe på rakan så blir det ganska upprätt. Det kändes väldigt konstigt i början. En riktig "kulturkrock". Det blir ju väldigt bekvämt dock för långa turer samtidigt som när man håller i droppet (eller på hoodsen), känns lite mer normalt. Det lutande toppröret, som en MTB, gör att man lätt kan manövrera hojen när det börjar bli tekniskt också (vilket jag gillar, helre tekniskt än enduro för min del). Har cyklat rätt mycket med den i skogen, ett tag hade jag en HT och den, men föredrog faktiskt denna för det var roligare. Cyklade en den grupp-turer också i vanliga stökiga stigar, som du säger, man är inte lika snabb rent generellt, men man får ta igen när det går uppför eller blir tekniskt :) Så den är liksom min "äventyrshoj" för offroad-äventyr då(!). Den tar sig fram överallt, på asfalt lite halvtråkigt men det spelar ingen roll på sådana njutar-rundor när man inte har någon tid att passa, som oftast är fallet just då.

Men... jag saknade liksom en "vanlig" cykel. En cykel som är gjord för normalbreda däck, som tar skärmar och pakethållare. Men som helst ändå har en geo som känns ganska bra i skogen. Att ha till jobb-pendling och gruscykling med inslag av stig, inte primärt som stighoj, som Fargon. Inte heller som CX'en, där ett stig-parti är ett verkligt nödvändigt ont som helst vill undvika. Så jag skaffade mig en ganska modern gravelhoj. 70 graders gaffelvinkel, ganska lång, har justerat sittställningen lite så det är något mellanting mellan CX'en och Fargon. Tycker det känns rätt bra som allround. Men denna hoj skulle jag kunna dra ett motionslopp samtidigt som jag, om jag bytte däck, skulle kunna ta en XC-runda. Den är dock inge vidare för en heldag stigcykling, det skulle inte vara kul helt enkelt. Då skulle jag önskat att jag hade min "drop-bar MTB" Fargon.

Så, det är min syn på "The One Bike". Jag vet att alla har olika smak, en del kanske cyklar grus, asfalt och lite stig ibland. Men en hoj med plus-däck tycker jag borde vara till för att kunna cykla massor med stig. Då känns det som man gärna vill ha lite mer MTB-lik geo. Det är ett väldigt smalt segment, finns inte många sådana hojar på marknaden. De flesta är gravel-hojar med plats för bredare däck. Det är inte riktigt samma sak.

@Sambal Oelek - lyssnar jättegärna på hur du skulle tweaka geon för att göra den lite mer optimerad för allround/stig! Kanske kunde man kostat på sig lite slackare styrvinkel och lite längre överrör, utan att den skulle bli klumpig eller slö på grus/asfalt? Vill dock inte att det ska bli en "drop bar MTB" heller utan den ska funka som en rätt snabb cykel med 45-50 mm och rätt setup också. The One Bike...
Jag vet inte varför du inte vill ha den till en "drop bar MTB", personligen tycker jag det är det som är det magiska med en skogshoj. Något slackare styrvinkel, lite högre stack. Om det ska vara plus-däck. Den hade fortfarande varit tillräckligt snabb på asfalt/grus. Eller begränsa däckbredden något till vanliga 29", max 2.4" och ha den som den är, fast då är den ju ganska lik många andra gravelhojar kanske.

Men som sagt, det är ju en smaksak lite, jag är lite petig med detaljerna, personligen skulle jag tveka till att överväga en sådan för jag gillar "drop bar MTB's" som är kanske något sämre för asfalt/grus men roliga i skogen. Det finns nog många som prioriterar annorlunda. Många som tycker, liksom jag också, att det är ett väldigt ståtligt bygge och kul att supporta en svensk tillverkare. Det är väldigt fin cykel du har skapat, rent naturligt är den ju inte gjord för att passa alla, men tror många i den tilltänkta målgruppen skulle ha en sådan där hemma.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Alla som cyklar här inne sitter men personliga preferenser så även jag. Alla cyklar uppfyller ju inte allas krav och önskemål. Även de som de stora tillverkarna gör passar ju inte alla. Risken med den tråkiga påhoppade jargongen här inne kan ju göra att det blir rätt ensamt och enkelspårigt
Från min sida (och inte heller någon annans sida tror jag) var det inte tänkt som ett påhopp. Jag var bara tvungen att säga något när "racegeo" och "plusdäck" hamnar i samma mening. Har själv haft väldiga kval i just den frågan. Det är inte helt lätt att kombinera dessa två. Det var tänkt som en reflektion. Nu har ju du köpt hojen och är nöjd med den. Kul, jag är glad för din skull! Det är väl jättehärligt! Men tycker ändå det finns poänger som är vikitiga att lyfta fram för eventuella andra läsare, det var bara därför jag reagerade. Inte för att förstöra känslan av ditt nya fina inköp. Hoppas du förstår.

tolgraven

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Baklampans effekt bygger dock på att den ska vara ”mot” bilarna. Då blir det en stark ljus punkt sin lyser långt bort a la daytime running light eller vad det heter.
Jovars, men inte så stor faktor mitt i stan liksom. Använder den hursom mest för att battertiden på flash räcker ett helt budpass hehe, så slipper tänka på när ska slå på den och sånt, alltid bra synas lite extra även dagtid oavsett sikt (och lyser upp nog nedvinklad att jag känner mig ok med styrka osv sett till möjligt avstånd för potentiella påkörare)

Kompletterar med lampa på hjälmen när det mörknar ordentligt också.

tolgraven

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Tittar lite bakåt i tråden och inser att ingen jävel kör med stänk. Efter en inte ens överdrivet lerig session nyligen där kompisen med assaver visserligen indeed fick sin ass saved men däremot ryggen m.m. helt nersölad, alltså hur gör ni egentligen? Lika många jackor och andra överdrag som cykeltröjor? Kör nakna? Tvättar hela tin?

Jag har alltså mina i teorin av-och-på speedrockers (+ extension) så permamonterade att jag försökt (rätt så lyckat i min mening, på avstånd) få de se ut som en del av cykeln. Inget man tar av för vare sig foto eller solsken dvs.

Men vore ju gött inte behöva, plus minskar ju däckmöjligheterna bak något. What's the secret?

Here are some more photos just because I reckon I deserve MORE ATTENTION
ABFA409E-27B2-493F-8D9E-2E16BC1E7CF5.jpeg

Tejp är livet.
503359CE-F578-49D7-851D-23C8F9A78A69.jpeg

Kan rekommendera canyon-stolpen för övrigt riktigt go för småvibrationer, och även om är gjord för landsväg och "short unpaved paths" tänker jag att intefan viktar man röven alltför mycket i samband med större smällar så borde la hålla. Famous last words?

DarkMatter

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Tittar lite bakåt i tråden och inser att ingen jävel kör med stänk. Efter en inte ens överdrivet lerig session nyligen där kompisen med assaver visserligen indeed fick sin ass saved men däremot ryggen m.m. helt nersölad, alltså hur gör ni egentligen? Lika många jackor och andra överdrag som cykeltröjor? Kör nakna? Tvättar hela tin?

Jag har alltså mina i teorin av-och-på speedrockers (+ extension) så permamonterade att jag försökt (rätt så lyckat i min mening, på avstånd) få de se ut som en del av cykeln. Inget man tar av för vare sig foto eller solsken dvs.

Men vore ju gött inte behöva, plus minskar ju däckmöjligheterna bak något. What's the secret?

Here are some more photos just because I reckon I deserve MORE ATTENTION
Visa bilaga 593724

Tejp är livet.
Visa bilaga 593725

Kan rekommendera canyon-stolpen för övrigt riktigt go för småvibrationer, och även om är gjord för landsväg och "short unpaved paths" tänker jag att intefan viktar man röven alltför mycket i samband med större smällar så borde la hålla. Famous last words?
Nu är nog inte min cykel med på bild i den här tråden men jag kör också med permanent monterade stänkskärmar + egolapp. Det räddar både röv, rygg och cykel både på gruset och på pendlingen.

dogday

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Höst/vinter/vår kör jag också Speedrockers (med egolapp) på min Grail som är pendlare/alltiallo, funkar fint. Tänkte testa Win Wing när nya fincykeln (en Secan) landar, har redan en Mudder liggande på vänt. Inte samma skydd som Speedrockers, men fincykeln kommer bara användas till träning och bikepacking så där kan jag stå ut med lite mer gegg.

NickPick

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Där speedrocker sitter försvinner lacken, värt att skydda med tejp tape.

Har kört speedrocker i flera år men helvete vad blöt man blir jämfört med typ bluemels. Bild kommer!

Mats65

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Bara för att motbevisa @tolgraven så lägger jag in en bild på min grushoj.
Har stänkskärmar på konstant. Körde utan i somras då jag hade bytt till lite fetare däck som inte fick plats, men har nu justerat skärmarna så att de däcken får plats.
6FA3749B-B9FC-4C2F-AFCC-87F78D8CD7B4.jpeg

KjellF

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Jag kan anpassa efter förhållanden. Min fina gravel förses med skärmar från Gilles Berthoud när det behövs. Min pendelcykel är en skaplig gravel och på den finns det skärmar permanent.

liveforthis

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Och 2X-vevparti men ingen framväxel!
Eller är jag helt (framvxl-)blind?
img_20221114_162352_371-jpg.593759
Haha nej du ser helt rätt. Har dom lilla klingan som en bailout klinga då jag "bara" har 11-36 bak och när jag kör med packning på så kan det bli gränsfall i visa backar med 40-36 som lättaste växel. Det är alltså en NW Klinga ytterst med en 31t på insidan.

Topp