Visa din gravelbike

tolgraven

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Styre med bra flare o dropperpost är kalas i riktigt branta o stökiga nerförsbackar.
Japp, hade dropper på min cx saknar det verkligen i vissa situationer. Men var samtidigt så pass sällan/få ställen att det fick bli flexande canyonpost istället till ersättningsgraveln. Den jöbbar ju hela tiden så att säga.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
30,9 är väl minst lika vanligt, och du som gillar estetik kan ju aldrig godkänna en 31,6!? Hade det på en giant 2016 faktiskt.
rent estetiskt stör det mig inte, värre med styrtuben som är oversized för att dra kablar genom. Det ser fult ut på riktigt. Men men, så kan det vara, svårt att hitta den perfekta hojen. Min monstercross har 27,2mm, där har jag dock sänkstolpe (KS Lev måste sälja rätt bra eftersom det är typ den enda vettiga som finns). Den här vill jag dock inte ha sänkstolpe på. Skulle velat byta sadelrör mellan hojarna 😄

C-dale

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Japp, hade dropper på min cx saknar det verkligen i vissa situationer. Men var samtidigt så pass sällan/få ställen att det fick bli flexande canyonpost istället till ersättningsgraveln. Den jöbbar ju hela tiden så att säga.
Precis packat ner min BMC URS för resa till Gran Canaria. Tar med både Canyon flexstolpe o en RS Reverb XPLR sänkstolpe för att kunna anpassa hojen efter dagens runda. En del grusvägar kan vara väldigt ruffiga o branta.

Bonicon

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Trek950-Monstercross-TheDarkness - 1 (3).jpeg

Monstercrossen (Trek 970 från 1990) får väl räknas som grushoj, den är en allätare som tuggar i sig det mesta. Jag skaffade en shim för att kunna montera en 27.2 mm dropper, men det har inte blivit av.

liveforthis

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Eller Visa din 90tals mtb..men vem bryr sig ? alla trådar skulle kunna heta visa din cykel? ;) Inte för jag bryr mig direkt bara vi inspirerar varandra till denna fina sport (cykling) då.

NickPick

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Eller Visa din 90tals mtb..men vem bryr sig ? alla trådar skulle kunna heta visa din cykel? ;) Inte för jag bryr mig direkt bara vi inspirerar varandra till denna fina sport (cykling) då.
Det var inte kritik, men det blir bara mer och mer tydligt att en pendelcykel är en gravelbike. Kan man ha skärm (som ju en gravelbike brukar ha) så går den ju i ur och skur också.

erik h

Aktiv medlem
Visa din gravelbike
Tå-overlap märks ju mest om man knixar i riktig skog (stora utslag i låg fart). Men på en gravel i 56-ligan är tårna där och nosar på ett 29er-hjul i MTB-bredd, det är svårt att komma ifrån, men med raceig klossmontering och däck i XC-storlek snarare än utförs så kan man klara sig.

Ska man bli av med det helt säkert så får det blir vinkel och/eller reach (front-to-center) i MTB-klassen. Adventuregravel-hojarna är väl på väg ditåt men kanske av andra skäl än just däckutrymmet då de flesta ändå kör 27.5 snarare än 29.

Jag var nitisk med att säkra noll overlap på den Triton jag lät göra för 11 år sen och som jag sen tog mycket geometri från till Tao-ramen. Här går 42or med klossarna max bakåt fria från 29x3.0 men det är nära gränsen för vad som går om man vill vara garanterat fri från tåskrap på 29ers.

1669636676754.png

Topp