Visa Din GT

etnica

Aktiv medlem
Visa Din GT
Nån som har tips på vart man kan hitta en 90-talare ? Är det hålla utkik på Blocket som gäller ?
Skulle vara roligt att hitta en (snygg) ram/gaffel i ok skick iaf..

ebonbrd

Medlem
Visa Din GT
Det verkar finnas en del intresse för gamla mtb's på forumet så jag tänkte passa på att visa upp min vardagscykel.
IMG_20200723_182228.jpg
IMG_20200723_181845.jpg

Som verkar ganska vanligt var den en spontanköpt slit o. slängcykel som det spårade ur med efter att jag fattat tycke för den, men mängden glädje för pengarna slår med råge alla mina andra cykelbyggen.

De flesta komponenter är begagnade eller hyllade vid lagerstädning hos lbs. Däribland ett Surly ultra new baknav och ett gammalt NS-framnav som tillsammans med comp-ekrar och ett par Dartmoor Fortress-fälgar bildade ett rätt så bombsäkert hjulpar. Det kompletterades såklart med ett par dj-däck som jag tycker rullar ok och har varit punkteringsresistenta.

Det gamla fyrkantsvevpartiet fick ge vika för ett modernare och (i mina ögon just då) snyggare RF Evolve, fyndat på crc en gång i tiden. En 38-tänders Truvativ-stålklinga ger någorlunda rätt kedjespänning tillsammans med ett 17t frihjul från BLB. Hade en Singleator förr men böjde växelörat och kom fram till att det är enklare och bättre att skippa den. Billiga kombipedaler från Cube för att cruisa i flip-flops ibland.

Styrkombon, som jag verkligen gillar, består av ett open bar från surly monterat på en handsvetsad stålstyrstam från Nitto. Går ihop bra med ringklockan från Japan. De gamla Avid-bromshandtagen funkar minst lika bra som dagens version men fick en omgång med ståltrissa eftersom lacken(?) börjat flagna. Komplett med finsktillverkade lock-on grips från Herrmans, men har funderat på ett par mer ergonomiska i kork, eller kanske läder. Bytte även styrlager till ett billigt och bra FSA Orbit Equipe, om jag minns rätt.

En Salsa wanderlust ställning bak och Surly nice rack fram (fick monteras med p-klämmor) plockades från en Genesis Vagabond jag hade. I efterhand kan jag konstatera att GT:n är överlägset bättre i touringsyfte. Och inget svaj i baktriangeln som på Genesisen.

Sadelröret är i den spännande dimensionen 29.6mm men lbs hade otroligt nog en adapter som passade perfekt med en 27.2mm Thomson elite-stolpe.

Cykeln har varit ett ständigt pågående långsamt projekt och kommer nog att fortsätta så, men börjar vara på en nivå som jag är nöjd med :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer