Visa din high pivot med idler pulley stigcykel!

Acoustic prototyp. Stål. Antar att det är enduro typ. Äger ingen, men intressant stålhoj
Screenshot_20230301-121925_Samsung Internet.jpg

Acoustic prototyp. Stål. Antar att det är enduro typ. Äger ingen, men intressant stålhoj
Visa bilaga 610898
Ser ut som en Kavenz VHP16 kopia, är isf 2a företaget som gör en stålkopia, det förra var väl ett Schweiziskt företag men den var ännu likare. De hade ju iaf tillstånd från Kavenz men oklart med denna. Är definitivt mer skillnader även om den är väldigt lik.

Ser ut som en Kavenz VHP16 kopia, är isf 2a företaget som gör en stålkopia, det förra var väl ett Schweiziskt företag men den var ännu likare. De hade ju iaf tillstånd från Kavenz men oklart med denna. Är definitivt mer skillnader även om den är väldigt lik.
Sitter just Kavenz på något unikt när det gäller VHP? Kombination av VHP och horstlänk? Very high pivot i sig känns ju inte som någon innovationshöjd direkt, iom att det har funnits kommersiellt åtminstone sen Balfa BB7 som väl kom för över 20 år sen. Så även jackshaft-länkage med detsamma (Brooklyn t.ex.).

Oavsett juridiken så gillar jag både Kavenz och Acoustic! Och Acoustic är ju så mycket snyggare... kul att se hur VHP-varianterna tar sig alltmer mot trampcyklar och inte bara utförs.

Saxat från Kavenz nedan. De gör om hemsidan nu efter lanseringen av Kavenz VHP15 så verkar inte komma åt allt nu.

""virtual High Pivot Suspension Design"
While many high-pivot frames use a single-pivot or linkage-driven single-pivot suspension design, our frames rely on the trusted Horst Link suspension layout. VHP stands for Virtual High Pivot."

VHP är väl vad Kavenz benämner sig länkage bara. Vad jag vet har ingen gjort något liknande men Acoustics tycker ju jag ser ut att vara andra pivotpunkter på ett extremt likt länkage, fäste och placering av allt ändå. Kavenz är ett litet företag så har nog inte något patent som kan förhindra liknande design.

Just att min VHP16 är mer aktiv vid bromsande utan att flytta vikten för mkt är en av anledningarna till att jag köpte den och som jag uppskattar mest, gör mkt för en medioker cyklist som mig när det hettar till eller när jag blir osäker. Är också guld att det är lättare att trampa lite när det är stök. Är de 2 grejor jag gillar mest jämfört med Ripmon men överlag fungerar länkaget jävligt bra bara! gör vad det ska helt enkelt utan konstigheter.

Ah, Virtual snarare än Very! Vilket väl förstås de stora drakarna med sina VPP-aktiga länkage också gör nu förstås genom att tuna om sina VPPer mot en high pivot istället för traditionell drivlinecentrerad, och så hakar de på en idler.

Kul att se någon som kör en Kavenz på riktigt. Sjukt sugen på att prova något dylikt i Hellas även om min Ripley mk1 varit en fantastiskt fin cykel där, men avsaknaden av kedjefeedback och det mystiska flytet lockar med HP för skogen.

Skulle jag konstruera en egen skulle jag försöka med en form av jackshaft istället av olika skäl men då tappar man ju helt bromsoberoendet och får brake jack. De som provat säger att det inte spelar nån roll, men man vill ju gärna ha allt. Märker du skillnaden mot Ripmon i brake jack även vid tramp-skogscykling?

Ah, Virtual snarare än Very! Vilket väl förstås de stora drakarna med sina VPP-aktiga länkage också gör nu förstås genom att tuna om sina VPPer mot en high pivot istället för traditionell drivlinecentrerad, och så hakar de på en idler.

Kul att se någon som kör en Kavenz på riktigt. Sjukt sugen på att prova något dylikt i Hellas även om min Ripley mk1 varit en fantastiskt fin cykel där, men avsaknaden av kedjefeedback och det mystiska flytet lockar med HP för skogen.

Skulle jag konstruera en egen skulle jag försöka med en form av jackshaft istället av olika skäl men då tappar man ju helt bromsoberoendet och får brake jack. De som provat säger att det inte spelar nån roll, men man vill ju gärna ha allt. Märker du skillnaden mot Ripmon i brake jack även vid tramp-skogscykling?
Jag köpte en VHP16 begagnat och har testat den några korta turer och det som jag har märkt är att den har sådant sjukt grepp när man klättrar och att den är VÄLDIGT bra på teknisk klättring!
Har inte hunnit testa så mycket utför ännu så kan inte säga något om det - men där tar jag det nästan för givet att den kommer kännas riktigt bra.

Senast ändrad:
Kul att höra att teorin märks i verkligheten också! Hur mycket känner ni av omvägen över idler pulleyn när det är trampintensivt? Kanske just klättringar, med mycket last på kedjan, då kan det ju vara känsligt att uppleva minsta hinder i effektivitet där. Även om det bara är någon promille förlust så är det ju ett mind game... har sett att vissa jobbat upp mot större trissor på sistone av det skälet, men det skiljer ju mellan ramar och länkage ifall det låter sig göras eller inte.

Kul att höra att teorin märks i verkligheten också! Hur mycket känner ni av omvägen över idler pulleyn när det är trampintensivt? Kanske just klättringar, med mycket last på kedjan, då kan det ju vara känsligt att uppleva minsta hinder i effektivitet där. Även om det bara är någon promille förlust så är det ju ett mind game... har sett att vissa jobbat upp mot större trissor på sistone av det skälet, men det skiljer ju mellan ramar och länkage ifall det låter sig göras eller inte.
Det är svårt att jämföra men jag tycker inte jag känner någon skillnad alls. Var en stund sedan jag satt på min förra cykel och min andra är en hardtail.

Det ska ju vara någon liten % som går förlorad. Jag ska köra tävlingar i år..men knappast på EDR-nivå och jag tror mer att mina skillz på cykeln påverkar mer än kedjans friktion ?

Det ska ju vara någon liten % som går förlorad. Jag ska köra tävlingar i år..men knappast på EDR-nivå och jag tror mer att mina skillz på cykeln påverkar mer än kedjans friktion ?

Det är ödmjukt i överkant tycker jag. Nu har du chansen att skylla på materialet, varför inte göra det?

Det är ödmjukt i överkant tycker jag. Nu har du chansen att skylla på materialet, varför inte göra det?
Det är svårt att jämföra men jag tycker inte jag känner någon skillnad alls. Var en stund sedan jag satt på min förra cykel och min andra är en hardtail.

Jag upplever att coil känns odirekt när man trampar både på Kavenz och Ripmon. Med coil, inserts och däck på 1000+ gram märker jag då ingen skillnad. Har bara provat den med 2021 Rockshos Super Deluxe på gatan men med en sån preloadad shimstack blir den ju klart mer direkt men blir väl alla cyklar tänker jag! Är i princip noll pedalbob! tror antisquat ligger runt 160 och med nya 16t stålidlern hamnar antisquat runt 140.

Jag upplever att coil känns odirekt när man trampar både på Kavenz och Ripmon. Med coil, inserts och däck på 1000+ gram märker jag då ingen skillnad. Har bara provat den med 2021 Rockshos Super Deluxe på gatan men med en sån preloadad shimstack blir den ju klart mer direkt men blir väl alla cyklar tänker jag! Är i princip noll pedalbob! tror antisquat ligger runt 160 och med nya 16t stålidlern hamnar antisquat runt 140.
Oh, antisquat så långt över 100%, blir det nästan som en gammal singlepivot trampmässigt då, att den snarare reser sig och stiffar up sig bak när man trampar hårt, klättrar eller accelererar? Minus all övrig dålig kedjefeedback från de ramarna förstås.

Jag har kört en del Linkage och landade efter mycket kompromissande mellan det ena och andra på anti-squat 80% vid noll sag, 115% mot botten av slaget. Kanske borde pressa upp det mot 100% från åtminstone sag-punkten, så den inte pedalbobbar ens med en modern luftdämpare.

Hur är första intrycket av drivlinan jämfört med en klassisk?
Deviate Highlander är också en high pivot + idler design, så ingen större skillnad där. Men om man jämför till "vanligt" setup utan idler är kanske största skillnad hur drivlinan känns när man snurrar vevarna med hand när hojen är på mekställ, då känner man lite extra motstånd. Kan dock inte säga att det känns när man hojar. Testade faktiskt hur mycket tryck/kraft man måste ha på pedalen innan allt börjar snurra och min enkel digitalvåg visade lite olika värden mellan 100-200g (statisk friktion). Lite extra ljud från drivlinan kan man också förvänta sig, speciellt om drivlinan är smutsig eller torr. Ingen skillnad i hur växlarna funkar.

Ny stigsmiskare, egentligen extra mycket för mycket cykel för Göteborgsstigarna, men det ska bli kul.
20240717_204443.JPG

Gjorde en uppgradering av ram och gaffel från min Propain Tyee 5 AL (och bakdämp/framhjul för att passa ny ram/gaffel), återstår lite småsaker som gucka i framhjulet och luftning av bakbromsen.
Jag pajade dock ena axeln på öppningshelgen i JBP, och det är nog en månad eller två kvar tills sjukgymnasten godkänner mig för "terrängcykling" igen och kan säga vad jag tycker om cykeln (mer än att den är jäkligt snygg ?).

Ny stigsmiskare, egentligen extra mycket för mycket cykel för Göteborgsstigarna, men det ska bli kul.
Visa bilaga 712864
Gjorde en uppgradering av ram och gaffel från min Propain Tyee 5 AL (och bakdämp/framhjul för att passa ny ram/gaffel), återstår lite småsaker som gucka i framhjulet och luftning av bakbromsen.
Jag pajade dock ena axeln på öppningshelgen i JBP, och det är nog en månad eller två kvar tills sjukgymnasten godkänner mig för "terrängcykling" igen och kan säga vad jag tycker om cykeln (mer än att den är jäkligt snygg ?).
ser mycket trevlig ut.
men vad är det för nåt?

Visa bilaga 712864
Fan vad fet!

Tillbaka
Topp