Visa din high pivot med idler pulley stigcykel!

Crossmax

Aktiv medlem
Börjar sakta men säkert dyka upp fler stigramar med high pivot + idler pulleys. Mest känd är kanske Forbidden Druid, men nu har även Deviate släppt sin Highlander. Har sett minst en Druid i Hellas, så upp med bilderna ni som kör på någon av dessa eller andra stigcyklar high pivot + idler!

Jolinwood

Medlem
Supreme SX!
Happy-expertisen kommer i vanlig ordning lipa att det inte är en stigcykel såklart, jag fortstätter hävda att den funkar kanon till bland annat stig:) Sjukt rolig cykel, High pivot is the shit, sååå smooth bakända, mums filibabba man vill bara mata den med mer flow å sten <3

Har du kört Druiden Crossmax? Intryck?

Hoj_2.jpg
Hoj_1.jpg

Crossmax

Aktiv medlem
Supreme SX!
Happy-expertisen kommer i vanlig ordning lipa att det inte är en stigcykel såklart, jag fortstätter hävda att den funkar kanon till bland annat stig:) Sjukt rolig cykel, High pivot is the shit, sååå smooth bakända, mums filibabba man vill bara mata den med mer flow å sten <3

Har du kört Druiden Crossmax? Intryck?

Visa bilaga 404878Visa bilaga 404880
Snygg! Ja, Commencal var före Forbidden och Deviate, det får man ge dem.

Har inte testat Druiden, och det lär inte vara lätt att ordna om man skulle vilja. Men hade jag köpt en ny cykel idag så hade den varit kandidat nummer 1, synd bara att båda färgalternativen är skittåkiga.

Ustzeust

Aktiv medlem
Tänker jag fel ny men borde inte cyklar med den designen vara gungiga att trampa med? Tycker att antisquat borde vara beroende av chain growth och därmed vara lika med noll när man använder en idler

Berk

Aktiv medlem
Tänker jag fel ny men borde inte cyklar med den designen vara gungiga att trampa med? Tycker att antisquat borde vara beroende av chain growth och därmed vara lika med noll när man använder en idler
Det berör på var idler sitter. På Deviate Highlander sitter den lite under pivoten. Men på Commencaln ovån verkar det att kedjelinjen går genom pivoten, så ingen anti-squat.

aribr

Aktiv medlem
Har funderat lite på om jag ska få Marino att bygga en high (single) pivot med idler.

Ser ganska bra ut på papper. Och ja en av problemen är antisquat, men om man offsettar idlern så kan man ha rätt ok antisquat, cykeln som jag visar nedan har run 100% vid sag och går till 80% vid max slag (120mm just i denna version).

Edit: Det hela kanske inte spelar så stor roll på en så kortslagig cykel...men kul att leka :)

Bilagor

Ustzeust

Aktiv medlem
Det berör på var idler sitter. På Deviate Highlander sitter den lite under pivoten. Men på Commencaln ovån verkar det att kedjelinjen går genom pivoten, så ingen anti-squat.
Du som verkar förstå detta, många cyklar har antisquat på över 100%, betyder det att man i princip får negativ pedalbob? Att istället för att dämparen trycks ihop under kraft så dras den isär?

Jotunn

Ny medlem
Jag är amatör på detta, men borde också bero på hur vikten flyttas mellan sadel och pedal. Kan tycka att ifall du "studsar" mer i sadeln eller trycker till riktigt hårt längst ned i trampet (där all kraft går i dämparen) så skulle man behöva mer än 100%

Berk

Aktiv medlem
Du som verkar förstå detta, många cyklar har antisquat på över 100%, betyder det att man i princip får negativ pedalbob? Att istället för att dämparen trycks ihop under kraft så dras den isär?
Det finns åtminstone två fel in min post. Jag glömmer alltid att neutral är 100% anti-squat och inte 0%, ett jättedum definition.
En annan viktigt punkt i det här sammanhanget är anti-squat från drivkraften av hjulet. På flesta cyklar gör det inte mycket, för att pivoten är positionerad på nästa samma höjd som bakaxeln. Men på en high pivot bike är den mycket högre. Det ger mycket anti-squat från drivkraften från hjulen. Så Commencaln har mer en 100% anti-squat.

Man vill har lite mer en 100% för att tyngdpunkten av cyklisten flyttar sig när man trampar. En bra och detaljerad text finns här: https://www.bikeradar.com/features/the-ultimate-guide-to-mountain-bike-rear-suspension-systems/

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Deviate Highlander set riktigt bra ut. Skulle gärna prova en, men det är inte enkelt.

jofahjalm

Aktiv medlem
Det är en statiskt metod som förmodligen inte återspeglar verkligheten jättebra m.a.p. 100%-värdet i noggranhet. Men det är helt rätt att mycket antisquat gör att cykeln reser sig. När man hade framväxel så blev anitsquat jättemycket med lilla klingan (typ 200 %) och då kände man tydligen hur cykeln reste sig när man trampade.

Det finns åtminstone två fel in min post. Jag glömmer alltid att neutral är 100% anti-squat och inte 0%, ett jättedum definition.
En annan viktigt punkt i det här sammanhanget är anti-squat från drivkraften av hjulet. På flesta cyklar gör det inte mycket, för att pivoten är positionerad på nästa samma höjd som bakaxeln. Men på en high pivot bike är den mycket högre. Det ger mycket anti-squat från drivkraften från hjulen. Så Commencaln har mer en 100% anti-squat.

Man vill har lite mer en 100% för att tyngdpunkten av cyklisten flyttar sig när man trampar. En bra och detaljerad text finns här: https://www.bikeradar.com/features/the-ultimate-guide-to-mountain-bike-rear-suspension-systems/
Jag beklagar din förmåga.

aribr

Aktiv medlem

Nu är jag absolut ingen expert, men jag ser inget sätt för en cykel med pivot punkten och pulley punkten på samma plats att ha mer en 100% AS (om man pratar single pivot, vilket commencalen verkar vara).

Finns lite andra som ritat upp Commencals high pivot cyklar i linkage och vad kan se har de mer typiska värden väl under 70% anti squat vid sag och djupare.

Edit: Finns en ritad Supreme SX... Har AS på ung 22% vid sag. Men iom att det är en dh/park cykel så gissar jag (igen ingen expert) att de goda egenskaperna, längre CS vid djupare slag, ingen pedal kickback etc. överväger det som på en "stigcykel" skulle kallas för svampiga pedalegenskaper. #armchairengineer

Berk

Aktiv medlem
Nu är jag absolut ingen expert, men jag ser inget sätt för en cykel med pivot punkten och pulley punkten på samma plats att ha mer en 100% AS (om man pratar single pivot, vilket commencalen verkar vara).

Finns lite andra som ritat upp Commencals high pivot cyklar i linkage och vad kan se har de mer typiska värden väl under 70% anti squat vid sag och djupare.

Edit: Finns en ritad Supreme SX... Har AS på ung 22% vid sag. Men iom att det är en dh/park cykel så gissar jag (igen ingen expert) att de goda egenskaperna, längre CS vid djupare slag, ingen pedal kickback etc. överväger det som på en "stigcykel" skulle kallas för svampiga pedalegenskaper. #armchairengineer
Vad menar du med 22%? Kedjelinjen genom pivoten ger 100% antisquat (med dumma definitionen). Sedan drar hjulen svängen framåt när man trampar och därför ner, det ger kanske den 22% extra AS. Så 122% AS total?

aribr

Aktiv medlem
Vad menar du med 22%? Kedjelinjen genom pivoten ger 100% antisquat (med dumma definitionen). Sedan drar hjulen svängen framåt när man trampar och därför ner, det ger kanske den 22% extra AS. Så 122% AS total?
Ja, kedjelinjen genom pivoten och på skärningspunkten på kedjekransens ytre diameter ger AS på 100%. Men givet att pivotpunkten och kedjekransen inte skär varandra så blir det inte 100%.

Edit: eller så snackar jag skit, det är ju fredag och whisky flaskan har öppnats.

Edit2: Back on track (Actofive):
actofive.jpg

Senast ändrad:

Crossmax

Aktiv medlem
Ja, kedjelinjen genom pivoten och på skärningspunkten på kedjekransens ytre diameter ger AS på 100%. Men givet att pivotpunkten och kedjekransen inte skär varandra så blir det inte 100%.

Edit: eller så snackar jag skit, det är ju fredag och whisky flaskan har öppnats.

Edit2: Back on track (Actofive):
Visa bilaga 404941
Är det din hoj? Helvete vad frän! Kände inte till märket heller förrän du postade denna!

aribr

Aktiv medlem
I wish, Tysk prototyp från Actofive (de/han har en fin hemsida).

Här är en till, men jag kommer inte ihåg vad den heter:

Om jag minns rätt är den från NZ (Edit: kom ihåg, Sherpa Cycles).

anotherone.jpg

jofahjalm

Aktiv medlem
Själva cykeln är ju med råge den populäraste DH-cykeln i världskupen, så den är nog bra. Tycker inte något ser speciellt konstigt ut i analysen heller.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Det var analysen jag var osäker om. 😅
Cykeln lär vara bra men kräver nog utmanande terräng för att kunna utnyttjas till fullo

marran

Aktiv medlem

Kedjelinjen går inte genom pivotpunkten, precis som att kedjelinjen inte går genom bb på en cykel utan idler.
Idlerns storlek kommer styra AS på ett liknande sätt som framdrevets storlek styr AS på en konventionell cykel.

Som nämnts tidigare får man högre AS med samma chaingrowth som en konventionell cykel eftersom pivoten är monterad högre upp.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer