Visa din high pivot med idler pulley stigcykel!

Och så då the grand finale! i fjol efter ett försök att återgå till lowpiv som bara varade några månader. Jag köpte då en Skräck Fuel EX9.9 som på riktigt va nått av det sämsta skit jag kört på (förlåt sågningen alla som gillar den men sån är min åsikt) det gungade hela tiden, dämpningen fungerade inte på småsaker alls och rejält dåligt på stora saker så varför man ska ha en sånt är för mig ett mysterium! då kör jag hellre helstelt ( vilket jag gjorde på stig de åren jag körde Balfan som DHmoppe.) Men efter detta vart det då en till HighPivot en Forbidden Druid. Jag förväntade mig inte att den skulle vara lika bra som balfan bara lite mer i rätt storlek, nått kilo lättare. Kan bara säga att efter det kändes balfan som en traktor. och jag är superdupernöjd! den gungar noll, äter ALLT! gruskorn, rotmattor, stenbumligar, stenkistor, dropp. Så får bara säga till er som inte testat våga! men det finns ingen väg tillbaka sen.

Visa bilaga 409983
Hur får man tag i en sån?

glitch

Aktiv medlem
Vem blir först med en Actofive?
Beställningsbar nu

Berk

Aktiv medlem
Vem blir först med en Actofive?
Beställningsbar nu
Hopade att det tåg lite längre tid ... Behöver verkligen ingen stig FS just nu, men den verkar helt perfekt för mig och är klart snyggaste FS som finns, framförallt med klarlakad stål och röd anodiserad sving.

jlehtinen

Aktiv medlem
När får man en recension?

Tycker att denna är väldigt intressant (och sjukt snygg). Bygg upp lätt med 140mm gaffel och lätta hjul för vanlig stigcykling eller med 160 fram och riktiga hjul/däck för mera stök, ramen är ju relativt lätt enligt tillverkaren.
Några random funderingar efter ungefär 500km med Highlander:
Ramen är relativ lätt, min L med BB kopparna, headset, dämpare och axel vägde 3,6kg och hela hojen blev 13,6kg. Ramen känns styv nog för mina 75kg och byggkvalitet är hög. Idler skapar lite extra friktion (mest pga tighta gummi packningar på idler axel) dock kan jag inte säga att jag känner det när jag trampar, men vevar man med hand då känns det. Lite mer ljud kommer också med idler, speciellt om kedjan är torr/skitig, men med ren smörjt kedja är det typ 'same same' som drivlinan utan idler. Annars är ramen tyst utan nått skrammel. Kabel dragningen under toptube är en bra detalj tycker jag. Åka på 'high pivot' då? Det finns nått i det där bakåt gående axel väg. Bakhjulen hänger inte sig på kanterna på samma sätt som Knollyn (Fugitive) gör. Trampeffektivitet finns där och bakänden känns aktiv även när man trampar. Kedjestagen är hyfsat långa (440mm) och när man bottnar blir det extra 25mm. Jag märker inte på något negativt sätt att bakändan blir längre genom slagen, lätt att lyfta upp framhjulen för liten manual när som helst. Man står/sitter väldigt centralt på hojen och det känns bra. Största skillnaden mellan Knollyn och Highlandern är just position på hojen, på Knollyn (430mm CS) fick man åka lite mer "framtungt", bättre eller sämre, vanesak skulle jag säga. Med 140mm gaffel är hojen en rapp stigcykel, dock ska jag snart testa med 150mm gaffel också, man känner att ramen klarar mer är vad min 140mm stiggaffel gör. :-)

R-P

Medlem
En fundering. Hur är det att byta kedja på en highpivot? Räcker en vanlig kedja eller måste man skarva ihop två? Jäkligt snygg Highlander f.ö.

jlehtinen

Aktiv medlem
En fundering. Hur är det att byta kedja på en highpivot? Räcker en vanlig kedja eller måste man skarva ihop två? Jäkligt snygg Highlander f.ö.
Jag kör med 30 klinga och 10-42 kassett och har typ 118 länkar i kedjan, kör man större kassett då får man hitta en kedja som har 126 länkar om man vill slippa att skarva ihop två.

Egil

Aktiv medlem
På Druiden kör jag nu med en 118l på 11-42kasett, 28t fram. men då lite kort för 42t, dock dämpar man ju sällan fullt när det är spinnklättring.. När den var kittad med XTR 10-45 /30t fram så körde jag 122l så där krävdes långa xtrkedjan.
På balfan körde jag alltid från två kedjor tror det låg runt 130t

Jolinwood

Aktiv medlem
Jäklar vad nära sadelröret bakhjulet sitter jämfört med supreme dh 29. Undra hur det påverkar tramp-effektivitet vs stök-hantering

Berk

Aktiv medlem
Jäklar vad nära sadelröret bakhjulet sitter jämfört med supreme dh 29. Undra hur det påverkar tramp-effektivitet vs stök-hantering
Med en high-pivot kan bakhjulet positioneras mycket närmare sadelröret. Men kedjestagen blir 1 cm längre vid sag.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Finns det inga high pivot-ramar med 100-120 mm slag? Den dagen jag börjar köra FS igen vill jag ha en kortslagig, modern cykel med max 120mm fram och bak. Med riktigt bra konstruktion antagligen lite mindre än så bak.

Berk

Aktiv medlem
Finns det inga high pivot-ramar med 100-120 mm slag? Den dagen jag börjar köra FS igen vill jag ha en kortslagig, modern cykel med max 120mm fram och bak. Med riktigt bra konstruktion antagligen lite mindre än så bak.
Nu är jag jättenöjd med min stig-HT (och 120/100 FS till snabba stig). Men en high-pivot stigcykel är lockande. Tror att jag vill inte har mer än 130/120 mm fram/bak. Närmaste jag har hittat är Actofive P-Train som har 135 mm bak och man kan köra med 140 mm fram. Otroligt snygg, men tyvärr tyng och dyr.

Westman

Aktiv medlem
Ska bli spännande att se om någon släpper en kortslagig 110/130 HSP och utmanar t ex Spur, Ripley, Following, Tallboy (och Optic) i den där magiska äta-kakan-och-behålla-den-kategorin kring gränslandet mellan downcountry och stigcykel, med mer utföregenskaper från segmenten ovan.

LDG

Aktiv medlem
E ju bara att köra en Forbidden Druid och ha lägre stroke på dämparen.
Den är ju byggd för 210x55 men med 210x50 får man ju 118mm slag istället, om nu det skulle vara det viktiga ;)
Är väl bara att bygga med lätta hjul och däck om man vill ha en rapp cykel då alla high pivot verkar trampa fint som fan =)
Appråpå gaffel så kan jag inte påstå att jag känt speciellt mkt skillnad på en pike som var 130 eller 140 på min cykel, ja visst kanske när det brantar på men inte på stig.

erik h

Aktiv medlem
Hur tycker ni kedjemaskineriet känns med den lilla trissan och så mycket kraft på? Mer gnag och flex i drivlinan under kraft med liten trissa fäst på ena sidan och ytterligare 90-graderssväng, än på en vanlig drivlina med belastade biten rakt från storklinga till kassett?

Jag provade Egils hembyggda ultra-high-pivot med sån här kedjelinje i Åre 2001, så jag vet att det fungerar på alla andra vis. Early adopter! Kan finnas nån analogbild kvar på den i arkivet.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ska bli spännande att se om någon släpper en kortslagig 110/130 HSP och utmanar t ex Spur, Ripley, Following, Tallboy (och Optic) i den där magiska äta-kakan-och-behålla-den-kategorin kring gränslandet mellan downcountry och stigcykel, med mer utföregenskaper från segmenten ovan.
Då klickar jag på köp!

aribr

Aktiv medlem
Hur tycker ni kedjemaskineriet känns med den lilla trissan och så mycket kraft på? Mer gnag och flex i drivlinan under kraft med liten trissa fäst på ena sidan och ytterligare 90-graderssväng, än på en vanlig drivlina med belastade biten rakt från storklinga till kassett?

Jag provade Egils hembyggda ultra-high-pivot med sån här kedjelinje i Åre 2001, så jag vet att det fungerar på alla andra vis. Early adopter! Kan finnas nån analogbild kvar på den i arkivet.
Vad menar du med flex i drivlinan? Menar du flex i vevpartiet då? Eller flex i själva trissmonteringen?

erik h

Aktiv medlem
Vad menar du med flex i drivlinan? Menar du flex i vevpartiet då? Eller flex i själva trissmonteringen?
Jag tänkte hela paketet, från pedal till driv mot marken. Alla delar längs vägen lägger ju till något och tillsammans kan det bli mer eller mindre distinkt känsla av det.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Så är det. Singlespeed med spännare är inte alls lika mysigt som utan, t.ex., men frågan är ju om det bara känns eller om det egentligen är relevant.

rouster

Aktiv medlem

När jag hade min Canfield Jedi så böjde jag den rätt rejäla typ M8 skruven som höll i trissan. Rätt mycket kraft där.

Stervelo

Aktiv medlem
Reynolds 853 i huvudtriangel, ååååh, jag vill ha, men ripmon är ju så bra så har inga skäl. suck.

Knä-Ola

Medlem
Var i kontakt med Deviate tidigare i höst, och då nämnde de at man kan få den med en annan länk nu som ger 150ish i dämpning och som är mer progressiv (anpassad för coil). Så vill man ha mer enduro-ish cykel från dem så är det absolut möjligt! Och så är de superbra på att svara på frågor och att ordna custombygg :)

LDG

Aktiv medlem
Var i kontakt med Deviate tidigare i höst, och då nämnde de at man kan få den med en annan länk nu som ger 150ish i dämpning och som är mer progressiv (anpassad för coil). Så vill man ha mer enduro-ish cykel från dem så är det absolut möjligt! Och så är de superbra på att svara på frågor och att ordna custombygg :)
Hade varit sjukt najs att ha en 127mm slag med 210x50 (är ju specad med 210x55 för 140 slag) luftdämpare med lätt kompressionstune, så byter man länkage och på med coil så är den plötsligt 150-160mm

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer