Visa din high pivot med idler pulley stigcykel!

Jag kan inte påstå att jag har så stora problem sönderkörda växlar men jag kör inte så många mil som ni.

Hmm ...

Fick dock igår första genomslagsrevet på min helstel. Så stor att jag behövde 1 och 1/2 salami och där var däcket fortfarande inte tät. Oklart om för lågt tryck var problemet eller att Specialized Ground Control Grid däck är mindre tufft än Maxxis Rekon Exo jag körde innan. Eller så har jag enkelt blivit duktigare (mindre feg) och kör utan inbromsning från rollerna med steniga utförlöp. Hursomhelst måste jag höja trycket. Då får vi ser om jag lindar bakväxlen.

?‍♂️
Jag har ingen bakväxel på min helstekt single-speed ...

OK. Då måste jag höja däck trycket på min Bardino för att ser om jag lindar bakväxlen. Jag tycker dock inte om att köra med för hårda däck och med risken att förstöra bakväxlen.

Så om jag pumpar mer luft i däcken blir jag snabbare?
Du måste väl för annars känns det stötigt och skit ;)

Är på tillfälligt besök i sthlm och är inga problem att köra 1,1 bar fram medan jag hemma vill ha minst 1,3 och 1,4 när det svänger. När det är halt i hellas finns det ju knappt en sväng man litar på ändå =)

Är på tillfälligt besök i sthlm och är inga problem att köra 1,1 bar fram medan jag hemma vill ha minst 1,3 och 1,4 när det svänger. När det är halt i hellas finns det ju knappt en sväng man litar på ändå =)

Det är kanske en del av förklaringen. Jag har aldrig kort i GBG, men gissar att jag skulle behöva högre tryck där.

Jag tror att sambandet mellan hög hastighet/duktig cyklist och antal kraschade växlar inte är på det sätt som flera i tråden verkar antyda. Det är även som vanligt, vissa gör sönder två bandyklubbor på en korp-match, andra nästan aldrig. Finns ngt liknande i alla sporter antagligen….

Jag tror att sambandet mellan hög hastighet/duktig cyklist och antal kraschade växlar inte är på det sätt som flera i tråden verkar antyda. Det är även som vanligt, vissa gör sönder två bandyklubbor på en korp-match, andra nästan aldrig. Finns ngt liknande i alla sporter antagligen….
Stämmer nog! De som kört mkt park är nog t.ex. helt enkelt vana vid att bara köra på medan vi som börjat som stigcyklister tänker på var vi sätter bakdäcket på ett annat sätt kanske, jag undviker saker varje tur för att inte knäcka bakväxlar...
Enda bakväxeln jag haft sönder är en XTR 9100 som är delvis spräckt i kolfibern. Tänkte lämna in för snabblagning hos en som jobbar med kolfiber och hoppas på det bästa =) den kolfiberdelen kostar typ som en XT-växel =)

Stämmer nog! De som kört mkt park är nog t.ex. helt enkelt vana vid att bara köra på medan vi som börjat som stigcyklister tänker på var vi sätter bakdäcket på ett annat sätt kanske, jag undviker saker varje tur för att inte knäcka bakväxlar...

Vet inte om det var vad Laan84 menade.
Jag har haft kollegor som körde sönder många saker, även på lvgcyklar, utan att ramla. Det var inte personer som körde med mycket risk eller mycket snabbare än jag. Jag har aldrig kört sönder något på en lvgcyckel (förutom i en krock med en bil). Det finns folk som kör sönder saker och folk som inte kör sönder saker.

Cyklar inte både Makten o Berk med typ 0.1bar i däckstryck? Jag ser nån slags korrelation här. Kausalitet? Oklart.
0,9 fram och 1,4 bak, ungefär. Den eventuella korrelationen är nog i så fall att man cyklar smidigt istället för att drumla fram som en bakfull elefant och köra sönder saker. Går ju inte fortare för att man är klantig. :sneaky:

0,9 fram och 1,4 bak, ungefär. Den eventuella korrelationen är nog i så fall att man cyklar smidigt istället för att drumla fram som en bakfull elefant och köra sönder saker. Går ju inte fortare för att man är klantig. :sneaky:
tror det var dem trycken jag hamnade på när jag cyklade dh sist... på nåt underligt sätt

Men då kan man knappast pressa i en sväng utan att nåt kränger av eller wobblar/deformeras rejält? Jaja, jag har redan innan konstaterat att du, Berk och kais01 troligtvis cyklar på ett helt annat sätt än mig. Därmed inte sagt sämre. :-)

(Innerst inne är jag givetvis övertygad om att jag är snabbare. Även om det givetvis inte är något jag bryr mig om.)

Senast ändrad:
Men då kan man knappast pressa i en sväng utan att nåt kränger av eller wobblar/deformeras rejält? Jaja, jag har redan innan konstaterat att du, Berk och kais01 troligtvis cyklar på ett helt annat sätt än mig. Därmed inte sagt sämre. :-)

(Innerst inne är jag givetvis övertygad om att jag är snabbare. Även om det givetvis inte är något jag bryr mig om.)
Nä, nåt behov av – eller möjlighet till – att pressa i svängarna finns knappt när man cyklar stökstig utan nämnvärt utförslut. Jag inser att behovet av högre tryck naturligtvis finns så fort man prioriterar utförscykling, men eftersom det utgör bara extremt korta snuttar här och där för min del, vore det vansinne att prioritera det, med kass komfort och uselt grepp som följd.
Dock måste jag säga att det förmodligen skulle gå långsammare även utför för min del om jag pumpade däcken hårdare. För dålig kontroll då helt enkelt.

Sen har väl detta noll och inget med skrotade bakväxlar att göra? Varför skulle "pressa i kurvorna" göra att man kör in i saker eller klantar sig? ? Jag tycker nog att det snarare pekar på att en del pajjar saker oavsett. Är det inte däck, fälgar eller växlar så är det den egna kroppen. De som är allra snabbast verkar göra det rätt sällan. Vilket antagligen beror på att det inte går att cykla supersnabbt om man är en klant. ?
Därmed inte sagt att jag skulle vara snabb; särskilt inte för tillfället. Men jag har i alla fall haft en bunt topp-10-tider på rätt långa sträckor (10-15-minuterssegment) i Hellas, så helt sölig är jag definitivt inte. Utför däremot har jag ingen chans mot nån som är snabb eftersom det helt enkelt inte finns på kartan att riskera att skrota och hamna på sjukan. Har aldrig förstått tjusningen med att ta risker.

Cykla snabbt som i hög fart på skalan km/h och cykla snabbt relaterat till den stig man är på kan kräva olika höga tryck.

Cyklar man snabbt på de blå bitarna jag provat i Hellas så går det ändå rätt långsamt.

Som LDG skrev, och de sista två inlägg också säger, kör du troligtvist snabbare för att du kör mer utför och vi kör i Hellas. Få kurvor där och korta utförslöp. Jag har en gång på min stig-HT och en gång på min helstel deformerat framdäcken så mycket att jag tappade luft, både fall när vinklen med terräng var för stor pga fel linje. Tror också att trycket var lite för lågt. Men vad begränsar min tryck nedåt är klart genomslag i stenkistor när jag kör snabbare.

Angående sabbade balväxel har jag koll på alla linjer och sten, så förväntar inte att det ska hände mig ofta. Min son brukade ramla ofta för att han vågar mycket. Växelörat böjde ofta, jag brukade böja tillbaka den flera gånger på varje tur. Bakväxel är också mycket närmare marken med mindre hjul. Han har dock aldrig skadat en bakväxel, kanske för att han inte körde så snabbt. Sedan han har sin 26" MTB har jag bara en gång böjd tillbaka växelörat. En anledning är att bakväxeln är nu längre från marken. Men tror framförallt att sonen ramlar mindre ofta, han sätter nu oftast en for på marken när han inte klarar en hinder.

Got myself a very nice Dreadnought (haven't tested its uphill capabilities as yet since it has been 30⁰+ and the lifts are open) but DH, this things is amazing. My usual park bike is a Yeti SB165 mullet with a 170mm 29er coil converted fork so It is not like I compared with something sub par.

Anyways,

A few pics...

BTW the boys at Rule 58 in Stockholm have a Druid in demo (large) for those interested in actually testing one

Bilagor

• 20220629_140749.jpg
    20220629_140749.jpg
    821.2 KB · Besök: 159
  • 20220629_140821.jpg
    20220629_140821.jpg
    781.2 KB · Besök: 158
  • 20220629_140829.jpg
    20220629_140829.jpg
    908.2 KB · Besök: 165
Var först lite osäker om det va en kinahoj eller om det faktiskt kunde va en äldre mtb, men hittade annonsen. Att det står 21 speed på gaffeln gär det ju lite mer klart ??.

Var först lite osäker om det va en kinahoj eller om det faktiskt kunde va en äldre mtb, men hittade annonsen. Att det står 21 speed på gaffeln gär det ju lite mer klart ??.
Den "avancerade" men märkliga konstruktionen, var det som fick mig att undra. De flesta äldre heldämpade kinahojjar ser ju likadana ut. Dämparen under ett kort sadelrör osv.

Den "avancerade" men märkliga konstruktionen, var det som fick mig att undra. De flesta äldre heldämpade kinahojjar ser ju likadana ut. Dämparen under ett kort sadelrör osv.

Är det verkligen en dämpare eller bara en fjäder?

Tur att fjädern förmodligen är mycket "för" hård, då går den att cykla på.

Däck är smutsiga, så du har redan kört på den. Kann du ger ett första intryck?
Kört på den sen i juni ;) är en endurohoj på alla bra sätt, inga dåliga som jag vet om! ???
Du ser ju på bilden - den är plush, den är tung, den sväljer allt i sin väg, den ber om att köras så in i helsike snabbt och den är inte först upp på klättringarna ;-)
Om jag är först på klättringar har väl mest att göra med sällskapet :sneaky: och deras cyklar jämfört med vad jag har för cykel, hjul och däck. Är jag först när jag cyklar med folk som har 1300-gramshjul och XC-gummi, nej då jag inte äger såna hjul eller däck.
Alla cyklar är sävliga att trampa med däck som väger 1300+inserts och mjukt gummi men beroende på hur man ska cykla utför tar jag det ibland (eller om tiden är knapp och det är uppför) även när jag inte tävlar men inte på stig.

Kan ge länkaget betyget 9,8 av 10 hittils. Körde på den flera veckor innan jag tänkte på länkaget, så bra är det!
Som vanligt kör jag 3 hjulpar och växlar mellan istället för olika cyklar. Ja denna trampar med coil sämre än en Ripmo med luftdämpare, trampar den sämre än en Ripmo med coil, nej jag tror inte det. Kan väl säga att det gör vad det ska uppför, gungar mindre än Ripmon, har bra grepp och är effektivt.
Utför funkar den bara, har inte upplevt situationer där jag inte är bekväm eller har problem än eller situationer där jag hade velat att länkaget skulle göra något annorlunda.

Kör 460 reach för att, ja förstår inte vad jag skulle med längre reach att göra och det är roligare att cykla med kortare reach, 213 dropper för att det e najs :D Ni som inte provat, gör det!
Skulle man göra 36a och luftdämpare istället för zeb och coil kan man ju göra den 600g lättare men hjul och däck gör mer skillnad på hur cykeln känns.

Senast ändrad:
Att kineserna bara försökt kopiera namnet, var för enkelt. Denna dök upp när jag satt och kollade på videos om länkage. Detta är väl ett väldigt kreddigt märke? Hade aldrig hört talas om.
high pivot gammal.jpg

Ok kunde inte släppa @Makten förslag.

Visa bilaga 497019

135mm slag
Konstant 2.4 leverage (linjär)
10mm (bara) bakåt gående axel
100% AS vid sag (ner till 79% vid 135mm)
Noll (i princip) pedal kickback.

Nu behöver bara nån av er hitta en svetsare och vi är in business :).
Har du nån bra sida som visar hur man räknar på detta? Insett att 501mm reach är 35mm mer än min nuvarande cykel. Även stack är 25mm mer.

För er som cyklar HP, kör ni olika setup på stig mot utför? Mer än hjul o däck då?
Jag skadade mig innan jag kunde prova luftdämpare och bara kört coil iår, tycker dock alla cyklar är ganska sävliga med coil jämfört med luft, det där i toppen av slaget är där oavsett kompressionsinställning eller climb lever, samma på Ripmon som på min Kavenz. Fungerar ju super som enduro och fungerar ok på stig men märker tydlig skillnad mot luftdämpare tycker jag, inte lika peppigt helt enkelt.
Kör ni olika sag för olika sorters cykling? och justerar rebound därefter? Har funderat på att prova det, tycker man borde kunna få en 160-slagshoj att känna rappare på det sättet. Speciellt de som inte är supereffektiva som t.ex. Trek Slash.

Kört på den sen i juni ;) är en endurohoj på alla bra sätt, inga dåliga som jag vet om! ???

Om jag är först på klättringar har väl mest att göra med sällskapet :sneaky: och deras cyklar jämfört med vad jag har för cykel, hjul och däck. Är jag först när jag cyklar med folk som har 1300-gramshjul och XC-gummi, nej då jag inte äger såna hjul eller däck.
Alla cyklar är sävliga att trampa med däck som väger 1300+inserts och mjukt gummi men beroende på hur man ska cykla utför tar jag det ibland (eller om tiden är knapp och det är uppför) även när jag inte tävlar men inte på stig.

Kan ge länkaget betyget 9,8 av 10 hittils. Körde på den flera veckor innan jag tänkte på länkaget, så bra är det!
Som vanligt kör jag 3 hjulpar och växlar mellan istället för olika cyklar. Ja denna trampar med coil sämre än en Ripmo med luftdämpare, trampar den sämre än en Ripmo med coil, nej jag tror inte det. Kan väl säga att det gör vad det ska uppför, gungar mindre än Ripmon, har bra grepp och är effektivt.
Utför funkar den bara, har inte upplevt situationer där jag inte är bekväm eller har problem än eller situationer där jag hade velat att länkaget skulle göra något annorlunda.

Kör 460 reach för att, ja förstår inte vad jag skulle med längre reach att göra och det är roligare att cykla med kortare reach, 213 dropper för att det e najs :D Ni som inte provat, gör det!
Skulle man göra 36a och luftdämpare istället för zeb och coil kan man ju göra den 600g lättare men hjul och däck gör mer skillnad på hur cykeln känns.
Så tycker du den är jobbigare att hantera när man behöver göra snabba riktningsändringar, spontan-bunnyhoppa eller placera cykel(preload och så flytta den åt sidan)?

Så tycker du den är jobbigare att hantera när man behöver göra snabba riktningsändringar, spontan-bunnyhoppa eller placera cykel(preload och så flytta den åt sidan)?
Nope? var har jag skrivit det? Tycker längre reach är mindre lekfullt men högre front kan kompensera en del!
Har dock inget med denna hoj att göra och är förhållandevis normalhög stack ändå.

Stigcykel?
bild på random cykel
Finns trådar för att visa random shit. Visa din cykel är det ju inte direkt ;)

Tillbaka
Topp