Visa din ibis

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa din ibis
Närmsta två säsongerna kommer det inte hinnas med tävla i ESS, eller vilken regi det nu blir. Sannolikt blir det inte många dagar i parken heller.

DSC_2391.JPG

Ge mig tre anledningar att inte byta den mot en Ripley :unsure:

Den rullar mestadels på just den hjuluppsättningen vilket kanske säger nog egentligen.

LDG

Aktiv medlem
Visa din ibis
Pumpa lite mer luft bak o ändra rebound efter det o du har en Ripley med reserver ;)
Kör du hjuluppsättningar med förhållandevis lätta grejor då? Går säkert att cykla med Rekon Race/XR3 bak o Rekon/XR4 fram om man bor där det är torrt för det mesta. Sen kör man Dissector/butcher på ett hjulpar.
Ser inte varför du ska byta istället för att ställa in den för trail när ramen bara väger 300g mindre (i alu iaf).
Så varför skulle du byta?

Berk

Aktiv medlem
Visa din ibis
Pumpa lite mer luft bak o ändra rebound efter det o du har en Ripley med reserver ;)
Kör du hjuluppsättningar med förhållandevis lätta grejor då? Går säkert att cykla med Rekon Race/XR3 bak o Rekon/XR4 fram om man bor där det är torrt för det mesta. Sen kör man Dissector/butcher på ett hjulpar.
Ser inte varför du ska byta istället för att ställa in den för trail när ramen bara väger 300g mindre (i alu iaf).

Precis vad Pinkbike skriver:

Har själva aldrig provat en cykel som Ibis Ripmo. Är mycket nyfiken på vad jag skulle tycka om den.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din ibis
@muffin
1. Går inte att få tag på
2. Om du ska ha en dc kan du lika gärna köpa en Spur
3. Ripmon är betydligt mer kul i parken 😀, säljer du den kommer du inte orka hyra och då blir det ingen körning i park alls, och det låter ju trist.

Hälsningar från en som är sugen på Ripley 😁.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Visa din ibis

Jag kör olika hjulsättningar med allt från Assegei DH-casing till Rekon.

För att kunna tävla i lokala XC och Enduro-race med samma hoj.

Nu maxar jag redan min dpx2 med ett steg för stor token. Ripleyn måste väl ändå vara rappare? Vikten i sig spelar ingen roll.

@muffin
1. Går inte att få tag på
2. Om du ska ha en dc kan du lika gärna köpa en Spur
3. Ripmon är betydligt mer kul i parken 😀, säljer du den kommer du inte orka hyra och då blir det ingen körning i park alls, och det låter ju trist.

Hälsningar från en som är sugen på Ripley 😁.

Tids nog.
Jag har redan en DC som även den blir utbytt.
Nej hyra blir aldrig aktuellt.

LDG

Aktiv medlem
Visa din ibis
Har du max lufttryck? menade att om du nu kör Ripmon med 28% sag säger vi och Ripleyn är mindre känslig så kan du ju lika gärna köra Ripmon med typ 20% sag för samma effekt men har lite reserver när du vill.

Makten

Aktiv medlem
Visa din ibis
Ripley har en ganska tydlig "plattform" kring 20-25% sag, och den blir klart svampigare om man hamnar under denna. Antar därmed att även Ripmo kan bete sig lite underligt om man åt andra hållet kör mindre sag. Det kommer oavsett inte bli likadant som med en annan ram med kortare slaglängd.

Gimpen

Aktiv medlem
Visa din ibis
Ok, i'm calling it......

Gimpen förutspår att ibis kommer släppa en mojo HD6 inom kort!

HD5 ligger inte längre kvar under "bikes" utan har fått flytta över till "Previous models"
Det står även "produced 2019-2021"
Jag ger det max till början av november innan den släpps.
Kanske en MX-modell? Troligen 160/160
Något längre men troligen inte nån större ändring på HA (som redan ligger på 63,9)

Senaste åren verkar det som att hojarna uppdateras efter ca. 2 år så det är väl så lagom dags för en ny HD...
*Längtar* 🙏🏻💖

Nån som bettar emot? 100kr i potten...

Senast ändrad:

Gimpen

Aktiv medlem
Visa din ibis
Dom har ju Mojo 4 som är full 27,5" och Ripmo som är full 29"
Jag tror att det hade varit smart att släppa HD6 som hockeyfrilla...

Efter att ha kört på ett antal olika ibis'ar genom åren (Ripmo sista halvåret) så är jag absolut inte helt övertygad om att 29" är för alla.
Ripmon är iofs rätt grym men den känns tyngre, större och lite mer onimblerer än HD4/5 på vanlig trampstig.
Tycker även det är rätt hård/oplush bak i jämförelse... Kört med FOX X2 på sista 3 hojarna och den har varit riktigt kalas på HD4/5 men tycker det är en stummare känsla på Ripmo'n trots nästan helt öppen compression. Och dämparen har varit på helservice så den funkar...
Men konsensus på nätet verkar vara att dom är lite oplush....
Så.... Jag hoppas på en 27,5 eller en MX...

Edit: Är jävla oskönt att känna att baken touchar bakhjulet när man kör tekniskt utför som dropp etc. också.
Kan ju bli lite halvsketchy om man råkar tygbromsa precis i nåt kritiskt ögonblick...

Senast ändrad:

Frenchy

Aktiv medlem
Visa din ibis
Dom har ju Mojo 4 som är full 27,5" och Ripmo som är full 29"
Jag tror att det hade varit smart att släppa HD6 som hockeyfrilla...

Efter att ha kört på ett antal olika ibis'ar genom åren (Ripmo sista halvåret) så är jag absolut inte helt övertygad om att 29" är för alla.
Ripmon är iofs rätt grym men den känns tyngre, större och lite mer onimblerer än HD4/5 på vanlig trampstig.
Tycker även det är rätt hård/oplush bak i jämförelse... Kört med FOX X2 på sista 3 hojarna och den har varit riktigt kalas på HD4/5 men tycker det är en stummare känsla på Ripmo'n trots nästan helt öppen compression. Och dämparen har varit på helservice så den funkar...
Men konsensus på nätet verkar vara att dom är lite oplush....
Så.... Jag hoppas på en 27,5 eller en MX...

Edit: Är jävla oskönt att känna att baken touchar bakhjulet när man kör tekniskt utför som dropp etc. också.
Kan ju bli lite halvsketchy om man råkar tygbromsa precis i nåt kritiskt ögonblick...
I would take that bet. Care to make it interesting? SEK10000?

Frenchy

Aktiv medlem
Visa din ibis
If anyone is interested in looking at an Exie in the flesh, the first one to arrive to Sweden will be on display (unitl it sells) at Rule 58 in Stockholm from the week after next
The bike is far to XC driven for my taste but I know that there are many in Sweden that enjoy a nice uphill so it should soon fine a new home.

ers

Aktiv medlem
Visa din ibis
Själva skydden kostade inget men 11:- i moms och 75:- i hanteringsavgift fick jag betala. Ibis hade noterat "Gift" och $5 i värde tyvärr, vet iof inte om jag hade sluppit hanteringsavgiften...

Frenchy

Aktiv medlem
Visa din ibis
They are not available to me yet as I do not think they have enough stock just to satify original owners as it is for now.
I can suggest this instead. They don't have one for the Ripley/Ripmo AF as yet but I know it is in the works.
I have received a prototype and I am testing it. Will most likely stock them from late february/early March
PM me if you want me to let you know when I have them

glitch

Aktiv medlem
Visa din ibis
Håller de fortfarande på med taffliga eftermarknadslösningar? Senaste efter Ripmo v1 borde de haft med en skyddslösning i specen från fabrik på alla nyare modeller. Cyklarna är bra att cykla på men otroligt opremium för att vara premium. Allt från interna kabelkanaler som allt fastar i till klisterlappar man ska beställa från USA...
Dock bra kundservice och bästa "manualerna".

manneblask

Aktiv medlem
Visa din ibis
Håller de fortfarande på med taffliga eftermarknadslösningar? Senaste efter Ripmo v1 borde de haft med en skyddslösning i specen från fabrik på alla nyare modeller. Cyklarna är bra att cykla på men otroligt opremium för att vara premium. Allt från interna kabelkanaler som allt fastar i till klisterlappar man ska beställa från USA...
Dock bra kundservice och bästa "manualerna".
Håller helt med. Så mycket små grejor som man stör sig på och är väldigt icke premium. Bara att inte ha vettiga skydd på hojen (speciellt alla krossar runt länkage) är ju väldigt opremium. Betalade 10k mindre för min förra hoj som hade allt sådant.

Visa din ibis
Halvmörk soffbild på min hyfsat nyköpta Ripmo V1. Min första hoj med DW-link och jag ser verkligen fram emot att prova det och se om det är så bra som alla säger.
Nu är det bara hoppas att våren kommer tidigt.

Bilagor

• 6EB03504-8B72-441C-BD30-7CECC00EC164.jpeg
    6EB03504-8B72-441C-BD30-7CECC00EC164.jpeg
    726.2 KB · Besök: 60
Topp