Visa din ibis

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din ibis
En liten bit slang och ett buntband löser stenkrossen på kolramen. Håller dock med om att de borde löst det snyggare. För nedre delen fick vi V1-ägare ett skydd skickat till oss.

Vad gäller kedjestaget så ligger ibis efter många andra. Jag kör en klassiker med slang lindat runt. Men nu har jag faktiskt slagit till på ett kedjestagsskydd från SC (passande V4 tallboy mfl). Ska gå att få till snyggt på Ripmon.

Bilagor

• EF4814F9-5EFA-4086-AA97-9DEF9449275C.png
    EF4814F9-5EFA-4086-AA97-9DEF9449275C.png
    194.4 KB · Besök: 131

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din ibis

Makten

Aktiv medlem
Visa din ibis
Stenkrossen är lätt att åtgärda med en remsa eltejp som går tvärs över gapet mellan länkarna på respektive sida. Det blir en "tejphylla" men den sitter såpass högt upp att inget krossas och allt bös trillar av nästan direkt.
Jag lyckades aldrig få den där gummimojen att fästa, så det är därför jag kör fullösning.

236308731_204875961524924_3712237279420644699_n.jpeg

Edit: På undersidan av kedjestaget närmast drevet har jag satt en remsa av den luddiga sidan av självhäftande kardborrband. Håller ganska bra och tar bort det värsta oväsendet.

mjarlson

Aktiv medlem
Visa din ibis
Ok I see your point even if I do not agree. I think there is a legitimate and interesting choice between spending 23k on a carbon frame using standard allow wheels vs a better speced alloy bike with light carbon wheels (and nice hubs).
I have not used hydra hubs, so I dont know about these but I would rather go for Newmen carbon wheels with dt 350 hubs with a 54 ratchet (have a 54 rachtet now and I do not need addtional engagement points). In addtion to DT 350 with a 54 rachet beeing much more affordable it is also much quieter. Really do not like the sound of the hydra hubs. If I were to spend much chash on a fancy hub I would go for something as quiet as possible.
Mina hydras är MYCKET tystare än mina dt240 med 54t (bör låta samma som 350). med DT naven behöver man inte ringklocka och alla vänder sig om när man kommer cyklande (satte dom hjulen på frugans hoj, hehehe...)

Schyssta hojar i tråden! Om dom byggt en riktig enduro hoj hade jag varit sugen att byta ut min SB150

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din ibis
Mina hydras är MYCKET tystare än mina dt240 med 54t (bör låta samma som 350). med DT naven behöver man inte ringklocka och alla vänder sig om när man kommer cyklande (satte dom hjulen på frugans hoj, hehehe...)

Schyssta hojar i tråden! Om dom byggt en riktig enduro hoj hade jag varit sugen att byta ut min SB150
Där ser man. Ljudnivån på DT-nav är väldigt beroende på hur mkt fett man har. Går att få väldigt tysta med mer fett (även med 54t). De hydra-nav jag hört låter betydligt mer :).

Ja, lite konstigt är det att Ibis inte har någon riktigt Enduromodell. Trodde en sådan skulle komma före de släppte en renodlad XC (Exie).

glitch

Aktiv medlem
Visa din ibis
Där ser man. Ljudnivån på DT-nav är väldigt beroende på hur mkt fett man har. Går att få väldigt tysta med mer fett (även med 54t). De hydra-nav jag hört låter betydligt mer :).

Ja, lite konstigt är det att Ibis inte har någon riktigt Enduromodell. Trodde en sådan skulle komma före de släppte en renodlad XC (Exie).

Har nåt i9 nav, osäker på modell, det låter sjukt mycket mer än nåt DT nav jag haft så det beror nog väldigt mycket på fett.

zinkpasta

Aktiv medlem
Visa din ibis
Det går ju åas att komma trea i EWS med nuvarande Ripmo, så helt kass på enduro är den ju inte.

Men visst, det finns väl plats i deras sortiment för något med mer slag och traktorhjul för den delen.

Mini_me

Aktiv medlem
Visa din ibis
Är inte Mojo HD och Ripmo deras Endurovapen?

Dom säger inte det rakt ut (att det är enduro hojar) men går hyfsat för våra svenskar i EWS på Ripmo iaf.

LDG

Aktiv medlem
Visa din ibis
Det går ju åas att komma trea i EWS med nuvarande Ripmo, så helt kass på enduro är den ju inte.

Men visst, det finns väl plats i deras sortiment för något med mer slag och traktorhjul för den delen.
Men det ser också ut som att de kör en längre bakdämpare iår o blir då 168 slag så är väl precis som alla andra.
Stock är ju Ritchie Rudes 150mm bak, Jack Moirs 150mm bak, Martin Maes var ju iaf 150mm. Så egentligen har de snabbaste kört 150mm tror vi!?

Senast ändrad:

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din ibis

Nej, verkligen inte!
Kikade på en jämförelse mellan Ripmon v2, Sb130, Hightower och nya Sentinel gjort av "Bikers Edge" som menade att framför allt Sentinel var vassare nerför jämfört med Ripmon men även Hightower (och då har ju SC även en Megatower som är ytterligare mer kapabel). Ripmon menade testaren var klart bäst uppför (även bättre än Yeti Sb130) men också ungefär mostvarande kapabel nedför. Och Yeti har ju även Sb150 som en riktig plöjmaskin.
Vet inte hur mkt vikt man ska lägga vid detta men kanske är det DW-länkaget som är mer poppigt/livligt med bra stöd och lite mindre soffa som gör att Ripmon upplevs lite mindre stabil utför jämfört med övriga? Sentinel har väl också betydligt flackare gaffelvinkel.

SalkinL

Aktiv medlem
Visa din ibis
Det är ju lite problem med bussningarna framför allt i den nedre länken, att dom är för tajta. Mina var så tajta på min V2 att jag fick slå ut länkarna med gummiklubba. Slipar man upp dom försiktigt så gör det en hel del för känslan och därmed även på hur den upplevs nedför och i stök. Så man kan fråga sig hur bussningarna var i Bikers Edge testet? Kanske bra, eller dåliga. Synd att Ibis inte har bättre kontroll över toleranserna på aluinserten i ramen.

Makten

Aktiv medlem
Visa din ibis
Det är ju lite problem med bussningarna framför allt i den nedre länken, att dom är för tajta. Mina var så tajta på min V2 att jag fick slå ut länkarna med gummiklubba. Slipar man upp dom försiktigt så gör det en hel del för känslan och därmed även på hur den upplevs nedför och i stök. Så man kan fråga sig hur bussningarna var i Bikers Edge testet? Kanske bra, eller dåliga. Synd att Ibis inte har bättre kontroll över toleranserna på aluinserten i ramen.
Mina bussningar till klykan var så trånga att aluminiumhalvorna nöp i bussningen och hela bussningen roterade i ramen istället. Det är verkligen sjukt dålig kvalitetskontroll för så höga priser tycker jag. Nu har jag fått limma fast bussningarna i ramen och brotscha upp dem till rätt mått, men eftersom det hann äta lite kolfiber innan dess så lossnar de titt som tätt ändå. Detta är på en kol-Ripley V4. De nedre bussningarna däremot höll i två år med ytterst lite underhåll, innan de blev liiite glappa och behövde bytas.

Även kullagrena i övre länken är som skit redan från fabrik för att presspassningen är alldeles för hård. Fattar inte hur man kan vara så värdelös på toleranser och passningar när man jobbar med att utveckla dylikt. :cautious:

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din ibis
Vet att det kommenterades av Mike i Pink Bikes test back in the days. Trodde det var löst dock. Hur undersöker man detta och vad är "lagom"?

Makten

Aktiv medlem
Visa din ibis
Vet att det kommenterades av Mike i Pink Bikes test back in the days. Trodde det var löst dock. Hur undersöker man detta och vad är "lagom"?
Om du tar isär länkaget så provar du helt sonika hur trögt axlarna går på egen hand i bussningarna, gärna helt rengjorda från fett. De bör gå lätt men med så lite glapp som möjligt, gärna nära noll. Det lilla glapp som ändå kan finnas elimineras när du drar på fett. Det går med fördel att använda ett lite trögare fett än vad Ibis rekommenderar, så håller det sig på plats längre och tätar antagligen mot fukt bättre.
Ett minimalt rotationsmotstånd borde inte spela nån jätteroll, men går det så trögt att du måste använda nån som helst kraft för att vrida axlarna så bör du brotscha upp bussningarna (när de sitter på plats i ramen, eftersom de krymper av presspassningen). Det blir betydligt rundare än att försöka slipa upp dem. Går fint att göra för hand eftersom det inte är mer än nån tiondels millimeter på sin höjd som ska bort.

ers

Aktiv medlem
Visa din ibis
Lite första kort recension av hojen nu när den blivit en sommar gammal.

Jag hade spanat på en Ripmo AF sen den kom ut och aldrig riktigt bestämt mig. Pga platsbrist och upprätthålla diverse husfrider så har det varit svårt med ännu en n+1.

Jag hade mailat lite olika leverantörer om lagerstatus och som det sett ut så var det tomt överallt. Tills jag provade med Ontrack igen och vips de hade en i lager i min storlek! Ingen tvekan och jag slog till direkt, fick hojen levererad på 4 dar. Deore-spec dock med gratis uppgradering till SLX 4-kolv - sweet!

Jag hade hela tiden trott att jag skulle behöva behålla min föregående hoj, en Meta Tr '19 just för att ha något mer trampvänligt. Men ack så fel jag hade!

Hojen trampar på som attans för den cykling jag gillar. Utförs levererar den ännu mer självförtroende och äter det mesta jag slänger på den. Den funkar verkligen till allt i mina ögon. Med lite lättare hjul/däck skulle den säkerligen bli ännu snabbare på platten.

Pros:
- Galet mångsidig enligt mig. Kan trampa runt i den relativt platta Sthlms-terrängen utan problem eller att jag på något sätt saknar min Meta. Detta med Assegai Exo+ fram och bak. Men kan även shredda bikepark med hopp och endurospår.
- Bra och lagomt progressiv geometri.
- Grym spec för det man betalar
- Låg BB, man kan ligga rejält i kurvorna
- Låg standover.

Cons:
- Stenkrossen i länkaget borde ha skydd från fabrik. Jag vet att de jobbar med det till AF-versionerna (finns bara till kol). Jag löste det med gummiduk som jag buntar fast.
- Låg BB och jag får tänka mer på hur jag matar med pedalerna än innan.
- Gummiskyddet för kedje- och sadelstagen är inte bra. Ganska mycket oljud och dessutom så har i princip all lack under kedjestaget närmast nött bort efter 3 dagar i bikepark. Här håller jag på med olika fulmek-lösningar. Senast någon kreation med vulktejp
- konstig dragning av dropper leder till att man inte kan ha långt instick. Skulle behöva en 200mm men ryms inte.

Uppgraderingar jag gjort hittills är:
- Längre stam
- Styre med högre rise
- Taco

Visa bilaga 507472
Gällande skydd till kedjestagen så kör jag med Happys egna från shoppen. Verkar fungera bra…

Gullirull

Aktiv medlem
Visa din ibis
Mina bussningar till klykan var så trånga att aluminiumhalvorna nöp i bussningen och hela bussningen roterade i ramen istället. Det är verkligen sjukt dålig kvalitetskontroll för så höga priser tycker jag. Nu har jag fått limma fast bussningarna i ramen och brotscha upp dem till rätt mått, men eftersom det hann äta lite kolfiber innan dess så lossnar de titt som tätt ändå. Detta är på en kol-Ripley V4. De nedre bussningarna däremot höll i två år med ytterst lite underhåll, innan de blev liiite glappa och behövde bytas.

Även kullagrena i övre länken är som skit redan från fabrik för att presspassningen är alldeles för hård. Fattar inte hur man kan vara så värdelös på toleranser och passningar när man jobbar med att utveckla dylikt. :cautious:

Måste kolla detta på min Ripmo AF. Bra info!

Vilket varumärke ska man främst kolla in om man kan tänka sig kompromissa med Ibis "ride quality" men vill ha "solid build quality"?

LDG

Aktiv medlem
Visa din ibis
Kul dag till fjälls 😀
Vet inte om något mer än styrlager o veblager är stock 😉

Mediumram med DVO Jade
Cascade Components länk
Fox 36 Grip2 2021
Code RSC
Spank 35mm stam med Oneup 35 rise styre
Oneup 200mm dropper
Drivlinan är blandad Shimano men Sram vevar med Wolftooth Elliptical steel chainring
Hjulen är Dt350 med Newmenfälgar, Rimpact Pro inserts fram o bak.
Roterar 3 hjulpar för olika användningslmråde.
Foam runt alla kablar i ramen och Mastic tape där kedjan kan nudda så det enda jag kan höra är olja som flyttas i bakdämparen och baknavet =)

20210821_131258.jpg

20210821_130356.jpg

Senast ändrad:

Crossmax

Aktiv medlem
Visa din ibis
En liten bit slang och ett buntband löser stenkrossen på kolramen. Håller dock med om att de borde löst det snyggare. För nedre delen fick vi V1-ägare ett skydd skickat till oss.

Vad gäller kedjestaget så ligger ibis efter många andra. Jag kör en klassiker med slang lindat runt. Men nu har jag faktiskt slagit till på ett kedjestagsskydd från SC (passande V4 tallboy mfl). Ska gå att få till snyggt på Ripmon.
Så här kan man också göra! Inte lika snyggt, men garanterat tystare.
7F3A8674-90C8-4E9B-967C-F9B306BE754E.jpeg

C37A48CE-4C0F-41F2-BDB8-9642EA35C3FC.jpeg

Gullirull

Aktiv medlem
Visa din ibis
Kul dag till fjälls 😀
Vet inte om något mer än styrlager o veblager är stock 😉

Mediumram med DVO Jade
Cascade Components länk
Fox 36 Grip2 2021
Code RSC
Spank 35mm stam med Oneup 35 rise styre
Oneup 200mm dropper
Drivlinan är blandad Shimano men Sram vevar med Wolftooth Elliptical steel chainring
Hjulen är Dt350 med Newmenfälgar, Rimpact Pro inserts fram o bak.
Roterar 3 hjulpar för olika användningslmråde.
Foam runt alla kablar i ramen och Mastic tape där kedjan kan nudda så det enda jag kan höra är olja som flyttas i bakdämparen och baknavet =)

Visa bilaga 507820
Visa bilaga 507822
Hur funkar Shimano Remote med Oneup-droppern? Jag har samma setup men får det inte att lira så bra. Har fått en ny "cartridge" till droppern och det gjorde det lite bättre, men är fortfarande väldigt trögt att trycka på remoten jämfört med andra dropper-setups jag testat.

ers

Aktiv medlem
Visa din ibis
Kört shimano reglaget med Oneup dropper tidigare. Fick aldrig någon skön känsla i den utan kör idag med Oneups egna remote.

Även kört shimano remoten till Bontragers dropper samt orginaldroppern till Ripmo AF. Ingen bra känsla alls.

LDG

Aktiv medlem
Visa din ibis
Hur funkar Shimano Remote med Oneup-droppern? Jag har samma setup men får det inte att lira så bra. Har fått en ny "cartridge" till droppern och det gjorde det lite bättre, men är fortfarande väldigt trögt att trycka på remoten jämfört med andra dropper-setups jag testat.
Funkar super!
Märker ingen skillnad mot något annat jag provat. Inkl Wolftooth Light och Oneups egna.
Spände den så den tar tidigt o gillar att jag kan ha den så jag inte behöver flytta handen o knappt tummen för att använda droppern, jäkligt bra när det gäller 😉 inser nu att jag förmodligen kan flytta växelreglaget närmre tummen för samma känsla, får prova.

ers

Aktiv medlem
Visa din ibis
Ser fram emot en utförlig jämförelse med Ripmon 😀.
Otrolig skillnad trots likheterna!

Ripmo är helt fantastisk när det pekar nerför och man inte ville undvika hinder utan bara plöja över. Den ligger mer på marken än över den medans med Ripleyn vill man istället undvika det hårigaste och istället poppa och köra bakhjul över allt annat. Nu förstår jag äntligen vad recensenterna menar med lekfull och poppig 😁…

Det var det som slog mig direkt på min 15km runda hemmavid, just vilken skillnad det är…

Köp & Sälj

Topp