Lite första kort recension av hojen nu när den blivit en sommar gammal.
Jag hade spanat på en Ripmo AF sen den kom ut och aldrig riktigt bestämt mig. Pga platsbrist och upprätthålla diverse husfrider så har det varit svårt med ännu en n+1.
Jag hade mailat lite olika leverantörer om lagerstatus och som det sett ut så var det tomt överallt. Tills jag provade med Ontrack igen och vips de hade en i lager i min storlek! Ingen tvekan och jag slog till direkt, fick hojen levererad på 4 dar. Deore-spec dock med gratis uppgradering till SLX 4-kolv - sweet!
Jag hade hela tiden trott att jag skulle behöva behålla min föregående hoj, en Meta Tr '19 just för att ha något mer trampvänligt. Men ack så fel jag hade!
Hojen trampar på som attans för den cykling jag gillar. Utförs levererar den ännu mer självförtroende och äter det mesta jag slänger på den. Den funkar verkligen till allt i mina ögon. Med lite lättare hjul/däck skulle den säkerligen bli ännu snabbare på platten.
Pros:
- Galet mångsidig enligt mig. Kan trampa runt i den relativt platta Sthlms-terrängen utan problem eller att jag på något sätt saknar min Meta. Detta med Assegai Exo+ fram och bak. Men kan även shredda bikepark med hopp och endurospår.
- Bra och lagomt progressiv geometri.
- Grym spec för det man betalar
- Låg BB, man kan ligga rejält i kurvorna
- Låg standover.
Cons:
- Stenkrossen i länkaget borde ha skydd från fabrik. Jag vet att de jobbar med det till AF-versionerna (finns bara till kol). Jag löste det med gummiduk som jag buntar fast.
- Låg BB och jag får tänka mer på hur jag matar med pedalerna än innan.
- Gummiskyddet för kedje- och sadelstagen är inte bra. Ganska mycket oljud och dessutom så har i princip all lack under kedjestaget närmast nött bort efter 3 dagar i bikepark. Här håller jag på med olika fulmek-lösningar. Senast någon kreation med vulktejp
- konstig dragning av dropper leder till att man inte kan ha långt instick. Skulle behöva en 200mm men ryms inte.
Uppgraderingar jag gjort hittills är:
- Längre stam
- Styre med högre rise
- Taco
Visa bilaga 507472