Visa din ibis

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din ibis
The main benefit of my wheels are not the rim (I can't really say that I feel much of a difference in the alloy S35 and the carbon S35 on the Ibis hub)
The main feel difference comes from the crazy fast engagement that come from the I9 hydro hubs. And I am yet to find one of those for SEK10K
'If you know of a retailer with i9 Hydra with 35mm wide carbon rim for that price, please let me know. I am on the market :)

And I did understand the question. My point was that it would be so unlikely to have one of those in the real world that it would be a exercise for the sake of it. Putting the alloy wheels on my bike would make more sense.

I tent to try to compare real world things that are likely to be a choice someone is to pose themselves.
i.e.: if everything else on the bike are the same (NGX kit, same wheels etc...) are the SEK23,7K difference between the v4 and AF money well spent for most people just for a carbon frame and factory suspension.

And my answer to that particular question is a resounding "no".
My recommendation is that unless you really go for it with XO1 level kits and carbon rims on really nice hubs, you are better served buying the AF and spend the rest on coaching lesson ;)
Ok I see your point even if I do not agree. I think there is a legitimate and interesting choice between spending 23k on a carbon frame using standard allow wheels vs a better speced alloy bike with light carbon wheels (and nice hubs).
I have not used hydra hubs, so I dont know about these but I would rather go for Newmen carbon wheels with dt 350 hubs with a 54 ratchet (have a 54 rachtet now and I do not need addtional engagement points). In addtion to DT 350 with a 54 rachet beeing much more affordable it is also much quieter. Really do not like the sound of the hydra hubs. If I were to spend much chash on a fancy hub I would go for something as quiet as possible.

ers

Aktiv medlem
Visa din ibis
Ripmo AF i trailutförande

BA927A2A-B0B1-4F29-8654-5A5BED8A5175.jpeg

Senast ändrad:

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din ibis
Ja det där ser galet ut! Skicka bild och info till chuck! De bör om inte annat skicka över en ny bättre stam. Kanske också läge att se över den batchen stammar. Är ändå en del som kan orsaka läskig krascher.

manneblask

Aktiv medlem
Visa din ibis
Helt sjukt. Man kan ju nästan tro att du inte gjort annat än bender-huck. Syns nåt på undersidan då?

Ja det är klart jag gjorde några klantiga landningar i Järvsö senast men inga Bender-huck precis 😛

Ja det där ser galet ut! Skicka bild och info till chuck! De bör om inte annat skicka över en ny bättre stam. Kanske också läge att se över den batchen stammar. Är ändå en del som kan orsaka läskig krascher.

Har mailat Ontrack som hojen kommer ifrån. Men kanske kan vara en idé att skicka till Chuck om det är någon dålig batch.

manneblask

Aktiv medlem
Visa din ibis
Det där borde inte ha med åtdragningen av styret att göra eftersom det är bortom hela förbandsklämman. Möjligen om det varit för löst draget så att hela skiten flexat.

Det är lite det jag tänker också. Allting var som sagt draget enligt specat moment osv. Jag brukar generellt inte vara så noga med alu-komponenter men när jag fick denna hoj så tänkte jag att det var smart att kolla alla moment, skruvar och fettmängder innan (då jag oftast är för lat för det). Kan ju va fel på mitt åkande också 😛

ers

Aktiv medlem
Visa din ibis
Det är lite det jag tänker också. Allting var som sagt draget enligt specat moment osv. Jag brukar generellt inte vara så noga med alu-komponenter men när jag fick denna hoj så tänkte jag att det var smart att kolla alla moment, skruvar och fettmängder innan (då jag oftast är för lat för det). Kan ju va fel på mitt åkande också 😛
Vad fick du för svar från OnTrack / Ibis?

Makten

Aktiv medlem
Visa din ibis
Hade inget bättre för mig än en liten fotosession under dagens mycket korta tur. Drog egentligen bara ut för att prova ny drivlina, lättare bakdäck och alternativt framhjul. Trots Cush Core både bak och fram och därmed något högre vikt än de tidigare lite köttigare däcken så kändes cykeln rappare, och framför allt rullade det nåt hysteriskt mycket bättre. Dock är jag gravt skeptisk till kolfiberfälg fram. Markant obekvämare än mitt alu-hjul trots CC (versus tomt däck på andra fälgen).

DSCF2906_fb.jpg

DSCF2907_fb.jpg

DSCF2910_fb.jpg

Frenchy

Aktiv medlem
Visa din ibis
Ontrack sent a new tribe. Ibis believes that it is cosmetically wrong and sent a lot of merch as compensation.
I was going to say that it looks more like a powercoating defect than a structural issue (due to loacation and shape) but considering the importance of that part, best changing it just to be on the safe side of things

manneblask

Aktiv medlem
Visa din ibis
I was going to say that it looks more like a powercoating defect than a structural issue (due to loacation and shape) but considering the importance of that part, best changing it just to be on the safe side of things

It's hard to show in pictures but there is a visible crack in the aluminium aswell (after removing the paint chip). The stem is pretty lightweight to be honest but I've never actually seen this type of damage before, could be user error of course. I'm using another stem right now anyways.

paxel

Medlem
Visa din ibis
Hade inget bättre för mig än en liten fotosession under dagens mycket korta tur. Drog egentligen bara ut för att prova ny drivlina, lättare bakdäck och alternativt framhjul. Trots Cush Core både bak och fram och därmed något högre vikt än de tidigare lite köttigare däcken så kändes cykeln rappare, och framför allt rullade det nåt hysteriskt mycket bättre. Dock är jag gravt skeptisk till kolfiberfälg fram. Markant obekvämare än mitt alu-hjul trots CC (versus tomt däck på andra fälgen).

Visa bilaga 506520

Visa bilaga 506519

Visa bilaga 506518
Nöjd med bakdäcket? Forekaster ser det ut som, vilken bredd?

Makten

Aktiv medlem
Visa din ibis
Nöjd med bakdäcket? Forekaster ser det ut som, vilken bredd?
Ja och nej. Det är funkis när det är torrt men det skulle aldrig funka utan Cush Core eftersom det är papperstunt. Senaste turen kom en skvätt regn och greppet på hällar och rötter är riktigt uselt, till och med jämfört med Minion SS. Men det rullar som satan. Skulle säga att det är ganska likt förra generationens Nobby Nic fast med lite mindre volym (2,35" på pappret, men snarare 2,3" i verkligheten även på fälg med 30 mm innerbredd). Har för mig att jag vägde det till 738 gram, alltså nästan exakt angiven vikt. Gummit är "Dual" om jag minns rätt, vilket är vad jag brukar köra bak.

Edit: Notera då att när jag tycker att greppet är uselt så jämför jag inte med andra XC-däck, utan Minion SS, Aggressor, DHR II och liknande. Alltså däck med mer dämpad stomme som därmed också håller sig i backen bättre, oavsett mönster.

paxel

Medlem
Visa din ibis
Ja och nej. Det är funkis när det är torrt men det skulle aldrig funka utan Cush Core eftersom det är papperstunt. Senaste turen kom en skvätt regn och greppet på hällar och rötter är riktigt uselt, till och med jämfört med Minion SS. Men det rullar som satan. Skulle säga att det är ganska likt förra generationens Nobby Nic fast med lite mindre volym (2,35" på pappret, men snarare 2,3" i verkligheten även på fälg med 30 mm innerbredd). Har för mig att jag vägde det till 738 gram, alltså nästan exakt angiven vikt. Gummit är "Dual" om jag minns rätt, vilket är vad jag brukar köra bak.

Edit: Notera då att när jag tycker att greppet är uselt så jämför jag inte med andra XC-däck, utan Minion SS, Aggressor, DHR II och liknande. Alltså däck med mer dämpad stomme som därmed också håller sig i backen bättre, oavsett mönster.

Skumt att det har sämre grepp i vätan (relativt) när Maxxis säger sig ha designat det för våta underlag.
Missförstå mig rätt här, ifrågasätter inte ditt intryck utan är mer fundersam på Maxxis beskrivning.

Berk

Aktiv medlem
Visa din ibis

Hade samma Forekaster 2.35 dual på min FS. Först fram och sen bak. Som XC bakdäck på lite lerigt stig tycker jag att det är en ok kompromiss: lätt, rullar bra och bra självrensning för låga mönstret. Men på blöta häll greppar den dåligt. Min Rekon 2.4 Dual är klart bättre.

Makten

Aktiv medlem
Visa din ibis
Skumt att det har sämre grepp i vätan (relativt) när Maxxis säger sig ha designat det för våta underlag.
Missförstå mig rätt här, ifrågasätter inte ditt intryck utan är mer fundersam på Maxxis beskrivning.
Man får väl jämföra med andra däck med likvärdig vikt om det ska vara rättvist. Jag tror inte det är samma gummi trots att "Dual" borde vara samma oavsett däck. Sen är dobbarna klena och viker sig antagligen lätt.

Berk

Aktiv medlem
Visa din ibis
Man får väl jämföra med andra däck med likvärdig vikt om det ska vara rättvist. Jag tror inte det är samma gummi trots att "Dual" borde vara samma oavsett däck. Sen är dobbarna klena och viker sig antagligen lätt.

Jag kan bara jämföra med Ikon MaxxSpeed, som är lättare, och Ardent Dual, som är tyngre. Forekaster har klart bättre grepp än dom båda (med Ardent är inte bra på nånting). Rekon, som är lite tyngre, har bättre grepp.

Mamel

Aktiv medlem
Visa din ibis
Förlåt en fåkunnig, men fördelen med cushcore och/eller tjockare däck måste väl vara avhängigt cyklistens vikt? Jag är en lättviktare (63 kg) och har aldrig känt att fördelen med kraftigare däck har vägt upp nackdelarna.

Jag kör för närvarande med NN och HD i lätta versioner på min Ripley, men har precis införskaffat ett par Bontrager XR4 som kapar ca 200 gram till. Ska bli spännande att se hur de funkar.

manneblask

Aktiv medlem
Visa din ibis
Förlåt en fåkunnig, men fördelen med cushcore och/eller tjockare däck måste väl vara avhängigt cyklistens vikt? Jag är en lättviktare (63 kg) och har aldrig känt att fördelen med kraftigare däck har vägt upp nackdelarna.

Jag kör för närvarande med NN och HD i lätta versioner på min Ripley, men har precis införskaffat ett par Bontrager XR4 som kapar ca 200 gram till. Ska bli spännande att se hur de funkar.

Delvis, men jag skulle säga mest hur man cyklar. Jag väger 70kg och kör aldrig lättare än Exo+ (även liknande varianter hos andra tillverkare) och relativa höga tryck, iaf i Happy-mått. Är sugen på att testa inserts just för att se om de åkturen upplevs bättre + samt bättre skydd för fälgen.

Berk

Aktiv medlem
Visa din ibis
Jag har ingen erfarenheter med Cushcore. Men med tubeless får jag bara punkar av tornar och kanske vassa sten, samma gäller för min son som väger 28 kg. Då behöver man tåliga däck och det har inte med vikten av åkaren att göra.

SalkinL

Aktiv medlem
Visa din ibis
Skulle nog våga påstå att cyklistens vikt är oviktig inom rimliga gränser. Min Ripmo har numera 2 hjulset, ett med Rimpact Pro och Exo+ bak och ett par med CushCore och DD casing. Jag väger ungefär som en anorektisk vandrande pinne, ca 64kg. Men efter ett gäng söndriga fälgar, så har jag insett att både inserts och högre tryck är ett måste.

LDG

Aktiv medlem
Visa din ibis
Skulle nog våga påstå att cyklistens vikt är oviktig inom rimliga gränser. Min Ripmo har numera 2 hjulset, ett med Rimpact Pro och Exo+ bak och ett par med CushCore och DD casing. Jag väger ungefär som en anorektisk vandrande pinne, ca 64kg. Men efter ett gäng söndriga fälgar, så har jag insett att både inserts och högre tryck är ett måste.
+1 på den.
Har en smooth kompis på ca 100kg som kan cykla stig på 800g däck (grid eller exo-casing) men drar revor på downhilldäck.
Beror helt enkelt mer på hur man cyklar och var. Jag personligen tycker cykling är roligare med inserts även om jag ibland hade uppskatat ett lättrulla däck utan inserts för viktens skull men de däcken viker sig för lätt och är inte värt att förstöra fälgar om man har dålig timing. Förr gick ju fälgar som smör i solsken och numera slipper de flesta den biten pga inserts ;)

Mamel

Aktiv medlem
Visa din ibis
Jag har ingen erfarenheter med Cushcore. Men med tubeless får jag bara punkar av tornar och kanske vassa sten, samma gäller för min son som väger 28 kg. Då behöver man tåliga däck och det har inte med vikten av åkaren att göra.
Jag har kanske haft tur, men jag har aldrig råkat ut för punka, och än mindre någon fälgkrasch, trots en hel del körning bland vassa stenar. Jag är ingen hardcore-cyklist, men inte heller någon mes.

Hur som helst läste jag något test där artikelförfattaren påstod att XR4 var som Nobby Nic, fast lättare. Är det så kommer det att fungera bra för mig och min cykling. Jag gillar att känna mig "lätt om fötterna" när jag cyklar. Andra, som kanske kör tuffare, har andra preferenser.

Berk

Aktiv medlem
Visa din ibis
Jag har kanske haft tur, men jag har aldrig råkat ut för punka, och än mindre någon fälgkrasch, trots en hel del körning bland vassa stenar. Jag är ingen hardcore-cyklist, men inte heller någon mes.

Hur som helst läste jag något test där artikelförfattaren påstod att XR4 var som Nobby Nic, fast lättare. Är det så kommer det att fungera bra för mig och min cykling. Jag gillar att känna mig "lätt om fötterna" när jag cyklar. Andra, som kanske kör tuffare, har andra preferenser.

Har just stickat Salami i en hål i min sons Nobby Nic. Dom är från förra generationen. Nya väger mer, även i SuperGround utförande, så är kanske tåligare.

manneblask

Aktiv medlem
Visa din ibis
Lite första kort recension av hojen nu när den blivit en sommar gammal.

Jag hade spanat på en Ripmo AF sen den kom ut och aldrig riktigt bestämt mig. Pga platsbrist och upprätthålla diverse husfrider så har det varit svårt med ännu en n+1.

Jag hade mailat lite olika leverantörer om lagerstatus och som det sett ut så var det tomt överallt. Tills jag provade med Ontrack igen och vips de hade en i lager i min storlek! Ingen tvekan och jag slog till direkt, fick hojen levererad på 4 dar. Deore-spec dock med gratis uppgradering till SLX 4-kolv - sweet!

Jag hade hela tiden trott att jag skulle behöva behålla min föregående hoj, en Meta Tr '19 just för att ha något mer trampvänligt. Men ack så fel jag hade!

Hojen trampar på som attans för den cykling jag gillar. Utförs levererar den ännu mer självförtroende och äter det mesta jag slänger på den. Den funkar verkligen till allt i mina ögon. Med lite lättare hjul/däck skulle den säkerligen bli ännu snabbare på platten.

Pros:
- Galet mångsidig enligt mig. Kan trampa runt i den relativt platta Sthlms-terrängen utan problem eller att jag på något sätt saknar min Meta. Detta med Assegai Exo+ fram och bak. Men kan även shredda bikepark med hopp och endurospår.
- Bra och lagomt progressiv geometri.
- Grym spec för det man betalar
- Låg BB, man kan ligga rejält i kurvorna
- Låg standover.

Cons:
- Stenkrossen i länkaget borde ha skydd från fabrik. Jag vet att de jobbar med det till AF-versionerna (finns bara till kol). Jag löste det med gummiduk som jag buntar fast.
- Låg BB och jag får tänka mer på hur jag matar med pedalerna än innan.
- Gummiskyddet för kedje- och sadelstagen är inte bra. Ganska mycket oljud och dessutom så har i princip all lack under kedjestaget närmast nött bort efter 3 dagar i bikepark. Här håller jag på med olika fulmek-lösningar. Senast någon kreation med vulktejp
- konstig dragning av dropper leder till att man inte kan ha långt instick. Skulle behöva en 200mm men ryms inte.

Uppgraderingar jag gjort hittills är:
- Längre stam
- Styre med högre rise
- Taco

IMG_20210819_195158.jpg

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer