Visa din ibis

Crossmax

Aktiv medlem
Visa din ibis
@Crossmax Kan du kärnfullt beskriva skillnaden mellan glädjemaskinen Mojo3 och loket Ripmo?
Jag kan vara en smula partiskt. Och ganska kort.
Haha! Måste säga att efter nästan två år av enbart cyklande på Ripmon så är det sjukt kul att hoppa på Mojon igen. Den lider lite grann av för flack sadelrörsvinkel och lite för kort reach, men det till trots är jag snabbare på den än på Ripmon på majoriteten av stigarna i Hellas, mest påtagligt på slingriga stigar där de rappare hjulen och kortare hjulbasen gör att den kommer runt tighta kurvor enklare och är snabbare att accelerera upp i fart igen. Det bästa är att båda cyklarna funkar mycket bra i Hellas, men Mojo 3an är klart livligare och lättare på foten, och därmed roligare under en större del av tiden man spenderar i sadeln.

Ryktet gör för övrigt gällande att Mojo 4 kommer släppas i dagarna...

Makten

Aktiv medlem
Visa din ibis
Haha! Måste säga att efter nästan två år av enbart cyklande på Ripmon så är det sjukt kul att hoppa på Mojon igen. Den lider lite grann av för flack sadelrörsvinkel och lite för kort reach, men det till trots är jag snabbare på den än på Ripmon på majoriteten av stigarna i Hellas, mest påtagligt på slingriga stigar där de rappare hjulen och kortare hjulbasen gör att den kommer runt tighta kurvor enklare och är snabbare att accelerera upp i fart igen. Det bästa är att båda cyklarna funkar mycket bra i Hellas, men Mojo 3an är klart livligare och lättare på foten, och därmed roligare under en större del av tiden man spenderar i sadeln.

Ryktet gör för övrigt gällande att Mojo 4 kommer släppas i dagarna...
En del av skillnaden lär ju bero på att du köttifierat din Ripmo ganska rejält. 😁 Jag tyckte min Ripley blev avsevärt slöare idag med tyngre hjul och däck än vanligt.

Frenchy

Aktiv medlem
Visa din ibis
And most if not all people missed the death of the NX build kit from Ibis going forward...
No longer available on any model...

Erik O

Aktiv medlem
Visa din ibis
Kanske finns snyggare hojar men jag tycker den har sin charm och man ser ju att det är en Ibis om inte annat 🙂
Verkar ha de flesta rätt geomässigt och tillsammans med ett lättdrivet dw-länkage borde det vara en trevlig stigcykel för många.

Niffe

Medlem
Visa din ibis
För nån månad sen sålde jag min gamla Jeffsy 27,5 Pro Race (2017) då jag ville ha nåt lite mer stabilt utför samt med nyare geo som skulle klara det mesta som kommer i dess väg, några dagar med lift varje år, kanske nåt endurorejs osv.

Mest av en slump svängde jag förbi Rule58 igår efter jobbet då jag inte tidigare varit där och tänkte att det kunde vara kul att titta in. Jag hade egentligen ingen tanke av att hitta något som skulle passa mig (196cm) men de hade precis fått in en Ripmo AF XL med coil. Så, sagt och gjort, det blev ett köp efter lite internetcyklande igår kväll och givet ordinarie väntetid känns det som jag borde slå till på en lott samtidigt! 😃

Nu vill jag bara ut och hoja men funderar såklart på vad jag bör fixa med innan...det är rätt dåligt med skydd på ramen så lite plast på underrör osv ska dit.

Är det någon som har bytt reglaget till droppern bara, isåfall till vilken? Den som sitter på känns extremt plastig...
Bromsar känns rätt undermåliga så de kommer nog också bytas inom kort men velar mellan Sram code och Shimano XT...

Kom gärna med input.

IMG_2826.jpeg

Frenchy

Aktiv medlem
Visa din ibis
För nån månad sen sålde jag min gamla Jeffsy 27,5 Pro Race (2017) då jag ville ha nåt lite mer stabilt utför samt med nyare geo som skulle klara det mesta som kommer i dess väg, några dagar med lift varje år, kanske nåt endurorejs osv.

Mest av en slump svängde jag förbi Rule58 igår efter jobbet då jag inte tidigare varit där och tänkte att det kunde vara kul att titta in. Jag hade egentligen ingen tanke av att hitta något som skulle passa mig (196cm) men de hade precis fått in en Ripmo AF XL med coil. Så, sagt och gjort, det blev ett köp efter lite internetcyklande igår kväll och givet ordinarie väntetid känns det som jag borde slå till på en lott samtidigt! 😃

Nu vill jag bara ut och hoja men funderar såklart på vad jag bör fixa med innan...det är rätt dåligt med skydd på ramen så lite plast på underrör osv ska dit.

Är det någon som har bytt reglaget till droppern bara, isåfall till vilken? Den som sitter på känns extremt plastig...
Bromsar känns rätt undermåliga så de kommer nog också bytas inom kort men velar mellan Sram code och Shimano XT...

Kom gärna med input.

Visa bilaga 441413
The Level T brakes have a very woody feel but they work.
The dropper level of the KS Lev is definitely not as substantial as one would like.
As mentioned, the wolftooth is a great replacement option. PNW Components also have a great level. Oneup component is made of composite so feel plastic but works fantastically well and has options that integrate it with your brake level (assuming Shimano or SRAM is used) making it a much cleaner cockpit.

TAKE

Ny medlem
Visa din ibis
Önskar lite åsikter angående topaz/JadeX på ripmo AF? Tycker att när jag läser/youtubar kring det så verkar det som att en hel tycker att coilen endast är värd att gå på om man cyklar mestadels utför, aggressivt genom mycket stök. Just för det extra greppet. Håller ni med eller har ni andra åsikter? Om man främst fokuserar på hur val av dämpare påverkar åkningen.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din ibis

Kom gärna med input.

Visa bilaga 441413
Grattis till en grym hoj!
Angående dina frågor:
Jag kör wolftooth reglage, mkt nöjd.
Velade också med bromsar och körde till slut på Code RSC- sjukt bra bromsar med helt konstant bromspunkt och bra kraft.
Ramen kan plastas in med 3m skyddstejp på utsatta ställen och kedjestaget kan lindas med slang eller liknande om du vill ha lite extra skydd.

Niffe

Medlem
Visa din ibis
Önskar lite åsikter angående topaz/JadeX på ripmo AF? Tycker att när jag läser/youtubar kring det så verkar det som att en hel tycker att coilen endast är värd att gå på om man cyklar mestadels utför, aggressivt genom mycket stök. Just för det extra greppet. Håller ni med eller har ni andra åsikter? Om man främst fokuserar på hur val av dämpare påverkar åkningen.
Jag var ute igår i Hellas och trampade runt med JadeX för första gången. Kör man i låst läge är den extremt stum! Jag körde i öppet läge och jag upplevde inte det som speciellt tungtrampat trots det, faktiskt tvärtom. Kompisen körde en Fuel EX (2018) och vi bytte då han ville prova min och han konstaterade samma sak. Det var inga som helst problem att trampa runt på gröna spåret. Smaken är såklart individuell men jag tycker det var riktigt skönt att den är så följsam över alla mindre stenar, rötter mm. Jag upplever att man bibehåller farten lättare i.o.m. följsamheten.

Jag kommer från en YT Jeffsy 2017 och jag kan inte påstå att denna är så mycket sämre uppför faktiskt, däremot är den så fantastiskt mycket roligare att cykla på utför! Vilken jäkla bombare 😁 Kompisen kommenterade t.o.m. att min körstil såg mycket mer lekfull ut med Ripmon.

Tomcaten

Aktiv medlem
Visa din ibis
Det måste vara lite för Robin Wallner ju.

Utan Robin hade vi nog aldrig sett en Da bomb ram i Sverige. När han började med Sunn så skaffade alla Sunn-cyklar, visserligen exploaterade ett företag i Sverige(Sthlm) samtidigt med Sunn men alla började cykla fort nedför på Radicals kunde man se.

Och nu Ibisen. Hoppas han får roaylties på alla cyklar han får ut från företagen.

Mtb-marketing har fungerat väl från hans håll 2000-2020.

Erik O

Aktiv medlem
Visa din ibis

Utan Robin hade vi nog aldrig sett en Da bomb ram i Sverige. När han började med Sunn så skaffade alla Sunn-cyklar, visserligen exploaterade ett företag i Sverige(Sthlm) samtidigt med Sunn men alla började cykla fort nedför på Radicals kunde man se.

Och nu Ibisen. Hoppas han får roaylties på alla cyklar han får ut från företagen.

Fast det verkar ju som att Ripmon är rätt populär i resten av världen också. En stor anledning till att det rullar så många Ripmos i Sverige är väl annars att cykelkraft krängde i väg ett stort gäng Ripmos för lägre än fultyskpriser i samband med lanseringen.

TAKE

Ny medlem
Visa din ibis

Ja och för att den får bra betyg i tester. Så vid precis allt annat, när elit/kändisar använder saker hjälper det att sälja. Likaså mtb.

Senast ändrad:

Mafv

Medlem
Visa din ibis
Grattis till en grym hoj!
Angående dina frågor:
Jag kör wolftooth reglage, mkt nöjd.
Velade också med bromsar och körde till slut på Code RSC- sjukt bra bromsar med helt konstant bromspunkt och bra kraft.
Ramen kan plastas in med 3m skyddstejp på utsatta ställen och kedjestaget kan lindas med slang eller liknande om du vill ha lite extra skydd.
Är Wolftooth remoten ett rakt byte?

Samma fråga ang Code Rsc, om man köper kit med handtag/ok ?

Tänkte ev göra dessa ändringar för att få en renare cockpit samt att bromsarna är mitt enda gripe på NX build.

Behövs inget mer så att säga?

/M

Erik O

Aktiv medlem
Visa din ibis
Är såklart en massa faktorer. Men det är klart, har man sett Wallner rinna nedför Svartberget på sin Ripmo blir man ju sugen på en likadan.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din ibis
Fortfarande väldigt nöjd med min Ripmo v1. Precis färsk bild efter dagens lunchrunda.
Blev trött på att “styrändspluttarna” jämt ramlar av från mina ergonhandtag så de fick bli One up i härligt grisrosa 😁.
266FE598-8E17-4092-87E3-DF76E77E05CF.jpeg

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din ibis
Riktigt fin! Ser lyxigt lätt ut också. Väger den in en bit under 13 med dom däcken?
Nya Mojo 4 verkar inte dum den heller 😎.

Senast ändrad:

Crossmax

Aktiv medlem
Visa din ibis
Riktigt fin! Ser lyxigt lätt ut också. Väger den in en bit under 13 med dom däcken?
Nya Mojo 4 verkar inte dum den heller 😎.
Tack! Nä, de nya Schwalbedäcken väger som fan. Kör SuperTrail 27.5x2.6 fram och bak (NN/RoRa), och de väger 1100/1000 g. Så ekipaget ligger strax över 13 kg som den syns på bild.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Visa din ibis
Tack! Nä, de nya Schwalbedäcken väger som fan. Kör SuperTrail 27.5x2.6 fram och bak (NN/RoRa), och de väger 1100/1000 g. Så ekipaget ligger strax över 13 kg som den syns på bild.
Oj, ja dom är rejält tunga nya Schwalbedäcken. Men det ser ut som du kör Addix Speedgrip och då rullar det rätt bra ändå eller? Med mostvarande däck i Snake skin bör du alltså lätt komma under 13 :cool:

Crossmax

Aktiv medlem
Visa din ibis
Oj, ja dom är rejält tunga nya Schwalbedäcken. Men det ser ut som du kör Addix Speedgrip och då rullar det rätt bra ändå eller? Med mostvarande däck i Snake skin bör du alltså lätt komma under 13 :cool:
Ja, rullet är bra, och Rock Razor greppar förvånansvärt bra på allt utom på våta rötter. Inga som helst problem att komma under 13 om jag vill (13.14 kg om vi ska vara exakta), kör exempelvis med en liberal mängd gucka, men är nöjd med konfigurationen som den är och tänker inte slänga på klena däck för att spara vikt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer