Visa din ibis

Visa din ibis
IMG_0449.JPG

ny med rätt gaffel.

Visa din ibis
Hepp!

Hur tycker ni att ibis storleksguide stämmer överens med verkligheten?

Jag är 180cm och de tycker att jag skall ha en L, kört L på Kona och Canyon sedan tidigare och är nöjd.

Visa din ibis
Vilken modell? Generellt skulle jag säga att Ibis är lite mindre i storlekarna (jag är 170 cm och sitter väldigt bra på en M), men du lär trivas bäst på en L. Absolut inte mindre i alla fall.

Visa din ibis
En fråga till Ibis connaiseurerna. Upplevd skillnad mellan Mojo 3 och HD3? Nu verkar det ju som att HD4 ska ta över "big & burly" avdelningen så om någon har erfarenheter där är det lika intressant.

Som alltid, mot bättre vetande, så velar jag lite kring dämpning. Inte så att jag tror att 130mm bak skulle vara otillräckligt för 90% av mina slingor men flertalet recensenter på youtube poängterar att "square hits" får Mojo 3:an att "haka upp" bakdelen lite. Eftersom stora delar av mina lokala trails består av just sånt så är det helt klart en faktor att ta med, har inte hört samma omdömen om HD3 eller HD4 (även om det finns väldigt sparsamt med reviews på just 4:an).

Vad finns det för erfarenheter hos er som kör Mojo's och kanske har provat de olika varianterna? Som bonusfråga undrar jag lite över ramstorlekarna, även här verkar det som att Ibis generellt (undantaget HD4) har ganska små storlekar. Har alltid kört L, 185cm över havet, men frågan är om Mojo 3 då borde var en XL ram i mitt fall?

Visa din ibis
Khayman78 sa:
En fråga till Ibis connaiseurerna. Upplevd skillnad mellan Mojo 3 och HD3? Nu verkar det ju som att HD4 ska ta över "big & burly" avdelningen så om någon har erfarenheter där är det lika intressant.

Som alltid, mot bättre vetande, så velar jag lite kring dämpning. Inte så att jag tror att 130mm bak skulle vara otillräckligt för 90% av mina slingor men flertalet recensenter på youtube poängterar att "square hits" får Mojo 3:an att "haka upp" bakdelen lite. Eftersom stora delar av mina lokala trails består av just sånt så är det helt klart en faktor att ta med, har inte hört samma omdömen om HD3 eller HD4 (även om det finns väldigt sparsamt med reviews på just 4:an).

Vad finns det för erfarenheter hos er som kör Mojo's och kanske har provat de olika varianterna? Som bonusfråga undrar jag lite över ramstorlekarna, även här verkar det som att Ibis generellt (undantaget HD4) har ganska små storlekar. Har alltid kört L, 185cm över havet, men frågan är om Mojo 3 då borde var en XL ram i mitt fall?

Jag slog ganska nyligen till på en Mojo 3.
Jag velade, precis som du, på om det var HD3 jag skulle ha istället. HD4 var aldrig aktuellt för mig, den är för mycket cykel för 97% av min cykling.

Mina rundor hemmavid är oftast ganska släta, en del runda stenar och rötter naturligtvis men väldigt sällan tvära kanter. Dvs det som jag tolkar som "square hits". Så på denna punkten kan jag inte hjälpa dig.
Däremot är Mojo 3 otroligt responsiv och alert, klättrar riktigt bra och är är underbar att kasta runt i svängar. Det fina i kråksången är att man behöver inte särskilt hög fart för att kunna lägga ner cykeln och trycka sig igenom en tvär sväng.
Jag har inte hunnit med någon tuffare utförsåkning hittills (läs sten, drops, rotmattor och brant) så hur mycket den kortare slaglängden begränsar vete tusan. Hittills har jag i alla fall inte saknat slagläng, jag har för tusan inte ens bottnat!

Jag har stl M i min och mäter ganska precis 170. Jag gick helt och hållet på Ibis rekommendationer, men i mitt fall så är jag ju i mitten på skalan. I ditt fall så ligger du mellan storlekarna:
175-188: Large
183-198: X-large
Minns jag rätt så är 2 HD4:or på väg till KJS Cykel (Vilse och Jakob på Vallåsen), en i stl L och en i stl XL.
Det kanske hade varit idé att prova dessa för att avgöra? Förvisso inte Mojo 3 men det kanske kan ge en fingervisning.

Intressant är att det verkar som HD3 är på väg ut ur sortimentet. Den presenteras inte längre på den amerikanska sidan. Dock finns den kvar på lager i Tyskland (http://www.ibisb2b.com)

Visa din ibis
Tack för svaret.

Tror också att HD4 är för mycket cykel för merparten av mina behov och som du konstaterade så verkar det onekligen som att HD3 är på väg ut även om det säkert går att få tag på ram en stund till.

Sitter på en lång cykel idag så jag skulle säkert kunna köra på en XL utan att det blev för "stort" om man kikar på Mojo 3:ans geo.

Håller till i Stockholm så jag får väl ta mig ut till Cykelkraft i Täby och se om de har någon Mojo 3 man kan provsitta/trampa för att få en grundkänsla för cykeln.

Vad kör du för däck och fälgar på din Mojo? De flesta reviews jag sett så är det 2,8" som har körts. Har noll erfarenhet av plusdäck och köper jag en plus kompatibel hoj så kommer det bli 2 uppsättningar hjul ändå. Det som känns intressant är hur 3:an känns med något smalare däck, antingen vanliga 2,3-2,4 eller WT variant 2,5-2,6. Fläskigare däck lär ju ge viss extra dämpning men kanske också lite diffusare styrkänsla och markkontakt.

Snygga cyklar är det iaf :)

Visa din ibis
Mina få cent:
1) Tror både X och XL passar dig. Kolla om du kan få in en tillräckligt lång dropper på en XL, i så fall skulle jag valt den.
2) Känslighet över square hits: detta blev klart bättre när jag bytte ut standard-Foxen, så mycket beror nog på dämparen skulle jag tro. Med Foxen kan kunde jag också tycka att den inte var tillräckligt plush på square hits.
3) Jag kör min med DHF 2.5/HR II 2.4 och är mycket nöjd. Har inte varit intresserad av att köra 2.8or. Cykeln får ett relativt lågt BB med vanliga däck, något som kan vara värt att tänka på.

Visa din ibis
Khayman78 sa:
Vad kör du för däck och fälgar på din Mojo? De flesta reviews jag sett så är det 2,8" som har körts. Har noll erfarenhet av plusdäck och köper jag en plus kompatibel hoj så kommer det bli 2 uppsättningar hjul ändå. Det som känns intressant är hur 3:an känns med något smalare däck, antingen vanliga 2,3-2,4 eller WT variant 2,5-2,6. Fläskigare däck lär ju ge viss extra dämpning men kanske också lite diffusare styrkänsla och markkontakt.

Snygga cyklar är det iaf :)

Jag håller på att testa mig fram.
Jag är inte riktigt övertygad ännu om plusdäckens fördel.
Igår plockade jag av Nobby Nic 2,80 som följde med och la på nya plusdäck för att testa något som jag är mer bekant med i plusutförande. Det blev Maxxis Minion DHF 2,8 fram respektive Maxxis Rekon 2,8 bak.
Testade en snabb runda på hemmastigarna på lunchen och det har inte blivit sämre i alla fall... :-)
Jag ska labba lite med däckstryck osv.
Hemmaomkring har jag väldigt dåligt med stigar tyvärr, men en hel del bokskog. När man kör utanför stigen upplever jag att jag har bättre rull med plusdäcken. Dessa flyter ovanpå boklöven betydligt bättre. Jag tänker testa över vintern åtminstone och se hur jag trivs med dem.

Visa din ibis
Kör ni 140/130 ni som bytt dämperi på er Mojos? Tyckte mig minnas att jag läste att den var "approved" för 150mm fram iaf, bak misstänker jag att det är svårare att påverka?!?

Var dessutom förbi Cykelkraft och tittade på den Mojo 3 de hade i butiken....eller som han jag fick "hjälp" av sa...."sån där fatbike".

Redan där kändes det som att man kanske skulle ha anpassat sina förväntningar Förutom att bakdämpare och gaffel tillsammans kanske hade 80 psi och det inte verkade som att man ägde en lämplig pump för justering så monterades det på ett par läckra OEM pedaler med käck reflex.....Därefter fick jag frågan hur mycket tryck det ska vara i såna här däck....och utan vidare inväntan på svar fylldes däcken på med kompressor...utan tryckmätare till ett tryck som nog nästan hade gett en lycraklädd lvg åkare lite resning....

De stimulerande varven ute på parkeringen gav väl inte så extremt mycket mer info annat än att en Large funkar rent storleksmässigt. Det var desto svårare att få en uppfattning om cykeln och då inte enbart pga platt asfaltsplan utan mest eftersom det med mina 90kg kändes som att jag nästan körde HT helt plötsligt.

Kan konstatera att jag nog inte skulle köpa till kolfiber vevar direkt om jag blev Mojo ägare, lågt BB.....Glocalnet lågt, vilket säkert kommer till sin rätt i vissa lägen. (Sannolikt skulle det inte kännas riktigt lika lågt om sag var korrekt inställt men lågt ändå)

Kan känna att jag nog inte tänker köpa en eventuell Mojo därifrån iaf, fatbike i all ära men dessutom fick jag veta att "prislappen stämde nog inte, jag kunde ju kolla på hemsidan för priserna ändras hela tiden och vi hinner inte byta skyltarna i butiken....hur mycket fluktuerar priserna på en specifik modell med fast buildkit egentligen...

Förutom herrarna nere vid Vallåsen, finns det andra ÅF för Ibis i Svedala?

Visa din ibis
Det är svårt att känna hur det kommer funka när man rullar på en parkering :).

Large var inte överdrivet trång men så rör man sig ju inte värst mycket när man rullar på asfalt

Tror nog att jag skulle välja xl om det blev köpläge. Ibis själva har väl själva konstaterat att folk i regel kör en storlek upp. Hd4 har ju vuxit rätt ordentligt i måtten.

Får se om det känns rimligt att ta sig till Vallåsen för att kanske kunna få en mer korrekt upplevelse av Ibis

Visa din ibis
Khayman78 sa:
Kör ni 140/130 ni som bytt dämperi på er Mojos? Tyckte mig minnas att jag läste att den var "approved" för 150mm fram iaf, bak misstänker jag att det är svårare att påverka?!?
Bak kan du inte ändra slaglängden. Jag har precis gått från 140 fram med 529 A-C till 150 mm med 543 A-C. Har bara hunnit med två turer under ganska halkiga förhållanden, så inte tillräckligt för att utvärdera förändringen, men initiala känslan är enbart positiv. Hojen har ju så lågt BB i standardkonfiguration att den högre A-Cn bara är välkommen.

Khayman78 sa:
Var dessutom förbi Cykelkraft och tittade på den Mojo 3 de hade i butiken....eller som han jag fick "hjälp" av sa...."sån där fatbike".

Redan där kändes det som att man kanske skulle ha anpassat sina förväntningar Förutom att bakdämpare och gaffel tillsammans kanske hade 80 psi och det inte verkade som att man ägde en lämplig pump för justering så monterades det på ett par läckra OEM pedaler med käck reflex.....Därefter fick jag frågan hur mycket tryck det ska vara i såna här däck....och utan vidare inväntan på svar fylldes däcken på med kompressor...utan tryckmätare till ett tryck som nog nästan hade gett en lycraklädd lvg åkare lite resning....

De stimulerande varven ute på parkeringen gav väl inte så extremt mycket mer info annat än att en Large funkar rent storleksmässigt. Det var desto svårare att få en uppfattning om cykeln och då inte enbart pga platt asfaltsplan utan mest eftersom det med mina 90kg kändes som att jag nästan körde HT helt plötsligt.

Kan konstatera att jag nog inte skulle köpa till kolfiber vevar direkt om jag blev Mojo ägare, lågt BB.....Glocalnet lågt, vilket säkert kommer till sin rätt i vissa lägen. (Sannolikt skulle det inte kännas riktigt lika lågt om sag var korrekt inställt men lågt ändå)

Kan känna att jag nog inte tänker köpa en eventuell Mojo därifrån iaf, fatbike i all ära men dessutom fick jag veta att "prislappen stämde nog inte, jag kunde ju kolla på hemsidan för priserna ändras hela tiden och vi hinner inte byta skyltarna i butiken....hur mycket fluktuerar priserna på en specifik modell med fast buildkit egentligen...

Förutom herrarna nere vid Vallåsen, finns det andra ÅF för Ibis i Svedala?
Vilka jäkla klåpare.

Visa din ibis
Crossmax sa:
Bak kan du inte ändra slaglängden.

Säker på det? Så länge hjulet inte tar i sadelröret vid bottning så kan man på ganska många cyklar förlänga slaglängden genom att välja en dämpare med samma totallängd, men med längre slag.
På min 5010 ska det funka med 200x57 istället för 200x50 till exempel. Förutsatt att man använder måttligt stora däck.

Sen vet man förstås inte vad som händer med länkaget när det plötsligt går längre än det normala ändläget. Kan förmodligen bli kufiska egenskaper.

Visa din ibis
Makten sa:
Crossmax sa:
Bak kan du inte ändra slaglängden.

Säker på det? Så länge hjulet inte tar i sadelröret vid bottning så kan man på ganska många cyklar förlänga slaglängden genom att välja en dämpare med samma totallängd, men med längre slag.
På min 5010 ska det funka med 200x57 istället för 200x50 till exempel. Förutsatt att man använder måttligt stora däck.

Sen vet man förstås inte vad som händer med länkaget när det plötsligt går längre än det normala ändläget. Kan förmodligen bli kufiska egenskaper.

Har för mig att HD3 har 200x57, så förlänga (vilket frågan avsåg?) blir svårt.

Edit: Ibis Mojo 3 har 200x50, så den skulle gå att förlänga förutsatt att hjulet ej tar i sadelröret.

Senast ändrad:
Visa din ibis
Khayman78 sa:

Detta är nog en vanesak, på min förra cykel (Canyon Spectral) dunkade jag i vevarmar och trampor så det stod härliga till. Följden blev att jag lärde/anpassade min körning en smula.
Jag har smällt i några gånger med Mojon oxå naturligtvis men inte mer än med Spectralen. Nu ligger jag förvisso ganska högt i sag vilket naturligtvis påverkar men säkert även plusdäcken. Crossmax här ovan kör med vanliga 2,4-2,5 som har något lägre profil vilket gör att man kommer närmre marken.
Fast visst, jag skaffade crankboots till mina vevar. Egentligen tycker jag inte att det behövs till XT-vevarna i aluminium utan snarare för att det ser lite fräsigt ut med matchande blått blingbling...

Så här ser min Mojo 3 ut nu med Maxxis Rekon 2.8 och Minion DHF 2.8. Och blått blingbling.

Bild2017-09-28_08-52-42-802.jpg

Visa din ibis
jij sa:
Snyggt! Var köper ni era pork chop bags? Funderar på att skaffa en till Ripleyn. Sitter de bra och skaver de inte på ramen?

Jag köpte min av Vallåsens bike park som är återförsäljare av Ibis.
Det sitter bra m. h. a. en plastram som spänner ut den. Skav kan jag inte uttala mig om.
/Eric

Senast ändrad:
Visa din ibis
Min Ripley LS gen3, fick ramen utbytt (gen2, orange) för några veckor sedan hittade jag en liten spricka vid vevlagerskålen, inget snack utan IBIS skickade omedelbart en ny ram. Passade på att pimpa med blått

Bilagor

• 73E68E20-B48A-4C04-B769-1BB900708264.jpeg
    73E68E20-B48A-4C04-B769-1BB900708264.jpeg
    257.8 KB · Besök: 130
Visa din ibis
Rotskräck sa:
Min Ripley LS gen3, fick ramen utbytt (gen2, orange) för några veckor sedan hittade jag en liten spricka vid vevlagerskålen, inget snack utan IBIS skickade omedelbart en ny ram. Passade på att pimpa med blått

Snygg!
Trist med sprickan men vilken fin service! Det känns bra...

Visa din ibis
Frestare där!
Jag försöker lista ut hur jag ska ställa min Fox men blir inte riktigt nöjd.

Vill gärna ha ett utlåtande hur Ö funkar på Mojon!

Visa din ibis
jekyll sa:
Frestare där!
Jag försöker lista ut hur jag ska ställa min Fox men blir inte riktigt nöjd.

Vill gärna ha ett utlåtande hur Ö funkar på Mojon!
Jag kan ge en redan nu: den är så mycket mer känslig än Float'en som jag körde innan. Ingen break-away force alls, men rampar ändå ganska bra (utan några volymreducerare i). Tycker hojen känns så mycket bättre på square hits än innan jag satte dig min STX22a.

Visa din ibis
Tjenare. Någon som har bra tips på vårt man kan klicka hem en ibis? Med lite bättre priser nu på slutet.svårt att hitta tycker ja. Någon som satt på en 150mm gaffel på sin mojo3??Mvh hampus

Visa din ibis
Volymreducerare, är det svårt att plocka dit en sån på Foxén (bak)?

Tycker att min Float bottnar ur även vid mindre flygturer, väger 85 kg och måste ha ca 260psi för att funka någorlunda.

Visa din ibis
Rotskräck sa:
Volymreducerare, är det svårt att plocka dit en sån på Foxén (bak)?

Tycker att min Float bottnar ur även vid mindre flygturer, väger 85 kg och måste ha ca 260psi för att funka någorlunda.

På din dämpare står ett nummer, på fox hemsida kan man knappa in det och få info vilken tune det är från fabriläk och eventuella spacers. Att sätta dig en är enkelt men det har vart svårt att få tag på dessa.

Tillbaka
Topp