mickekarlsson
Medlem
Visa din ibis
ny med rätt gaffel.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
VKruger sa:Ah, missade att få med att det är en Ripley LS3 jag kikar på.
I så fall är jag övertygad om att du ska ha en L.VKruger sa:Ah, missade att få med att det är en Ripley LS3 jag kikar på.
Khayman78 sa:En fråga till Ibis connaiseurerna. Upplevd skillnad mellan Mojo 3 och HD3? Nu verkar det ju som att HD4 ska ta över "big & burly" avdelningen så om någon har erfarenheter där är det lika intressant.
Som alltid, mot bättre vetande, så velar jag lite kring dämpning. Inte så att jag tror att 130mm bak skulle vara otillräckligt för 90% av mina slingor men flertalet recensenter på youtube poängterar att "square hits" får Mojo 3:an att "haka upp" bakdelen lite. Eftersom stora delar av mina lokala trails består av just sånt så är det helt klart en faktor att ta med, har inte hört samma omdömen om HD3 eller HD4 (även om det finns väldigt sparsamt med reviews på just 4:an).
Vad finns det för erfarenheter hos er som kör Mojo's och kanske har provat de olika varianterna? Som bonusfråga undrar jag lite över ramstorlekarna, även här verkar det som att Ibis generellt (undantaget HD4) har ganska små storlekar. Har alltid kört L, 185cm över havet, men frågan är om Mojo 3 då borde var en XL ram i mitt fall?
Khayman78 sa:Vad kör du för däck och fälgar på din Mojo? De flesta reviews jag sett så är det 2,8" som har körts. Har noll erfarenhet av plusdäck och köper jag en plus kompatibel hoj så kommer det bli 2 uppsättningar hjul ändå. Det som känns intressant är hur 3:an känns med något smalare däck, antingen vanliga 2,3-2,4 eller WT variant 2,5-2,6. Fläskigare däck lär ju ge viss extra dämpning men kanske också lite diffusare styrkänsla och markkontakt.
Snygga cyklar är det iaf :)
Gillart!Crossmax sa:
Crossmax sa:Ny gaffel och nya skivor på. Schysst att ha ett garage att kunna bromsa in skivorna i när det regnar ute.
Det är en STX 22.Hällreänbra sa:Crossmax sa:Ny gaffel och nya skivor på. Schysst att ha ett garage att kunna bromsa in skivorna i när det regnar ute.
Vad har du för bakdämparen på den där? Funderar på att byta orginalfoxen som jag inte riktigt är nöjd med.
/Eric
Bak kan du inte ändra slaglängden. Jag har precis gått från 140 fram med 529 A-C till 150 mm med 543 A-C. Har bara hunnit med två turer under ganska halkiga förhållanden, så inte tillräckligt för att utvärdera förändringen, men initiala känslan är enbart positiv. Hojen har ju så lågt BB i standardkonfiguration att den högre A-Cn bara är välkommen.Khayman78 sa:Kör ni 140/130 ni som bytt dämperi på er Mojos? Tyckte mig minnas att jag läste att den var "approved" för 150mm fram iaf, bak misstänker jag att det är svårare att påverka?!?
Vilka jäkla klåpare.Khayman78 sa:Var dessutom förbi Cykelkraft och tittade på den Mojo 3 de hade i butiken....eller som han jag fick "hjälp" av sa...."sån där fatbike".
Redan där kändes det som att man kanske skulle ha anpassat sina förväntningar Förutom att bakdämpare och gaffel tillsammans kanske hade 80 psi och det inte verkade som att man ägde en lämplig pump för justering så monterades det på ett par läckra OEM pedaler med käck reflex.....Därefter fick jag frågan hur mycket tryck det ska vara i såna här däck....och utan vidare inväntan på svar fylldes däcken på med kompressor...utan tryckmätare till ett tryck som nog nästan hade gett en lycraklädd lvg åkare lite resning....
De stimulerande varven ute på parkeringen gav väl inte så extremt mycket mer info annat än att en Large funkar rent storleksmässigt. Det var desto svårare att få en uppfattning om cykeln och då inte enbart pga platt asfaltsplan utan mest eftersom det med mina 90kg kändes som att jag nästan körde HT helt plötsligt.
Kan konstatera att jag nog inte skulle köpa till kolfiber vevar direkt om jag blev Mojo ägare, lågt BB.....Glocalnet lågt, vilket säkert kommer till sin rätt i vissa lägen. (Sannolikt skulle det inte kännas riktigt lika lågt om sag var korrekt inställt men lågt ändå)
Kan känna att jag nog inte tänker köpa en eventuell Mojo därifrån iaf, fatbike i all ära men dessutom fick jag veta att "prislappen stämde nog inte, jag kunde ju kolla på hemsidan för priserna ändras hela tiden och vi hinner inte byta skyltarna i butiken....hur mycket fluktuerar priserna på en specifik modell med fast buildkit egentligen...
Förutom herrarna nere vid Vallåsen, finns det andra ÅF för Ibis i Svedala?
Crossmax sa:Bak kan du inte ändra slaglängden.
Makten sa:Crossmax sa:Bak kan du inte ändra slaglängden.
Säker på det? Så länge hjulet inte tar i sadelröret vid bottning så kan man på ganska många cyklar förlänga slaglängden genom att välja en dämpare med samma totallängd, men med längre slag.
På min 5010 ska det funka med 200x57 istället för 200x50 till exempel. Förutsatt att man använder måttligt stora däck.
Sen vet man förstås inte vad som händer med länkaget när det plötsligt går längre än det normala ändläget. Kan förmodligen bli kufiska egenskaper.
Khayman78 sa:Kan konstatera att jag nog inte skulle köpa till kolfiber vevar direkt om jag blev Mojo ägare, lågt BB.....Glocalnet lågt, vilket säkert kommer till sin rätt i vissa lägen. (Sannolikt skulle det inte kännas riktigt lika lågt om sag var korrekt inställt men lågt ändå)
jij sa:Snyggt! Var köper ni era pork chop bags? Funderar på att skaffa en till Ripleyn. Sitter de bra och skaver de inte på ramen?
Rotskräck sa:Min Ripley LS gen3, fick ramen utbytt (gen2, orange) för några veckor sedan hittade jag en liten spricka vid vevlagerskålen, inget snack utan IBIS skickade omedelbart en ny ram. Passade på att pimpa med blått
Jag kan ge en redan nu: den är så mycket mer känslig än Float'en som jag körde innan. Ingen break-away force alls, men rampar ändå ganska bra (utan några volymreducerare i). Tycker hojen känns så mycket bättre på square hits än innan jag satte dig min STX22a.jekyll sa:Frestare där!
Jag försöker lista ut hur jag ska ställa min Fox men blir inte riktigt nöjd.
Vill gärna ha ett utlåtande hur Ö funkar på Mojon!
jekyll sa:Frestare där!
Jag försöker lista ut hur jag ska ställa min Fox men blir inte riktigt nöjd.
Vill gärna ha ett utlåtande hur Ö funkar på Mojon!
Rotskräck sa:Volymreducerare, är det svårt att plocka dit en sån på Foxén (bak)?
Tycker att min Float bottnar ur även vid mindre flygturer, väger 85 kg och måste ha ca 260psi för att funka någorlunda.