Visa din Kona

• Trådstartare Trådstartare Orv
  • Start datum Start datum
Visa din Kona
Kristoffer R sa:
xdr sa:
Kristoffer R sa:
Precis skruvat ihop den. Känsliga varnas härmed för reflexer, plastskiva bakom kassett mm.

Kona Sutra Ltd
Sjukt snygg. Vad fick du ge för denna?

Jag fick ett bra paketpris kan man säga. När årets Sutra presenterades på papper blev jag helt till mig i trasorna, det enda som fattades mig på modellen innan var genomgående axel. Så jag jagade runt diverse handlare och försökte få offerter, tyvärr var väl intresset svagt att ge ett bra pris på en helt ny och de flesta skulle inte ta in den alls så det var väntetid. Bäst var förstås FixMyBike men det är ju 50 mil bort. Funderade ett tag på att köpa där och cykla hem... :)

Men jag kollade runt lite på webbarna och hittade den på Cyclestore. Då jag beställde massa tillbehör typ set med touringväskor, pedaler mm och har alla deras bonusar och sånt från tidigare köp fick jag ett bra totalpris på det hela, jämförbart med bara cykel.

Det blev en del pengar, men jag har letat i flera år efter en arvtagare till min pendlar-Dew Drop som jag älskar men den är sliten och behöver en helrenovering efter sju år inkl massa stigcykling, barnstol, cykelvagn och pendling så jag tänker att om Sutran går lika bra och länge är det strunt samma om det kostar lite mer. :) Hur sliten den gamla cykeln är blev uppenbart när jag provcyklade den nya en kort runda igår, den kändes supertight rakt igenom.

Ramstorlek uppgiven som 58cm för övrigt men är jättestor så titta på geosiffrorna och inte "måttet". Kör normalt 62cm.

Vikt med DMR V8 pedaler 12.7kg

Pappen på överröret sitter kvar på bilderna då jag skulle hänga cykeln i mekstället igen.

Jag tittade på Rove, Jake CX:ar mfl också men ville ha plats för feta hjul.

Ooh, den är så läcker. Den där måste jag bara försöka få igenom här hemma. Ser ut som en värdig och klart snyggare arvtagare till min monsterkross. Tack för genomgången

Visa din Kona
0002.JPG

0004.JPG

Min Kona. Jag har alltid gillat Kona även om jag tidigare aldrig har ägt någon och... den är bara så jävla ful. En hittecykel, inlämnad till polisen men när ingen hämtade ut den blev den min, tanken var att jag skulle ha den som vinterpendelcykel. Men när jag hade gått lös på sadelstolpen med rostlösare och gummiklubba mot sadeln så insåg jag varför den satt som gjuten: Snubben som hade ägt den måste ha varit riktigt stor för sadelstolpen var böjd. Ett försök att skruva fast sadelstolpen i ett skruvstäd och dra i ramen resulterade bara i att stolpen gick av. Så nu roar jag mig på kvällarna med att såga upp det som är kvar av sadelstolpen inifrån. Passar även i tråden "Visa din misär"...

Visa din Kona
Kör på kemisk väg istället? Blanda vatten och kaustiksoda och kör i. Äter upp aluminumet men påverkar inte stålramen (möjligtvis att färgen kan flagna). Fick bort ett fastrostat vevlager så i somras.

Visa din Kona
Kona HeiHei AL/DL 2018 .
Redan nu stansad med minion SS bak och minion DHF fram. Blir bra vinterkombo!

Det enda som känns tvek på denna modellen är dropperlevern.. gillar inte alls det stuket . Som syncros egna. Men vi får se !

Bilagor

• F80D26E2-039E-4738-A0BB-88A655D99F3E.jpeg
    F80D26E2-039E-4738-A0BB-88A655D99F3E.jpeg
    548.3 KB · Besök: 141
Visa din Kona
Hello bikers!
Väcker denna tråd efter min uppgradering från Process 134 (2015) till Process 153 AL/DL 2018....
Mest förvånad över att den nya klättrar så grymt bra! O nerför har den ett magiskt flyt...

Någon som monterat nåt bra flaskställ på sin AL/DL o kan rekommendera nåt bra till de kortare turerna?

Ha de!

Bilagor

• CB9541D1-37DE-413A-9925-E4429DD72A4E.jpeg
    CB9541D1-37DE-413A-9925-E4429DD72A4E.jpeg
    466.4 KB · Besök: 156
Visa din Kona
Nicksson sa:
Hello bikers!
Väcker denna tråd efter min uppgradering från Process 134 (2015) till Process 153 AL/DL 2018....
Mest förvånad över att den nya klättrar så grymt bra! O nerför har den ett magiskt flyt...

Någon som monterat nåt bra flaskställ på sin AL/DL o kan rekommendera nåt bra till de kortare turerna?

Ha de!

Riktigt snygg!

Visa din Kona
Mycket nöjd! Verkligen allsidig troligtvis vettigaste pendlar/gravel/vinter/Touring cykel ja haft i min ägo.

Kona sutra LTD

Bilagor

• 1B13F89E-13CD-4B5B-8669-6C948D5CFC67.jpeg
    1B13F89E-13CD-4B5B-8669-6C948D5CFC67.jpeg
    252.4 KB · Besök: 126
Visa din Kona
Inköpt 1996, en ägare. Renoverade den lite lätt för några år sen. Nu står den och samla damm. Säljer den nog till våren. Vad kan man begära för den?

Bilagor

• 2014-08-01 12.18.05.jpg
    2014-08-01 12.18.05.jpg
    366.3 KB · Besök: 236
Visa din Kona
Grude sa:
Inköpt 1996, en ägare. Renoverade den lite lätt för några år sen. Nu står den och samla damm. Säljer den nog till våren. Vad kan man begära för den?

"Begär" är ju vad man får när man ser den! ;)
Hade en Lava Dome från samma årtusende. *suuuck*
Vad är det för storlek?

Visa din Kona
Detta måste vara ett väldigt konstigt sammanträffande.
Jag skrev ett meddelande till kona på deras fb sida igår. Jag gav dem frågan vilka 5 modeller som är de mest sällsynta.
5 modeller jag aldrig hört om även om jag är konaintresserad. Dessa svar fick jag.
Ti haole
Keiki
Race cruiser
Ti cruiser och
Misser dh bikes
Har någon sett, ägt eller åkt på någon av dessa?
Cruiser-cyklarna är väl humuhumu antar jag men de fanns i titan med tydligen

Visa din Kona
Grude sa:

Här är prislistan:
file.jpg

(Den som du har är i och för sig en -95:a men jag hittade inte listan för dem)

//j

Senast ändrad:
Visa din Kona
Tant_Trek sa:
Grude sa:

"Begär" är ju vad man får när man ser den! ;)
Hade en Lava Dome från samma årtusende. *suuuck*
Vad är det för storlek?
Det är 17.5 tum. Hur skön som helst att cykla på. Men jag upplever att den har lite väl lång reach för mig och min något mindre aggressiva cykelstil som jag anammat nu på sista tiden. Jag tycker att det är synd att den bara står...

Visa din Kona
jesperC sa:
Grude sa:

Här är prislistan:

(Den som du har är i och för sig en -95:a men jag hittade inte listan för dem)

//j
Yepp, min är en 95:a, inköpt 96. Men är den där listan för priser ut till kund? Jag har letat som en galning efter kvittot. Jag har bestämt för mig att jag gav närmare 8000 för cykeln när det begav sig. Men jag blev väl lurad :-).
Det var långt ifrån en värsting, men jag har haft mycket glädje av den...Cro moly när den var som bäst :-)

Visa din Kona
Grude sa:
...
Yepp, min är en 95:a, inköpt 96. Men är den där listan för priser ut till kund? Jag har letat som en galning efter kvittot. Jag har bestämt för mig att jag gav närmare 8000 för cykeln när det begav sig. Men jag blev väl lurad :-).
Det var långt ifrån en värsting, men jag har haft mycket glädje av den...Cro moly när den var som bäst :-)

Ett nypris på runt 8000:- kan nog stämma.
Har för mig att jag gav något liknande för min -94. Det nypriset stämmer även bra med ett rekommenderade utpriset på ~800$ (att ta US-priset gånger 10 brukade, i alla fall på den tiden, stämma ganska bra för att få ett svenskt riktpris).

Vad den är värd idag är och svårare att säga. Går säkert att hitta någon nostalgiker som är beredd att betala lite mer än gängse begagnatpris för en gammal MTB (vilket väl brukar vara runt 500-2000:-).

Cinder Cone modellen skulle jag annars klassa som en riktigt bra cykel på sin tid. Lite enklare ram än topp-stål-modellen Kilauea och typ: LX-komponenter istället för XT.

Har för övrigt kvar min gamla CinderCone. Även om jag nästan aldrig cyklar på den längre så kan jag, av nostalgiskäl, inte förmå mig att sälja den.
k1.jpg

(bild som säkert postats tidigare men)

//j

Visa din Kona
Min från 1995. Original med Mr Dirt och Mr Cleaner däck förutom bakhjul, pedaler och handtag som inte är original. 20 tums ramstorlek. Står nu magasinerad... Färgen är midnight blue metallic.
PC040005.JPG

P7300017.JPG

Jag hade gärna köpt ett till exemplar från dessa årgångar, 94, 95, 96... Det var fin design och bra grejer Joe Murray basade över. Hittade som sagt en 96:a Cinder Cone på Blocket som ligger ute för 5000 kr (Säljaren sänkt till 4000 kr) som ser original och orörd ut och minst 20 tums ramstorlek.. men säljaren hade lite dålig attityd så jag avstod, här är en bild på den som ligger ute på Blocket just nu:
8871998960.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Visa din Kona
Äntligen kan min kära pahoehoe komma ut mer regelbundet. Ja vet, kedjan på fel klinga osv. Men den ger mig så mycket nöje oavsett.

Bilagor

• 20190422_133409.jpg
    20190422_133409.jpg
    779.3 KB · Besök: 155
Visa din Kona
Kona Unit 29 med RS1, profile racing bmx vevar, singlespeed, smalt controltech titanstyre, BB7 bromsar, thomson...typ allt och speedneedle sadel

Bilagor

• kona.jpg
    kona.jpg
    211.3 KB · Besök: 157
Visa din Kona
IMG_20190425_184114.jpg

På gång... Får se om jag kan sno lite egen tid idag och få dit det som saknas, numera bara bromsvajrar och pedaler. (Och byta slang i framdäcket)

Tillbaka
Topp